Téma: Sadowsky NYC Custom 4-21 PJ
Sadowsky NYC Custom 4-21 PJ
Rok výroby: 2008
Země původu: U.S.A.
Cena: cca 150.000 Kč
Popis, parametry, konstrukce
Jedná se o baskytaru známého amerického výrobce luxusních nástrojů. Nejinak je tomu u této baskytary. Několik modelů jsem již měl, tento je opět jiný, zvláště PJ konfigurací snímačů. Tvar těla je lehce ocumlaný typ Jazz Bass. Základ těla tvoří komůrkovaný bahenní jasan, top je z překrásného, přenádherného obláčkového javoru (Quilted Maple) v barevném provedení nazvaném Tigers Eye Burst – tygří oko je mimochodem drahokam, a barevné provedení vážně dost odpovídá, zvláště na sluníčku, lak je totiž proveden ve vysokém lesku.
Krk je javorový s hmatníkem z madagaskarského palisandru, kulaté polohové značky mají smetanovou barvu. Šířka krku na ořechu je jazbassových 38,1 mm, díky poměrně plnému profilu mi krk dobře sedí do ruky. 21 pražců je perfektně zapraveno. Miluju kolečko pro nastavení výztuhy krku v jeho patce. Žádné povolování strun, žádné sundávání pickguardu a už vůbec ne sundávání krku. Fik, fik a hotovo.
Mechaniky v černém provedení, ostatně stejně jako zbytek hardwaru včetně controlplatu, jsou masívnějšího typu, uvítal bych v současnosti Sadowským používané ultra lehké Hipshoty. Baskytara totiž díky lehkému bahennímu jasanu a navíc ještě komůrkovanému tělu váží pouhých 3,4 kg a opravdu otravně padá na hlavu.
Snímače jsou v konfiguraci PJ, tedy u krku dělený snímač ala Precision Bass, u kobylky singl ala Jazz Bass, ten je v tomto případě bezbrumový. Ovládací prvky jsou typické pro Sadowského. Hlasitost, poměr snímačů, tónová clona, která je k dispozici i v aktivním režimu, jejím vytažením se aktivní elektronika vyřadí, posledním je sdružený ovladač dvoupásmových korekcí, dole basy, nahoře výšky, pozor, jen v režimu zdvihu. Basy by asi sotva někdo ubíral a výšky lze vždycky ubrat tónovou clonou.
Aktivní elektronika s 9V baterií je schovaná za černým plastovým krytem s šesti šroubky. V těle jsou pak pro tyto šroubky závitová pouzdra, nedojde tak ke stržení závitů jako u vrutů přímo do dřeva.
Zvuk
Zvuk je, no, Sadowsky. Trochu jako Precision, trochu jako Jazz Bass, také ale trochu něco jiného. V každém případě je skvělý, osobitý, a co je nejdůležitější, perfektně prolézá kapelou. Aktivní korekce jsou nápomocné, ale nesmí se to s nimi přehnat, mají pro mě osobně nesmyslně velký zdvih. Na baskytaře byly nataženy ocelové hlazené struny Sadowsky Blue Label SS 040-100, nejdříve jsem si myslel, že se jedná o Thomastik-Infeld Jazz Flat Wound JF344, ale modré opředení konců mě vyvedlo z omylu. Ale jinak mají ty struny podobně nízký tah a zvukově podobně výrazné středy. Není-li uvedeno jinak, nahrávky jsou provedeny rovnou do zvukové karty, bez stažené tónové clony a bez použití korekcí. Nahrávky jsou jen normalizovány. Hráno nad použitým snímačem, v případě obou hráno mezi nimi.
"Povinné" ukázky
Snímač u krku
Oba snímače
Snímač u kobylky
Bonusové ukázky ve stejném pořadí jako výše
Osobně se mi nejvíce líbí zvuk jen s děleným P snímačem. Nepatrně přidané basy a výšky a k tomu na ½ stažená tónová clona. Tónová clona totiž víc reaguje až ke konci dráhy, při mírném stažení se neděje skoro nic. Takhle ta basa hraje perfektně s kapelou. Tmelí, ale je důrazná, hutná, neztratí se.
Ukázka
Ukázka s IR simulací aparátu
Hodnocení
Kromě otravného přepadávání na hlavu nelze než chválit. Perfektní zpracování, nádherný vzhled, skvělý zvuk, bezproblémová seříditelnost. Ano, hodně vysoká cena za toto všechno, ale je vyvážena nevšedním a osobitým nástrojem.