1

Téma: Snímání baskytary do PA

Vloni jsem byl na koncertě Pražského Výběru. Při takové příležitosti mě vždy zajímá technické vybavení muzikantů a celkového ozvučení. Čok měl Trace-Elliot 4x10 a zvuk měl sejmutý mikrofonem z jedné desítky.
Na příštím festivalu jem se domluvil se zvukařem (v tom shonu byl tak laskav), aby mě vzal zvuk z D.I. výstupu do jedné linky a z mikrofonu (starý Solton 2400) do druhé linky. Jednoznačně vyhrálo snímání mikrofonem, dle vyjádření zvukaře jasně definovaný čitelný nabuzený zvuk.
Čím to asi může být?
Korekčním článkem není pouze vstupní předzesilovač s basy, středy, výškami aj. Na výsledném zvuku se podílí vše, koncový zesilovač a REPRODUKTOR, jako důležitý korekční článek, měnící výsledný charakter zvuku s různým zesílením. A to je vlastně to, co se nám líbí, podle čeho si vybíráme a kupujeme drahé baskytarové aparáty. Sejme-li nám zvukář signál linkovým výstupem, není to nikdy ten zvuk který si každý z nás zodpovědně nastavuje před koncertem na svém milovaném aparátu. Zvuk z linkového výstupu je elektrický, chcete-li syntetický, chladný..atd, trochu zveličuji. Zvuk, který si na své aparátu naordinujeme je tak vlastně linkovým výstupem degradován.
U kytaristů je snímání mikrofonem normální a kdyby se někdo zmínil o snímání linkou, ostatní by si mysleli, že se zbláznil.
Máte-li na zkušebně rozestavené péáčko – vyžaduje to ovšem poněkud větší prostory - , prověřte.

BL-700NT, TRB-1005NT, B4Fl, BB-350, RB-660Fl
SVM-360 hybrid, SVM-600 hybrid, 4x10 DeltaLite II-2510, 4x10 Beta 10-A, box EV-18B+2x10 Gamma, kombo SVM-300 KappaLite 3015, Peavey TNT-130 aj.
0 xLajků:

2

Re: Snímání baskytary do PA

Taky nechápu, proč se bass aparát nesníma mikrofonem častěji. Každej řiká, že linka stačí, no, ona stačí, ale ty reproduktory fakt udělaj dost.

Komba, basy, hlavy, kytary a tak.
0 xLajků:

3

Re: Snímání baskytary do PA

Obligátní otázka: náhodou někdo nemá nějakou ukázku k provnání ? wink

http://budvar.soulslavers.com/franta.gif Hartke VX 3500 @ Ibanez 1305 PM / Soulslavers
0 xLajků:

4

Re: Snímání baskytary do PA

hele jako mikrákem nebo linkou asi vždycyk záleží na boxu a stává se že si bassman vybírá nejlíp znějící reprák....

basy přicházejí a odcházejí big_smile
------------------------------------------------------------------------
Fender Precision '86, GK 700RB-2, Line6 410
0 xLajků:

5

Re: Snímání baskytary do PA

to je zajímavý, že otázkou mikrofonu a mixpultu pro to snímání se nikdo nezabývá... ty vám chladný nepřipadaj?

...sklapnout...a makat dál...
yamaha trb5, Hughes Kettner qc 421
0 xLajků:

6

Re: Snímání baskytary do PA

tak samozřejmě mikrák je důležitej aspekt ale u mixu už to může bejt jedno jak snímáš -> pokud bude na hovno mixák tak je obojí marný, a co si budem nalhávat když už má zvukař mikrák na basu (normální nestačej....) tak už to nebude amatér a dá se předpokládat že to bude něco lepčího

basy přicházejí a odcházejí big_smile
------------------------------------------------------------------------
Fender Precision '86, GK 700RB-2, Line6 410
0 xLajků:

7

Re: Snímání baskytary do PA

Ja si myslim, ze to zvukar dela za a) z pohodlnosti, za b) pro jednodussi upravu korekci na mixu (ne kazdy zvuk nastaveny z podia je vhodny pro PA). Ale mikrofon nic nenahradi - muj oblibenec Harris snima nazivo basu bez linky, ale za to dvema mikrofonama v ruznych polohach vuci repraku - jeden je pro vysky, druhy pro basy - proto mu z toho pote leze ten cinkavy zvuk a pritom nechybi spodky...

Ibanez SR 705 WNF, snímače EMG 40DC, struny DR, bezdrát Sennheiser EW 172 G2, Hughes & Kettner Quantum 600, Peavey Tour 2*10, Kustom G-115H, ladička Korg DTR-2000.
0 xLajků:

8

Re: Snímání baskytary do PA

to je jasný - chtěl jsem jen říct, že to není jen ten mikrák, co ten zvuk dělá a jistě taky záleží na tom, jakej zvuk vlastně chceš - osobně si myslím, že zevšeobecňovat to jako u kytary u basy prostě nejde - někomu se líbí ten zvuk, jinýmu zas jinej - asi by bylo nutný to vyzkoušet u konkrétních případů - že by mi přišel zvuk při sejmutí bez mikra studenej, to opravdu nemůžu říct

...sklapnout...a makat dál...
yamaha trb5, Hughes Kettner qc 421
0 xLajků:

9

Re: Snímání baskytary do PA

Betaron: Naprostej souhlas. Mam Trace Elliot AH300SMX + 1048H a zvuk z linky se vůbec nedá srovnávat se zvukem sejmutým dobrým mikrofonem z bedny.

0 xLajků:

10

Re: Snímání baskytary do PA

Zvukaři jsou většinou lempli a s ničím se nechtějí moc s*át (kromě profíků a vyjímek potvrzujících pravidlo ;o). Proto se jim nechce zvučit basu mikrofonem, zvlášť když žádný vhodný nemají ...
Já to řeším Line6 POD - zvuk jde ke zvukaři sice linkou, ale zato se simulací reproduktotu a mikrofonu. Nemusím se spoléhat na "zvukaře" a jeho "kvalitní" mikrofony a mám jistotu, že ven to jde jak má.

0 xLajků:

11

Re: Snímání baskytary do PA

Já většinou jinak než mikrofonem (občas ještě DI boxem) nejedu... linkovej zvuk je klasický brum brum, ale mikrofón, kterej snímá to lehce zkreslený chrochtání z repráku, to má opravdu mnohem větší grády...

Fender Precision (USA) 1978
Columbus Jazz (Japan) 1970s
Fender Bandmaster Reverb 1971, Marshall DBS 72410 1997
Člen fuck klubu skrytejch čísel
0 xLajků:

12

Re: Snímání baskytary do PA

Jestli chcete slyšet ukázku rozdílu zvuku mikrák - DI, je tady:
http://www.planetguitar.net/tests/hkbb400/hkbb400.html
Po naládování flashe klikněte v pravém horním rohu na "Hörproben" a pak na jednotlivé modré tečky pod zesákem. První ukázka z leva je mikrofon, druhá DI výstup, třetí smíchány předchozí.

Warwick Streamer 5 bolt-on, Ampeg SVT3-PRO, box SVT-410HLF
0 xLajků:

13

Re: Snímání baskytary do PA

Asi mám nějakej málo výkonnej PC, ale mně to přijde úplně stejný...

Fender Precision (USA) 1978
Columbus Jazz (Japan) 1970s
Fender Bandmaster Reverb 1971, Marshall DBS 72410 1997
Člen fuck klubu skrytejch čísel
0 xLajků:

14

Re: Snímání baskytary do PA

mikulik napsal:

Asi mám nějakej málo výkonnej PC, ale mně to přijde úplně stejný...

? U mě je slyšet rozdíl už na počítačových chrchláčcích.

Warwick Streamer 5 bolt-on, Ampeg SVT3-PRO, box SVT-410HLF
0 xLajků:

15

Re: Snímání baskytary do PA

Rozdíl je zásadní i na malým kazeťáčku! Mic a mix je super!

0 xLajků:

16

Re: Snímání baskytary do PA

přes mikro je to víc dynamičtější, přes di plošší

Komba, basy, hlavy, kytary a tak.
0 xLajků:

17

Re: Snímání baskytary do PA

až budu hrát, šetřim na bassmikrofon big_smile

Komba, basy, hlavy, kytary a tak.
0 xLajků:

18

Re: Snímání baskytary do PA

jj je to hodně znát

basy přicházejí a odcházejí big_smile
------------------------------------------------------------------------
Fender Precision '86, GK 700RB-2, Line6 410
0 xLajků:

19

Re: Snímání baskytary do PA

Mě štvete. Tak já nevim, co dělám špatně. Pustil jsem si to asi desetkrát, hned za sebou - a nic...

HA! Jestli to nebylo tím, že jsem si to dal do pecky do ucha... zkusím ještě PC speaker...

Fender Precision (USA) 1978
Columbus Jazz (Japan) 1970s
Fender Bandmaster Reverb 1971, Marshall DBS 72410 1997
Člen fuck klubu skrytejch čísel
0 xLajků:

20

Re: Snímání baskytary do PA

Tak to bylo vono... smile)))))


Fuckin´ headphone!

Fender Precision (USA) 1978
Columbus Jazz (Japan) 1970s
Fender Bandmaster Reverb 1971, Marshall DBS 72410 1997
Člen fuck klubu skrytejch čísel
0 xLajků:

21

Re: Snímání baskytary do PA

Hele, Mikulo, já jsem na zvukoy taky všeobecně hluchej, ale tohle je fakt trošku poznat, jestli teda nemáš nějaký levný sluchadla za 50kč....

Komba, basy, hlavy, kytary a tak.
0 xLajků:

22

Re: Snímání baskytary do PA

No, to bylo sluchadlo Olympus do jednoho ucha, který jinak používám k diktafonu... takže v tom byl "behind-kicked dog" (zakopanej pes)

Fender Precision (USA) 1978
Columbus Jazz (Japan) 1970s
Fender Bandmaster Reverb 1971, Marshall DBS 72410 1997
Člen fuck klubu skrytejch čísel
0 xLajků:

23

Re: Snímání baskytary do PA

Ach jo...

Kubs: na pokec je Pokec, je na tom neco tezkeho k pochopeni? Nevim, proc by se seriozni tema (mimochodem, Betaronovy prispevky bych sesbiral a dal je na www.baskytara.com jako regulerni clanky) melo zasvinovat necim, co k danemu tematu nema absolutne co rict?

D.a.l.i: Promazany zbytecne prispevky a offopic

Nějaký Fendery...
Nějakej pedalboard s hromadou českých (i nečeských) výrobků, Hocke Blues 18 + 10/12" bedna (CZ/CZ)
Profil
0 xLajků:

24 Naposledy upravil: pipa (21. 08. 2006 14.43:18)

Re: Snímání baskytary do PA

Já jsem dřív měl kombo Wawick 1x15, zvuk se mi moc nelíbil, byl takový hodný. Pak mi ale náš zvukař dal mikrofon místo lajny a bylo to super. Jenže to byly zábavy a tedy výhoda vlastního zvukaře, jinak to zvukaři chtějí mít jednodušší a taky potřebují něco trošku jiného, než já na podiu. Proto tahaj nejradši linku před eq.
Potom jsme měli jiného zvukaře, vyškemral jsem si mikrofon a byl to hnus. Linka byla naopak docela dobrá..
Ještě jsem mohl přímo porovnávat linku/mikrofon 2x ve studiu. Pokaždý to byl Elliot co mám dole v popisku. Jednou to bylo s bednou Laney 4x10 a linka zněla mnohem líp. Pak jsme ale zapoliji nějakou samodomo hrůzu 1x15 a paráda.
No a podruhý  bedna Elliot 1048H-což je super hrající bedna, i když mi připadá docela agresívní. Mikrofon byl nějaký lampový neumann a pak ještě nějaký jiný+linka. Dost mi s těmi mikrofony hýbali a pak jsme to porovnávali. Podle zvukaře byl nejlepší ten Neumann, který byl kus od bedny, podle kolegy druhý mikrofon (nevím značku, ale nějaký standard) který byl přímo u bedny---a mi to bylo jedno smile. Nakonec jsme tuším namíchali neumann s linkou, ale ruku do ohně bych za to nedal.
ve studiu je asi určitě lepší pohrát si s mikrofony, live to ale myslím ani nestojí za to...zvukař se stejně snaží basu svázat s kopákem.

Lakland  JO5, Fender precision elite (1983), Ibanez ATK 305, Cort GB 75JJ, Crafter pětka akustická
Aguilar ag700+sl 410
K volšovým rukám volšový tělo!
0 xLajků:

25

Re: Snímání baskytary do PA

UR napsal:

Rozdíl je zásadní i na malým kazeťáčku! Mic a mix je super!

.........jak říkáš ten mix obou dohromady je fakt dobrej! tongue

0 xLajků:

26

Re: Snímání baskytary do PA

já radši jen mikrofon... ale mix není špatnej, to je fakt...

Komba, basy, hlavy, kytary a tak.
0 xLajků:

27

Re: Snímání baskytary do PA

No my teďka nahrávali basu mikrem (kondenz Neumann), vzhledem k tomu, že byl čas, tak jsme si s tim chvilku hráli a rozhodně to byl lepší zvuk než linka, mikrák jsme měli dál od bedny a našikmo...a super
vzhledem k tomu, že dost používám ODs, tak vždycky zásedně chci od zvukaře mikrák, tak 50/50 mi řikaj, že linka bude lepší, no a pak, když jim jde do PA ten chrchel, tak radši vytáhnou mic big_smile Přeci jen, jak píše Betaron, zvuk vám dělá komplet apec včetně beden.
A jak píše Juhuu, až budou prachy, seženu vlastní mic, kterej pak budu vozit s sebou a nebude problém, do tý doby bude holt válka sad

DEAN export 4, Peavey DynaBass 4 MKII. (RM Pickups BHB44), Boss GT6B, H&K QS410PRO, ESH RaptorIII.
Jinak vobě ruce nemotorně levý...a jsem prase, neb basu kreslim, někdy míň, někdy víc, někdy vůbec, někdy pastelkou
0 xLajků:

28

Re: Snímání baskytary do PA

ahoj kluci, i s tím rizikem, že mě budete kamenovat, zastávám názor, že hlavní jsou nástroj a basákovy ruce, zbytek je chemie. dobrý basák (neříkám, že jsem to zrovna já) musí dát dohromady zvuk téměř(!) na každým aparátu. chce to si taky pohrát s polohou pravý ruky, hrát třeba k jedný skladbě u hmatníku, k jiný u kobyly atd. na festivalech, kde máte na zvučení cca 5 minut, by vás každej zvukař s takovou míchací onanií poslal někam... nic ve zlým jo?

...sklapnout...a makat dál...
yamaha trb5, Hughes Kettner qc 421
0 xLajků:

29

Re: Snímání baskytary do PA

pravdu díš leč dodat jsi zapoomněl že pokud dostaneš pod pracky nějaký prtavy lejno nebo tak tak z toho zvuk nevykouzliš pač to budeš muset ohulit a ten zvuk z toho nevyleze:(

basy přicházejí a odcházejí big_smile
------------------------------------------------------------------------
Fender Precision '86, GK 700RB-2, Line6 410
0 xLajků:

30

Re: Snímání baskytary do PA

Kubš napsal:

pravdu díš leč dodat jsi zapoomněl že pokud dostaneš pod pracky nějaký prtavy lejno nebo tak tak z toho zvuk nevykouzliš pač to budeš muset ohulit a ten zvuk z toho nevyleze:(

ahoj, tak to je jasný - vycházím z předpokladu, že se bavíme o hraní na pódiu, tedy k dispozici je aparát dostatečného výkonu (o značce se nechci rozvádět). moje připomínka se týkala sejmutí zvuku, nikoli jeho intenzity, ta musí být samozřejmě k dispozici

...sklapnout...a makat dál...
yamaha trb5, Hughes Kettner qc 421
0 xLajků:

31 Naposledy upravil: Kubš (24. 08. 2006 07.59:44)

Re: Snímání baskytary do PA

jj je pravda že na festáku si s tím moc nepohraješ ale taky se mi občas stalo že se na koncíku zvukař choval slušně a byla  s ním dobrá řeč

basy přicházejí a odcházejí big_smile
------------------------------------------------------------------------
Fender Precision '86, GK 700RB-2, Line6 410
0 xLajků:

32

Re: Snímání baskytary do PA

No jo, ale na festu, kde máš pět minut na zvuk většinou neřešíš kvalitu apce, protože tam většinou bejvaj dobrý jak apce tak zvukaři, který se tomu věnujou a zvuk zvládnou poštelovat i z linky tak, že to zní hezky....(moje zkušenost z RFP).
S tim mikrákem jsem měl na mysli hlavně nahráfko a kluby, kde máš čas a za zvukaře strejdu, kterej se zrovna od někud vyloup :-)

DEAN export 4, Peavey DynaBass 4 MKII. (RM Pickups BHB44), Boss GT6B, H&K QS410PRO, ESH RaptorIII.
Jinak vobě ruce nemotorně levý...a jsem prase, neb basu kreslim, někdy míň, někdy víc, někdy vůbec, někdy pastelkou
0 xLajků:

33

Re: Snímání baskytary do PA

přátele mě se nejvíc osvědčil systém dvojitýho snímání - mikrofonem i linkou a zvukar si to pak v mixu napomeruje. Jsou tam vsechny frekvence z linky a pritom je tam i moje ekvalizace z hlavy.

still got the blues... for RnR smile
Jsem  TU
https://stepanaxman.com/
0 xLajků:

34

Re: Snímání baskytary do PA

Ne vždycky je zvuk na stage žádoucí i pro zvukaře. Každej bassák má zvuk mírně nastředovanej, aby se dobře slyšel, a aby spodky nesnímaly mikrofony(třeba na zpěv), zatímco zvuk lezoucí dole by měl bejt basovější, aby hudbu líp podtrhl.
Proto zvukaři raději volí linku, protože si můžou udělat zvuk vlastní a nezkreslený.
To platí u většiny kapel, kde plní basa doprovodnou funkci. Myslím, že když normálnímu zvukaři řeknete svoje představy o zvuku, tak vám ho bez problémů udělá jakkoliv.

...JOLANA VIKOMTBASS a 10 prstů...
0 xLajků:

35

Re: Snímání baskytary do PA

Nějak s tebou nemohu souhlasit. Jednak skoro každej basák volí spíš zvuk bez středů, tedy na ekvalizaci klasický "véčko" (fuj). Druhak, basa má dělat spodky, ale aby z beden lezlo jen huhlavý brumlání, jak to má ráda většina zvukařů, to taky není ideální. A se zvukařem, kterej by mi udělal zvuk takovej, jako mi leze z aparátu (stačila by jen kvalitní soustava a na mixu vytáhnout na param.středech hodnotu okolo 300Hz, hádám), jsem se ještě nesetkal, a to rozhodně nemám na mysli žádnou zkreslenost - nic takovýho mi z mýho apce neleze !!!

0 xLajků:

36

Re: Snímání baskytary do PA

nemám rád véčka.....

Komba, basy, hlavy, kytary a tak.
0 xLajků:

37

Re: Snímání baskytary do PA

Kazdy mate podle me urcitou cast pravdy - ja si myslim, ze ne kazdy PA system je schopen prenest zvuk basy tak, jako ho mame nastaven na podiu a musi to celkove zapadat do moznosti toho systemu a zvuku kapely - ja zvukari vetsinou posilam hodne stredu, do vecka ekvalizer rozhodne nestavim, spis trosicku koriguju vysky. Pak uz je jen na nem, co pusti ven, celkem se na zvukare spoleham, ono na festivalech, kde to musi frcet, cloveku ani mnho moznosti nezbyva. Jakym zpusobem basu sejme, je ciste na nem, ale ve vetsine pripadu se tak deje linkou. Nicmene mikracek mam radeji smile

Ibanez SR 705 WNF, snímače EMG 40DC, struny DR, bezdrát Sennheiser EW 172 G2, Hughes & Kettner Quantum 600, Peavey Tour 2*10, Kustom G-115H, ladička Korg DTR-2000.
0 xLajků:

38

Re: Snímání baskytary do PA

sem byl na okoři a  koukal sem jak to tam dělali těm profíkům a normálně tam měli k dispozici 8x10+SVT3 pro a snímali ho všem mikrákem snad jen NO NAME měli vlastní bass apec, povětšinou si lidi přinesli třeba sovjí halvu ale bedna byla pořád stejná a snímaná mikrákem

basy přicházejí a odcházejí big_smile
------------------------------------------------------------------------
Fender Precision '86, GK 700RB-2, Line6 410
0 xLajků:

39

Re: Snímání baskytary do PA

MK napsal:

Kazdy mate podle me urcitou cast pravdy -...ja zvukari vetsinou posilam hodne stredu, do vecka ekvalizer rozhodne nestavim, spis trosicku koriguju vysky. Pak uz je jen na nem, co pusti ven, celkem se na zvukare spoleham, ono na festivalech, kde to musi frcet, cloveku ani mnho moznosti nezbyva. Jakym zpusobem basu sejme, je ciste na nem, ale ve vetsine pripadu se tak deje linkou. ... smile

já mu většinou hodně středů neposílám, protože jsem (naivně) toho názoru, že mi sejme to, jaký zuk mám na pódiu, ale je to jen iluze.. musím čarovat z toho, co je... a klapne to jen málokdy - možná proto, že zvukaři nejsou takový zvukoví fetišisti jako basáci.. buďme trochu soudní - zvukaři jsou taky jen lidi

...sklapnout...a makat dál...
yamaha trb5, Hughes Kettner qc 421
0 xLajků:

40

Re: Snímání baskytary do PA

zvukar je sice taky jen clovek...a  je to clovek pracujici...a mel by svoji praci delat dobre. jeho prace je aby mela kapela dobrej zvuk. basa patri do kapely.
- navzdory temto jednoduchym premisam, vetsinou bohuzel realita byva jina... sad
Za tech nejakych 160 koncertu co mam za sebou jsem potkal tak maximalne tri opravdu dobry zvukare (nepocitam koncerty na festacich v nemecku a u nas, tam vetsinou byva profik...i kdyz...). Je to proste s nima bida.

still got the blues... for RnR smile
Jsem  TU
https://stepanaxman.com/
0 xLajků:

41

Re: Snímání baskytary do PA

No, já mám občas pocit, že zvukaři lidi nejsou big_smile

DEAN export 4, Peavey DynaBass 4 MKII. (RM Pickups BHB44), Boss GT6B, H&K QS410PRO, ESH RaptorIII.
Jinak vobě ruce nemotorně levý...a jsem prase, neb basu kreslim, někdy míň, někdy víc, někdy vůbec, někdy pastelkou
0 xLajků:

42

Re: Snímání baskytary do PA

basa333 napsal:
MK napsal:

Kazdy mate podle me urcitou cast pravdy -...ja zvukari vetsinou posilam hodne stredu, do vecka ekvalizer rozhodne nestavim, spis trosicku koriguju vysky. Pak uz je jen na nem, co pusti ven, celkem se na zvukare spoleham, ono na festivalech, kde to musi frcet, cloveku ani mnho moznosti nezbyva. Jakym zpusobem basu sejme, je ciste na nem, ale ve vetsine pripadu se tak deje linkou. ... smile

já mu většinou hodně středů neposílám, protože jsem (naivně) toho názoru, že mi sejme to, jaký zuk mám na pódiu, ale je to jen iluze.. musím čarovat z toho, co je... a klapne to jen málokdy - možná proto, že zvukaři nejsou takový zvukoví fetišisti jako basáci.. buďme trochu soudní - zvukaři jsou taky jen lidi

No jak jsem psal vyse, nekdy se presny zvuk s podia ven proste nehodi. Ja to neresim, vetsinou na to neni cas, pokud hrajes nekde, kde mas na zvuceni 10 minut, a to cela kapela. Resim zvuk na podiu, to co leze z PA ven, nechavam na zvukari. Jiste, az budeme jezdit samostatne koncerty, dam si vic zalezet smile. Coz se asi jen tak nepovede, takze se i snazim komplikovat tem lidem praci co nejmene. Pochopitelne to ale nesmi slysitelne kurvit...

Ibanez SR 705 WNF, snímače EMG 40DC, struny DR, bezdrát Sennheiser EW 172 G2, Hughes & Kettner Quantum 600, Peavey Tour 2*10, Kustom G-115H, ladička Korg DTR-2000.
0 xLajků:

43

Re: Snímání baskytary do PA

mě štve to, že když vidím co má basák za aparát a pak slyším co jde ven, že musím přemýšlet jestli je to kopák nebo basa

LEE HOOKER,  PEAVEY SPECTRUM ANALOG FILTER, EH MICROSYNTH, KORG X-911, FENDER MUSTANG FLOOR, MINIPOPS
0 xLajků:

44

Re: Snímání baskytary do PA

salof napsal:

mě štve to, že když vidím co má basák za aparát a pak slyším co jde ven, že musím přemýšlet jestli je to kopák nebo basa

No tak to je snad opravdu extrem...

Ibanez SR 705 WNF, snímače EMG 40DC, struny DR, bezdrát Sennheiser EW 172 G2, Hughes & Kettner Quantum 600, Peavey Tour 2*10, Kustom G-115H, ladička Korg DTR-2000.
0 xLajků:

45

Re: Snímání baskytary do PA

MK napsal:
salof napsal:

mě štve to, že když vidím co má basák za aparát a pak slyším co jde ven, že musím přemýšlet jestli je to kopák nebo basa

No tak to je snad opravdu extrem...

bohužel není, už jsem to zažil a modlil jsem se, aby ten zvuk neudělal i mě. přesně takový zvuk nastavil ten zvukař(?) klukovi, který hrál na upright - šílený!

...sklapnout...a makat dál...
yamaha trb5, Hughes Kettner qc 421
0 xLajků:

46

Re: Snímání baskytary do PA

basa333 napsal:
MK napsal:
salof napsal:

mě štve to, že když vidím co má basák za aparát a pak slyším co jde ven, že musím přemýšlet jestli je to kopák nebo basa

No tak to je snad opravdu extrem...

bohužel není, už jsem to zažil a modlil jsem se, aby ten zvuk neudělal i mě. přesně takový zvuk nastavil ten zvukař(?) klukovi, který hrál na upright - šílený!

mno jednou dokonce zvukař na koncíku kámošce přímo řekl "Di do prdele" když se snažila nazančit že zpěv jaski není slyšet

basy přicházejí a odcházejí big_smile
------------------------------------------------------------------------
Fender Precision '86, GK 700RB-2, Line6 410
0 xLajků:

47

Re: Snímání baskytary do PA

Kubš napsal:
basa333 napsal:
MK napsal:

No tak to je snad opravdu extrem...

bohužel není, už jsem to zažil a modlil jsem se, aby ten zvuk neudělal i mě. přesně takový zvuk nastavil ten zvukař(?) klukovi, který hrál na upright - šílený!

mno jednou dokonce zvukař na koncíku kámošce přímo řekl "Di do prdele" když se snažila nazančit že zpěv jaski není slyšet

no tak to by mě řekl jen jednou..........
vzápětí bych vytrhl éčko a začal ho škrtit! tongue

0 xLajků:

48

Re: Snímání baskytary do PA

Zkušenosti se zvukaři a snímáním basy mám různé
Když hrál poprvé Laco Deczi – Jazz Celulla ve Študlově, sjela se tam celá Morava znalců a fandů.
Začalo to tak, jak to známe ze všech festivalů – převalený šlapák, basa v prdeli.
Muzika Laca je postavena na brilantních, technicky náročných kompozicích s přemírou stacata.
To jsem nevydržel a šel za zvukařem (mohl jsem si to dovolit, můj dlouholetý známý)
A řekl mu, že takto džezmeny zvučit nemůže. Tedy šlapák ubrat a Steve Clarka o toto přidat s poněkud více středy. Parádně se zvuk kapely vyčistil a Clarkova basa byla vynikající, v podstatě další melodický nástroj.
Tím chci říct, že málo zvukářů je skutečně muzikantů a tudíž ani nestáli na podiu. Nemoc zvukářů je  neúměrně silný šlapák. Subwoofery rozbije celou kapelu a je to ke škodě věci. O tom že basa je tam potom zbytečná ani nemluvě. Dále jakmile začne něco v rámusu dunět, hučet, tak první co zvukař dělá – stahuje basu a přitom víme, že basou je to málokdy.

BL-700NT, TRB-1005NT, B4Fl, BB-350, RB-660Fl
SVM-360 hybrid, SVM-600 hybrid, 4x10 DeltaLite II-2510, 4x10 Beta 10-A, box EV-18B+2x10 Gamma, kombo SVM-300 KappaLite 3015, Peavey TNT-130 aj.
0 xLajků:

49

Re: Snímání baskytary do PA

jediný řešení je asi
1) pro amatéry sehnat nějakýho nadšence kterej bude zadáčo jezdit a zvučit je aby získal zkušenosti - ze začátku to bude asi pekelný ale myslím že časem se z toho může stát výhoda...prootže ten člověk může zvuk přizpůsobit i produkci a to prostě "erární" nemůže
2) profící prostě vozej svýho profi zvukaře.....

basy přicházejí a odcházejí big_smile
------------------------------------------------------------------------
Fender Precision '86, GK 700RB-2, Line6 410
0 xLajků:

50

Re: Snímání baskytary do PA

Kubš napsal:
basa333 napsal:
MK napsal:

No tak to je snad opravdu extrem...

bohužel není, už jsem to zažil a modlil jsem se, aby ten zvuk neudělal i mě. přesně takový zvuk nastavil ten zvukař(?) klukovi, který hrál na upright - šílený!

mno jednou dokonce zvukař na koncíku kámošce přímo řekl "Di do prdele" když se snažila nazančit že zpěv jaski není slyšet

Znicit takoveho krtka! smile

Ibanez SR 705 WNF, snímače EMG 40DC, struny DR, bezdrát Sennheiser EW 172 G2, Hughes & Kettner Quantum 600, Peavey Tour 2*10, Kustom G-115H, ladička Korg DTR-2000.
0 xLajků:

51 Naposledy upravil: chajda (29. 08. 2006 13.07:30)

Re: Snímání baskytary do PA

Mám dvě skupiny zvukařů: 1,Ty co sem poslal při zvučení do prdele a 2,ty s kterejma vycházím v pohodě.
Nebojte se říct zvukaři svoji představu o zvuku. NORMÁLNÍ zvukař vám ho udělá tak, že sedí vám i jeho PA.
Dyž neudělá, spadá automaticky do 1. skupiny, protože to podle mně není zvukař.

...JOLANA VIKOMTBASS a 10 prstů...
0 xLajků:

52

Re: Snímání baskytary do PA

hele ale je tady trabl, ze jsem takhle parkrat zvukare uz opravdu poslal do hajzlu, bo byl totalni kokot, a on se mi pomstil tak ze mi vypnul odposlechy...co lidi dole nevi ale ja se pri zpevu neslysim...basa jede, mam apec az sebou ale zpivat se neda...a pak ses ve finale pri tom za picu ty, bo zpivas falesne, ale nemuzes s tim nic delat protoze koncert uz bezi a lidi + zbytek kapely vetsinou trvoje hadky se zvukarem nezajimaji...

still got the blues... for RnR smile
Jsem  TU
https://stepanaxman.com/
0 xLajků:

53

Re: Snímání baskytary do PA

Já naštěstí nezpívám, a dokážu se v poho zorientovat z toho co se děje na pódiu i bez odposlechů.
Stejně je to ale zajímavej pocit, dyž se dozvím, že koncík zvučí někdo,koho sem poslal někam...
A že jich na okrese není málo...

...JOLANA VIKOMTBASS a 10 prstů...
0 xLajků:

54

Re: Snímání baskytary do PA

mno to je sice hezky ze ty nezpivas, ale co mame delat my zpivajici.... sad

still got the blues... for RnR smile
Jsem  TU
https://stepanaxman.com/
0 xLajků:

55

Re: Snímání baskytary do PA

Držet hubu a zvukaře neprudit...
Popřípadě přijet na koncertík na praseti a v každý ruce sud vína...

He He He...

...JOLANA VIKOMTBASS a 10 prstů...
0 xLajků:

56

Re: Snímání baskytary do PA

nebo pokusit se mít vlastní odposlech  nezávislý na zvukaři

LEE HOOKER,  PEAVEY SPECTRUM ANALOG FILTER, EH MICROSYNTH, KORG X-911, FENDER MUSTANG FLOOR, MINIPOPS
0 xLajků:

57

Re: Snímání baskytary do PA

Sice trochu pozdě, ale přece: já jsem osobně zastáncem linky, přijde mi to daleko praktičtější než mikrofon a zvukový výhody mikrofonu mě zase nepřijdou tak značný, aby tu praktičnost linky nějak kompenzovaly. Já mám rád prostě basu čistou, mikrofon je podle mě prostě další EQ a možná trochu zkreslení ze zesilovače a bedny. Ideál asi opravdu bude linka + mikrofon, ale to je na fesťácích z časovýho hlediska asi nemožný (v kapele je nás sedm, z toho 4 akustický nástroje, takže velká část času na zvučení jde tam, já většinou párkrát brnku do strun a už slyšim to klasický zvukařský "u mě dobrý":-)).

MusicMan Stingray, Eden WT-400 Traveler, Aguilar GS112
0 xLajků:

58

Re: Snímání baskytary do PA

no dobre ale kdyz mam svuj urcitej zvuk tak ho chci i aby lezl dole z podia
...a toho docilis bud vyvodem primo linkou z nejakyho multiefektu, nebo prave kombinaci mikrofonu a linky.
Co zvukar to predstava o zvuku basy a vetsinou se to s tou moji predstavou neshoduje. A jen ja vim, ja ma basa v me kapele znit, aby to sedlo dohromady co nejlip s kytarou a bicima.
My jsme v grupe jen tri, takze to mame podstatne jedodusi,
diky bohu (promin Siegi, recnicky obrat smile ).
ale mozna prave proto ze jsme jen bici, kytara a basa, tak to musi znit vsechno jednotlive bývorně, protoze by byl spatnej zvuk hned poznat.

still got the blues... for RnR smile
Jsem  TU
https://stepanaxman.com/
0 xLajků:

59

Re: Snímání baskytary do PA

hergot, jak tu tak ty příspěvky čtu, tak se začínám zvukařů bát....

Komba, basy, hlavy, kytary a tak.
0 xLajků:

60

Re: Snímání baskytary do PA

Jo někteří jsou docela chytlaví nerváci. Nejlepší zvukaři bývají bývalí basisti, nebo bubeníci. Třeba Vodička z Kernu, asi třikrát nás zvučil a poprvé když mě snímal basu, tak jsem se docela sám sebe polekal, jak bylo basy plno všude a sdobrým zvukem.

BL-700NT, TRB-1005NT, B4Fl, BB-350, RB-660Fl
SVM-360 hybrid, SVM-600 hybrid, 4x10 DeltaLite II-2510, 4x10 Beta 10-A, box EV-18B+2x10 Gamma, kombo SVM-300 KappaLite 3015, Peavey TNT-130 aj.
0 xLajků:

61

Re: Snímání baskytary do PA

Jo, tak tomu asi můžem řikat "štěstí".... Já jich moc nenzám, jen jsem se nějakýma dal do řeči v hudebninách (včetně bývalýho prodavače-basáka wink ) a všichni řikali jen to, ať nekupuju co největší aparát, ale že stačí max 200W a to naprosto na všechno, jinak, že po pódiu není slyšet nic jinýho....

Komba, basy, hlavy, kytary a tak.
0 xLajků:

62

Re: Snímání baskytary do PA

Ale tak jsem to nemyslel. Tehdy jsem hrál zrovna na Peavey TNT130, kombo s 15" leprákem. Dobře to sejmuli a nazvučili i na podiu do odposlechového PA systému. Vodička byl hlavní zvukař a na podiu byl ještě s mixem druhý jeho kolega, byly sejmuté všechny nástroje i se zpěvem dobře. Prostě profi.

BL-700NT, TRB-1005NT, B4Fl, BB-350, RB-660Fl
SVM-360 hybrid, SVM-600 hybrid, 4x10 DeltaLite II-2510, 4x10 Beta 10-A, box EV-18B+2x10 Gamma, kombo SVM-300 KappaLite 3015, Peavey TNT-130 aj.
0 xLajků:

63

Re: Snímání baskytary do PA

Tak přidám i já něco ze svých obrovských zkušeností z koncertů-máme oblíbenýho zvukaře z Ústí, což  je trochu problém protože mu připlácíme i dost na cesťák, ale zas...zatim z těch pár co jsme mohli ozkoušet byl on nejvíc v pohodě a hlavně přístupnej..prostě zvučení mu celkem jde, aparaturu má taky slušnou...jen to myšlení už nějak pokulhává...holt je to vždycky stresik jestli na ten koncert nezapoměl a jestli dorazí, ale na nás to zatim vždycky zvládnul...no jíný jsou zas pěkný blbci, jeden je takovej expert že při koncertě za ni přišla jedna kamarádka ať stáhne akustickou kytaru že moc řve, on jen "ok" a stáhnul, ptostě ten zvuk nějak neřeší a kašle na to...teď jsme se dokonce dozvěděly že občas nedorazí na koncert-dostane lepší nabžtku a když se to kryje s něčim už dohodlim tak ho to nesere a  ani nedá vědět....no je to loterie...

Hur Hur Hur!
Ehm...Keen JB (snímače fender), Hocke BG113..
A spousty chromu....:D
0 xLajků:

64

Re: Snímání baskytary do PA

Betaron napsal:

Ale tak jsem to nemyslel. Tehdy jsem hrál zrovna na Peavey TNT130, kombo s 15" leprákem. Dobře to sejmuli a nazvučili i na podiu do odposlechového PA systému. Vodička byl hlavní zvukař a na podiu byl ještě s mixem druhý jeho kolega, byly sejmuté všechny nástroje i se zpěvem dobře. Prostě profi.

Však já vim, já jen řikám, že si všichni stěžovali na to, jak si každej kupuje co největší a nejvýkonější apec....

Komba, basy, hlavy, kytary a tak.
0 xLajků:

65

Re: Snímání baskytary do PA

Betaron napsal:

Jo někteří jsou docela chytlaví nerváci. Nejlepší zvukaři bývají bývalí basisti, nebo bubeníci. Třeba Vodička z Kernu, asi třikrát nás zvučil a poprvé když mě snímal basu, tak jsem se docela sám sebe polekal, jak bylo basy plno všude a sdobrým zvukem.

souhlas

basy přicházejí a odcházejí big_smile
------------------------------------------------------------------------
Fender Precision '86, GK 700RB-2, Line6 410
0 xLajků:

66

Re: Snímání baskytary do PA

To Axlík: Já jsem svym předchozim příspěvkem chtěl jsenom vytvořit alternativu, protože se mi zdálo, že skoro všichni tady odsuzovali zvučení přes linku a dávali přednost mikrofonu, což prostě nemusí každýmu vyhovovat. Jak jsem psal, mám rád čistej zvuk, na zesilovači mám DI out signál napevno post-EQ (nedá se to změnit na pre-EQ), ale stejně mám všechna nastavení rovně, protože tak mi to zní nejlíp. Když chci změnit EQ, dělám to technikou pravý ruky, jinak všechno nechávám celej koncert stejně.

Já si nemyslim, že by zvučení přes mikrofon automaticky zaručovalo, že to, co slyšíš ty, slyšej stejně i lidi venku. Zvukař může stejně dobře změnit EQ, kompresi atd. u signálu z linky i z mikrofonu. Ve studiu je nastavení mikrofonu k repráku docela zdlouhavej proces a posun o každej centimetr nebo pootočení mikra je docela dost slyšet. Takovouhle péči si na koncertu může dovolit jen málokdo. Proto volím linku, nikomu to nevnucuju, je jasný, že každýmu vyhovuje něco jinýho.

MusicMan Stingray, Eden WT-400 Traveler, Aguilar GS112
0 xLajků:

67

Re: Snímání baskytary do PA

já bych to uzavřel tím že občas můžem být rádi že sme vůbec nazvučení smile taky vzpomínáte na ty pionýrský léta prvních koncertů kdy byl člověk rád že má v hospodě nebo klubíku PA aspon na zpěv:D

basy přicházejí a odcházejí big_smile
------------------------------------------------------------------------
Fender Precision '86, GK 700RB-2, Line6 410
0 xLajků:

68

Re: Snímání baskytary do PA

To JV :
Mas pravdu v tom ze nejzasadnejsim EQ je fakt stejne tvoje prava ruka a taky pomery snimacu... ale stale si stojim za tim ze idealni je pomer linka/mikro, i kdyz prave proto ze je to idealni, tak je to malokdy v  klidu dosazitelny.

To Kubš :
PA na zpev? my kdyz jsme zacinali, tak jsme hrali v hospe z komb a zpev sel taky z komba...kéž by z PA.... smile

still got the blues... for RnR smile
Jsem  TU
https://stepanaxman.com/
0 xLajků:

69

Re: Snímání baskytary do PA

Axlík napsal:

To JV :
Mas pravdu v tom ze nejzasadnejsim EQ je fakt stejne tvoje prava ruka a taky pomery snimacu... ale stale si stojim za tim ze idealni je pomer linka/mikro, i kdyz prave proto ze je to idealni, tak je to malokdy v  klidu dosazitelny.

To Kubš :
PA na zpev? my kdyz jsme zacinali, tak jsme hrali v hospe z komb a zpev sel taky z komba...kéž by z PA.... smile

ha no tak na to sem zapomněl pro mě PA na zpěv v tý době bylo i to kombo big_smile

basy přicházejí a odcházejí big_smile
------------------------------------------------------------------------
Fender Precision '86, GK 700RB-2, Line6 410
0 xLajků:

70

Re: Snímání baskytary do PA

Ono je sice hezký, že všichni chcete aby Vám z PAčka lezl zvuk jako na pódiu, ale když se na to zeptáte dobrýho (myslím opravdu zkušenýho) zvukaře, tak Vám řekne, že zvuk může být naprosto úžasnej ale musí znít dobře v celku kapely. Taky se Vám může zdát, že když hraje nástroj sám, zní na nic, to je ale právě proto, aby zněl dobře celek.

0 xLajků:

71

Re: Snímání baskytary do PA

Zkusím použít toto vlákno. wink Chlapci, nepomohl by jste mi někdo? Hledám na portálu https://www.frontman.cz/cs článek, kde se psalo o nazvučení basy. Hlavně se tam psalo o tom, že je i v malém klubu lepší basu přizvučit do PA, než hrnout zvuk basy jen z pódia. Chtěl bych ten článek postnout chlapcům z kapely a našemu zvukaři a nemůžu ho zaboha najít. confused

0 xLajků:

72 Naposledy upravil: Aidamos (21. 08. 2021 16.43:23)

Re: Snímání baskytary do PA

Matej napsal:

Chlapci, nepomohl by jste mi někdo?

Myslím, že já. Už jsem to tu taky několikrát házel: https://www.frontman.cz/cs/ctyri-nejcastejsi-chyby-pri-zive-produkci

Nebo třeba tohle: https://www.frontman.cz/cs/jak-zakopat-valecnou-sekeru-se-zvukarem

A ještě k tomu mám tenhle článek: http://files.rokasound.com/200000578-d7402d8799/nastrojovy_aparat.pdf

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

73

Re: Snímání baskytary do PA

Aidamos napsal:

http://files.rokasound.com/200000578-d7402d8799/nastrojovy_aparat.pdf

 Tohle je napsaný dost polopaticky a hodně z pohledu zvukaře (amatérského), tak jak by měl kapelu nejradši postavenou, nastavenou a co nejmíň práce se zvučením. Už mi tam chybí jenom věta, že hlastitost komb na podiu určuje zvukař wink

Basa prudí muziku smile
0 xLajků:

74

Re: Snímání baskytary do PA

el BassTardo napsal:

Už mi tam chybí jenom věta, že hlastitost komb na podiu určuje zvukař

Poraď mi. A hlavně mi neříkej, že si mám pořídit silnější aparaturu, protože to už by asi posluchači, po tom, co následně popíšu, krváceli z uší. Hodně malé kluby nebo akce, kde bychom nezaplatili zvukaře, eventuálně bychom mu po hraní předali veškerý ho(v)norář, si zvučíme sami. Mám digitální mixák a dva boxy Alto Professional TS312. S mojí kapelou nemám problém, ale hráli jsme malou akci se spřátelenou kapelou a taky jsem to tím pádem zvučil. Ta kapela má kompletně vlasní cestou řešené in-eary pro všechny hráče, s odposlechy tedy žádné sraní. Jeden kytarista multiefekt bez aparátu, taky žádný problém. Druhý kytarista 50W celolamp + 4x12" box za zády a samozřejmě to značně taví. Když jsem mu řekl, že bych to potřeboval ztlumit, hnul s tím o půl milimetru. Navíc bubeník brutální řezník, budiž mu ke cti, že s sebou tahá plexisklové zástěny, nicméně ty jsou prakticky úplně k hovnu, protože vzhledem k jeho razanci mi peakovaly i všechny  zpěvové mikrofony jen tím brutálem od bicích i přes ty plexiskla. Mikrofony jsem vytáhnout musel na hranici vazby, protože přes ten bengál z pódia nebyl slyšet zpěv. Co s tím, když teda nemám kecat hráčům do toho, jak to mají mít na pódiu nahlas nebo jak si to mají otočit?

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

75

Re: Snímání baskytary do PA

el BassTardo napsal:

Tohle je napsaný dost polopaticky a hodně z pohledu zvukaře (amatérského), tak jak by měl kapelu nejradši postavenou, nastavenou a co nejmíň práce se zvučením. Už mi tam chybí jenom věta, že hlastitost komb na podiu určuje zvukař

 hlavne dost zapomina ze zazdej klub ma ozvoceni jinak a vetsinou  po stranach teda se hodi aby nakej zvuk z podia lez  a taky dost casto musis postavit aparat tam kde je misto a ne kde by to bylo nejlepsi .. smile

...nemit hlavu... nevadi
...nemit marka..vadi
0 xLajků:

76

Re: Snímání baskytary do PA

Aidamos napsal:

Jeden kytarista multiefekt bez aparátu, taky žádný problém. Druhý kytarista 50W celolamp + 4x12" box za zády a samozřejmě to značně taví.

 :D tak uz tohle dost ujete big_smile .. 

...nemit hlavu... nevadi
...nemit marka..vadi
0 xLajků:

77

Re: Snímání baskytary do PA

m3 napsal:
Aidamos napsal:

Jeden kytarista multiefekt bez aparátu, taky žádný problém. Druhý kytarista 50W celolamp + 4x12" box za zády a samozřejmě to značně taví.

big_smile tak uz tohle dost ujete big_smile

No jasně, zvlášť když, jak jsem psal, mají všichni v uších in-ear. Tak proč to musí tak vohulit? No protože potřebuje vybudit koncové lampy, páč to jjinak nehraje (tak dobře). Ale že by si koupil 15W celolampové kombíčko s 1x12" to ne, to se radši bude tahat s tímhle monstrem.

zapomina ze zazdej klub ma ozvoceni jinak a vetsinou  po stranach teda se hodi aby nakej zvuk z podia lez

No, ale chudák posluchač v první řadě, který tu vopálenou čtyřdvanáctku má nasměřovanou přímo na jeho hlavu (při vyvýšeném pódiu).

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

78

Re: Snímání baskytary do PA

No ja ti nevim Adame, tatik si na jare poridil 15w fendera a ze by to hralo potichu tak to jsem si nevšiml smile

Jinak ten odkaz co jsi posilal tak to sepisoval kamarad, velice sikovny zvukar, u nej na podiu jsem zazil takovou pohodu jako jinde ne. Na zvuk ven jsou ohlasy rozporuplne, neb razi heslo, ze zvuk si ma dat do kupy kapela, a jeho remeslo je zase protahnout to ven. A celkem plati, ze u nej zvuk venku neni charakterove mnoho odlisny od zvuku na podiu.

Kdysi mi to posilal, s tim, ze tohle je takova utopicka predstava, kterou si treba nekdo precte a zkusi nad tim jako muzikant premyslet, proto je to vyvedeny pomerne do extremu. Na druhou stranu je jasny, ze pokud je clovek zvykly hrat s aparatem nejak, tak takovehle postaveni bude pro nej nekomfortni.

0 xLajků:

79 Naposledy upravil: Aidamos (23. 08. 2021 19.31:45)

Re: Snímání baskytary do PA

polygon napsal:

tatik si na jare poridil 15w fendera a ze by to hralo potichu tak to jsem si nevšiml

15W hraje nahlas, to já vím. Právě proto to stačí. Každopádně ale není to takový peklo jako vyhulená padesátka nebo stovka do čtyřdvanáctky. Náš bývalý kytarista řešil aparát. Já mu tenkrát našel krásný limitkový Vox AC15, on uvažoval o 40W Fenderu. Shodou okolností jsme hostovali v České Lípě u jedné kapely a půjčoval si od kytaristy právě přesně ten 40W Fender, co chtěl. Nějak to ohulit, to by nás naše zpěvačka zabila, takže jsme hráli už tenkrát na hráči příjemnou, ale rozumnou hlasitost. Po hraní jsem se ho ptal na kolik to měl. Na dvojku. Z deseti. Takže si okamžitě koupil tu patnáctku, a ani tu snad nikdy nedával přes půlku.

polygon napsal:

Na zvuk ven jsou ohlasy rozporuplne, neb razi heslo, ze zvuk si ma dat do kupy kapela, a jeho remeslo je zase protahnout to ven.

Zvuk z pódia je nedílnou součástí celkového zvuku, ten s klasickými apráty, zvláště těmi natočenými do publika, odstínit úplně nikdy nejde, ne v menším klubu, na stadionu je to jiný, takže zvukař už jen dorovnává to, čeho je málo. A čeho je moc, to jde na vrub kapely. Zažil jsem jeden menší fesťák v takové stodole, kam si magor basák přitáhnul dvě 300W celolampy a ke každé lednici 8x10". Zvukař byl v prdeli, páč s tím neudělal lautr nic.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

80

Re: Snímání baskytary do PA

Hele ono taky u kytarovych aparatu zalezi jak se tam chova volume a co je tam za repro. Treba ten fender zvysuje hlasitost tak asi v prvni ctvrtine, a to hooodne vyrazne, dal se pak uplne nic zasadniho nedeje. Brachuv stary peavey Bandit s vymenenym reprakem za nejaky celestion se choval podobne a kdyz pak zkousel toho sameho bandita s puvodnim reprakem tak se divil kam musel volume tocit.

Tady se bavim o akci velikosti fotbaloveho hriste, kde jsem mu jednou pomahal, tam uz ty preslechy nejsou uplne zasadni. Tam jsem, co se zvuceni tyce jen pouceny laik a uzivatel, takze je to brane pocitove. V mensich prostorech jsem zase doma, tam to neni ani tak zvuceni jako mistrovstvi improvizace smile specialne pokud clovek zvuci nekde kde to nezna, nebo nekoho koho nezna a ma treba nejaka specifika. Kombinace obojiho je nocni mura.

0 xLajků:

81

Re: Snímání baskytary do PA

Adame,...a když si to zvučíte sami-nebo to zvučíš ty, daváš si tedy basu do PA když hraješ s aparátem, nebo jí necháš jen z pódia? Mě jde právě o to, že nechci zvučit basu aparátem z pódia-byť je to malý pódium a malej klub či prostor. wink

0 xLajků:

82

Re: Snímání baskytary do PA

Mateji, a zvucis v tehlech pripadech bici? Pokud ne a hlasitostne s nima tvori clovek celek tak mi to prijde trochu zbytecne, maximalne tomu jen trochu pomoci, pokud v PA je nejaky subac, prijde mi ze se to pak trochu lepe spoji do sebe.

0 xLajků:

83

Re: Snímání baskytary do PA

Jak to máte s vejškou aparátu? Dřív sem ho měl na podlaze, poslední dobou si dávám kombo i přídavnej box ( člil 2x12) na dřevěný štokrle. Zvuk mi přijde konkétnější...

 

jazz bass lover
0 xLajků:

84 Naposledy upravil: Matej (23. 08. 2021 21.16:28)

Re: Snímání baskytary do PA

polygon napsal:

Mateji, a zvucis v tehlech pripadech bici? Pokud ne a hlasitostne s nima tvori clovek celek tak mi to prijde trochu zbytecne, maximalne tomu jen trochu pomoci, pokud v PA je nejaky subac, prijde mi ze se to pak trochu lepe spoji do sebe.

Já to nezvučím,..zvučí to náš zvukař. Ale právě asi dvakrát přišel s tím, že basu zvučit nebude, ať jí hraju jen z pódia. Ale to se mi nelíbí. confused Dám si basu raději míň, ale chci aby se pojila v PA s nazvučenýma bubnama. Nesleduju co přesně kdy od bicích zvučí-vím že to ozvučuje podle velikosti prostoru, ale virb, kopák a overheady má myslím dycky i v malým prostoru. Jinak větší pódia to je jasný. To tlačí do PA vše. Ale právě jsem si vzpoměl, že jsem někde četl, že i v malém prostoru je lepší zvučit basu do byť malého PA, než jí nechat to jakože uhrát jen z pódia. Nehledě na to, že když to někde vidím-slyším u jiných kapel, tak ta basa nikdy nezní čitelně. sunglasses

0 xLajků:

85

Re: Snímání baskytary do PA

peetichac napsal:

Jak to máte s vejškou aparátu? Dřív sem ho měl na podlaze, poslední dobou si dávám kombo i přídavnej box ( člil 2x12) na dřevěný štokrle. Zvuk mi přijde konkétnější...

Já to dávám takhle - 2x10 bednu s dvouma (CELESTION BN10-200S) neodymama-výborný repráky- postavím na vejšku a na to posadím rack. Vypadá to výkonem minimalisticky, ale hraje to suprově. wink Tak nějak se mi to takto poslední dobou osvědčilo. sunglasses

                https://baskytara.com/img/m/355/t/p1fdqavobo1djak5pdmef4g18pv3.jpg

0 xLajků:

86

Re: Snímání baskytary do PA

peetichac napsal:

Jak to máte s vejškou aparátu? Dřív sem ho měl na podlaze, poslední dobou si dávám kombo i přídavnej box ( člil 2x12) na dřevěný štokrle. Zvuk mi přijde konkétnější...

 

Vždyky jsem si kombo nebo bedny (pokud to šlo) stavěl na židli, stack 115+210 na přepravku. Samotnou 210 stavím na židli na vejšku....

JB Vintera 70, JB 60 MiM, PB MiM, Sandberg Electra PB, Cort A4 OPN, JB SQVM70, JB SQVM FL, Jaguar Bass SQCV , PB (skládačka), Hofner 500/1 1965
Trace Elliot Transit -> Trace Elliot ELF -> 2x110, 210, 115, HA3500, Roland Cube 30
Shure 58A beta -> TC Helicon Harmony Singer
0 xLajků:

87 Naposledy upravil: Aidamos (24. 08. 2021 09.21:35)

Re: Snímání baskytary do PA

Matej napsal:

Adame,...a když si to zvučíte sami-nebo to zvučíš ty, daváš si tedy basu do PA když hraješ s aparátem, nebo jí necháš jen z pódia?

Teď mám jen in-ear, takže vždycky do PA, ale dokud jsem hrál s aparátem, tak moje zkušenost byla, že když fakt prťavej klub, tak stačí basa jen z pódia a bicí se taky nezvučily. Ale taky mám zkušenost jen z malinko většího než prťavého klubu, kdy jsem to zvučil a nechal se ukecat, že basa stačí jen z pódia. Na pódiu stav "kurva, ztlum si to", dva metry před pódem basa OK, od pěti metrů dál už z basy nebylo slyšet vůbec nic, pro lidi vzadu jsem dělal basovou pantomimu. Když pak po nás nastoupila druhá kapela, kde jsem basákovi půjčoval svůj nemalý stack Soundelirium a výkonný zesilovač, tak jsem mu musel sakra hodně otočit na volume, aby z té basy dál ještě něco bylo slyšet. Takže jde i o to, jak moc ti to tvůj sluch a spoluhráči dovolí osolit. Poslední dobou mě spoluhráči trochu tlačí do basového aparátu, čemuž se bráním, já je zase tlačil do in-earu, čemuž se zase brání oni, ale jestli si pořídím zase nějaký kombo, tak to bude prakticky jen pro zvuk basy na pódiu/ve zkušebně a nekompromisně budu dál dávat/vyžadovat basu do PA.

polygon napsal:

Mateji, a zvucis v tehlech pripadech bici? Pokud ne a hlasitostne s nima tvori clovek celek tak mi to prijde trochu zbytecne, maximalne tomu jen trochu pomoci

O tom jsem psal výše. Dorovnat zvuk. Na pódiu pro sebe a spoluhráče, ven dorovnat, co chybí.

peetichac napsal:

Jak to máte s vejškou aparátu? Dřív sem ho měl na podlaze, poslední dobou si dávám kombo i přídavnej box ( člil 2x12) na dřevěný štokrle. Zvuk mi přijde konkétnější...

Když je to malej aparát, tak dát to na židli je sice zvuk konkrétnější, ale taky přijde člověk o basy. Víc mi vyhovuje naklopit, když to kombo umožňuje. U většího aparátu to vyvýšení tolik nevadí. Zase záleží, jestli si to dáváš pro sebe nebo i pro diváky. Jednou jsem vyvýšil kvůli místu kombo i v prťavým klubu do takového výklenku, a ta basa vůbec nebyla slyšet. Vůbec. Samozřejmě řešení ala Jiří Veselý, kdy ten aparát jede direkt na hlavu mi dává smysl, ale zase to má jen pro sebe.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1fdrcs8vbsva2oa1d13110a553.jpg

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

88

Re: Snímání baskytary do PA

Aidamos napsal:

Poraď mi. A hlavně mi neříkej, že si mám pořídit silnější aparaturu, protože to už by asi posluchači, po tom, co následně popíšu, krváceli z uší. Hodně malé kluby nebo akce, kde bychom nezaplatili zvukaře, eventuálně bychom mu po hraní předali veškerý ho(v)norář, si zvučíme sami. Mám digitální mixák a dva boxy Alto Professional TS312. S mojí kapelou nemám problém, ale

hráli jsme malou akci se spřátelenou kapelou a taky jsem to tím pádem zvučil. Ta kapela má kompletně vlasní cestou řešené in-eary pro všechny hráče, s odposlechy tedy žádné sraní. Jeden kytarista multiefekt bez aparátu, taky žádný problém. Druhý kytarista 50W celolamp + 4x12" box za zády a samozřejmě to značně taví. Když jsem mu řekl, že bych to potřeboval ztlumit, hnul s tím o půl milimetru. Navíc bubeník brutální řezník, budiž mu ke cti, že s sebou tahá plexisklové zástěny, nicméně ty jsou prakticky úplně k hovnu, protože vzhledem k jeho razanci mi peakovaly i všechny  zpěvové mikrofony jen tím brutálem od bicích i přes ty plexiskla. Mikrofony jsem vytáhnout musel na hranici vazby, protože přes ten bengál z pódia nebyl slyšet zpěv. Co s tím, když teda nemám kecat hráčům do toho, jak to mají mít na pódiu nahlas nebo jak si to mají otočit?

Chci se zeptat ty hraješ basu jenom z těch vrchů Alto TS312" ? Já jsem teď pořídil pro nás aparaturu od EV EKX 12" a 15" sub. I když jsem měl před tím od EV 15" vrchy tak na basu a kopák na stojanech nestačili pro popovou kapelu (hrajeme hlavně venku a jenom inEar všichni).

Taky jsem teď zvučil spřátelenou rockovou kapelu naštěstí na venkovním podiu, a přesně kytaristi 2x 4x12 a 50W lampy a bubeník řezník. Naštěstí jsme pro ně měli jenom 2 odposlechy ve předu u zpěváka (jejich PA ze zkušebny) a bubeník brzo pochopil a kytaristi taky, že když to budou kulit tak nic z těch odposlechů neuslyší ...

V odposlechách jsme odřízli všechno dolu od 800 Hz aby mi nevazbil zpěvový mikrofon. No a pak jsem to nějak nastavil a nechal je být. Aparát stejně na jejich muziku byl dost slabý (neměli jsme suby).

V tvém případě bych to nastavil co to jde a šel asi na pivko ..., když se s nima nedá domluvit ...

Basy: Jazzbas 5 - Marcus Miller V5 passive, Jazzbas 4 - Sandberg California TT4 - passive,  Jazzbas 6 - Pele custom,
Nahlas: EBS Reidmar 500 + 2x EBS Classic Line CL112
Komorně: Phil Jones BG100 bass cub
InEar:  Line6 Helix HX Stomp, Fender Downtown Express
0 xLajků:

89 Naposledy upravil: sigi (24. 08. 2021 08.03:34)

Re: Snímání baskytary do PA

Jinak ačkoli mě baví tyhle věci zkoumat a studovat, tak jsem zjistil, že mě zvukařina vůbec nebaví a začíná mě to dost štvát, že se tomu musím věnovat, protože mi to bere koncentraci od hraní. Takže budeme s kapelou hledat zvukaře i když jsme teď v kapele tři, který zhruba ví o co jde a klávesák dokonce sám chodí několikrát tejdně zvučit do klubu. Navíc tím, že hrajeme jenom na inEar tak mám trochu obavu z toho co leze z podia ... když tam zvukaře nemáme. Zatím to vždy řešil někdo z druhý kapely .... ale stejně ... Teď jsme si navíc přibrali i světla, to je taky kapitola sama pro sebe ...

Takže prostě teď tlačím kapelu ať zamakáme na sobě a začneme hrát lepší akce, kde si budeme moci dovolit zaplatit zvukaře i když máme svoje vybavení ...

Basy: Jazzbas 5 - Marcus Miller V5 passive, Jazzbas 4 - Sandberg California TT4 - passive,  Jazzbas 6 - Pele custom,
Nahlas: EBS Reidmar 500 + 2x EBS Classic Line CL112
Komorně: Phil Jones BG100 bass cub
InEar:  Line6 Helix HX Stomp, Fender Downtown Express
0 xLajků:

90 Naposledy upravil: Dzzerza (24. 08. 2021 08.14:00)

Re: Snímání baskytary do PA

Mě se teda velmi osvědčil skládací stojan na kombo, které umožňuje kombo naklonit - ušetřím tím velkou část výkonu a naotravuju kolegy na podiu ani ve zkušebně.

Jinak mám zkušenost z minulého týdne - dělali jsme malou akcičku pro fanoušky v parku  bez vstupného, takže jsme nechtěli platit zvulkaře. Odehráli jsme to na dvě noname aktivní patnáctky. Do beden šla basa, zpěvy, lehce se přizvučilo lampové kytarové kombo, plus kopák a jeden kondenzárový mikrofon umístěný v blízkosti hajtky. 
 A ačkoliv šlo o velký otevřený prostor a bylo tam cca 50 lidí, tak úplně v pohodě. Všichni si zcuk pochvalovali.

https://baskytara.com/img/m/924/t/p1fdrg47hchrpb9k18qq44mvfo3.jpg

Squier Vintage Modified Jazz Bass® '70s, Sterling by MusicMan Ray34, ZOOM B2 Four
Momentálně v kapele "Není zač!" http://www.nenizac.net/
0 xLajků:

91

Re: Snímání baskytary do PA

sigi: tyhle EV mame v pasivu taky, teda v kombinaci s aktivnim 18 subbasem (jednim). Napisu par postrehu. Jen ty vrchy na basu moc nefunguji. Tyhle dvanactky jsou pomerne smerovy, venku sub nutnost, uvnitr velke plus. Krasne pomuze ty dve bedny spojit. Sami o sobe jsou taky ty dvanactky docela ostry. Na ven je trochu horsi, ze moc nehraji do dalky, ale tak to se da cekat. Kdyz si s tim clovek trochu pohraje, da se udelat celkem peknej a konkretni zvuk. Svuj ucel nam to plni, nejsme na mensi akce nuceni shanet zvukare, pripadne to pytlikovat jak se da.

Co se tyce posazeni aparatu tak ja vzdycky na zemi. Nikdo se s tou kravou nechce zvedat. A druha vec, kdyz jsme ji jednou hodili na nejaky case, tak jsme ji zase sundali, clovek to sice nemusel pro sve potreby tak kulit, na druhou stranu cely zbytek kapely si stezoval, ze jim tam chybi na podiu spodek, leve kridlo pyskovalo, ze me neslysi skoro vubec.

0 xLajků:

92

Re: Snímání baskytary do PA

polygon napsal:

sigi: tyhle EV mame v pasivu taky, teda v kombinaci s aktivnim 18 subbasem (jednim). Napisu par postrehu. Jen ty vrchy na basu moc nefunguji. Tyhle dvanactky jsou pomerne smerovy, venku sub nutnost, uvnitr velke plus. Krasne pomuze ty dve bedny spojit. Sami o sobe jsou taky ty dvanactky docela ostry. Na ven je trochu horsi, ze moc nehraji do dalky, ale tak to se da cekat. Kdyz si s tim clovek trochu pohraje, da se udelat celkem peknej a konkretni zvuk. Svuj ucel nam to plni, nejsme na mensi akce nuceni shanet zvukare, pripadne to pytlikovat jak se da.

Co se tyce posazeni aparatu tak ja vzdycky na zemi. Nikdo se s tou kravou nechce zvedat. A druha vec, kdyz jsme ji jednou hodili na nejaky case, tak jsme ji zase sundali, clovek to sice nemusel pro sve potreby tak kulit, na druhou stranu cely zbytek kapely si stezoval, ze jim tam chybi na podiu spodek, leve kridlo pyskovalo, ze me neslysi skoro vubec.

Já jsem byl nucený udělat kompromis. Ty 15" jsou už moc veliké a se subem by se mi už nevešlo nic dalšího do kufru auta a samotné na basu a kopák taky nestačili tak jak bych si představoval. Takže proto raději 12" a 15" sub i když bych chtěl 18" sub.

Lidi v kapele mám naštěstí vychovaný ze zkušebny, že i tam hraju už jenom do mixu, takže nečekají tlak ani spodek ... Přeci jenom když vozím teď PA a světla a stojany tak se už nebudu tahat ještě s basovým aparátem...

Basy: Jazzbas 5 - Marcus Miller V5 passive, Jazzbas 4 - Sandberg California TT4 - passive,  Jazzbas 6 - Pele custom,
Nahlas: EBS Reidmar 500 + 2x EBS Classic Line CL112
Komorně: Phil Jones BG100 bass cub
InEar:  Line6 Helix HX Stomp, Fender Downtown Express
0 xLajků:

93 Naposledy upravil: Aidamos (24. 08. 2021 09.31:24)

Re: Snímání baskytary do PA

sigi napsal:

Chci se zeptat ty hraješ basu jenom z těch vrchů Alto TS312" ?

Ano, a na malý akce to stačí, basa je slyšet pěkně, a když si pohraju s kopákem (jakože filtrem uříznu basy pod 80 Hz, stáhnu středy na 250 Hz a basy dost vrátím klasickým poťákem), tak i ten je pěkný a repráky ho zvládají. Samozřejmě nemá to ten tlak jako se subem. Uvažoval jsem prvně, že pořídím TS310 nebo dokonce jen TS308 a k tomu sub TS312s, ale nakonec v rámci menšího tahání a úspory místa jsem sáhnul po dvou TS312, že k tomu třeba časem v případě potřeby tu TS312s dokoupím. Zatím se mi nechce, stačí to.

sigi napsal:

Navíc tím, že hrajeme jenom na inEar tak mám trochu obavu z toho co leze z podia ... když tam zvukaře nemáme.

Já mám i nástrojovou vysílačku, taže si to chodím poslechnout do davu.

Dzzerza napsal:

Do beden šla basa, zpěvy, lehce se přizvučilo lampové kytarové kombo, plus kopák a jeden kondenzárový mikrofon umístěný v blízkosti hajtky.

Z bicích taky zvučím jen kopák a někdy jeden kondenzátorový overhead někde nad středem bicích aby bral tak nějak všechno.

Dzzerza napsal:

A ačkoliv šlo o velký otevřený prostor a bylo tam cca 50 lidí, tak úplně v pohodě. Všichni si zvuk pochvalovali.

Když posluchačům nemají krvácet uši, nepotřebují cítit každý úder kopáku na svém hrudním koši a jdou si jen užít písničky, tak to stačí. Hráli jsme na jedné akci venku, zvukař měl taky jen dvě aktivky po stranách + jeden subáč uprostřed a zvuk byl luxusní, nebyly potřeba žádný hradby beden.

sigi napsal:

Lidi v kapele mám naštěstí vychovaný ze zkušebny, že i tam hraju už jenom do mixu, takže nečekají tlak ani spodek ... Přeci jenom když vozím teď PA a světla a stojany tak se už nebudu tahat ještě s basovým aparátem...

Mám to stejně. Akorát ve zkušebně máme "erární" bedny, na které jinak nikdo nechce nikde hrát, a ty jsou dost mizerné. Drnčí, zvuk jak z (_!_) - proto mě bubeník trochu tlačí do aparátu, že by mě potřeboval víc slyšet (in-ear nechce, přitom by dostal luxusní zvuk z mixu). Zkusím mu na zkoušku asi vzít jednu tu TS312, basa přes ni hraje slušně rovnou i kabelem přímo z basy, tak bych si třeba nemusel nic kupovat (samozřejmě mohl bych k tomu přistupovat stylem vem si in-ear sluchátka nebo si trhni nohou, tak jak jsem víceméně činil doposavad od doby, kdy jsem se zbavil aparátu, protože jsem si ho nemohl dát tak nahlas, jak bych potřeboval).

Matej napsal:

Já to dávám takhle - 2x10 bednu s dvouma (CELESTION BN10-200S) neodymama-výborný repráky- postavím na vejšku

To je jedině rozumný, ale jinak ty boxy 2x10" zamýšlený na ležato trochu nechápu. Jasný, když se to posadí nahoru na 1x15", tak OK, tak jsou asi zamýšlený, ale jinak když si tu samotnou dvoudesítku v malým klubu člověk nemůže dát pár metrů od sebe, tak mu to hraje do kotníků, ani ne do kolen...

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

94

Re: Snímání baskytary do PA

Dzzerza napsal:

Odehráli jsme to na dvě noname aktivní patnáctky.

 My (B&C BAND) jen na dvě aktivní patnáctky (RCF 735A) hrajeme celkem často, a někdy i na větších akcích. A to je nás jako psů - tři zpěvy, bicí, basa, el. kytara, ak. kytara, klávesy apod. Jde do nich všechno, aparáty na pódiu hrají jen pro kapelu, klávesák standardně hraje přímo do linky a poslouchá se jen z odposlechů. Jediné, co řeším podle typu prostoru, je zvučení bicích (a tam, kde to nevadí, klidně vezmeme i elektrické bicí a pak je úplná pohoda). Jednou jsme dokonce museli hrát jen na dvě aktivní desítky světové značky Stagg, které mají basy dost neposlouchatelné, a tak jsem  tehdy použil baskytarové kombo v roli subwooferu pro P.A. a docela to fungovalo (v interiéru).

Celkem nedávno jsem konečně dospěl k snad na nějakou dobu finálnímu řešení zvuku basových nástrojů (různé baskytary, el. kontrabas, to střídáno během jednoho vystoupení), který mám teď především díky programovatelnému ekvalizéru vyladěn tak, že na P.A. stačí většinou jen nastavit hlasitost a případného externího zvukaře ani nemusím děsit tím, že budu na jedné lince střídat velmi různé nástroje.

Ještě dodám, že ty RCF 735A hrajou jako z praku a často řeším, že mají přirozeně až příliš mnoho basů (na samotných bednách žádné korekce, kromě hlasitosti, nejsou) a prakticky na všem musím na mixu basy potlačovat (např. včetně baskytary nebo kopáku), někdy docela výrazně.

Schecter SLS Elite-5, Warwick RockBass Infinity fretless, Aria SWB Lite; Eich T500, Warwick Gnome i; Eich 115XS, Eich 110XS, PATR 110; krabičky, ...
B&C BAND: https://www.bcband.cz, ELOTRIO: https://www.elotrio.cz, Ulrichovo náměstí: https://www.ulrichovonamesti.cz
Elixir Club #2, Flatwound Club #8
0 xLajků:

95 Naposledy upravil: m3 (24. 08. 2021 10.20:00)

Re: Snímání baskytary do PA

Aidamos napsal:

ale jinak když si tu samotnou dvoudesítku v malým klubu člověk nemůže dát pár metrů od sebe, tak mu to hraje do kotníků, ani ne do kolen...

 ji jimuze dat reprakama nahoru big_smile .. jen v ty zadni stene byvaj ty diry na sniry yikes 

peetichac napsal:

Dřív sem ho měl na podlaze, poslední dobou si dávám kombo i přídavnej box ( člil 2x12) na dřevěný štokrle. Zvuk mi přijde konkétnější...

 ja to davam zasadne na zem pokud neni nejaka super rezonujici podlaha a divna akustika podia ...  coz se sem tam stane.. pamatuju ze treba v brne na flede to podium hraje jak krava.. ale obecne mam radsi kdyz to trochu duni, zvlast mala bedna u ktere je clovek blizko ..  obecne nemam rad kdyz mi to hraje do hlavy big_smile .. jde mi spis o to abych slysel ze hraju a kde .. kdyz se slysim moc tak zacnu resit jak big_smile .. a to mi odvadi pozornost od hrani big_smile 

...nemit hlavu... nevadi
...nemit marka..vadi
0 xLajků:

96

Re: Snímání baskytary do PA

Aidamos napsal:

50W celolamp + 4x12" box za zády a samozřejmě to značně taví.

 4x12" musíš tavit!!! smile

Aidamos napsal:

mi peakovaly i všechny zpěvové mikrofony jen tím brutálem od bicích i přes ty plexiskla.

 Zkusils nižší gain a víc vytahnout na klice? Zesumovat to na grupu a pak teprve do masteru? Neumím si představit mikrofon, který peakuje, pokud není pět centimetrů od blány bubnu.

Aidamos napsal:

Mikrofony jsem vytáhnout musel na hranici vazby, protože přes ten bengál z pódia nebyl slyšet zpěv.

 Vy máte digitál, ne? Příště zkus na ty mikráky nasadit gate, je to trochu prasárna, ale funguje to.

Aidamos napsal:

No, ale chudák posluchač v první řadě,

 No, proto ti lidi do první řady chodí wink

polygon napsal:

Na zvuk ven jsou ohlasy rozporuplne, neb razi heslo, ze zvuk si ma dat do kupy kapela, a jeho remeslo je zase protahnout to ven.

 A to razí správný heslo! Shit in, shit out, zvukař na koncertě není producent (i když si to někteří zvukaři myslí a podle toho taky jejich zvuk vypadá wink Tenhle přístup je správný, aspoň si kapely uvědomí, kde jsou jejich zvukový limity, když hraješ deset akcí na který je deset různých zvukařů a desetkrát ti fanoušci řeknou, že zvuk byl divnej, to přece neřekneš, že to desetkrát posralo deset různých zvukařů wink

Matej napsal:

daváš si tedy basu do PA když hraješ s aparátem, nebo jí necháš jen z pódia?

 Basu vždycky do PA, i v hodně malým klubu! Je to vždycky lepší a docela funguje, i když basa hraje hodně odspoda už z podia, prostě do PA neposílat plný basy, ale naopak přidat to, co dělá basu konkrétní. Spojí se to s kapelou a basu to zvýrazní aniž by se to muselo dohánět hlasitostí.

Matej napsal:

vím že to ozvučuje podle velikosti prostoru, ale virb, kopák a overheady má myslím dycky i v malým prostoru.

 No, spíš záleží na muzice: na klidný akustický hraní OH klidně a klidně hodně, čím hlasitější muzika, tím míň OH, u ostrýho bigbítu třeba úplně bez OH, výšky z bicích prolezou klidně i jedním zpěvovým mikrákem spolehlivě. Kopák přiměřeně, pokud nemusí být metalová tečka, klidně nechat míň, na co ale nezapomínat, tak určitě vyždycky snare a tomy (pokud na ně bubeník opravdu umí hrát). Snare je prostě základ sady a tomy se prosazují hůř než činely, takže vždycky aspoň u mě mají bubny přednost před plechama. Je to bohužel vlastnost docela dost zvukařů, že vždycky vytáhnout hlasitost kopáku nejvíc z celý sady...hnus...

sigi napsal:

V odposlechách jsme odřízli všechno dolu od 800 Hz aby mi nevazbil zpěvový mikrofon.

 800Hz? Tak to je slušnej řez smile Rozumím, je to sichr, ale zvuk už musel bejt docela placka. Pokud jsi měl HPF na odposlechy, vsadil bych se, že tam byl i EQ, vždycky, pokud to čas dovolí, doporučuju hledat na který frekvencí to vazbí a tu vyříznout, u vokálu nejčastěji kolem 600, 2000 a pak někdy 4000, pozná i laik podle toho, jak vysoko to píská wink Oříznout je taky řešení, ale ztratíš velkou část spektra a tu pak doháníš hlasitostí aby tomu bylo rozumět. Radši kuchat než ořezávat wink

Aidamos napsal:

(jakože filtrem uříznu basy pod 80 Hz, stáhnu středy na 250 Hz a basy dost vrátím klasickým poťákem)

 Jakým klasickým poťákem? Jakože knobem Bass? Pak ale vracíš všechno co je nad 80 HZ, vznike docela horydol:

Doporučuju starej americkej fígl 60up - 300 down - 3000 up, to funguje na kopáky do většiny bigbítu úplně v pohodě. Není to nejkrásnější, ale potřebu to naplní myslím líp, ale nechci dělat chytrýho, školy nemám wink

Basa prudí muziku smile
0 xLajků:

97

Re: Snímání baskytary do PA

el BassTardo napsal:

Zkusils nižší gain a víc vytahnout na klice

Četl jsem, že u digitálního mixu je dobré se držet spíš principu unity gain... Každopádně tahle kapela byl docela extrém, na hraní s mojí kapelou problémy nějak zvlášť nemám.

el BassTardo napsal:

Zesumovat to na grupu a pak teprve do masteru... zkus na ty mikráky nasadit gate, je to trochu prasárna, ale funguje to.

Nemám grupy, nemám gate. Zoom LiveTrak L‑12 nic takového bohužel neumí. Jen kompresor. Vím o řešení pomocí Optogate, ale jeden ten hajzlík stojí víc než slušnej mikrofon, to nedám, už takhle jsem do apáry narval svých peněz až dost, zvlášť na to občasné samozvučení v pidiklubech.

el BassTardo napsal:

Jakým klasickým poťákem? Jakože knobem Bass? Pak ale vracíš všechno co je nad 80 HZ, vznike docela horydol: Doporučuju starej americkej fígl 60up - 300 down - 3000 up

Ano, knobem bass. Vznikne možná horydol, ale ty bedny ty úplně nejnižší basy na potřebnou hlasitost nezvládají, takže nemám jinou možnost. Když ty spodky uťápnu a pak trochu vykompenzuju "vyšší basy", tak to funguje. Kopák z beden ten kopák z pódia doplní a nehltí je. A bohužel mám na mixu dostupné jen jedny parametrické středy, takže jsem upřednostnil těch 250 (300) Hz dolů. Tečku trochu doženu výškami. Vím, není to ono, hold levné řešení plné kompromisů, ale jak říkám, na to samozvučení v malých klubech nám to celkem stačí.

Ještě doplním důvod volby toho Zoom L-12. Vím, že třeba Soundcraft Ui16, který byl při výběru jako další možnost, výše popisované grupy a gaty a vícepásmový ekvalizér + milion dalších věcí umí, ale tenkrát jsem testoval, že na androidím tabletu ta aplikace Soundcraftu je polofunkční, a dávat další desítku za Apple iPad už bylo nad moje finanční možnosti, respektive nad mojí ochotu investovat. Další věc, proč ten Zoom, je to, že např. při vzniku zpětné vazby rychle šáhnu na fyzický ovladač. Než bych to namatlal na tabletu, tak je půlka posluchačů hluchá. A třetí věc byla 5 odposlechových cest se sluchátkovou úrovní, tedy odpadají sluchátkové zesilovače. Měl jsem tenkrát vizi, že budeme zkoušet všichni na in-ear a třeba i tak hrát naživo. Nebudu kupovat všechno já. Naše zpěvačka si za deset let nebyla schopná koupit ani vlastní slušnej mikrofon, natož aby si za blbejch devět stovek koupila sluchátkovej zesilovač od Behringera.

el BassTardo napsal:

nechci dělat chytrýho, školy nemám

Hele, naopak, máš spoustu reálných zkušeností, a já jsem vděčný za každou radu.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

98

Re: Snímání baskytary do PA

Aidamos napsal:

a já jsem vděčný za každou radu.

 Rádo se stalo a díky za vysvětlení, v danejch podmínkách je to vlastně všechno správně tak, jak to děláš.

Basa prudí muziku smile
0 xLajků:

99

Re: Snímání baskytary do PA

el BassTardo napsal:

sigi napsal:

V odposlechách jsme odřízli všechno dolu od 800 Hz aby mi nevazbil zpěvový mikrofon.

 800Hz? Tak to je slušnej řez smile Rozumím, je to sichr, ale zvuk už musel bejt docela placka. Pokud jsi měl HPF na odposlechy, vsadil bych se, že tam byl i EQ, vždycky, pokud to čas dovolí, doporučuju hledat na který frekvencí to vazbí a tu vyříznout, u vokálu nejčastěji kolem 600, 2000 a pak někdy 4000, pozná i laik podle toho, jak vysoko to píská wink Oříznout je taky řešení, ale ztratíš velkou část spektra a tu pak doháníš hlasitostí aby tomu bylo rozumět. Radši kuchat než ořezávat wink

EQ máme taky příště to zkusím vyřezat s tím tenkým zvukem to asi tak bude jak píšeš. Dokonce je v mixu (Soundcraft UI-24R) db AFS2 (automatic feedback supresor) ale tím jak my hrajeme jenom na sluchátka, tak jsme to zatím nezkoušeli ani použít, protože jsme to nepotřebovali. Navíc při posledním koncertě se mi zdálo, že mix už měl výkonnové problémy, protože jsme zároveň nahrávávali jednotlivé stopy na usb3 flashku.

el BassTardo napsal:
 A to razí správný heslo! Shit in, shit out, zvukař na koncertě není producent (i když si to někteří zvukaři myslí a podle toho taky jejich zvuk vypadá wink Tenhle přístup je správný, aspoň si kapely uvědomí, kde jsou jejich zvukový limity, když hraješ deset akcí na který je deset různých zvukařů a desetkrát ti fanoušci řeknou, že zvuk byl divnej, to přece neřekneš, že to desetkrát posralo deset různých zvukařů wink

Tohle by mě zajímalo víc jak to myslíš. Já třeba tím, že nahrávám naše zkoušky tak si samozřejmě hodně hraju s těmi náběry a následným mixem, jako komprese, gate, ekvalizace - abych každýmu nástroji nebo hlasu vytvořil svoje frekvenčí pásmo třeba. Pak sumace do sběrnice a další komprese & eq (tedy analogie grupy v mixu).

Ale myslím si že bych asi dostal od zvukaře po hubě kdybych mu při našem zvučení rovnou řekl, jak chci aby vypadali ekvalizační křivky, jakou kompresi a kde, kolik reverbu, delaye. Tohle nechávám na něm, protože si uvědomuji, že jeho mix je něco jiného než náš pro InEar (ten se snažím udělat co nejblíž tomu jak doma míchám, ale ekvalizační křivky a compresor někdy musíme převzít z hlavního mixu, když se zvučí přes náš mix).

My jako kapela hodně makáme spíš na aranžích, kdo kdy hraje a jak. Vzhledem k tomu, že jsme přešli na všichni na InEar a všechny nástroje už jdou linkou (piano, kytara - helix, basa přímo z preampu). Takže jediny mikrofony jsou bicí a zpěvy, tak si myslím, že to má zvukař hodně usnadněný a my zase máme pořád stejný a konzistentní zvuky na stejný hlasitosti ... V tomhle ty modelery jsou super ...

Basy: Jazzbas 5 - Marcus Miller V5 passive, Jazzbas 4 - Sandberg California TT4 - passive,  Jazzbas 6 - Pele custom,
Nahlas: EBS Reidmar 500 + 2x EBS Classic Line CL112
Komorně: Phil Jones BG100 bass cub
InEar:  Line6 Helix HX Stomp, Fender Downtown Express
0 xLajků:

100

Re: Snímání baskytary do PA

sigi napsal:

mix už měl výkonnové problémy, protože jsme zároveň nahrávávali jednotlivé stopy na usb3 flashku.

 no, to určitě měl wink Hrát a nahrávat zároveň zvládne, ale je to na hranici jeho výpočetní kapacity

sigi napsal:

Tohle by mě zajímalo víc jak to myslíš.

 Mám na mysli zvuk kapely jako její výraz, ne to jak je to nazvučené. Zvuk nástrojů, jak se to pojí spolu, aranže. Deatil hraje: nedávno jsem zvučil nějakou mladou kapelu, celkem fajn písničky, takovej ten současnej kytarovej pop. Všechno super, až na pár detailů: narosto nevhodné činely, tvrdé metalové plechy, každý akcent jako pět na oko a basák, když dostal čtyři takty prostor, začal tam hrát neskutečný hady, prostě se chtěl předvést. Z docela dobře vymyšlené muziky tohle trčelo a shazovalo to minimálně o level dolů... Často detail ve zvuku shodí celek,

Basa prudí muziku smile
0 xLajků: