1

Téma: Dilema snímačů

Ve fóru už bylo diskutováno hlavně okolo RM snímačů. K podnětu mě přivedl d.a.l.i.
Konzultovali jsme spolu e-mailem možnost výměny snímače za jinou značku.

Je to tak, že stále hledáme a zkoušíme, abychom se dopídili k ještě lepšímu zvuku své basy, byť o malou nuanci. Za roky, co se pohybuji kolem aparatur a elektroniky související k tomuto, jsem k různým výměnám snímačů už zdrženlivý a rozhodně si nemyslím, že lze očekávat nějaký bombasticky změněný zvuk. Tedy pokud nebyl v nástroji úplný aušus snímače.
Uvažujme však už o slušném, kvalitním nástroji, který má výbornou rezonanci dřeva – a to je podle mého přesvědčení to nejdůležitější! – potom struny správně a dostatečně dlouhou dobou od počátečního impulzu (sustain) kmitají. Čím lépe rezonující dřevo, tím bude i více harmonických kmitočtů a to je základem pro dobré zpracování zvuku snímačem – berme v úvahu klasické pasivní provedení.
Všechny věhlasné firmy – Bartolini, Di Marzio, Seymour Duncan, EMG, Kent Armstrong,  Sadowsky….aj.- jsou kvalitní výrobci baskytarových snímačů. Vše je ale spojeno s dobrým marketingovým tahem na zákazníka, který nás nějak nahlodává, vnáší pochybnosti a stanovuje (ortodoxní) přívržence té, které značky.
Když se na snímač podíváme po elektrické a konstrukční stránce, je to v principu jasné:

1. je to několik magnetických tyček, kolem nichž je namotaná cívka z Cu vodiče o určitém
    průměru
2. jeden blok magnetu a kolem namotaná cívka

Teoreticky může existovat samostatná cívka s magnetem pro každou strunu, ale toto řešení je určeno pro kytarové syntezátory, protože pro naše snímače by to vycházelo blbě s impedancí. Dle zkušeností výrobců se impedance vodiče musí pohybovat v nějakých mezích. A ty odchylky mají vliv na to, jaké ze snímače půjde kmitočtové spektrum a v jakém poměru pásem vůči sobě. Dále je to kombinováno různou silou magnetu, kdy se mění indukční pole, vzdálenost vinutí cívky od jádra a jiné maličkosti, finty, které si firmy udržují v tajnosti. Více je o kytarových snímačích napsáno v Muzikusu 7/06.

A teď babo raď co je nejlepší! 
1. slabý snímač - pro pasivku vyloučeno, pro aktivní elektroniku v pohodě, slabé
    magnetické pole neovlivňuje dobu kmitání struny
2. silný snímač -  dává velké výstupní napětí, ale je choulostivější na brumy a silný
    magnet negativně ovlivňuje dobu kmitání struny

Dle mého názoru: kvalitně znějící nástroj „na sucho“, s vyzrálým ověřeným materiálem pro tělo nástroje a dobrý snímač, ne extremně silný. Basa musí být v natural provedení, kytování a vrstva barvy nebo laku na nástroji nevzbuzuje přílišnou důvěru spojenou s rezonancí dřeva.
Celá problematika nástroje a snímače se dá připodobnit - v prvním případě ke krásné ženě oblečené do jutového pytle, kdy krasavici bude slušet i jutový pytel. Ve druhém případě škaredka se může navléct do hader třeba od Diora a nepomůže jí nic.

U aktivních baskytar je to poněkud jinak. Využívá se snímačů se slabším magnetickým polem (viz výše) ve spojení s aktivní elektronikou a konstrukčně existují tři varianty:

1. aktivní snímač s vestavěným  předzesilovačem přímo v tělese
2. pasivní snímač + aktivní elektronika s korekcemi basů, středů a výšek
3. aktivní snímač + aktivní elektronika s korekcemi basů, středů a výšek

Záleží co komu vyhovuje, v každém případě už tolik nezáleží na kvalitě dřeva. Aktivní elektronika zvukovou stránku nástroje posunuje poněkud jinam a ne každému basistovi takový zvuk vyhovuje. Jedni říkají, žeje zvuk moc Hi-Fi, druzí, že je syntetický apod. Když jsem si před časem pořídil aktivní basu byl jsem zvukem nadšený. Po nějakém čase mě začalo štvát, že se nemůžu zvukově přiblížit k Precisonu. Dnes už mám dilema vstřebané – je dobré mít k dispozici pasivku i aktivku, prostě a jednoduše jsou to různé typy nástrojů s charakteristickými zvuky.
U aktivní basy jsou větší možnosti nastavení různých zvuků.
Pozor na výměnu snímačů a u aktivních baskytar. Z firmy je nastavena souhra snímače a vstupní citlivosti vestavěné elektroniky. Např. vyměníte-li pasivní snímač v nástroji za aktivní, určitě dojde k přebuzení stávající aktivní elektroniky. Zkoušel jsem výměnu pasivních snímačů Yamaha za aktivní EMG-40DC k vestavěnému EQ a citlivost šílená, basa zní už na dotek prsty, ale o tom už jsem na fóru kdesi psal.
   Takže taková jsou dilema….

BL-700NT, TRB-1005NT, B4Fl, BB-350, RB-660Fl
SVM-360 hybrid, SVM-600 hybrid, 4x10 DeltaLite II-2510, 4x10 Beta 10-A, box EV-18B+2x10 Gamma, kombo SVM-300 KappaLite 3015, Peavey TNT-130 aj.
0 xLajků:

2

Re: Dilema snímačů

Ajaj, tady to teda někdo umí rozvést wink

Osobně jsem pro slabé magnety ve snímači + málo závitů -> barevnější zvuk a následné zapojení do aktivky. Nevím, jestli to není zbytečný mít aktivku + aktivní snímače zároveň, ale na škodu to určitě není....


Tůdle jsem si říkal, jakej to je paradox, že se v dřívějších dobách výrobci mikrofonů snažili o co nejmenší impedancí snímací cívky, kvůli možnosti připojení dlouhých kabelů. Kdežto naopak A. Rickenbacker a L. Fender udělali snímače hned ze začátku o vysoký impedanci a že to celkem vyhovuje (až na přenos vysokýchkmitočtů...)

Komba, basy, hlavy, kytary a tak.
0 xLajků:

3 Naposledy upravil: Štěpán Axman (01. 09. 2006 21.16:57)

Re: Dilema snímačů

hm....no ja myslim ze na tuhle otazku existuje asi jedina sdostatecne nekonkretní odpoved :

kazdej mame svoje usi a ruce + svoji predstavu a podle toho si vybirame konkretni prostredky k vytvoreni naseho zvuku.
tudiz nekdo radeji aktivku, jinej zase vdolky....
smile

still got the blues... for RnR smile
Jsem  TU
https://stepanaxman.com/
0 xLajků:

4

Re: Dilema snímačů

Axlík napsal:

tudiz nekdo radeji aktivku, jinej zase vdolky....
smile

Takhle to néni...

Komba, basy, hlavy, kytary a tak.
0 xLajků:

5

Re: Dilema snímačů

jaktoze ne? kdyz vim ze se mi nelibi napriklad zvuk jakej ma jazzbass, tak si na basu nebudu davat singly, ne? a tak dale...to je proste normalni vyber.

still got the blues... for RnR smile
Jsem  TU
https://stepanaxman.com/
0 xLajků:

6

Re: Dilema snímačů

já myslel to rčení big_smile big_smile

Komba, basy, hlavy, kytary a tak.
0 xLajků: