Téma: Trsátko a řeči kolem
přesun diskuze z pokecu
Nejste přihlášen. Přihlaste se, nebo se zaregistrujte.
Baskytara.com » Technika hry » Trsátko a řeči kolem
Chcete-li přispívat, musíte se přihlásit nebo projít procesem registrace.
alternate picking...
Já tě nechtěl naštvat,to měla bejt sranda,ale ty dvě slovíčka mě teda dostaly. Za prvý nevim co to je a za druhý mě to uráží.
Henk:Já to znám teda v podobě na kytaru kde to je to, že hraješ trsátkem nahoru a dolů. Třeba Paul Gilbert tak hraje i v případech kdy člověku přijde logičtější ty struny vzít "jedním tahem". U prstů na base to bude asi pravidelný střídání prstů.
Asymetrická dáma asi hraje dobře. Rozhodně bych to nezahrál, ale není to basa, kterou bych chtěl hrát nebo poslouchat.
Alternate picking znamená, že pořád střídáš úhoz nahoru a dolů, i když ti třeba zrovna vyjde riff na lichej počet šestnáctin (takže když hraješ riff 2x, poprvé začneš dolů, podruhé nahoru). Vpodstatě je to jedinej způsob, jak opravdu nabušit přesnost a samozřejmost pravé ruky, když hraješ trsátkem.
Klasicky se trénuje tak, že hraješ na každé struně 3 noty a valíš nahoru dolu, přičemž to hraješ v šestnáctinách a vždy na první dáš akcent (kterej logicky vyjde pokaždý na jinej úhoz).
Alternate picking znamená, že pořád střídáš úhoz nahoru a dolů, i když ti třeba zrovna vyjde riff na lichej počet šestnáctin (takže když hraješ riff 2x, poprvé začneš dolů, podruhé nahoru). Vpodstatě je to jedinej způsob, jak opravdu nabušit přesnost a samozřejmost pravé ruky, když hraješ trsátkem.
Klasicky se trénuje tak, že hraješ na každé struně 3 noty a valíš nahoru dolu, přičemž to hraješ v šestnáctinách a vždy na první dáš akcent (kterej logicky vyjde pokaždý na jinej úhoz).
Ty jo, díky za tip
Ty jo, díky za tip
Rádo se stalo Na youtube ti hodně pomůže Steve Morse, John Petrucci a Paul Gilbert.
Hraju téměř výhradně trsátkem a od výše zmiňovaných jsem se to učil... protože o trsátku na base se nikde nic kloudně nedozvíš
protože o trsátku na base se nikde nic kloudně nedozvíš
No právě.. zatím se tím bavím opravdu jenom občas, dost mi dělá problémy to trsátko vůbec v ruce při vyšší rychlosti a attacku dvěma prsty udržet - chce si to vycvičit asi ten pořádnej stisk trsátka. Na ty týpky kouknu, konec OT
Hraju téměř výhradně trsátkem
kdyz se to tu hemi OT muzu se zeptat proc? ja kdyz sem z kytary pechazel na basu tak sem nevedel a delal sem oboji ale tema prstama mi to znelo lip od ty doby beru trsatko temer vyhradne jen na kytaru...
tao-kan napsal:Hraju téměř výhradně trsátkem
kdyz se to tu hemi OT muzu se zeptat proc? ja kdyz sem z kytary pechazel na basu tak sem nevedel a delal sem oboji ale tema prstama mi to znelo lip od ty doby beru trsatko temer vyhradne jen na kytaru...
Vždyť trsatko na base je super... Poslechni Becka... Ten zvuk jinak neuděláš... To je jako se ptát proč hrát slapem...
Lukáš:Tak ho drž třema
Jenich: Pravda. Já sice hraju prstama, protože trsátko neudržím v ruce, ale nekde to holt sedí. Což platí i u toho alternate picking na base - ne všude je to ono. Enter Sandman je "jen dolu" Trochu to napodobit jde IMO třeba Harris a Entwistle mají až trsátkovej zvuk.
m3: Treba proto - http://www.youtube.com/watch?v=sEXHeTcx … re=related dalsší důvod je rychlost, hrát třema prstama neumí každej.
OT: zkuste hrat Motorhead prstama slecinky:)
Njn, jenže když ho držíš třemi prsty, tak je o dost obtížnější jít přímo kolmo proti strunám a ten zvuk je o trochu někde jinde..
Já jsem to trsátko od začátku držel třemi prsty, jak mi to přišlo pod ruku. Asi před půl rokem jsem se to začal přeučovat na dva prsty, protože je to pohodlnější a nebrání mi to tolik v rychlosti. Takže asi tak. Ze začátku jsem si to pořád uvědomoval, a teď už to vůbec nevnímám, že ho držim dvěma.
muzu se zeptat proc?
Prostě to má jinej zvuk; víc attacku, jiná barva tónu a hlavně míň bordelu a klikání, co od prstů jde.
Ten zvuk jinak neuděláš... To je jako se ptát proč hrát slapem...
