Téma: Fender American Deluxe Precision Bass
Fender American Deluxe Precision Bass
Rok výroby: 2012
Země původu: U.S.A.
Aktuální cena nového kusu: 59.000,- Kč (např. ZDE)
Popis
Basa je aktuálně stále vyráběná, a ještě se nějaký čas určitě vyrábět bude, takže informací o ní je na webu spousta, čili si takový ten povinný základ dovolím tentokrát provést hodně telegraficky.
- tělo jasan, lesklý lak, provedení natural
- javorový krk s javorovým hmatníkem, lakováno
- šířka nultého pražce: 41,3 mm
- 21 medium-jumbo pražců
- lehké mechaniky
- menzura 34"
- masívní kobylka s možností volby rozteče strun a s možností protažení strun skrz tělo
- černý třívrstvý pickguard
- konfigurace snímačů PJ
- aktivní elektronika s možností přepnutí na pasiv, napájení 18 V
- hmotnost 4,4 kg
A teď nějaké moje dojmy.
Tělo je na první pohled z jednoho kusu severského hustého jasanu, ale na druhý bližší pohled je vidět téměř neznatelná dělící rovina v půlce těla. Vypadá to, že tělo bylo rozříznuto na dvě poloviny a ty pak opětovně k sobě slepeny. V místě řezu jsou nepatrně posunutá léta vlivem chybějícího materiálu z řezu.
Krk mě velmi příjemně překvapil. Čekal jsem jazzbassový krk (šířka nultého pražce 38,1 mm) jako dávají na mexický Fender Deluxe Active Precision Bass, který má rovněž PJ kombinaci snímačů, ale to se zde naštěstí nekoná, a krk je tedy správně tlustě precižnovský, jak to mám rád.
Krk je uchycen k tělu pěti vruty, v místě, kde by byl vrut šestý, je totiž udělané zkosení pro lepší přístup levé ruky při hře ve vysokých polohách. Taková drobná vychytávka.
Fantastické jsou mechaniky. Mají absolutně hladký chod, ani nevím, zda jsem někdy zažil lepší. Navíc jsou velmi lehké, ale stále působí masívním dojmem. Vychytávkou u nich je také přidaný miniaturní srážeč u struny A.
Kobylka umožňuje protažení strun skrz tělo, což je fajn, ale moc už se mi nelíbí vystouplá a zbytečně humpolácká pouzdra na zadní straně těla, tady by se mohl Fender učit například od Laklandu.
Výztuha krku je dobře přístupná v jeho patce, ale jen se speciálním dlouhým imbusovým klíčem, který je naštěstí dodávaný spolu s nástrojem.
Původní snímače, dříve označované Noiseless (nyní používané už jen na mexických Deluxe modelech), nyní N3, byly na této base nahrazeny snímači od Lindy Fralin. Někdo původní bezšumové snímače nemůže vystát, já osobně je mám celkem v oblibě, a rád bych vyzkoušel basu i s nimi (třeba je tam Daviďák namontuje a nechá mě to zase otestovat).
Aktivní elektronika má ovladač hlasitosti, pak ovladač poměru snímačů, dále sdružený potenciometr (tzv. stacked knob), kde dole jsou basy, nahoře výšky, následuje další sdružený potenciometr, kde nahoře jsou středy a dole pak tónová clona fungující pouze v pasívním režimu, do kterého se elektronika uvede páčkovým přepínačem. V pasívním režimu ani nemusí být přítomny v kapse na zadní straně těla dvě 9V baterie.
Basa váží 4,4 kg a díky lehkým mechanikám a hutnému jasanovému tělu na popruhu sedí jako ulitá, vůbec se nepřevažuje. Velice chválím.
Zvuk
Upřímně řečeno, zvuk jsem čekal trochu jiný. Ne lepší, ne horší, prostě jen jiný. V pasivu je zvuk o něco slabší než v aktivním zapojení i s korekcemi ve střední poloze a navíc aktiv má i s korekcemi ve středu daleko více výšek než pasívní zapojení. Přidáním na korekcích vzroste i výstupní signál.
