Téma: Fender Blacktop Precision Bass
Fender Blacktop Precision Bass
Rok výroby: 2013
Země původu: Mexiko
Cena nového nástroje v době výroby: 15.000,- Kč
Popis, parametry, konstrukce
Tato čtyřstrunná elektrická baskytara klame tělem. Tělo je typ Precision Bass, stejně tak krk s šířkou ořechu 41,3 mm, který je typický právě pro Precision, ale snímače evokují typ Jazz Bass a to dokonce tuplovaný. Tato série Blacktop je vůbec převrácená naruby. Model Blacktop Jazz Bass má sice má jazzbassové tělo a krk, ale snímače z Precisionu, a opět tuplovaně.
Tělo baskytary je z olše v lesklém laku s perleťovým efektem, barevné provedení se jmenuje White Chrome Pearl, nicméně jestliže někdy v minulosti byl perleťový efekt bílý, chromový, dnes je lehce zažloutlý, smetanový, což se mi líbí víc než šedostříbrné provedení na originálních produktových fotografiích.
Krk je javorový s palisandrovým hmatníkem nesoucím 20 medium-jumbo pražců. Orientační značky jsou smetanové.
Ladící mechaniky jsou masívní, otevřené, typické pro modely z Mexika. Stejně tak typický je i otvor na hlavě co by přístup k matici výztuhy pro seřizování průhybu krku.
Už méně typická je hodně masívní kobylka. Já jsem pro, mně se líbí. Bonusem jsou vodící drážky pro každý červík kamene. Snímače jsou typické pro Jazz Bass, ale zdvojené do sériově zapojeného humbuckeru. Ovládání pasívní elektroniky je opět očekávatelné, tedy volume – volume – tone. Tónová clona je modifikovaná od předchozího majitele na typ push-pull a jejím vytažení se snímače přepnou na jednocívkové. Kloboučky potenciometrů jsou opět typicky jazzbassové včetně toho menšího pro tónovou clonu. Pickguard je černý, třívrstvý. Zásuvka na kabel je na boku těla.
Baskytara váží 4,1 kg a perfektně sedí na popruhu, nepřevažuje se.
Zvuk
Když odhlédnu od rozepínání humbuckerů na singly, což z výroby dostupné nebylo, je zvuk určitě odlišný od Jazz Bassu a ještě více od Precisionu. Snímače spojené ve dvoucívkový humbucker mají plný, sametový zvuk, velkou porci vrnivých nižších středů, silný signál. Samotný kobylkový humbucker má trochu zastřenější zvuk, ale je průrazný, není tenký. Zastřenost má na svědomí právě výchozí zapojení cívek v sérii. Volitelné přepnutí snímačů na singly doplňuje zvukové možnosti, rázem je tu charakteristický zvuk Jazz Bassu. Osobně bych radši změnu ze sériového zapojení cívek na paralelní, což by nemělo být velký problém přepojit, ale to už si moc vymýšlím...
Není-li uvedeno jinak, jsou následující nahrávky provedeny rovnou do zvukové karty a jen normalizovány, vždy s plně otevřenou tónovou clonou. Použité struny jsou roundwound pětačtyřicítky D'Addario XT, tedy potahované. Jsou v dobrém stavu. Hráno vždy nad aktivním snímačem, v případě obou pak mezi nimi. Pro srovnání jsem udělal nahrávku jak továrního stavu s humbuckery (HB), tak s dodatečně modifikovaným rozpojením na singly (SC).
"Povinné" ukázky
Snímač u krku HB
Snímač u krku SC
Oba snímače HB
Oba snímače SC
Snímač u kobylky HB
Snímač u kobylky SC
Bonusové ukázky
Bonusová ukázka ve stejném pořadí jako výše
Slap na oba snímače (nejdříve HB, pak SC)
Nejvíce se mi líbí zvuk na oba snímače, kdy jsem ten kobylkový nepatrně stáhnul, aby do zvuku sice vnesl více vyšších středů, ale nezasahoval přespříliš. Oba snímače naplno produkují sice taky hezký zvuk, takový hodnější, ale tenhle zvuk s lehce staženým kobylkovým snímačem lépe funguje v rockové kapele, tmelí, ale neztratí se. Tak je udělaná následující nahrávka.
Ukázka přes Darkglass Harmonic Booster, TC Electronic SpetraComp a Darkglass Microtubes X Ultra se zapnutou simulací aparátu. V ukázce je použito i zkreslení a slap.
Hodnocení
Zpracování je bez připomínek, snad jen usazení kobylkového snímače mohlo být lepší, není úplně v otvoru těla usazen ve středu, ale otázka, zda to tak bylo už z výroby nebo vzniklo někdy později například při uvedeném přepojování na možnost rozepínání cívek. Rozpojování cívek je skoro až očekávatelná funkcionalita rovnou z výroby, ale není tomu tak, nicméně tato provedená custom modifikace je moc fajn. Seřiditelnost nástroje je bezproblémová, lze dosáhnout slušného dohmatu. Celkově se jedná o zajímavý a dobře použitelný nástroj, navíc tím, že se vyráběl jen několik málo let je i neokoukaný a poměrně raritní. Děkuji Ondřejovi za zápůjčku.