Přesně
Což platí i u toho alternate picking na base - ne všude je to ono. Enter Sandman je "jen dolu"
Ale prosímtě Pokud někdo hraje "jen dolů" kvůli zvuku, znamená to hlavně nezvládnutí techniky trsátka. Nicméně nezvládnutá technika a špatnej muzikant jsou jiný věci
IMO třeba Harris a Entwistle mají až trsátkovej zvuk.
Harris je strašnej lůzr. Poslechněte si na youtubu samotný stopy basy z jeho největších fláků. Chápu, že pod kytarama se to ztratí, ale prostě takhle strašně hrát, hanbou bych se propadl
Entwistle má zvuk neuvěřitelně vymáklej, to je fakt... osobně se mi nelíbí, ale je udělanej skvěle.
tao-kan: Tak toho Sandamna zkus...samozrejmně že ne celá písnička jen ty prázdný éčka na začátku, jsou pak takový víc slitý dohromady. Nemužu si pomoct.
Mně se Harris líbí, nepotrebuju basu co je v kapele na 2 věci, já bych se oběsil hrát jak Gwizdala nebo jak se ten maník jmenuje. A to sám hraju děsně. Ale ja jsem divnej člověk, podle známýho třeba i proto, že nemusím Pink Floyd (a díky němu je to nemusím ještě slabý slovo)
Entwistle z toho má někdy skoro až kytaru, nejsem jejich(jeho) fanoušek, ale libí se mi ty jeho basy - teda ten Status a Alembic.
Harris je strašnej lůzr. Poslechněte si na youtubu samotný stopy basy z jeho největších fláků
poslechni si jak šlapou desky maidenů, ty mastře podle mě to svoje hraje dobře
Mně se Harris líbí, nepotrebuju basu co je v kapele na 2 věci, já bych se oběsil hrát jak Gwizdala nebo jak se ten maník jmenuje.
Nemyslel jsem to tak, že hraje jednoduše, tedy špatně. To vůbec ne. Prostě neumí hrát
poslechni si jak šlapou desky maidenů, ty mastře smile
booože... neříkám, že jsem mástr, ale prostě Harris hraje strašně.
----
Abych předešel zbytečnýmu flejmu, poslechněte odkaz a řekněte sami:
http://www.youtube.com/watch?v=qSYuse9o … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=zYf83X_J … re=related
...chyb jak máku, strašně moc bordelu, špatný tlumení, HRŮZA!!!
Tak mě napadlo, co založit nějakej trsátkovej topic a tam diskuzi přesunout? Nějakej admin by se toho chopil...?
--- Díky, davidáku
Good idea ...válka prstaři versus trsátkáři je všude. lol Což mně napadá další výhoda - člověk má co házet fanynkám (na rozdávání strun nemám , asi budu házet kondomy)
No jako zkoušel jsem to. Jako fanoušek Motörhead bych to asi mohl umět, ale ne. Ted mám 1.14mm dunlop ale nejde mi to. Nejlíp se mi drželi asi Brain - navíc český výrobek. Takže se do budoucna budu spíš asi orientovat na 3 prsty.
Ted mám 1.14mm dunlop ale nejde mi to
Zkus menší tloušťku. Když jsem s trsadlem začínal, hrál jsem s měkčím (0,88? snad to existuje ) a pak přešel na 1mm, vlastně teď už je mi to aj jedno. Zkoušel jsem i lžičku od kafe, ta má attack!
Tyhle divoký metlo trsátka mě nebavěj, ale jinak má trsátko krásnej atak a v kombinaci s tlumením je to supr zvuk, kterej je nenapodobitelnej. Jako často McCartney, nebo třeba Air tady http://www.youtube.com/watch?v=VH5bL_XbO64 moc pěkně je to vidět po třetí minutě- sólo
@Tao-Kan: Uz davno jsem si u Maidenu vsiml, ze ta basa neni uplne "pekna", ale k te muzice to sedi a na koncerte je to stejne narez a super zazitek. Takze souhlasim s tebou a dodavam, ze i s takovou hrou muze clovek bavit davy
@Tao-Kan: Uz davno jsem si u Maidenu vsiml, ze ta basa neni uplne "pekna", ale k te muzice to sedi a na koncerte je to stejne narez a super zazitek. Takze souhlasim s tebou a dodavam, ze i s takovou hrou muze clovek bavit davy
Však jo, neříkám, že jsou lidi blbý, protože se na jejich koncertech baví
Janec: Hehe jak punkáči vršek od piva jo 0.88, existuje. Ráže podobná jak kanon v Tigeru . Jo jo tim sem to zkoušel na kytaru - černej Brain, nebo Dunlop - tím hrajou moji kytaristi. Všichni moji spolubydlící na kolejích hráli na kytaru a ten první klidně i 2mm- Tak jsem vycházel z poučky že "na basu tvrdší" Jinej začínající hráč si nakoupil všemožné tloušťky od trsátka tlustého jak papír až po big stubby, tak jsem to trochu zkoušel ale stejně nic moc. Všechno se mi děsně točí v ruce
Ještě to zkusím na zkoušce, jak budu stíhat Ted to tady zkouším
Tak jsem vycházel z poučky že "na basu tvrdší"
ted sem si zkousel brnkat trsatkama co sem doma nasel a rek b yze tadle poucka moc neplati .. 73kou se mi hralo lip nez 1kou 88 by mohla bejt idealni ikdyz to cislo nemam rad.. btw delaj se i mezitlousky treba dunlop delal zluty 80 ...
ja mam rad kdz to trsatko interaguje se strunou od 1 nahoru mi pride ze je je to jedno to uz je vsechno prkno co se neohne a nepruzi... 60 je uz zase hodne mekka ..takze lobuju pro tlousky 73-88 ikdyz mozna je to jenom zvyk s tim sem hraval na kytaru
...ale treba basak z VT Marvin hrava tusim taky 73kama...
btw ad znacky tak sem mel nejradsi george denis a brain... pak byli este puzitelny jim dunlop.. ale ty mi prislo meli trosku jinej plast a byli takovi mekci a rychlejc se ohravali.... ale proste prsteni mne bavi vic trsatkovani je takovi neosobni a sterilni .. a pride mi ze nejde tolik variovat a delat ten ton resp. to rozmezi toho vzniknuvsiho zvuku je daleko uzsi... nadruhou stranu trsatkovej ton se pstama neudela ..
m3: To jo no, je problem z ceho to trsatko taky je - Dunlop Ultex (s nosorožcem ) jsem měl nějakou 60 něco, ale bylo to tvrdý jak šutr a když se zahřálo tak ten matnej povrch docela držel. Trsátko je jedním z duvodu proč hraju na basu Na elektriku se prstama moc nehraje proto to tak trochu zkouším protože pořídit si ještě kytaru mně láká. Ale zatím stále dokážu na kytaru zahrát Crazy train prstama rychlejs nez trsátkem. Popravde tím to snad nezvládnu vůbec.
Dunlop Ultex (s nosorožcem ) j
tak urcite... ja sem ted nasel to s zelvickou a popravde tydle hladky trsatka mne dycky srali blbe se to drzi klouze to nepruzi... jak rikam dennis a pozdejc Brain kdyz je zacli delat byli jasny volby...
0,88? snad to existuje
jj, cerna vosumaosumdesatky, uz roky...jak ten flak
Ráže podobná jak kanon v Tigeru
jj, sak to byl puvodne ten flak (protiletadlovy kanon)
ikdyz to cislo nemam rad
na tricko bych si to taky nedal, na trsatku mi je to jedno
Dragunov napsal:Tak jsem vycházel z poučky že "na basu tvrdší"
ted sem si zkousel brnkat trsatkama co sem doma nasel a rek b yze tadle poucka moc neplati .. 73kou se mi hralo lip nez 1kou 88 by mohla bejt idealni ikdyz to cislo nemam rad.. btw delaj se i mezitlousky treba dunlop delal zluty 80 ...
Mám podobnou zkušenost, pořád někde někdo píše "čím silnější, tím lepší" a ho..., ho..., zlatá rybko. Zkoušel jsem Jim Dunlop 0.80 + 1.00 a Brain 1.30 + 1.60. Z toho se mi nejlíp hraje s tím 1mm Dunlopem, 0.80 se mi zdá někdy moc měkký a na E struně nic moc. Ale pořád lepší jak ty silný Brainy - mají hrubej povrch alá šmirglpapír a přesto se drží hůř než ty Dunlopy, ale hlavně jako by kradly veškerej typickej trsátkovej zvuk a i část basů - oproti těm Dunlopům není slyšet skoro nic. Nevím, jestli to je tou tloušťkou nebo spíš materiálem, ale jsou fakt příšerný.
Ted mám 1.14mm dunlop ale nejde mi to.
Tak to zahoď prosímtě a vezmi si měkčí... 0.88 klidně se jako basák nemusíš stydět ani za 0.73. Když už musím, tak 0.73 hraju dodnes.
Já hrál trsátkem dřív a to 0,88 a teď jsem se konečně naučil prstama a jsem rád. Jsou ale skladby ( i vlastní ) který jsem hrával trsátkem a jinak to snad ani nejde. Teď se toho vyvarovávám a nemusím ho hledat po kapsách apod. Je to pro mě pohodlnější a nekdy se divím, jak jsem mohl hrát s trsátkem, když bez něj je to pro mě lepší prstama. Ale nemá s tím žádný problém je to o stylu zvyku
Ono trsátko používám hlavně kvůli zvuku. Pro mě to není o pohodlí/nepohodlí při hře, když je potřeba do skladby ten šprtavý útok, trsám
Dragunov napsal:Ráže podobná jak kanon v Tigeru
jj, sak to byl puvodne ten flak (protiletadlovy kanon)
To mi pripomíná pozvánku na "Promítání dokumentárního filmu o tankovém esu Michaelu Wittmannovi" a fotka jak pozuje u hlavně s 88 "zářezy."
A datum promítání zrovna na výročí křišťálové noci (a mých narozenin) Chtěl jsem tam jít, ale říkal jsem si že to je skoro jak provokace, kde bude někdo zapisovat jména. A pak jsem na to zapoměl a bylo po filmu
Ivo: Vyzkouším...sám asi zůstanu stejně většinově u prstů, ale ten agresivnější zvuk se mi líbí, navíc by to té mé lampě trochu víc "naložilo" .
Sjel jsem si polemiku o trsátkách a řekl jsem si,že se taky přidám.Myslím,že záleží na stylu a taky na tloušťce strun.Jazzmeni by Vás asi s trsátkem nejspíš hnali .Před léty jsem hrál i swing a tam,pokud jsem neměl vyjetý vejšky,aby nebylo moc slyšet,to šlo-blues jsem hrál prstama.Přiznám se,že prstová technika mě nikdy moc nebavila a tak jsem radši trsátkář.Používám na svým ATKáčku černý Warwiky 0.45......1.35(silné) Moje neoblíbenější trsátka jsou dunlop 0,60 a 0.73-přes 0.8 považuju už za polena,ale zároveň vím,že ostatním vyhovují právě tyto a i jedničky a ještě tlustší.Zkuste si někdo zahrát písničku Rum od Alkeholu.Na to mám i nějakou červenou 0.57,jelikož 80% jsou sestnáctiny čauwec J.
Co používám sem tam trsadlo, tak kulaté George Dennis 0.90.
Zvyk z akustické kytary, kde mi toto trsátko velmi vyhovuje zvukem i tím, že "nezavazí", i když možná někdy vyzkouším na basu klasiku (asi cosi měkčí, těch 0,73 vidím jako rozumnou tvrdost).
nějak sem se ustálil na 0.94, slabší případně beru, silnější už ne-e.
Tak asi zkusím i nějaká slabší, jak to tu čtu (trochu se tu opakuje jeden topic s čísly ). Zkoušel jsem okolo 0.75 a to bylo málo, 1.2 zase moc. Teď mám 1.07
0.88 je jediné s čím jsem nějak schopný hrát ale tak celkově mi to s ním nejde no..
Dlhé roky som používal 0.88 Brain, teraz už dlhšiu dobu čierne 1.00 od Dunlopu
Mě to nejde s trsátkem ani bez něj, ale jelikož mám ňáký tuhý prsty používám trsátko. Buď oranžový, tušim 0.64, nebo 0,73 Tortexy. Celkem mi vyhovujjou, ale když se mi zpotí ruka, tak kloužou. Asi zkusim i něco jinýho.
Když jsem punkoval, tak big stubby 2 mm, ale myslím, že by nebylo moc dobrý z toho tady udělat přehlídku kdo má jaký trsatko... Bylo by fajn mít něco o technice hry pro trsatkare... Zvlášť když na netu kolem basy trsatkem vážně nic není....
Moje zkušenost je taková, že jsem postupně v tloušťce trsátka přitvrzoval. Začínal jsem na těch 0,88 a teď jsem se už pár let ustálil na 1,25 - 1,3 v nylonu. Na materiálu taky hodně záleží a mě nejvíc asi vyhovoujou ty nylonový. Dávaj do zvuku víc středů a míň výšek = hutnější, prstům podobnější zvuk. Prstama haraju taky a rád, ale prostě někde se hodí to jinde ono
Myslím, že Honza Militký v jedné ze svých učebnic popisuje hru trsátkem, správné držení atd. Sice je to pro kytaristy, ale v podstatě je to jedno jestli basa nebo kytara. Tuším, že to bylo v knížce Technika a improvizace na elektrickou kytaru.
Mám takovou milou potřebu sem napsat, proč vlastně trsátko preferuju.
Léta jsem hrál prstama a pořád mi tam něco vadilo... no a pak jsem slyšel hrát na basu Toma Fowlera (hrál u Zappy), Scotta Thunese (taky hrál u Zappy) a Roba Wrighta (No means no) a říkal jsem si, proč nemám taky tak parádní attack. A všichni tři hráli trátkem. Zkrátka, tak jsem přišel na trsátko a následně na precl s trsátkem.
Je tu někdo téměř výhradně trsátkovej hráč? Rád bych srovnal zkušenosti s technikou. Přijde mi, že od kytarové se celkem podstatně liší - tak ať si to každej nemusí hledat sám a bez pomoci
No ne, tak jako já ... nebo takhle.. spíš když jsem tenkrát v začátcích - bylo to tušim nějakejch deset nebo možná i sedm let nazpátek - začínal, tak jsem taky jakoby příliš nevěděl. Používal jsem samozřejmě trsátko...takhle se hrálo jako, no... ale teda jakože bych byl výhradně trsátkovej? Nebo přímo hráč...to ne ...
Jenichu, měl bych pro tebe takový starý arabský úsloví: mlč
Jenichu, měl bych pro tebe takový starý arabský úsloví: mlč
no ne, jako to stačí říct... nejsem žádnej blázen, abych tady psal do tématu zbytečně, že jo... respektive abych já kazil tady přímo někomu vlákno...to ne...
nejsem žádnej malej kluk, že jo... abych tady psal zbytečně nějáký blbosti...
to tao-kan: No já jsem vpodstatě trsátkový hráč :-) Na basu hraju výhradně trsátkem. Důvody? 1/jsem pohodlný, 2/přijde mi, že jsem rychlejší a přesnější, 3/ líbí se mi ten attack, mám rád agresivní a průrazný zvuk
Když jsem začínal, hrál jsem prsty, ale rychlejší věci jsem nedával. Navíc mým oblíbencem je Jason Newsted a on to taky valí jen trsátkem, tak jsem to tehdy zkusil a už u toho zůstal. Teď občas zkouším se učit slap, ale nic moc a u trsátka každopádně zůstanu:-) Jinak co se týče techniky tak to držím jako kytaristé, 2 prsty a hřbetem dlaně a malíčkem pravé ruky tlumím zbylé struny. Tedy ostatní 3 prsty na pravé ruce mám při hře natažené a tlumím jimi struny, zatímco hodně trsátkařů má všechny skrčené jakoby v pěst (i Newsted), ale pak nechápu jak tlumí struny, asi jen levačkou. No já to mám z kytary zvyk, jelikož jsem začínal na ni než jsem si koupil basu :-)
má všechny skrčené jakoby v pěst (i Newsted), ale pak nechápu jak tlumí struny,
pávě tak ale tlumíme struny ... jako u kytary ... malíkovou hranou pěsti ... na tohle si ale musim dát basu vejš, tedy si klikně na podiu kleknu nebo sednu nebo si jí nadhodim jakože do podpaží nebo levou rukou dám krk hooodně nízko třeba vodorovně i ještě níž, tím dostanu kobylu basu pod pravačku a můžu tlumit ...
Jinak co se týče techniky tak to držím jako kytaristé, 2 prsty a hřbetem dlaně a malíčkem pravé ruky tlumím zbylé struny
Takhle jsem to taky párkrát zkoušel a šlo mi to subjektivně líp než tou pěstí. Ony ty dva prsty, držící trsátko, tě vlastně nutí mít tu ruku nataženou. Co jsem měl možnost ale vidět, tak dost lidí s tím takhle hrálo opřený o kobylku a to mi připadá zase dost těžkopádný.
Andrew napsal:Jinak co se týče techniky tak to držím jako kytaristé, 2 prsty a hřbetem dlaně a malíčkem pravé ruky tlumím zbylé struny
Takhle jsem to taky párkrát zkoušel a šlo mi to subjektivně líp než tou pěstí. Ony ty dva prsty, držící trsátko, tě vlastně nutí mít tu ruku nataženou. Co jsem měl možnost ale vidět, tak dost lidí s tím takhle hrálo opřený o kobylku a to mi připadá zase dost těžkopádný.
No tak ono stačí mít tu ruku jen lehce opřenou :-)
Já nevím jak to popsat, ale např. při hraní struny E tlumím spodní strunu H hřbetem dlaně a struny A (popř. D) těmi 3 nataženými prsty, které mi na nich volně leží.
ono to tlumení prsty má taky původ v tom, že mnozí z nás při precisní hře si ruku fixujeme v luftě tak, že nataženej malíček (rokokovej :-)) opřeme pod strunama vo pickguard ... pak už je jen krůček k tomu to trošku někdy zatlumit ...
Je tu někdo téměř výhradně trsátkovej hráč?
já!
tao-kan napsal:Je tu někdo téměř výhradně trsátkovej hráč?
já!
ja se taky pridavam
100% trsátkovej - ano,hráč - ne!
já též, ale teda doma hrávám jednou za uherskej rok i prstama
Tak cca rok už hraju taky jen trsátkem. Nějak sem to vyměnil - na kytaru prstama a na basu trsátkem. A jako baví velice
No já jsem chlopi na trsátku vyrost! Prstama jsem vůbec neuměl a řeknu vám, byl to porod se to doučovat. Ale i dnes můžu říct, že se při hře trsátkem cítím jistější, rychlejší, přesnější. To je tak důvod proč v metálku hraju výhradně trsadlem, tam se to taky hodí, takže neřeším. No a prstama si zahraju rád zas v jiné kapele a už to dávám taky docela rychle
To je tak důvod proč v metálku hraju výhradně trsadlem, tam se to taky hodí, takže neřeším
plus 666. Taky sem metlu drhnul prcátkem. Když jsem si při nahrávání prstama poslechl co jsem vlastně nahrál, byla to hrůza. Takže trsátko a jak to najednou valilo. Do metalu prostě ten trsátkovej zvuk sedne jak facka vod macka
No a prstama si zahraju rád zas v jiné kapele
To sem taky dělával. Ale metlu už nehraju a jak jsem psal výše, prohodil sem si ty techniky mezi kytarou a basou, nehty a tak, no a nehty maj na base takovej napiču zvuk, takže trsátko i sem, změna je život, začalo mě to zase o něco víc bavit, a dokonce beru ty nástroje víc do ruky, tak i takovej nepatrnej vedlejší přínos
... a ještě jedno velký plus hry trsátkem je automatický tlumení strun pravou rukou - když hraju strunu G tak mám vlastně položenou hranu dlaně pravé ruky na E, A i D -> jsou zatlumené vlastně automaticky a nemusím na to myslet. U hry prstama mi tohle dělá problém, hlavně na 5struně
Tak pod tohle se podepisuji a přesně toto jsem myslel, jak jsem se snažil popsat A taky pod to, že do metalu prostě patří trsátko
ja hral dycky George Dennis 1,05 nebo 07 ted nevim. Libi se mi takovej ten placatej zvuk metalovejch Ceskejch nahravek z osmdesatejch let, Arakain, Vitacit, Brian atp.
Musel sem si dat kytaru o 15 cisel vejs abych se dostal s rukou v uhlu za kobylu. Ale pak se mi zase blbe hralo prstama pac sem se nevesel rukou nad struny. Tak sem si musel furt popotahovat popruh, kompromis byl skoro nedosazitelnej. Dycky mne z toho hrozne bolely ruce jak sem to rval a stejne mi to neslo. Ted uz nevemu trsatko do ruky jak je rok dlouhej a kdyz to nahodou udelam, tak to hned zahodim, ze mi to strasne nejde.
kompromis byl skoro nedosazitelnej
nepovídej...
flachby napsal:kompromis byl skoro nedosazitelnej
nepovídej...
To uz je hrozne davno...
Řekl bych, že výška posazení basy je při trsátku ještě důležitější než u hraní prsty. Jiná výška dává potom jiný sklon trsátka a tím se mění výraz a dost i zvuk...
pekelnik napsal:
tao-kan napsal:
Je tu někdo téměř výhradně trsátkovej hráč?
já! tongue
ja se taky pridavam big_smile
Tak to se také musím přidat.Už víc jak 30 let trsátko i když jeden pan profesor mne nutil hrát prsty.Všichni co se k tomuto tématu vyjádřily mají svoje zkušenosti a pravdu.Při hře trsátkem je lepší mít basu výš,trsátko držím 2 i 3 prsty,struny se dají tlumit jak dlaní tak zbývajícími prsty pravé ruky když je máš otevřené ale velmi důležitá je spolupráce levé ruky kdy můžeš barvu hodně ovlivnit.V bigbeatu se mi nejvíce osvědčily trsátka GEORGE DENIS SHARP 0,88 žluté,ale jak stárnu a všechno měkne tak používám i měkčí BRAIN 0,73 červené nebo když je nejhůř tak JIM DUNLOP NYLON 0,73 ŠEDÉ.Nejvíc mi vadily DUNLOP ULTEX 0,73 s tím nosorožcem.
Je tu někdo téměř výhradně trsátkovej hráč?
Já, co hraju na basu v kapelách skoro 14 let, tak jedině trsátkem.
Jak píše UR, je v tom větší jistota a přehled nad hrou. A tak rychle jak trsátkem bych prstama stejně nezahrál, to bych to musel hrát snad všema čtyřma a to radši ani nechcu zkoušet.
Trsátko mně častokrát při hraní vypadávalo z ruky, jak sem se při hraní potil, tak teď opráším prsty v magnesiu jako atlet a je po problému. Zkuste si zahrát, nějakou věc např. od Fear Factory prstama a pak uznáte, že trsadlo je zapotřebí
Jsem zarytý trsátkář a mám to tak rád.
No a když jsem na srazu loni na ranči hrábnul Tomovi Kedziorovi do Sandberga trsadlem, tak sem mu v očích uviděl takové to " nééé jenom tohle néééé" ale přežil to a řekl, že jsem mu právě odpanil basu co se týká trsadla že to bylo snad poprvé co ucítila trsátko na strunách.
Jinak já volné struny tlumím volnýma prstama levé ruky, které právě nehrajou. Nerad hraju trsátkem na volné struny, to je hnus.
A za mně, čím rychleji tím líp
Řekl bych, že výška posazení basy je při trsátku ještě důležitější než u hraní prsty. Jiná výška dává potom jiný sklon trsátka a tím se mění výraz a dost i zvuk...
to bych i řekl,že jo
ještě pokud ste někdo zvyklej na klasický nylonový dunlopy a kloužou vám,pak doporučuju tyhle...
http://www.jimdunlop.com/product/max-gr … n-standard luxus!
Jiný už nechci...
klasický nylonový dunlopy
Používám Big Stubby 1.00 mm a kupodivu jsem zjistil, že se mi líp hraje, když už mají ohranou špičku. Takže pozkouším různý jiný, dík za tip!
Mimochodem: máte někdo zkušenosti s kovovým trsátkem?
ještě pokud ste někdo zvyklej na klasický nylonový dunlopy a kloužou vám,pak doporučuju tyhle...
http://www.jimdunlop.com/product/max-gr … n-standard luxus!
Jiný už nechci...
No vypadaj slibně. Mají je tady někde v Brně na krámě?
trsátko v podstatě jenom na kytaru, ne basu jenom spíš pro srandu, ale pokud už, tak totok:
drží se fakt dobře, díky trojitýmu prolisování se hejbe podle toho kde ho chytíte, něco jako střídat tři trsátka
tak totok:
mno to sem tusim doma mel venoval mi to ex ex kytarysta ze to dostal od maminky a neslo mu tim hrat ..mne taky moc ne ale mozna to bylo jen neco podobnyho..
mno trochu sem to progooglil a nevim jestli sem i todle ale definitivne to dvoubarevny dvouplastovy...
musíš se to prostě naučit držet trochu jinak
No vypadaj slibně. Mají je tady někde v Brně na krámě?
sou fakt dobrý a podle mě(mě) nekloužou.Jooo jestli je vůbec mají tady někde,to nevim já je kupoval někde po cestě z Austinu do Kansas City tušim
m3 napsal:muzu se zeptat proc?
Prostě to má jinej zvuk; víc attacku, jiná barva tónu a hlavně míň bordelu a klikání, co od prstů jde.
Jenich napsal:Ten zvuk jinak neuděláš... To je jako se ptát proč hrát slapem...
Přesně
Dragunov napsal:Což platí i u toho alternate picking na base - ne všude je to ono. Enter Sandman je "jen dolu"
Ale prosímtě Pokud někdo hraje "jen dolů" kvůli zvuku, znamená to hlavně nezvládnutí techniky trsátka. Nicméně nezvládnutá technika a špatnej muzikant jsou jiný věci
Dragunov napsal:IMO třeba Harris a Entwistle mají až trsátkovej zvuk.
Harris je strašnej lůzr. Poslechněte si na youtubu samotný stopy basy z jeho největších fláků. Chápu, že pod kytarama se to ztratí, ale prostě takhle strašně hrát, hanbou bych se propadl
Entwistle má zvuk neuvěřitelně vymáklej, to je fakt... osobně se mi nelíbí, ale je udělanej skvěle.
To je dost i na mě, co se týče Harrise je to jeho hra. Zkus si zahrát a naběhat tolik co on a uviíš.... tohle teda neberu.....
Pěkná debata Já jen trochu odbočím, dost valím bulvy jak každej odsuzuje Harrise. Já si naopak myslím, že ta špinavost a cvakání tam musí bejt. Dává to tý muzice nezaměnitelnej nádech. Bez toho by to bylo takový nijaký
A hlavně, je tam kde je, byl a třeba ještě chvíli bude že
mně to s trsátkem přijde s jako nedoléčeným alkoholismem - člověk to zkusí bez něj a valí prstama, ale jednou jak na ně znovu šáhne,už se ho nezbaví - můj případ:D ikdyž já to dost kombinuju hraju trsátkem i prstama zároveň, nebo spíš si v určitejch partech prstama vypomáhám
mno asi na tom neco bude taky je mi po chlastu dycky strasne blbe, ale stejne neodolam a sem tam neco popiju. Je to dycky hrozna legrace, ale ty nasledky...
Pěkná debata Já jen trochu odbočím, dost valím bulvy jak každej odsuzuje Harrise. Já si naopak myslím, že ta špinavost a cvakání tam musí bejt. Dává to tý muzice nezaměnitelnej nádech. Bez toho by to bylo takový nijaký
Tak, tak, není co dodat.
Jenže Harris nejni zábavovej pidlikálek s 5 járy lšu. Harris je imo hlavně Mr. Creator, čili polobůh na kerýho neplatěj běžný měřítka, ikdyby hrál vidlema
Zkus si zahrát a naběhat tolik co on a uviíš.
Hele, tohle zase neberu já. Všichni například víme, jak úžasnou show dělá Madonna a jak má všechno vyhmátlý... ale stejně zpívá falešně. Prostě to tak je.
Já třeba hraju čistě, ale neudělám ani polovinu show jako Harris. Že Harris je slavnej a úspěšnej neznamená, že je technicky super schopnej basák.
Tak, když seš jednou geniální architekt, tak už nutně nemusíš bejt nejzručnější zedník
Že Harris je slavnej a úspěšnej neznamená, že je technicky super schopnej basák.
to je samozřejmě pravda...na druhou stranu to neznamená v mnoha případech,že se to musí rovnat
Tak a proto taky technici pidlikují často sami. "Technika" je v Harrisově případě trochu jinde. To by taky šlo nadávat Lemmymu, že nehraje správně. Nebo vůbec věc, která se objevuje často, že trsátkáři jsou prostě povl a že je to špatně a kdesi cosi.
Otázka je od kdy je to "hrát špatně" a od kdy je to "styl" Co mi víme, třeba umí hrát i "normálně" Picasso taky nmaloval kostičky a hrany proto, že by malovat neuměl.
člověk to zkusí bez něj a valí prstama, ale jednou jak na ně znovu šáhne,už se ho nezbaví
mno to je asi tezce subjektivni... tuhle sem sah po trsatku valelo se ve zkusebne .. ale prestoze je ten zvuk konkretnejsi a pruraznejsi tak se ta basa daleko vic ztracela v kapele a bylo to takovi bez kouli a bez stavy... proste zalezi na muzice nastrojovim obsazeni ..atd....
Basák.Venda napsal:Pěkná debata Já jen trochu odbočím, dost valím bulvy jak každej odsuzuje Harrise. Já si naopak myslím, že ta špinavost a cvakání tam musí bejt. Dává to tý muzice nezaměnitelnej nádech. Bez toho by to bylo takový nijaký
Tak, tak, není co dodat.
Přesně. Do reggae nebo klasického swingu by to byl běs, ale I.M. si nedodážu s "čistým" zvukem basy představit.
Jako zarputilej prstař hraju teď s takovou rockovější kapelou, některý vály jsou teda dost rychlý, v určitejch pasážích mně trsátko dost leželo v hlavě. Včera u cvičení jsem si řekl, že to zkusím. Našel jsem na polici 66 šedýho dunlopa, co s ním hraju na kytaru, no a moc nadšenej jsem z toho nebyl. Chtělo by to asi tvrdší trsátko, tohle se dost prohýbalo, průraznější tón bys pohledal. Nicméně techniku opřenýho zápěstí o kobylu jsem zavrhl hned, tón byl hrozně tenkej. Chtělo to makat celým předloktím, to byla ale basa zase hrozně vysoko, tak jsem začal protahovat popruh. Přešel jsem z techniky "z vrchu dolů", přes techniku "střílím od pasu z brokovnice", šlo mně především o takový ty rychlý, přesný 8-ky, 16-ky.
Pak jsem čapl trsadlo do třech prstů a dřel to. A co jako se dělo ? ......Nic.
Tak jsem dotáhl popruh, usmál se, a trsátko položil na polici. Prostě mně to jaksi nesedí, nemohu se tak dobře hudebně vyjádřit. Nejdou mně rytmicky rozmanitý přechody, dynamičtější frázování, připadá mně to takový jakoby obyčejnější. I když zvuk je zajímavej.
Nicméně jsem si řek, že to tomu stylu právě těma prstama přidá něci jinýho, a že raději zamakám na těch prstech. Tož tak, takovej příběh o trsátku
věc, která se objevuje často, že trsátkáři jsou prostě povl
To se dost často traduje. Trsátkář=méněcenný Pro mně je trsátko jedna z běžných technik. Takový Broum, Veselý....super basáci trsátkáři. Sám trsátko moc nepoužívám, ale třebas PB zní prostě líp
Wagon: Tak tak. Ze zvuku PB + trsátko dostávám orgasmus. To je prostě super zvuk. Ač ma PB (a Fendery obecně) haldu neduhů, musím ji jednou mít.
Tak já hraju na basu asi 4 měsíce. V podstatě až do teď jsem valil jenom trsátkem, ale jak jsem se dostal do kapely, kluci mě začali nabádat ať se naučim taky prstama... Zkouším to pár dní a teda že by mi to nějak vyloženě sedělo, nedovedu si třeba představit hrát písničku Máma táta http://www.youtube.com/watch?v=8VleMlMb-XI ty 16ky, trsátkem jsem to dával ale pro prsty je to strašně rychlý...
Trénink jenom trénink
To je bigbítová záležitost a aby to mělo přesnost,ale i ,,drajv"podle mě je trsátko nutnost.Jako hlavní faktor bych ovšem spatřoval v tom,že tóny musí být vymačkávány,aby nepřeznívaly a byly krátké.Kdysi jsem tuhle písničku taky hrál a do toho ještě sbory ,,u-ůůůůůůů"Není to prdel zahrát to celou dobu tak,aby to nepokulhávalo a bicmen Tě nemusel za sebou táhnout,jako závaží.Jestli Ti to vyhovuje líp trsátkem-nenech se ovlivňovat.Řekli Ti důvod?Závažný důvod? čauwec J.
To je bigbítová záležitost a aby to mělo přesnost,ale i ,,drajv"podle mě je trsátko nutnost.Jako hlavní faktor bych ovšem spatřoval v tom,že tóny musí být vymačkávány,aby nepřeznívaly a byly krátké.Kdysi jsem tuhle písničku taky hrál a do toho ještě sbory ,,u-ůůůůůůů"Není to prdel zahrát to celou dobu tak,aby to nepokulhávalo a bicmen Tě nemusel za sebou táhnout,jako závaží.Jestli Ti to vyhovuje líp trsátkem-nenech se ovlivňovat.Řekli Ti důvod?Závažný důvod? čauwec J.
No ne tak třeba tu Mámu a tátu klidně zahraju trsátkem o to nejde, jen mi přijde blbý to kombinovat. Třeba teďka když hraju jen prstama jak se to učím a vezmu potom do ruky trsátko tak ta rychlost tam není i když dřív bych to normálně zahrál. Nevím no, rád bych se toho trsátka možná i zbavil, přeci jenom je hra s ním docela vyčerpávající když je zapotřebí pohybovat vlastně celým zapěstím...
Chcete-li přispívat, musíte se přihlásit nebo projít procesem registrace.
Baskytara.com » Technika hry » Trsátko a řeči kolem