1 Naposledy upravil: Aidamos (22. 02. 2019 12.00:32)

Téma: Roland Cube 120XL Bass a Roland Micro Cube Bass RX

Roland Cube 120XL Bass a Roland Micro Cube Bass RX

Země původu: Čína
Ceny: v textu

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1bb9pmq30eqa1tsr3tekmameg7.jpg

Popis

David a Goliáš. Tak by mohl znít podtitul této dvojrecenze. Nejprve shrnu nejdůležitější parametry obou komb.

Roland Cube 120XL Bass
Cena: 16.800,- Kč
Výkon: 120 W
Rozměry: šířka 46 cm, výška 25 cm, hloubka 32,5 cm
Hmotnost: 19,5 kg
Reproduktory: 12" + koaxiální 3" tweeter

Roland Micro Cube Bass RX
Cena: 7.000,- Kč
Výkon: 2x2,5 W
Rozměry: šířka 29,5 cm, výška 29,5 cm, hloubka 21 cm
Hmotnost: 6,5 kg
Reproduktory: 4x4"

V parametrech je uvedeno výkon menšího zástupce jako 2x2,5 W, celkem tedy 5 W. Ano, kupodivu se jedná o stereo zesilovač a každé větvi přísluší i dva 4" reproduktory. Toto zapojení má vliv i na dále popisované efekty. Nízký výkon napovídá i tu skutečnost, že toto kombíčko lze napájet kromě přiloženého 9V adaptéru i sadou šesti tužkových AA baterií.

Konstrukce obou kousků je opravdu bytelná, rohy jsou chráněny masívními plasty a stejně tak mříž je ze silného plechu. Vstupní a výstupní jackové zásuvky jsou sice z plastu, ale opět masívního. Masívnímu vzezření odpovídá i poměrně vysoká hmotnost 19,5 respektive 6,5 kilogramů.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1bb9pmq2vpqgsu11k71l1dke16.jpg

Obě komba oplývají tzv. amp-modellingem, tedy simulací zesilovačů a reproboxů. Některé simulace jsou společné, některé se liší. Podobně efektové sekce jsou v mnohém rozdílné. Uvedu opět výpis modelingových profilů i efektů pro oba aparáty.

Roland Cube 120XL Bass

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1bb9pmq2uha71gj21fefmacnso5.jpg

SUPER FLAT = originální nijak speciálně neprofilovaný zvuk
SUPER LOW = profil SUPER FLAT s posíleným basovým spektrem
FLIP TOP = Ampeg B-15 (1x15”)
B MAN = Fender Bassman 100 (4x12”)
T.E = Trace Elliot AH600SMX + 1048 (4x10") + 1518 (1x15")
BASS 360 = Acoustic 360 (1x18”)
SESSION = SWR SM-400 + Goliath (4x10”) + Big Ben (1x18”)
CONCERT 810 = Ampeg SVT + 810E (8x10”)

EFEKTY: Comp, Drive, Chorus, Poly Octave, Delay, Looper, Room Reverb, Plate Reverb.

Roland Micro Cube Bass RX

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1bb9pmq31q1v1tv812bll1e1nck9.jpg

SUPER FLAT = originální nijak speciálně neprofilovaný zvuk
OCTAVE BASS = profil SUPER FLAT doplněný o efekt Boss Super Octave OC-3
FLIP TOP = Ampeg B-15 (1x15”)
B MAN = Fender Bassman 100 (4x12”)
BASS 360 = Acoustic 360 (1x18”)
SESSION = SWR SM-400 + Goliath (4x10”) + Big Ben (1x18”)
CONCERT 810 = Ampeg SVT + 810E (8x10”)
MIC = studiový mikrofonní předzesilovač

