Téma: Greco TB-750 (Thunderbird Bass)
Greco TB-750 (Thunderbird Bass)
Rok výroby: podle sériového čísla 1980 nebo 1990 (zdroj)
Země původu: Japonsko
Popis, parametry, konstrukce
Jedna recenze tohoto konkrétního kusu už tady je od Faky77, ale i tak si dovolím zarecenzovat si sám za sebe. Mimochodem originál Gibson Thunderbird jsem zde také testoval.
Tělo této baskytary ikonického tvaru je z mahagonu v barevném provedení Brown Sunburst. Krk klame tělem, tedy spíše krkem. Není mahagonový, jak by se asi čekalo, ale z javoru, což díky barevnému laku není ani vidět. Navíc krk není průchozí jako u originální předlohy od Gibsonu, ale je vlepený (tzv. set-in neck). Hmatník je z palisandru.
Hlava je vůči rovině hmatníku zalomená jako u originálu. Masívní otevřené ladící mechaniky mají stále hladký chod. Šířka krku na ořechu je 42 mm, krk má plný profil, je to pořádné množství dřeva, což mně osobně do ruky vyhovuje.
Kobylka je masívní, stejně konstruovaná jako u originálu, ale má navíc ještě tzv. struník. Má i stejně dementní štelování oktáv šrouby pod překážejícími strunami, ale tady to díky zmíněnému struníku dává jakýs takýs smysl. Mimochodem našel jsem, že nějaké staré Gibsony rovněž měly struník, ale současně s ním i jiný typ kobylky.
Snímače jsou uloženy v chromovaných pouzdrech. Ovládáním jsou hlasitosti pro každý snímač a společná tónová clona. Zásuvka pro nástrojový kabel je na přední straně.
Baskytara váží překvapivě jen 4,15 kg a nepřekvapivě na popruhu (i bez něj) převelice padá na hlavu, u této koncepce to ani jinak být nemůže, takže tady by se dalo říct, že to není chyba, ale vlastnost. V určité poloze se to přepadávání dá pohodlně vykompenzovat opřením předloktím pravé ruky.
Zvuk
Zvuk je vážně povedený. Plný, tučný, přitom pevný až zvonivý. Díky dvěma snímačům je i velice variabilní, zkrátka s mnoha zvukovými barvami. Tři základní barvy jsem se snažil odprezentovat v následujících zvukových ukázkách. Pokud není uvedeno jinak, je to vždy rovnou kabelem do zvukovky, s plně otevřenou tónovou clonou a kromě normalizace bez následných úprav. Struny byly použity pětačtyřicítky niklované Elixiry v dobrém stavu. Hráno vždy nad aktivním snímačem, v přpadě obou pak mezi nimi.
"Povinné" ukázky
Snímač u krku
Oba snímače
Snímač u kobylky
Bonusové ukázky ve stejném pořadí jako výše
Tahle basa si žádá vysloveně trsátko, takže zde můj neumělý pokus, páč tím na basu vůbec nehraju:
Prohnal jsem nahrávku simulací aparátu v softwaru Overloud TH3 a zařadil jsem i zkreslení. Je to vždy namícháno i s čistým neefektovaným zvukem.
Trsátkem na oba snímače se simulací aparátu
Trsátkem na oba snímače se simulací aparátu a zkreslením
Hodnocení
Pěkně zpracovaný dnes už vysloveně vintage nástroj, velice povedená kopie své předlohy. Umě zamaskované to, že krk není z mahagonu a i to, že není průchozí. Nevadí mi ani jedno z toho. Kupodivu to, že krk není průchozí, vůbec nic neubralo na zvuku oproti předloze, sustain je opravdu, jak se říká, "nekonečný", což můžete slyšet na koncích v "povinných" ukázkách. Masívní hardware slouží spolehlivě, kovové kryty snímačů vypadají skvěle, vysloveně k té base sedí a krásně podtrhují její divoký zjev i zvuk. Oceňuju kvalitu, i když jedním dechem musím říct, že tento typ nikdy nebyl a nikdy nebude mým vysněným nástrojem.