Pasívní zapojení, a jen krkový P snímač, je poměrně typický Precision zvuk, ovšem s přihlédnutím k tomu, že se jedná o jasanové tělo, je ten zvuk skoro až moc "hodný", což osobně připisuji snímači Lindy Fralin. Jasanové Precly, které jsem měl možnost zkusit (vždy s originál Fender snímačem) byly daleko divočejší.
Čeho jsem si všiml prakticky okamžitě bylo modernější pojetí zvuku kobylkového snímače. Nevím jak bych to popsal, ve vyšších středech až výškách je slyšet takové kovové cosi, co právě nedokážu slovně výstižně popsat. Srovnejte si např. pasívní zvuk na oba snímače nebo i jen kobylkového s tímto jazzbassem: http://baskytara.com/topic13575-fender- … -1969.html – je mi jasné, že řeknete, že tyto basy nelze srovnávat, jasně, ale mně jde o tu změnu charakteru zvuku, snad v tom slyšíte, co mám namysli.
Následující nahrávky jsou nahrány rovnou do zvukovky a dále jen normalizovány. Použité struny jsou neznámé niklové pětačtyřicítky slušného stavu. Hráno vždy nad aktivním snímačem, v případě obou snímačů hráno mezi nimi.
Pasívní zapojení s plně otevřenou tónovou clonou:
Krkový snímač
Oba snímače
Kobylkový snímač
Aktivní zapojení s korekcemi ve střední (nulové) poloze:
Krkový snímač
Oba snímače
Kobylkový snímač
Aktivní zapojení s korekcemi: basy +50%, středy 0%, výšky 0%:
Krkový snímač
Oba snímače
Kobylkový snímač
Aktivní zapojení s korekcemi: basy +50%, středy 0%, výšky +50%:
Krkový snímač
Oba snímače
Kobylkový snímač
Aktivní zapojení s korekcemi: basy +100%, středy 0%, výšky +100%:
Krkový snímač
Oba snímače
Kobylkový snímač
Slap:
Pasívní zapojení s plně otevřenou tónovou clonou
Aktivní zapojení s korekcemi: basy +50%, středy 0%, výšky 0%
Hodnocení
Velká síla nástroje je zvláště v zapojení elektroniky v aktivním režimu. Kdo má rád klasický pasívní zvuk, ten si tento nástroj asi nepořídí. Zde je ten pasiv spíš jako nouzové řešení v okamžiku vybitých baterií (a že se tam musí nacpat rovnou dvě) nebo alternativa např. při použití ve studiu. Nejvíce se mi líbil zvuk s přidanými basy zhruba na polovinu a se středy a výškami v nulové poloze, to je maso, hutný, tlačivý, tmelivý bas. Dříve jsem měl výšky ve zvuku moc rád, dnes již je spíš krotím, asi jsem zmoudřel, či co, nebo se mi změnil vkus. Středy umí zvuk hodně obarvit nebo odbarvit, ale pro mě je tento potenciometr nadbytečný. Osobně bych rád zkusil v base původní tovární snímače (přestože se jedná o leckým proklínané bezbrumové N3), nejsem totiž moc velkým příznivcem zmiňovaného moderního zvuku, ačkoli někdo jiný jej může cíleně vyhledávat. Jinak zpracování nástroje je příkladné, s evolucí přidanými vychytávkami. Vyzdvihl bych skvělé ladící mechaniky, masívní kobylku s nastavitelnými roztečemi strun, a v neposlední řadě velice oceňuji perfektní vyvážení nástroje na popruhu. Další subjektivní věc je, že provedení natural není zrovna mým oblíbeným, ale zase se najdou tací, kteří toto naopak mají takříkajíc v hledáčku, že Mateji? Ale na druhou stranu musím uznat, že má tento nástroj hezkou kresbu, čili nejsem vysloveně proti. Doplnění přírodního provedení chromovaným hradwarem a černým pickguardem, snímači, orientačními značkami i černým logem je vkusné, ovšem pro mě trochu nudné, ale to je pouze a jen můj problém. Celkově je to velmi povedený a zvukově poměrně univerzální nástroj z vyšší třídy, čemuž i odpovídá cenovka. Až ho Daviďák prodá, někomu bude dělat určitě obrovskou radost, a já Davidovi děkuji za možnost vyzkoušet si zase něco nového.