1 Naposledy upravil: ja.ro (20. 10. 2006 16.32:58)

Téma: Jak dosáhnout dobrého bezpražcového zvuku?

Zdar,
poslední dobou poslouchám docela často věci od Azizy Mustafy Zadeh a narazil jsem na výborný zvuk baskytary,tak jsem se chtěl zeptat, jestli někdo netuší, jak by se podobného zvuku dalo dosáhnout?

Vzorek k poslechu: http://sirakum.wz.cz/zumpa/azizasample.mp3

Osobně si myslím, že hlavním faktorem je bezpražcovost nástroje, ale nevím, jestli v tom nemá prsty ještě nějaký efekt. Ale jaký?

Ibanez SR1305PM | Fokus V950 fretless | SWR Studio 220 | Carvin RL210 "Red Eye"

http://imagegen.last.fm/lastfmplain/recenttracks/5/j4ro.gif
0 xLajků:

2

Re: Jak dosáhnout dobrého bezpražcového zvuku?

no, bezpražec no....

Komba, basy, hlavy, kytary a tak.
0 xLajků:

3

Re: Jak dosáhnout dobrého bezpražcového zvuku?

dulezity pro takovejhle zvuk jsou dve veci: nizkej dohmat a dobrej kobylkovej snimac...jinak to je zajimavy, na normalnim bezprazci taky takhle knouram a cas od casu se mi ten zvuk strasne zprotivi a hraju zas furt na akustice, ktera ma spis kontrabasovou barvu. Takova oscilace, porad jsem presne tenhle zvuk hledal, kdyz jsem ho nasel, prestal me bavit...a tak furt dokola...
...jo, a trosku chorusu k tomu

0 xLajků:

4

Re: Jak dosáhnout dobrého bezpražcového zvuku?

I proto aby se mi takovýhle kňourání nezprotivilo, hraju na hlazený... JInak moc pěkná barva, ač mi příjde až trochu umělá

0 xLajků:

5

Re: Jak dosáhnout dobrého bezpražcového zvuku?

Co mi řikaj moje chabý bezpražcový zkušenosti, tak hodně se dá udělat chorusem..

0 xLajků:

6

Re: Jak dosáhnout dobrého bezpražcového zvuku?

Navázal bych na tohle staré téma. Původní sample z úvodního příspěvku už tu není, ale mluvíme o krásném typickém fretless kňouravém zvuku, jako má např. Martin Petrášek v Montyho Tlustém pánovi zde: http://www.montyfolk.cz/audio-video/album-rybolof

Čili jestli dobře rozumím Danovi ve 4. příspěvku, tak hlazenky nekňourají? To by mohlo vysvětlovat, proč se mi nedaří moc kňourat na mých hlazenkách. Mám krásný, skoro kontrabasový tón, což se taky někdy hodí, ale teď zkouším, zatím neúspěšně, kňourat.

Co teda? Round-wound struny, trochu chorusu možná, jak třeba nastavit ekvalizér? Spíš vytáhnout středy?

Mirek Vlček & Sheldon Dingwall➝Doug Castro➝Marco De Virgiliis
0 xLajků:

7 Naposledy upravil: Lukáš (05. 12. 2012 21.27:21)

Re: Jak dosáhnout dobrého bezpražcového zvuku?

Podle mě roundwoundy, použít větší kompresi a možná ubrat volume na krkovém snímači (?) a trochu clony (výšky v té base v nahrávce tolik nejsou).

V nastavení ekvalizéru mě přijdou zdůrazněnější nižší středy (basa mě přijde konkrétní ve středech i trochu v basech).

0 xLajků:

8 Naposledy upravil: Aidamos (05. 12. 2012 21.49:07)

Re: Jak dosáhnout dobrého bezpražcového zvuku?

Já bych si dovolil tvrdit, že k mňoukavému zvuku výrazně přispívá i umístění snímače blízko kobylky (není to samozřejmě žádné dogma). Mám to takhle na své Irisce a ta mňouká i s hlazenkami: http://baskytara.com/viewtopic.php?id=8154

Má takhle od Jíry Mázla postavenou basu i Jiří Veselý. Zažil jsem ji několikrát na koncertě a paráda.

http://www.klub-parnik.cz/Files/muzkanti/etc01.jpg

Dokonce tohle vypadá, že si toho bezpražcovýho Precla takhle sám zbastlil a nechal jen snímač u kobylky. Pročpak asi?

http://www.unart.cz/images/Misik/P5170104.jpg

A tohle bude ten samej případ, ale asi s jinou basou: http://www.youtube.com/watch?v=nPXQl72Uzdg

Parádní mňoukačku má i basák z kapely Šantré:

http://www.konstantin.cz/podvini/folk07/images/IMG_2756.JPG

Signature model Gary Willis od Ibanezu:

http://101basses.com/wp-content/uploads/2010/08/GWB1005NTF.jpg

A pár dalších takto postavených bezpražcovek by se našlo:

http://www.musik-schmidt.de/images/product_images/popup_images/Sandberg-Puzzle-Bass-Fretless_1.jpg http://www.laurus.it/images/bassguitars/quasar-t900-xr-fretless.jpg
http://bassmusicianmagazine.com/wp-content/uploads/2010/11/Skjold-Design-6-String-Fretless-Video-Review-1.jpg http://www.portalmusica.com.br/wp-content/uploads/2012/02/zon-hyperbass.jpg

Lukáš napsal:

ubrat volume na krkovém snímači

A nebo jak píšu výše žádný nemít. Taky to víc mňouká, když se hraje blízko krku nebo nad začátkem hmatníku.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

9

Re: Jak dosáhnout dobrého bezpražcového zvuku?

Tak v tom Střihavkovi z youtube výše ani moc mňoukání neslyším, jako spíš ten chorus, a je ho tam hodně. Oproti tomu ta basa v tom Tlustém pánovi mňouká jaksi přirozeně, medově, a chorus tam žádnej neslyším.

Snímač mám na Grebeňovi jen jeden, tam nic nevymyslím. On teda trochu mňouká i s hlazenkama, když hraju s pravou rukou vysoko, s palcem opřeným o konec hmatníku (jak bylo výše také zmíněno), ale není to tak intenzivní, až jakoby syntentické mňoukání, je tam stále slyšet hodně dřeva a kontrabasu.

Takže zkusím struny, tónovku a kompresi. V dalším kroku ždibec chorusu.

Každopádně díky za tipy.

P.S.: pokud někdo můžete, hoďte to do Technika hry, do Počítač a baskytara tohle vlákno nikdy nepatřilo :-)

Mirek Vlček & Sheldon Dingwall➝Doug Castro➝Marco De Virgiliis
0 xLajků:

10

Re: Jak dosáhnout dobrého bezpražcového zvuku?

Aidamos napsal:

pár dalších takto postavených bezpražcovek by se našlo

sorry za OT: uz dloooouho sem nevidel tolik hnusnejch bas pohromade smile

The Jack, The  Pearl, Palatino EUB, Cort GBMP3,  GK 200RB 1981, Ampeg B200R 2008, Peavey Centurion III 1978, Peavey 118 1978, MB PH 112, EBS MBII
0 xLajků:

11

Re: Jak dosáhnout dobrého bezpražcového zvuku?

Aidamos napsal:

Signature model Gary Willis od Ibanezu:

mali ju u nas v hudobninach isty cas, velmi fajn bezprazec, celkoma pezvapilo ako pekne na nej vyznievalo hacko smile

pkGuitars .1               Tokai Hardpuncher ´21              
pkGuitars .2 V            Yamaha BBP35 '22              Dolphin fretless 4
Gallien Krueger MB150s, GK RB700-II & GK SBX410 & Boss GT10, Zoom B3
                                                 Flatwound Club #7
0 xLajků:

12

Re: Jak dosáhnout dobrého bezpražcového zvuku?

Šimi napsal:

Takže zkusím struny, tónovku a kompresi. V dalším kroku ždibec chorusu.

zo svojej skusenosti mozem povedat ze je to strunami, hmatnikom, a elektronikou smile

pkGuitars .1               Tokai Hardpuncher ´21              
pkGuitars .2 V            Yamaha BBP35 '22              Dolphin fretless 4
Gallien Krueger MB150s, GK RB700-II & GK SBX410 & Boss GT10, Zoom B3
                                                 Flatwound Club #7
0 xLajků:

13

Re: Jak dosáhnout dobrého bezpražcového zvuku?

e.t. napsal:
Aidamos napsal:

pár dalších takto postavených bezpražcovek by se našlo

sorry za OT: uz dloooouho sem nevidel tolik hnusnejch bas pohromade smile

Bral jsem, jak mě to strejda Google předhodil. Za jeho vkus já nemůžu wink

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

14

Re: Jak dosáhnout dobrého bezpražcového zvuku?

Aidamos napsal:

Bral jsem, jak mě to strejda Google předhodil. Za jeho vkus já nemůžu

no jo, American big_smile

The Jack, The  Pearl, Palatino EUB, Cort GBMP3,  GK 200RB 1981, Ampeg B200R 2008, Peavey Centurion III 1978, Peavey 118 1978, MB PH 112, EBS MBII
0 xLajků:

15

Re: Jak dosáhnout dobrého bezpražcového zvuku?

Šimi napsal:

mluvíme o krásném typickém fretless kňouravém zvuku, jako má např. Martin Petrášek v Montyho Tlustém

myslim, že Martin má bezpražec ibanez musician

Jack Pampero Workingman Traynor & Soundelirium
0 xLajků:

16

Re: Jak dosáhnout dobrého bezpražcového zvuku?

olaf napsal:

bezpražec ibanez musician

No tak to je pak jasný wink (stejnýho má i Petr Vařík)

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

17 Naposledy upravil: el BassTardo (06. 12. 2012 18.56:52)

Re: Jak dosáhnout dobrého bezpražcového zvuku?

Aidamos napsal:

Dokonce tohle vypadá, že si toho bezpražcovýho Precla takhle sám zbastlil

pokud se nepletu, tohle "bastlil" Kostka v Lubech

Basa prudí muziku smile
0 xLajků:

18

Re: Jak dosáhnout dobrého bezpražcového zvuku?

Koukám, že jediný nehlazenky co se mi doma válí jsou nějaký starý, nicméně nehrátý, potahovaný Elixíry. Má smysl to vůbec zkoušet, nebo ta potahovanost bude fretless zvuk kurvit?

Mirek Vlček & Sheldon Dingwall➝Doug Castro➝Marco De Virgiliis
0 xLajků:

19

Re: Jak dosáhnout dobrého bezpražcového zvuku?

Šimi napsal:

potahovanost bude fretless zvuk kurvit?

Neměla by.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

20

Re: Jak dosáhnout dobrého bezpražcového zvuku?

Tak jsem tam teda dal Elixíry, ale už jsou zase pryč a hlazenky zpět. Na zvuk to nějaký zvláštní efekt nemělo, ale zato mi ty vroubkatý struny vůbec nešly pod levou ruku. Na pražcovce je to normální, ale na bezpražci jsem asi zvyklej pokládat prsty trochu jinak, taky trochu víc glizanda atd., prostě se se strunama mazlit, hladit je, a ty vroubky na roundwound strunách byly prostě strašný. Hrůza. Uff.

Mirek Vlček & Sheldon Dingwall➝Doug Castro➝Marco De Virgiliis
0 xLajků:

21

Re: Jak dosáhnout dobrého bezpražcového zvuku?

Šimi napsal:

Tak jsem tam teda dal Elixíry, ale už jsou zase pryč a hlazenky zpět.

a to ta sprcka na elixirech z nich dela nadpomery klouzavy struny .. nebaleny klouzou este min smile

...nemit hlavu... nevadi
...nemit marka..vadi
0 xLajků:

22

Re: Jak dosáhnout dobrého bezpražcového zvuku?

 Myslim, že nejvíc se na zvuku nástroje podepisují oba pazoury přidělané k trupu, jakož i ta koule na krku s dírama po stranách..sunglasses a pak dlouho nic, než je třeba řešit struny, dřevo, snímače, aparát, krabičky, akustiku, hluchýho zvukaře.. atd.

Ale vážně.... ideál zvuku a estetické normy jsou proměnné v čase, takže, co je dneska žůžo bude zítra fujtajbl a to u každého jedince jinak . 

Benavente Vortex5 fretless, Jay Dee Celest fretless, Fender P bass MIJ, Ovation Magnum I. J bass Paisley fretless...atd.
0 xLajků:

23 Naposledy upravil: paknorw (03. 11. 2019 19.31:29)

Re: Jak dosáhnout dobrého bezpražcového zvuku?

Na bezpražcu (ale i na base obecně) jsou nejdůležitější RUCE... Řízený tou koulí nahoře s dírama po stranách smile

A teprve potom je to to ostatní.

Mi osobně se osvědčily hlazený struny Thomastik - Infeld na aktivním snímači Seymour Duncan, starým asi 27 let, na dřevu starým dost přes 30 let... Ale to je jen má osobní zkušenost...

Pak samozřejmě limiter (pokud možno starý LM2B) a chorus, ten je na bezpražcu k nezaplacení...

Hlavní jsou ale hlava a ruce.

Ktož móž kej v ruce vzíti a kamenem lúčiti, nech stojí! (citát z dopisu Jana Žižky z Trocnova)
Flatwound Club #4
0 xLajků: