Téma: Ibanez Roadstar II Bass RB650
Ibanez Roadstar II Bass RB650
Rok výroby: 1986
Země původu: Japonsko
Popis
Další seřizovací akce se zvrhla v testování, a tedy i tuto recenzi léty vyzrálého nástroje. Jedná se o dvaatřicet let starou čtyřstrunnou baskytaru od světoznámé japonské firmy Ibanez. Věděli jste, že značka Ibanez vznikla již v roce 1929 po tom co začal Hoshino Gakki importovat ze Španělska klasické kytary Salvador Ibáñez?
Tělo v bílém neprůhledném lesklém laku je z lípy, šroubovaný krk z moc pěkného javoru, hmatník je z palisandru. Krk je lakovaný a moc příjemný do ruky. Jeho šířka na nultém pražci, který je dokonce grafitový, je 40 mm, tedy přesně v půlce cesty od Jazz Bassu k Precisionu. Krk má poměrně plný profil a dobře mi sedí do ruky.
Hlava originálního tvaru má na přední straně černý lak a na něm zlatavé logo. Velice elegantní.
Jsem rád, že mají mechaniky velké průměry navíjecích trnů, ale také, že celkově jsou spíš lehčí, protože jsou jinak malé a uzavřené. Chod mají hladký a ladění drží.
Kobylka je klasický obyčejný ohnutý plech, pickguard je jednovrstvý černý.
Snímače jsou údajně kopie DiMarzio DP126 (recenze) a musím říct, že moc povedené, protože poznávám jejich zvukový charakter. Ovládací prvky jsou netradiční a navíc v netradičním pořadí. Prvním je poměr snímačů, čekal jsem na tomto místě spíš hlasitost. Hlasitost je až druhým potenciometrem následovaným již klasickou tónovou clonou.
Baskytara váží 3,9 kg a na hlavu díky tenčímu krku a lehčím mechanikám přepadává jen nepatrně.
Zvuk
Zvuk mě velice příjemně překvapil. Trochu jsem se skepsí přistupoval k lipovému tělu, ale žádný průšvih se nekoná, naopak. Zvuku není co vytknout. Dělený snímač má vysloveně precisionovský projev, kobylkový snímač pěkně vrčí, dohromady je to taky paráda. Po výměně roundwound strun Ernie Ball Hybrid Slinky (45-105) za mé oblíbené hlazenky D'Addario Chromes ECB-81 (45-100) mi zvuk ještě víc přilnul k srdci. Hlazenky nástroji vysloveně svědčí. Provedl jsem s oběma typy strun tradiční nahrávky přímo do zvukovky a kromě normalizace ponechaných bez dalších úprav, i nahrávky prohnané preampem Tech 21 SansAmp VT Bass Deluxe (recenze). Tónová clona byla vždy plně otevřená.
Krkový snímač (roundwound)
Krkový snímač (flatwound)
Oba snímače (roundwound)
Oba snímače (flatwound)
Kobylkový snímač (roundwound)
Kobylkový snímač (flatwound)
Bonusová ukázka ve stejném pořadí snímačů jako výše (roundwound)
Bonusová ukázka ve stejném pořadí snímačů jako výše (flatwound)
Slap na oba snímače (roundwound)
Slap na oba snímače (flatwound)
Nahrávka přes SansAmp ve stejném pořadí snímačů jako výše a slap na oba snímače (roundwound)
Nahrávka přes SansAmp ve stejném pořadí snímačů jako výše a slap na oba snímače (flatwound)
Hodnocení
Ač jsem ve svých začátcích dva nástroje Ibanez (pravda, nikterak valné kvality) vlastnil, nijak zvlášť jsem nástroje této firmy nemusel, zvláště ne sérii SR, a série BTB se mi vysloveně ekluje. Docela se mi líbí model ATK a nově se mi velice zamlouvá typ Talman, ale staré nástroje oceňuji velmi, zvláště sérii Musician s první model Roadstar. Po této zkušenosti se mým oblíbeným modelem stane i nástupnický Roadstar II. Perfektní zpracování, nad očekávání dobrý až skvělý zvuk, navíc osobitý nástroj s duší. Viktore, díky za tu zkušenost a gratuluji ke koupi výborného nástroje.