1 Naposledy upravil: Aidamos (12. 10. 2021 19.28:17)

Téma: Ibanez SRMD200 CAM

Ibanez SRMD200 CAM

Rok výroby: 2021
Země původu: Indonésie
Cena: 6.500,- Kč

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1fhqrqmu3ndk1fn1g0vddd1ofp3.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1fhqrqmu41ud1oevro1nd31eq74.jpg

Popis, parametry, konstrukce

Baskytara moderního střihu v podání firmy Ibanez doputovala mi domů na seřízení, něco vám o ní zkusím napsat. Zvláštností této baskytary je její zkrácená menzura. Svými 32" se jedná o kategorii medium scale, tedy přesně uprostřed mezi standardní 34" long scale menzurou a short scale 30" menzurou. Jedná se jinak o téměř nejnižší cenovou kategorii baskytar firmy Ibanez. Tělo je z topolu s matným lakem s názvem Candy Apple Matte. Musím říct, že mě toto pudrové provedení zaujalo.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1fhqrqmu41dv115fa1e91g961lf75.jpg

Šroubovaný krk je javorový s dolepovaným, rovněž javorovým hmatníkem. Hmatník má jinou kresbu než krk samotný, ono dolepení je tím přiznané, ale nevadí mi to, naopak se mi to líbí. 22 pražců je perfektně zapraveno a dokonce jsou bílým tmelem krásně zapravené i drážky pražců. Orientační značky jsou obyčejné černé tečky menšího průměru než je obvyklejší. Černé orientační značky jsou samozřejmě i na boku hmatníku. Lak na krku bude matný a jen malá vrstva, skoro to vypadá, že tam žádný není.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1fhqrqmu41cof1fgm9msht6h2j9.jpg

Dolepení hmatníku mi nevadí, ale co mi docela vadí, je způsob dolepení hlavy ještě s pořádným kusem krku. Díky zcela jinému řezu dřeva to není opravdu vůbec hezké. Už jsem viděl lepší provedení. Nicméně je to zezadu, tedy to není vidět, a navíc je to opravdu levný nástroj, takže tam člověk leccos odpustí. Odpouštím. Ladící mechaniky jsou malé, lehké, uzavřené. Ladění drží, chod mají hladký. Žádná top kvalita to asi nebude, ale nemůžu na jejich adresu říct nic špatného. Vypadají dobře a hlavně fungují. Tak ještě aby to tak vydrželo.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1fhqrqmu41cf31uoooiom741968.jpg

Na hlavě je i vyklápěcí krytka pro pohodlný přístup k matici šroubu výztuhy. Jinak hlava je v provedení tzv. matching headstock, tedy se stejným provedením laku jako na těle. Šířka krku na ořechu (nultém pražci) je 38 mm, tedy ala Jazz Bass.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1fhqrqmu415tn6lt1a3f1p3h182v7.jpg

Chromovaná kobylka je poměrně masívní, bezproblémově funkční, bonusem budiž vodící drážky pro červíky kamenů kameny stranově fixující. Tovární snímače s označením Dynamix jsou v konfiguraci PJ, tedy dělený precižnovský snímač u krku a jazbassový singl snímač u kobylky. Třívrstvý pickguard v provedení White Pearl je drobnější. Ovládacími prvky je celková hlasitost, poměr snímačů a s malými kloboučky pak ovladače basů a výšek. Obě ekvalizační korekce jsou v provedení boost & cut, tedy zesilují i zeslabují, navíc ve střední poloze je aretace, která by ovšem mohla být větší, zapadnutí není moc dobře cítit. Potenciometry navíc mají dosti tuhý chod, ale za mě teda radši tužší než příliš lehký. Jacková zásuvka je zapuštěná na boku nástroje.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1fhqrqmu41mh610t6rbo12371iuua.jpg

Na zadní straně těla jsou pak dva černé, plastové kryty. Jeden na elektroniku samotnou, druhý na 9V baterii.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1fhqrqmu411758vadq4baj1gvc6.jpg

Baskytara váží jen 3,4 kg a díky kratší menzuře, malé hlavě a lehkým mechanikám naprosto dokonale sedí na popruhu.

Zvuk

Snímače mají poměrně silný výstup a pomáhá jim samozřejmě i aktivní elektronika. Ta má dosti velký zdvih, musí se s ní opatrně, zvláště co se basů týče. Podle diagramu frekvenční charakteristiky přímo ze stránek výrobce to odhaduji na ±16 dB, což je dost.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1fhqrqmu56jkh0a17di1srbfhcb.jpg

Zvuk má lehce modernější zabarvení, respektive dosti typické právě pro PJ kombinaci snímačů. Zažil jsem to na mnoha PJ modelech, kdy to prostě i na oba snímače 50/50 má zvuk odlišný od typického Jazz Bassu. Samotný dělený P snímač značnou porci charakteristiky Precisionu má, stejně tak samotný J snímač nepostrádá naprděnost Jazz Bassu, leč díky aktivce je lehce tzv. "na steroidech". O kvalitě snímačů si nedělám žádné iluze, nicméně ten zvuk není vůbec špatný, nevidím tedy žádný nadměrný tlak na jejich výměnu. Podobně smýšlím o aktivní elektronice. Když se to s ní nepřežene, je dosti nápomocná. V následujících nahrávkách jsem ji ostatně použil. Přidal jsem basy i výšky, ale opravdu jen téměř nepatrně jsem cuknul z aretované střední polohy. Nahrávky jsou vyvedeny rovnou do zvukové karty, není-li uvedeno jinak, a vždy jen hlasitostně normalizovány, čili ponechány bez zásahů. Použité struny jsou niklové roundwoundy D'Addario EXL165 v tloušťkách 45-105 v úplně novém stavu. Hráno vždy nad aktivním snímačem, v případě obou pak mezi nimi.

"Povinné" nahrávky

Snímač u krku
Oba snímače
Snímač u kobylky

Bonusové nahrávky ve stejném pořadí jako výše

Ukázka 1
Ukázka 2

Slap na oba snímače

Ukázka přes Darkglass Harmonic Booster, TC Electronic SpetraComp a Darkglass Microtubes X Ultra se zapnutou simulací aparátu. V první části ukázky je použitý krkový snímač, pak dvě ukázky na oba snímače, následuje ukázka bez a se zkreslením na kobylkový snímač a nakonec slap na oba snímače.

Hodnocení

Baskytaru jsem dostal na seřízení a test ještě zabalenou v krabici z obchodu, tedy ještě se všemi fóliemi. Rovnou z krabice byla po doladění docela hratelná, ale nějaké seřízení jsem udělal. Přitažení výztuhy krku, drobné snížení dohmatu a opravdu jen lehké doladění oktáv, nic náročného ani komplikovaného. Lehký problém se objevil, a to drobné drnčení na prvním pražci u všech strun. Je to jen na tom jednom pražci, zbytek pražců je v pohodě. Evidentně je tento pražec příliš nízký. Nicméně mám za to, že v kapele se to ztratí. Když to shrnu, tak baskytara je slušně zpracovaná, na žádné hogo fogo si nehraje, zkrátka od prvního pohledu levnější kousek. Všechno ale funguje, zvuk není vůbec špatný a vzhled je skoro až sexy. Díky nízké hmotnosti a skvělému vyvážení poskytuje i výborný hráčský komfort. Mně osobně nesedí ten úzký krk, ale mnozí budou spokojeni. Pro nenáročného nebo začínajícího hráče je to každopádně slušně hrající a slušně zpracovaný nástroj za velice nízkou cenu.

Web modelu: https://www.ibanez.com/na/products/detail/srmd200_1p_01.html

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

2

Re: Ibanez SRMD200 CAM

Shodou okolností jsem byl jako poradce při koupi přesně této baskytary mojí dcerou v červenci tohoto roku. Dcera si ji vybrala sama, hlavně kvůli kratší menzuře, i podle mě skvělému poměru kvalita/zvuk/cena a také se jí líbila na pohled, i když v jiné barvě (barva byla, samozřejmě, nakonec to nejdůležitější). Potvrzuji vše, co píše Aidamos. Podle mě je ta baskytara lepší, než by se dalo za ty peníze očekávat, a to nejen tím, jak je postavená, ale i zvukem. Až mě překvapilo, jak je použitelná. Nízká cena se ovšem odráží v nebezpečí výkyvu v kvalitě výroby jednotlivých kusů. Měl jsem v ruce tři kusy a až ten třetí byl bezvadný. Na prvním byly nedobře začištěné pražce, a to tak, že některé téměř řezaly do ruky při hraní. To by ovšem šlo doupravit. Druhý kus měl větší vadu, a to nefunkční výztuhu krku, která šla pouze povolovat (a to ještě těžce a neplynule), ale dotáhnout do potřebné tenze již nešla. Až třetí kousek, který se shodou okolností dceři na pohled líbil nejvíc díky lesklému lakování, byl bezvadný a dosud se na něm nevyštěnily žádné potíže. Jedinou drobnou komplikací je velice zúžený výběr strun, pokud chcete struny optimální délky pro 32" menzuru. Strun speciálně pro medium scale se moc nedělá.

Podle mě Ibanez SRMD200 patří k nejlepším volbám, hledáte-li kratší menzuru a nižší hmotnost v kombinaci s co nejnižší cenou, trochu bych se ale bál kupovat ji bez předchozího důkladnějšího prohlédnutí a prozkoušení, protože kvalita se může lišit kus od kusu. Jo, a k dostání je i v pětistrunné verzi. Tu jsem ale v ruce neměl.

Schecter SLS Elite-5, Ibanez SRX 700, Cort B4FL, Aria SWB Lite; 4, 5, roundwound, flatwound; Hartke, Hocke, krabičky, mikrofony, kytary, klávesy, zvučení, nahrávání, ...
Elixir Club #2
0 xLajků:

3

Re: Ibanez SRMD200 CAM

patr napsal:

Jedinou drobnou komplikací je velice zúžený výběr strun, pokud chcete struny optimální délky pro 32" menzuru.

Nevím, to bych fakt neřešil. Normálně tam jsou struny long scale a žádný problém. Ano, navíjí se u struny E už plný průměr, ale když se to udělá opatrně, tak by to nemělo vadit.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

4

Re: Ibanez SRMD200 CAM

Mám na shortscalu long struny a není žádný problém (pokud není vizuální v podobě tlustého hada na kolíku). Na mojí shortku jsou totiž standardní short struny krátké ( jako na mnoho dalších)...

0 xLajků:

5

Re: Ibanez SRMD200 CAM

Asi máte pravdu. Dcera ještě struny neměnila, ale osobně jsem se trochu bál navíjení kompletní tloušťky E na kolík, ale reálně to asi opravdu nebude problém. Mimochodem, překvapilo mě, jak velké rozdíly v efektivní délce jsou mezi různými long scale strunami (např. Elixiry jsou spíše kratší, D'Addario NYXL jsou naopak velmi dlouhé a i long scale bez problémů sedí na mé 35" base), takže i mezi "normálními" long scale strunami se asi dají najít ty spíše kratší, kdyby toho omotávání plné tloušťky bylo až příliš.

Schecter SLS Elite-5, Ibanez SRX 700, Cort B4FL, Aria SWB Lite; 4, 5, roundwound, flatwound; Hartke, Hocke, krabičky, mikrofony, kytary, klávesy, zvučení, nahrávání, ...
Elixir Club #2
0 xLajků: