Téma: Squier Precision Bass (MIK 1992)
Squier Precision Bass (MIK 1992)
Rok výroby: 1992
Země původu: Korea
Popis, parametry, konstrukce
Ani jsem nevěděl, že se nástroje Squier vyráběly v Koreji, ale je tomu skutečně tak, a ke mně se teď jeden kousek dostal na servis. Jedná se o typ Precision Bass v provedení Tobacco Sunburst. Možná se divíte, jak je tento sunburst netypicky proveden. No, spíš naopak naprosto typicky, ale to pro nástroje z překližky.
Ano, černá barva pokrývá celé sražení pod pravou rukou i vybrání vzadu na těle, aby se zakryla skutečnost, že se jedná o tělo z překližky, a nebyly tak vidět jednotlivé vrstvy. Vpředu na těle i vzadu je pěkná jasanová dýha, nebo jestli je to komplet jasanová překližka, těžko říct, ale překližka je to rozhodně, jsou tam ty jednotlivé vrstvy při bedlivém pohledu vidět i pod zřejmě poměrně tenkým lakem, a díky tomu, že jsem sundával krk, abych pod něj dal podložku, tak jsem to i vyfotil.
Krk je samozřejmě už z masívního javoru, a dokonce s moc pěkným palisandrovým hmatníkem. Pražců je dvacet. Pražce jsou perfektně zapraveny, drážky zatřeny tmelem stejné barvy jako hmatník, zde vše v tom nejlepším pořádku.
Kapsa na krk v těle mohla být na jednu stranu kapánek menší, aby nebyly po straně krku fuky, na druhou stranu větší, aby krk nepřesahoval přes tělo, ale ne, že by to kromě estetiky něčemu vadilo.
Ladící mechaniky jsou podobný typ, jaký se používá na mexických modelech, chod mají hladký, fungují i po třiceti letech stále perfektně. Řekl bych tedy alespoň, že jsou původní. Přístup k matici výztuhy je na hlavě. Šířka krku je obvyklých 41,3 mm a profil krku je perfektně padnoucí do mé ruky. Krk zezadu a celá hlava jsou lakovány lesklým lakem.
Co původní rozhodně není, je kobylka. Ta původní z ohnutého plechu byla vyměněna za masívnější. Jedná se o identický typ jako Gotoh GEB201B, jen jí chybí logo. To ona díky své tlustší základně významným způsobem zapříčinila, že byl dohmat moc vysoko, ač kameny ležely na základně, a musel jsem tedy podložit krk, aby dostal i správný sklon a dohmat mohl jít níže.
Strašně sexy mi přijde k tomu tabákovému burstu smetanovo-béžový pickguard. Ten je třívrstvý. Snímač je klasický dělený singl, a také zřejmě bude původní. Pěnové hranolky pod ním ztratily lety tlak, po seřízení krku a kobylky byl snímač příliš zapuštěný do těla a výš jít nechtěl, musel jsem přidat pěnové hranolky nové. Ovladače jsou opět klasické v podobě hlasitosti a tónové clony. Potenciometry mají po těch letech už velice lehký chod, ale fungují perfektně, nechrastí.
Baskytara váží 3,9 kg, a trochu padá na hlavu. Jak je mým zvykem, udělal jsem osobní test s nástrojovou a in-ear vysílačkou umístěnými na popruhu, jak je používám, a pak už je vyvážení perfektní, takže za mě spokojenost.
Zvuk
S čím jsem rovněž spokojený, dokonce až nadšený, je zvuk. U překližky, coby podřadného materiálu, jsem to opravdu nečekal. Zvuk je tlustý, zvonivý vrčák s okamžitým nástupem pevného tónu. I sustainu je slušná porce, vážně jsem byl příjemně překvapen. Pravděpodobně k tomu celkově přispívá i ta masívní kobylka.
Není-li uvedeno jinak, následující nahrávky jsou provedeny rovnou do zvukovky a dále kromě normalizace ponechány bez úprav. Použité struny jsou nové ocelové poniklované roundwoundy Rotosound Roto Bass RB45 v tloušťkách 45-65-85-105. Tónová clona vždy plně otevřená.
"Povinné" ukázky
Hra mezi krkem a snímačem
Hra nad snímačem
Hra mezi snímačem a kobylkou
Bonusové ukázky ve stejném pořadí jako výše
Abych simuloval, jak hraje baskytara přes aparát, protáhnul jsem ji preampem Darkglass Harmonic Booster, kompresorem TC Electronic SpectraComp a preampem se simulací aparátu a se zkreslením Darkglass Microtubes X Ultra. V nahrávce jsem použil i to zkreslení a také hru slapem.
Hodnocení
Po mých servisních zásazích, kdy jsem podložil krk, snímače, sešteloval průhyb krku, dohmat a ladění oktáv, je to až překvapivě dobrý nástroj. Co dobrý? Skvělý! Pokusím se na překližku v budoucnosti nekoukat s takovým despektem. Navíc tenhle kousek je vážně sexy, a při hraní to provedení sunburstu pod pravou rukou stejně není vidět.
A ještě nějaký ten "travní standard".