Téma: Fender American Vintage II 1960 Precision Bass
Fender American Vintage II 1960 Precision Bass
Popis:
Baskytara Fender, vyrobena v USA, tato konkrétně ročník 2022. Tělo olše, krk javor, hmatník palisandr v provedení slab-board. Konstrukce naprosto klasický precision. Lak nitro over poly. Šířka na nultém pražci je 43.2mm. Ovládání Volume, Tone-Clona.
Rádius hmatníku je pocitově méně kulatý, nemám možnost to nijak ověřit, ale zdá se mi, že je plošší než na originálech ze šedesátek. Lak vypadá velmi dobře a autenticky, jak bude stárnout, to se uvidí. Lakování moc nerozumím, ale AVRI(a jiné dřívější modely) měly podle mne měkčí povrchovku a každý ťukanec byl hned vidět a to přece od nitra chceme. Celonitrovou basu mám také a výsledek na AV2 je velmi velmi dobrý, ale AVRI se mi v tomto zdály ještě o něco autentičtější.
Co je na tom dobře:
Zvuk, zvuk, zvuk. Hraje to skvěle, nahoře, dole, uprostřed. Tón je krásně vyrovnaný a vlky hledám už několik měsíců marně. Krk má velice příjemný profil a je tenší ve srovnání s American Original 60s, nebo pre CBS Fendery, které jsem měl kdysi možnost testovat. Nemám pocit "tenkého" krku, ale zároveň nemám pocit, že hraju na krk, který se dá v nouzi použít jako stožár na plachetnici. Za mě vynikající, nic z Precision feelu se neztratilo, ale nemám problém na to hrát hodiny bez syndromu kontrabasového vyhoření. Příjemné je, že tahle basa váží kolem 3.8kg. Krk je "na Fender standard" taky ok. Nehýbe se, a ani aktuální vlna mrazů spojená s oteplením nezpůsobila nutnost seřizovat výztuhu. Samozřejmě, nejedná se ani o Sadowsky nebo US Lakland, takže to, že basu naladíte v březnu a v listopadu dotáhnete o 5 centů tady nehrozí, ale to bych od podobné basy ani nečekal. Líbí se mi taková ta autentická "zašpiněnost" zvuku snímače a osobně bych lidem, kteří si dělají vrásky z cen originálů doporučil zahrát si na tohle. Dost mě to baví.
Co je na tom s otazníkem:
Protože se tentokrát jedná o můj nástroj, dovolím si kritikou nešetřit a trochu si zahnidopišit, přece jen jsem ji koupil jako novou a cenovka nebyla z nejmenších. Pravdou je, že jsem na nástroje dost přísný. Až si to tu budou číst produktoví manažeři Fenderu, třeba to bude mít ten správný vliv. Ačkoliv vypadá lakování skvěle, zpracování vykazuje nedokonalosti. Držáky popruhu nemají filcovou podložku a protože jsou to válce a mají rovné dno na zaoblení rohu, vypadá to divně. Vliv to nemá, ale Fendere Fendere, tohle si víc hlídej. Tento konkrétní nástroj neměl úplně v pořádku samici na jack, kabel vevnitř zadrhával a šel hůře vytahovat, to mělo za následek, že byl pickguard už od začátku mírně vyhlý ven, jak se za to na krámě tahalo. Sice šlo o půl milimetru mezi tělem a pickguardem, ale tohle by si ve Fenderu mohli pohlídat, ačkoliv se to mohlo stát až u prodejce. Stačilo opatrně přihnout plíšky správným směrem a vše bylo ok, půl minuty práce. Co mě u nástroje s cenovkou relativně vyšší vždy zamrzí je odfláknutá montáž čepiček potenciometrů, kdy každý byl v jiné výšce(o tři milimetry). Nutno podotknout, že je to nějaká Fender specialita a je to úplně na všem od MIM po CS, co jsem viděl. Dost mě to překvapuje, protože vyrovnat to trvá asi 2 sekundy. V mezeře spasování krku a těla by mohly hnízdit veverky. Protože jsem chtěl mírně přitáhnout výztuhu(ta funguje skvěle), zkontroloval jsem kapsu krku, jestli tam není klasicky zatečený lak nebo nějaké piliny. Nic. Vše velmi hezký čisté, mezeru způsobuje pravděpodobně jen opticky kombinace světlého laku a tolerance v obrábění. Oproti jiným modelům se zatečeným lakem si tentokrát asi dávali pozor, protože jim za to zákaznízi ve velkém umývali záda a TalkBass byl plný návodů, jak to snadno odstranit. Palec hore.
Přiznám se, že jsem jednou musel prodat nástroj, protože jsem se nemohl dívat na zpasování nulťáku v krku, ačkoliv jinak neměl nějaké zásadní vady. Takže to berte s rezervou. Majitelé Fenderů vědí.
Závěr:
Kritikou jsem nešetřil, ale když jsem basu zapojil a zahrál na prázdné struny, věděl jsem, že si ji nechám a bude to mezi námi nadlouho. Velmi mě to baví, charakterní zvuk plný harmonických s vyšší kapacitou na tónovce(zvuk se dá hooodně zatáhnout) je prostě skvělý a ačkoliv bylo riziko, že jako JB hráč budu mít s PB problém, hraju na ni nejvíce. I přes výše zmíněné nedostatky je to zatím nejvíce GAS resistant nástroj, který jsem za hodně dlouhou dobu měl a basy měním rád.
Zvuková ukázka:
PB Grooveek čistě do linky, bez úprav.
PB Impro Ampeg SVX a v něm B15R bez drive, tohle je s mírně zataženou clonou a dobarvené v mixu.