EFEKTY: Comp, Chorus, Flanger, T-Wah, Delay, Reverb

Čili vidíte, že v mnohém se neshodují. Prcek má flanger a kvákadlo, big brother zase dva druhy reverbu, zkreslení a dokonce looper (smyčkovač). Pod označením Comp se skrývá samozřejmě kompresor, ovšem u malého kombíčka je jen možnost zapnout ho tlačítkem, nikoli jakkoli nastavovat, větší bráška má i možnost nastavit úroveň komprese. U kompresoru se zastavím. Funguje totiž úplně jinak, než jak by člověk čekal. Očekávané by bylo, že s otáčením potenciometru je zvuk více komprimován, zvuk je jakoby více utažen. Ano, u jiných kompresorů je dané utažení třeba vykompenzovat přidáním na hlasitosti, zde to funguje automaticky. Dokonce s nastavenou vysokou kompresí to hraje i víc nahlas než úplně bez kompresoru. Navíc, co tam je (napevno) nastaveno, je rychlý parametr release (uvolnění). Projevuje se tak, že když zahrajete dlouhý tón, tak ten tón drží a drží a dokonce se zesiluje oproti očekávanému odeznívání. A s tím zesilováním se samozřejmě zesiluje i šum. Toto chování kompresoru se mi moc nelíbí. Na druhou stranu mám ale pocit, že na opačném konci kompresní křivky je nastaven gate (šumová brána). Protože při utlumení strun je slyšet, jak šum pomalu mizí. To beru, to je fajn. Každopádně ten útlum bych chtěl přeci jen o něco rychlejší.

Otočný prvek kompresoru má dvojí funkci. Jednou je zmiňovaný kompresor a od druhé půlky dráhy je to Drive, tedy zkreslení. Zkreslení má poměrně dobrý zvuk, je rozhodně použitelné.

Prcek zkreslení nemá. Ale zase má jiné efekty a další vychytávku, kterou je automatický bubeník, a ten zase chybí u silnějšího z této dvojice aparátů. Automatický bubeník dává na výběr z devíti různých stylů, desátým je klasický metronom. Tempo se musí naťukat zabudovaným tlačítkem TAP TEMPO, ke spuštění slouží další tlačítko START/STOP a hlasitost bubeníka ovládá potenciometr VOLUME.

Samozřejmě obě komba mají (další) potenciometr VOLUME udávající celkovou hlasitost a kupodivu obě výkonové kategorie obsahují ovladač vstupní citlivosti GAIN. Ten bych u takového drobka spíš nečekal. Je tam. Dále je v obou případech dostupná ekvalizační sekce, u menšího pouze třípásmová, u většího pak čtyřpásmová. Korekce fungují v rozumném rozsahu a na rozumných frekvencích.

Obě komba mají vestavěnou ladičku. Pro její aktivaci vedoucí i ke ztlumení zvuku je přítomno tlačítko, které se v ladícím režimu rozsvítí. Na otočném ovladači simulace aparátů je nutno zvolit laděný tón. Docela otravná záležitost po každé naladěné struně kroutit čudlem, takže druhou možností je přidržením spouštěcího tlačítka ladičku přepnout do chromatického režimu, jen se nikde neukáže laděný tón, takže je nutno mít nástroj alespoň zhruba naladěn. Indikace podladění nebo nadladění je signalizována červenými LEDkami, v naladěném stavu svítí prostřední LEDka zelená.

Co se jinak týká opravdových efektů, jsou použitelné, aby taky ne, když za nimi stojí firma Boss s jejich COSM technologií. Velkému bratříčkovi chybí sice automatický bubeník, ale místo něj má jiné funkce. Jednou z nich je looper, čili smyčkovač. Funguje, a funguje dobře. Ovládat jej lze tlačítkem nebo nožním přepínačem, ale o těch až dále. Hlasitost smyček ovládá otočný potenciometr. Další použitelnou vlastností většího komba je funkce SOLO. Na tuto jednu pozici lze stisknutím a podržením uložit kompletní nastavení jednoho zvuku, tedy gainu, hlasitosti, ekvalizace a všech současně dostupných efektů včetně modelingu aparátu.

Říkáte si asi, na co tolik efektů, když při živém hraní nejsou využitelné, protože pro jejich aktivaci je člověk nucen otočit knobem? No, lze je ovládat i nožními přepínači. Ovšem pro plné využití budete potřebovat footswitche, celkem dokonce tři, a ještě navíc dvojité. K tomu slouží u stodvacítky tři zásuvky na zadním panelu.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1bb9pmq2u1obrbc1q9kshc165f4.jpg

Daleko více by se mi líbilo, kdyby místo tří dalších pedálů, a tedy i tří vzájemně se zamotávajících kabelů, byla na zadním panelu jen jedna zásuvka na MIDI kabel a k tomu by mohli dělat MIDI footswitch se šesti spínači, byť by to bylo jako volitelné příslušenství za příplatek. Zadní panel obsahuje dále 3,5 jack na externí přehrávač (AUX IN), stereo výstup na sluchátka nebo nahrávací zařízení, XLR výstup ke zvukaři (s přepínačem odpojení země GND LIFT a s volbou LINE OUT/DI OUT, jednoduše řečeno POST/PRE) a dokonce výstup na externí box. Ten je vůbec zajímavý, protože u podobných aparátů je často obvyklé, že připojením externího boxu se odpojí interní reproduktor. Zde hrají pořád oba, což velice vítám. Co mě naopak vůbec netěší, spíš úplně vytáčí, je napevno připojený  napájecí kabel. Toto řešení z duše nenávidím.

Podobně má zadní panel uzpůsoben i menší kolega. Tam je zásuvka pro footswitch jen jedna, ale ten by opět měl být dvojitý, protože jedním spínačem se ovládá spouštění a zastavování automatického bubeníka a druhým spínačem jeho tempo. Dalšími zásuvkami jsou dva vstupy na externí přehrávač a jeden výstup na sluchátka. Pak už tam je jen zdířka na 9V adaptér a kapsa pro 6 kusů AA baterií.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1bb9pmq30h2qmdg8ml1rtp179f8.jpg

Zvuk

A jdeme na to nejdůležitější, a to je zvuk. Budu se vyjadřovat hlavně k velkému zástupci, o tom malém asi jen řeknu, že prostě nějak hraje. Do hospody ke zpívání u stolu, tedy k nezvučené akustické kytaře, rozhodně použitelné. Efekty člověk spíš nevyužije, ale s automatickým bubeníkem bych si vyblbnul i v té hospodě.

Co mě trochu zklamalo, jsou simulace aparátů. Nejlépe asi zní SUPER FLAT, líbil se mi ještě SESSION, ten má zvuk čistší a více výšek, což samozřejmě někdy může být kontraproduktivní s ohledem na šum. FLIP TOP moc jako  Ampeg B-15 nezní, je to spíš takový huhla. Porovnával jsem se zvukem z YouTube např. zde:

ZDE

...a také se svým předzesilovačem Tech 21 SansAmp VT Bass Deluxe (recenze), který tam ten zvuk prostě neoddiskutovatelně má. Podobně špatně je na tom profil CONCERT 810. Co poznávám, je profil T.E, protože ten charakter Trace Elliota moc nemusím a ten tam je. Ostatní simulace nejsem schopen posoudit, ale každopádně nějak mě také neuchvátily.

Jak jsem psal výše, efekty jsou zvukově v pořádku, ovšem nějaké velké využití např. reverbu nevidím. Místo reverbu mohla stodvacítka mít pro mě klidně ten flanger a wah.

Co se výkonu týče, kombo Cube 120XL s volume lehce za půlkou v pohodě uhraje bluesovou kapelu nebo cokoli jiného s rozumným bubeníkem. Porovnával jsem ho i se svým Hartke Kickback 10 (recenze) se stejným udávaným výkonem, tedy 120 W, a musím říct, že Roland hraje o dost víc nahlas. U Hartkeho už za půlkou volume nestíhá reprák a chrčí, Roland pracuje v celém rozsahu potenciometru volume. Nejlépe hraje za půlkou rozsahu hlasitosti. Před půlkou ale zase ten zvuk není tak plný, to Hartke má ten tišší zvuk nádherně plastický s hezkou barvou, líbí se mi víc, zvláště s aktivovaným přepínačem SHAPE. Upřímně řečeno, spíše středové zabarvení zvuku Rollandu se mi moc nelíbí. Porovnával jsem nejen s Hartke, ale i s dalšími mými aparáty, tedy zesilovačem TecAmp Puma 1000 (recenze) s boxy Soundelirium (recenze), ty jednotlivě i dohromady, a dále s Pumou a boxem Gallien-Krueger 212MBE. Všechno je, co do barvy zvuku, pro mě osobně blíže mému srdci. Nicméně Roland svou práci udělá a zvukem kapely proleze dobře.

Hodnocení Roland Micro Cube Bass RX

Malé kombíčko je dobře použitelné k akustické kytaře např. k táboráku nebo do hospody. Na baterie by mělo vydržet až 13 hodin, což je hodně slušné. Přehršlí basů neoplývá, ale to asi ani nikdo nečeká. Na cvičení domů, zvláště na hraní do sluchátek příjemná záležitost, plus možnost připojit externí přehrávač.

Hodnocení Roland Cube 120XL Bass

Bytelné kombo, perfektní zpracování, slušný zvuk, použitelné efekty. Na pouhých 120 Wattů hraje opravdu hlasitě, navíc hlasitost je použitelná až do maximální polohy ovladače, reproduktor v pohodě stíhá a nechrčí. Moc mě neoslovily simulace aparátů, v těch jsem se nenašel. Také kompresor mě moc nepotěšil, když to srovnám s podobně koncipovaným kompresorem v mé Pumě, tak je to vážně bída. Místo možnosti připojit tři dvojité footswitche (když už si člověk pořídí jednoduché malé kombo, kdo by se s tím tahal a zapojoval?) bych spíše uvítal MIDI ovladač, ten by rozhodně byl vhodnější. Masívní konstrukce je na jednu stranu velkou devízou, ovšem na druhou stranu to převáží dosti značná hmotnost, ale jinak musím podotknout, že kombo není nijak extrémě velké, nosí se ještě snesitelně. Osobně bych si ho spíš nekoupil. Chtít malé výkonné kombo, asi bych volil nový model Hartke Kickback KB12, který je papírově ještě daleko výkonnější (250 W RMS, 500 W ve špičce), sice nemá efekty, ale je daleko lehčí (12,7 kg), ale když vidím jak hraje 120 W od Rolandu s hlasitostí za půlkou, přemýšlím, že zkusím vyměnit reprák v mém Hartke Kickback 10, kde ten reprák s volume za půlkou prostě totálně nezvládá, čili ani těch 120 W nemám možnost využít.

Ještě fotka se zmiňovanými komby:

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1bb9pmq31v2o1a9915nl1vr51ikka.jpg

A pro porovnání velikosti kombo Roland Cube 120XL s mým boxem Soundelirium the 12.6s a zesilovačem  TecAmp Puma 1000.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1bb9pmq2s14r71sugl3a161s1i9t3.jpg

Poznámky

Díky Daviďákovi za zapůjčení, rád jsem si pohrál. Tohle vychvalované kombo jsem už dlouho chtěl zkusit.

Manuál pro Cube 120XL Bass
Manuál pro Micro Cube Bass RX

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

2 Naposledy upravil: Atvečko (15. 03. 2017 23.48:20)

Re: Roland Cube 120XL Bass a Roland Micro Cube Bass RX

Super recenze... ostatně jako obvykle smile

Já bych jen dodal, že vyšší hlasitost komb Roland Cube ve srovnání s jinými stejně výkonnými komby platí pro celou řadu tak nějak napříč modely. Mám basovou 30 a kytarovou 15 a obě se bez problému prosadí přes rozumně hrajícího bubeníka.  Problém ovšem je s životností reproduktorů....  takže i když to svádí - volume ne moc doprava.

JB Vintera 70, JB 60 MiM, PB MiM, Sandberg Electra PB, Cort A4 OPN, JB SQVM70, JB SQVM FL, Jaguar Bass SQCV , PB (skládačka), Hofner 500/1 1965
Trace Elliot Transit -> Trace Elliot ELF -> 2x110, 210, 115, HA3500, Roland Cube 30
Shure 58A beta -> TC Helicon Harmony Singer
0 xLajků:

3

Re: Roland Cube 120XL Bass a Roland Micro Cube Bass RX

Atvečko napsal:

Super recenze... ostatně jako obvykle smile

Dík, ale koukám, že kontrola selhala. Dal jsem tam špatný obrázek zadního panelu stodvacítky. Opraveno.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

4

Re: Roland Cube 120XL Bass a Roland Micro Cube Bass RX

Co se týká té ladičky, po krátkém přidržení spouštěcího tlačítka je ladička rázem chromatická, jen nikde neukazuje laděný tón.

0 xLajků:

5

Re: Roland Cube 120XL Bass a Roland Micro Cube Bass RX

pan P napsal:

Co se týká té ladičky, po krátkém přidržení spouštěcího tlačítka je ladička rázem chromatická, jen nikde neukazuje laděný tón.

Aha, tak na to jsem nepřišel, manuál jsem detailně nepročítal. Doplním do recenze. Díky.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků: