Téma: Jay Turser Precision bass JTB-400C-BK-A-U
https://kytary.cz/jay-turser-jtb-400c-bk-a-u/HN186083/
Přepadla mě po letech touha po Precisionu, po nějaké době sledování bazaru a pár neúspěšných (hlavně z mé strany) pokusech o nákup, jsem se vrátil k původnímu záměru a koupil si jednu z nejlevnějších "opravdových" (čti dřevěných) bas. Nebylo to úplně naslepo, přečetl jsem nějaká témata tady a hlavně na TalkBassu, sjel dost videí a hlavně jsem si basu před časem osahal, viz https://baskytara.com/post418165.html#p418165.
Při zkoušce v prodejně kytary.cz mě docela mile překvapila, co se mi ale vůbec nelíbilo byl krk - sice příjemný do ruky (jsem roky zvyklý na pětku, tak mi každá čtyřka přijde štíhlá), ale s ukrutně silnou nepříjemnou vrstvou laku odporné žlutooranžové "vintage" barvy, velmi nepovedeně simulující stáří dřeva.
Fotky
Z kytary.cz, fotky mého kusu po menším zásahu níže.
A nyní můj kus:
- zbroušený lak z krku a hlavy
- nalepené logo (ne, nemyslím, že to s logem hraje líp, ale ta hlava byla po sundání originálního strašně prázdná. Chvíli jsem koketoval s nějakou ultra vtipnou variací na Fender logo, ale nakonec jsem vsadil na jistotu)
- trochu zestařený hardware
- zbroušený "high gloss" z těla, přidáno pár ťukanců a (doufám) jen lehce zrelicováno
Čekám ještě na pickguard a zámky, ale možná ten pickguard ještě vezmu na milost, teď když se ten zbytek tolik neleskne to vypadá v pohodě.
Tady je s (pravou) sestřičkou:
S black pearloid pickguardem:
Porovnání pickguardů
S "novým" krkem s palisandrovým hmatníkem.
Unboxing
Co mě mile překvapilo bylo to, že kytara měla už z výroby perfektně seřízené oktávy a pěkně (na mě až moc) nízký dohmat
První věc, kterou jsem tedy udělal (po nutném zklontrolování, že krk, výztuha a vše ostatní je OK) byla ta, že jsem si sedl na dvoře na sluníčko a tuto opravdu silnou vrstvu barevného laku z celého krku a hlavy ošmirgloval až na tenkou vrstvu "základního" bezbarvého laku a následně železnou vlnou zbrousil do hladka. Rozdíl před a po je opravdu neskutečný, pocit z hraní je nesrovnatelně příjemnější, ruka "nezadrhává", povrch je stoprocentně příjemnější, "saténový". Opravdu můžu doporučit, udělal jsem to před časem i u US Jazz Bass a rozhodně nelituji.
Toto byla jediná úprava (nepočítám-li menší "zestaření" chromových částí a obroušení ostrých hran snímače), kromě výměny ošklivého pickguardu žádné další upgrady neplánuji. Teď tedy k jednotlivým částem.
Tělo
Na webu mají v popisu kytary, že tělo je z olše - a i když se tady i na jiných webech objevily pochybnosti, tak za mě jsem celkem přesvědčený, že to olše skutečně je. V kapse pro uložení krku je jednak vidět, dřevo je lehce narůžovělé a vypadá tak, jak si pamatuju z předchozího Precisionu https://baskytara.com/viewtopic.php?id=7559, a odstrojené tělo váží ukázkových 1930 gramů.
Tvar těla je jinak klasický Precision 62 v černé barvě s vysokým leskem, pickguard je parodie na želvovinu a je opravdu ošklivý. Kobyla - ohnutý plech, kameny lze seřídit bez problémů jak je potřeba..
Elektronika
Elektronice není (dokud se nepodíváte dovnitř) co vytknout - snímač snímá, volume ubírá/přidává hlasitost, clona cloní, chod potenciometrů je příjemně tak akorát tuhý, nic nechrastí - za mě skvělé poťáky. Šachta je odstíněna jen minimálně (přilepenou fólií na pickguardu), takže nějaké brumy se chytí, ale jsem zvyklý chytat si struny, takže za mě no problem (po připájení upadlého drátku od kobyly). Uvnitř to vypadá hůř, ve volné chvíli pro jistotu vše přepájím. Nevím, čím je to pájené, ale je to nějaká strašná, téměř netavitelná hmota.
Krk
Krk je z javoru, skunk stripe z neuvedeného tmavšího dřeva. Krk je dokonale rovný. Hmatník je z "dřeva" Tech Wood, což je kompozitní materiál, který má mít (v tomto případě) vlastnosti palisandru - v podstatě "vyrobené dřevo ze dřeva" (prosím opravte mě, pokud jsem to špatně pochopil). Ač se to jako dřevo chová, olej to pije jako normální hmatník, je to na pohled a hlavně na omak docela nepřirozené; zvukové vlastnosti ale myslím nejsou vůbec špatné.
Pražců je dvacet a jsou dokonale usazené a téměř dokonale začištěné - nejsem citlivka, možná ve volné chvíli ještě obrousím, ale netrápí mě to. Tuším, že to bude jedna z částí, na které bude vidět, jak se šetřilo a bude potřeba přepražcovat dříve, než u kvalitnějších nástrojů.
Výztuha je přístupná na hlavě a funguje jak má. Natáhl jsem hlazené struny Fender 9050ML, které mají i na padesátky opravdu velký tah, a podařilo se mi bez problémů nastavit si "můj" dohmat. Nemám ho moc nízký, a zkoušet nastavit supernízký nebudu - přeci jen nechci zbytečně pokoušet možnosti čínské výztuhy :-)
Mechaniky jsou otevřené, jdou trochu více ztuha, než jsem zvyklý, ale žádná tragédie. Drží ladění bez problémů- za mě prostě dobře fungující díl, který dělá svou práci.
Zvuk
Ukázky jsou brané linkou z předzesilovače Fender TBP 1, bez dodatečných úprav a efektů (není-li psáno jinak), pouze znormalizované.
Korekce na předzesilovači jsou ve všech případech rovně.
Flatwound struny Fender 9050ML 50-100
Trochu víc gainu (a ještě trochu víc gainu), stažená tónová clona + houbička na nádobí pod strunami u kobylky:
Jay Turser + cca o 3db více gainu
Jay Turser + o dalších 6db více gainu
Flatwound struny LaBella 760FGS-B Deep Talkin' Bass Gold Flats 5 Standard 45-128
Jay Turser + La Bella - clona 0%
Jay Turser + La Bella - clona 50%
Jay Turser + La Bella - clona 100%
Trochu víc gainu, lehce kompresoru, stažená tónová clona + houbička na nádobí pod strunami u kobylky
Jay Turser + La Bella + Compadre + víc gainu - clona cca 75%
Porovnání snímačů
Ukázka s původním snímačem nahrána těsně před výměnou, ukázka na nový snímač těsně po ní.
Struny LaBella 760FGS-B Deep Talkin' Bass Gold Flats 5 Standard, 45-128, tónová clona otevřená.
Struny LaBella 760FGS-B Deep Talkin' Bass Gold Flats 5 Standard, 45-128, tónová clona otevřená.
Snímač Fender Pure Vintage 58 - La Bella Gold flats
Nahrávky se snímačem Fender Pure Vintage '58
Struny Fender 9050 ML, 50-100, tónová clona otevřená.
Struny La Bella Deep Talkin Bass flatwounds, tónová clona otevřená.
Techwood hmatník - tónová clona otevřená - původní krk s techwood hmatníkem
Palisandrový hmatník - tónová clona otevřená - "nový" (20? let starý Fokus) krk s palisandrovým hmatníkem
Struny La Bella Deep Talkin Bass flatwounds, tónová clona téměř zavřená, houbička u kobylky.
Techwood hmatník - tónová clona stažená - původní krk s techwood hmatníkem
Palisandrový hmatník - tónová clona stažená - "nový" (20? let starý Fokus) krk s palisandrovým hmatníkem
Porovnání originální vs. Tony Franklin snímač
Nahrávky se snímačem Fender z bezpražce Tony Franklin
Struny Thomastik-Infeld jazz flats
(pořadí tónová clona otevřená - cca 50% - tónová clona zavřená)
Thomastik Fender TF snímač - 1
Thomastik Fender TF snímač - 2
Nahrávky se snímačem DiMArzio Model P
Struny Thomastik-Infeld jazz flats
(pořadí tónová clona otevřená - cca 50% - tónová clona zavřená)
Thomastik - DiMarzio snímač - 1
Thomastik - DiMarzio snímač - 2
Přidal jsem i srovnání s mojí "hlavní" basou, s trochu staršími roundwound strunami Fender 82505M.
Fender American Deluxe Jazz Bass V, korekce rovně
Stejná basa se stejnými strunami, které jsem vyvařil v octové vodě se saponátem
Fender American Deluxe Jazz Bass V, korekce rovně, vyvařené struny
Plusy
+ cena
+ po vybalení byla basa perfektně seřízená
+ dobré zpracování "dřevěných" částí
+ snímač
+ dobré potenciometry a správně fungující tónová clona
Mínusy
- letované spoje - hned po vybalení byl upadlý drátek od kobyly
- ošklivý pickguard
- nepříjemně ostrý kryt snímače, nutno obrousit
- zřejmě měkký pražcový drát
Otazníky, které člověka napadnou u takto levného nástroje (pokusím se po čase updatovat)
? bude krk rovný i po roce po dvou?
? bylo dřevo na tělo dostatečně vyschlé, nestane se pod lakem "něco"?
? jak dlouho budou potenciometry skvělé?
? opravdu budou struny tolik žrát pražce, jak se mi zdá?
Shrnutí
Za ty peníze opravdu super basa, se kterou se někdy nebudu stydět vylézt na pódium, je to prostě Precision se vším všudy.
Co bych za takový nástroj v začátcích dal - stojí zhruba 13% průměrné měsíční mzdy. Přepočteno na rok 1994, kdy jsem kupoval svojí první Jolanu Galaxis za 6000 korun, to dělá cca 900 korun. A nástroj je to oproti ní naprosto z jiné galaxie jak po stránce zpracování, hratelnosti, a hlavně zvuku.
Soundelirium Club #4
Flatwound Club #6
JB, PB, G&L, bezpražce, nějaké ty basy...
Fender TBP1 -> Warwick Hellborg SP 250 -> Hellborg Club & Lo Cab, Soundelirium HPF v2 & The Germ, spousta krabiček