1 Naposledy upravil: Aidamos (09. 06. 2021 19.05:09)

Téma: Lakland Decade

Lakland Decade

Rok výroby: 2010
Země původu: U.S.A.
Cena: $3,569 (oficiální cena nového kusu dle ceníku Laklandu)

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1b850qv2k3a7sqp1p8g9ek1v3i3.jpg

Popis, konstrukce, parametry

Baskytara netypického tvaru vznikla k desetiletému výročí firmy Lakland, proto ono označení Decade. Zajímavostí je, že původně byl tento konkrétní kus vyroben přímo pro Iana Allisona, který mimochodem stojí za všemi ukázkovými nahrávkami na stránkách Laklandu. Po nějakém tom kolování mezi hráči na alespoň nějaký ten čas zakotvila v Daviďákově flotile, kterému tímto opět skládám poklonu a dík za zápůjčku dalšího zajímavého nástroje.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1b850qv2k22os60q09oa1kpn4.jpg

Tělo je z olše a lak má provedení nazvané Firemist Gold, jednoduše řečeno je to taková zlatá metalíza. Šroubovaný javorový krk je, jak je u Laklandu téměř pravidlem, v řezu typu Quarter-Sawn (vysvětlení). Hmatník je z prvotřídního palisandru a orientační značky na něm i na jeho boku jsou z očkovaného javoru. Ořech (nultý pražec) je kostěný a jeho šířka je 38,1 mm. Profil krku je C a jeho zadní strana je jen voskovaná, moc příjemná na dotek, ale krk jako takový mi do ruky úplně nesedí, prostě mám rád macatější krky, ale to je velice individuální záležitost, těžko to tomuto nástroji vyčítat. Hlava je opatřena stejným lakem jako tělo, mechaniky jsou od firmy Hipshot a mají reverzní chod.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1b850qv2l583sbr1toa15bfno6.jpg

Snímače Chi-Sonic jsou v provedení single, ač to tak nevypadá, protože rozměrově spíše působí jako humbuckery. Lakland/Hanson do těchto pouzder dodává oba typy. Více viz http://www.lakland.com/chisonics.htm nebo http://www.hansonpickups.com/chisonics.htm. Elektronika je pasívní v klasické konfiguraci volume – volume – tone. Přístup k elektronice je pod černým plastovým krytem na zadní straně těla. Kobylka je typická oválná s logem Lakland a s drážkami krajních červíků pro stranovou fixaci. Navíc umožňuje protažení strun skrz tělo. Štelovací šroub výztuhy krku je v jeho patce, a je to kupodivu stejný systém jako na nástrojích od firmy Music Man, tedy je zde přítomno velice dobře dostupné kolečko s dírami pro okamžitý pohodlný přístup k seřízení průhybu.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1b850qv2l1ukk1vgc180115t1lv55.jpg

Úžasný pickguard v provedení Black Crackle Gold Sparkle byl instalován později, původní byl čistě bílý. Nový dodal vyhlášený tvůrce pickguardů Mike Quick.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1b850qv2luoo1rbl16v11t0r4ot7.jpg

Baskytara váží jen 3,9 kg a díky krátkému hornímu rohu a menzuře 34" dost přepadává na hlavu, což mě moc mrzí. Ovšem k tomuto nástroji by mi stejně víc seděla krátká menzura, která se opravdu v hodnotě 30" vyrábí, to by mohlo být o něčem jiném.

Zvuk

Na baskytaře jsou nataženy niklové hlazené struny Thomastik-Infeld Jazz Flat Wound JF344 (recenze) ve slušném stavu. S těmi jsem je dostal, ovšem Daviďák na baskytaře původně měl nějaké klasické rounwoundy a s nimi prý baskytara měla dosti agresívní zvuk. Hlazenkami byl tento nástroj soudím dosti umravněn, ale zlobit umí také, zvlášť když se jeho signál prožene nějakým mršítkem. Já použil můj milovaný preamp Tech 21 SansAmp VT Bass Deluxe (recenze), z něhož jsem zvuk vytáhl už rovnou do zvukovky, ale SansAmp měl zapnutou simulací reproduktoru. Všechny následující ukázky jsou s plně otevřenou tónovou clonou.

Nejdříve prakticky skoro čistý zvuk v pořadí krkový snímač, oba snímače, kobylkový snímač.

Ukázka prsty
Ukázka trsátkem

Strašlivě mě s tímto nástrojem bavil overdrive a to hlavně na kobylkový snímač, ten je hodně agresívní. Stejné pořadí snímačů jako výše, hráno prsty.

Ukázka

A vůbec špatně nezní ani fuzz, ten jsem pro změnu nahrál trsátkem.

Ukázka

A ještě "povinné" ukázky nástroje zapojeného přímo do zvukovky.

Snímač u krku
Oba snímače
Snímač u kobylky
Má obvyklá bonusová ukázka ve stejném pořadí snímačů jako výše

Slapem se na tuhle basu moc hrát nedá, a nebo to neumím, slapovat jsem musel daleko od krku až mezi snímači.

Slap na oba snímače – není to ono, že?

Zvuk má bohatý basový základ i bez použití korekcí. Zvuk krkového snímače je mohutný s bohatým dřevním charakterem. Kobylkový snímač má až překvapivě silný zvuk a je dosti agresívní, ale přitom basy mu vůbec nechybí. Nevím, k jakému jinému typu baskytary bych zvukový charakter tohoto nástroje přirovnal. Možná k ničemu, je prostě svůj, a to je dobře.

Další zvukové ukázky od zmiňovaného Iana Allisona včetně lepšího slapu naleznete zde: https://www.lakland.com/ac_decade.htm

Hodnocení

Nevšední nástroj nevšedního tvaru i vzhledu. Nebude rozhodně sedět každému. Zpracování je bezchybné, zvuk je inspirativní, variabilní, ale prakticky se musíte obejít bez slapové techniky, alespoň já jsem s touto technikou moc úspěchu neměl. Zato si basa hodně dobře rozumí se zkreslením. Výtku mám jedinou a to k zmíněnému přepadávání na hlavu, rád bych zkusil tu 30" short-scale variantu.

A ještě dvě fotky pro představu světelného efektu laku:

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1b850qv2m1ksari145t4apig68.jpg http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1b850qv2m7adu64d64kavlie9.jpg

Oficiální webové stránky nástroje: https://www.lakland.com/decade.htm

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků: