to vypadá na flašouny ... a jestli to zní jako něco mezi flašounem a hraným tónem, je to nejspíš taková specielní věcička. Jednou se mi to náhodou podařilo, když jsem nechal palec přes struny a najednou jsem hrál o oktáfku vejš, ale jde i o víc. Daj se tak dosáhnout safra efektní věci, ale je to docela složitý, pokud nehraješ třeba jenom kvarty :-D
Skladbu jsem neposlech,ale je to nejspíš takle:
Pokud pamatuješ na kmitání a vlnění z fyziky, je ti jasný, jak vzniká tón u elektrické kytary. Stojaté vlnění s délkou od uzlu k uzlu prst-kobylka. Tak to ale není u flažoletů. tím, že na srávném místě vytvoříš stojatý bod kmitání, donutíš strunu kmitat s jinou frekvencí atd.... na volné struně jsi už asi přišel na ta správná místa, ale co když se hraje jinde? na to poděkujme tomu nahoře, že máme dvě pracky a na obou palec - (Tady se nejspíš dostávám k věci) levou normálně hraješ nějaký tón, ale protože není nikdo z nás mimozemšťan s dlouhejma prstama, nedosáhneš na ten stojatej bod z místa, kde strunu držíš. Proto (ano, je to trochu tedy omezující) ten stojatý bod vytvoříš palce pravé ruky. Funguje to v polovině, ale i jinde. Takže třeba v té půlce mezi prstem a kobylkou vytvoříš palcem uzel stojatého kmitání. A to je ta obtíž - jak hraješ, paleček se taky musí posouvat a je to sakra těžké odhadnout! Je to docela vychytaná technika, kterou se dají zejména na fretless zahrát krásné tóny-flažolety, které se jinak na volných strunách (jak je zvykem) vytvořit nedají.
Napsal jsem to asi složitě, ale myslím si, že když člověk pochopí podstatu věci (jako třeba jak funguje spojka u auta) lépe se mu ta věc později ovládá a dokáže pokračovat dál, improvizovat, vymýšlet další vylepšení, chápat, proč to zrovna nešlo a jak by to také šlo jinak. A o to mi šlo.
P.S.:Mám vychytané místečko. Kdo má dva dvoucívkáče jako já, tak tón levou na šestym pražci se "upravit" palcem na horní hraně vrchního snímače.
A etě něco - tvorba uzlu stojatého kmitání palcem je jednodušší, pokud už máš ten palec voslapovanej - vobouchanej, že už tam máš tvrdou kůži jak křemen :-)
A vibráto samozřejmě jde! a na fretlessu taky skluzy, výjezdy...
Weber basses -> Eden WTX260 -> 2x10'' G-D & 4x8" Hocke