1 Naposledy upravil: Aidamos (18. 06. 2017 13.48:44)

Téma: Zoom B3

Zoom B3

Vyráběno: 2012 až 2016
Země původu: Čína
Současná cena: 4.790,- Kč

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1bic02mrdkm01spm4u81u531lul5.jpg

Popis, konstrukce, parametry, ovládání

Tento multiefekt byl minulých letech poměrně adorovaný, kouknu se mu dnes na zoubek i já. Bytelné kovové šasi v červené barvě nese tři poměrně velké monochromatické LCD displeje s oranžovým podsvícením, jehož intenzitu lze pro každý displej samostatně nastavit, a které (hlavně v případě provozu efektu na baterie) dokonce kvůli šetření lze po nastaveném čase ztlumit. Ovládací prvky efektů jsou tři pod displejem, tři nad displejem, budu o nich mluvit později. Ke každému displeji přísluší i kovový nožní spínač. Nad displeji je řada sedmi tlačítek, které kromě tlačítkové funkce obsahují i podsvícení a fungují jako zobrazovací segmenty ladičky.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1bic02mre1c5i1fnio1f19et1hui6.jpg

Na zadním panelu zleva doprava je vstup na nástroj s přepínatelnou citlivostí, XLR DI box s volbou PRE/POST a s odpojitelnou zemí, následují jackové výstupy, kdy levý kanál má i funkci sluchátkové zdířky, do dalšího jackové zásuvky lze připojit expression pedál. Pak je USB vstup umožňující aktualizaci firmwaru, nastavování multiefektu softwarem, také funguje i jako zvuková karta a pomocí USB může být efekt i napájen, což je zřejmé z popisků následujícího třípolohového vypínače. Poslední zásuvkou je zdířka pro napájení, kdy 9V adaptér je součástí dodávky. Úplně poslední věcí na zadním panelu, je otvor pro zámek od firmy Kensington, jehož počet uživatelů s tímto efektem se pravděpodobně bude limitně blížit k nule.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1bic02mrdq1o1mm4bbc1h6f1nu44.jpg

A teď už k ovládání. Horní řádek malých podsvícených přepínačů začíná vlevo dvojicí tlačítek pro volbu patche. Patchů je celkem rovná stovka. Banky A až J obsahují vždy deset pozic, např. A0 až A9. Patche lze přepínat i nožními přepínači, ale levý spínač před samotným přepínáním je nutnou dlouze sešlápnout. Jednotlivé skupiny efektů jsou pojmenovány, ale lze je jednoduše přejmenovat. Dalším tlačítkem je TAP, kterým nastavuje klikáním tempo pro automatického bubeníka spouštěného následujícím tlačítkem RHYTHM. Automatický bubeník obsahuje 40 různých stylů a navrch jeden metronom. Mimochodem s tempem se pak synchronizují i další tomu uzpůsobené efekty jako třeba delay. Tlačítko TOTAL umožňuje nastavovat hlasitost daného patche, změnit pořadí zvolených tří efektů, patch přejmenovat, nastavit mu tempo, případně i rozsah hlasitosti připojeného expression pedálu. Tlačítko STORE/SWAP umožňuje přepsat (STORE) zvolenou pozici nebo dokonce pozice předvoleb prohodit (SWAP). Jinak jakékoli změny parametrů daného patche se okamžitě ukládají, pozor na to, nelze jednoduše tedy odmítnou změny a vrátit se do stavu před editací. Ovšem lze celý multiefekt uvést do továrního nastavení. To se udělá tak, že při vypnutém multiefektu se zmáčkne a podrží právě tlačítko STORE/SWAP a efekt se zapne (páčka se přesune do polohy ON). Následně budete dotázáni, zda to opravdu chcete provést. Dalším tlačítkem je GLOBAL umožňující nastavit celkovou hlasitost, výchozí tempo, řazení efektů ve smyslu zleva doprava nebo zprava doleva, čas pohasínání displeje, kontrast jednotlivých displejů, a nastavení USB výstupu. Také tam naleznete informaci o verzi firmwaru.

Dále popíšu display a jeho ovládací prvky. Dvojicí tlačítek TYPE nad každým displejem volíte efekt. Můžete jen klikat nebo tlačítko i podržet. Když ho podržíte déle, listování mezi efekty se rapidně zrychlí. Parametry efektu se ovládají třemi otočnými prvky pod displejem. Má-li efekt více parametrů než tři, použijte tlačítko PAGE nad displejem pro přepínání na další stránky paramerů. Jednoduché, intuitivní. Multiefekt obsahuje simulace aparátů, tedy zesilovačů i reproboxů. Na výběr máte následující zesilovače, jejichž zobrazovaná jména byla z licenčních důvodů upravena, aby většinou jen vzdáleně připomínala chráněné značky:

SVT = Ampeg SVT
B-Man = Fender Bassman 100
HRT3500 = Hartke HA3500
SMR = SWR SM-900
Flip Top = Ampeg B-15
Acoustic = Acoustic 360
Ag Amp = Aguilar DB750
Monotone = Polytone Mini Brute III
SuperB = Marshall Super Bass
G-Krueger = Gallien-Krueger 800RB
Heaven = Eden WT-800
Mark B = Mark Bass Little Mark III

K zesilovačům lze nakombinovat následující reproboxy:

8x10 AG = Ampeg 810E
4x12 SB = Marshall 1935A
4x12 BM = Fender Bassman
4x10 HA = Hartke 4.5XL
4x10 SWR = SWR Goliath
4X10 AL = Aguilar GS410
4x10 GK = Gallien-Krueger 410RBH
4x10 E = Eden D410XLT
1x18 AC = Acoustic 301
1x15 PT = Polytone MINI Brute III
1x15 AG = Ampeg B-15
1x12 MB = Markbass 12"

Volba ORGN znamená, že se k aktivnímu zesilovači automaticky zvolí doporučený box.

Simulace jsou poměrně zdařilé, a např. Hartke HA3500 obsahuje v nastavení parametrů i kompresor, což umožní ušetřit jednu pozici na efekt, máte-li tento zesilovač rádi. Já si oblíbil Ampeg B-15 s originálním boxem.

V sekci kompresorů narazíte na  Aphex Punch Factory, MXR Dyna Comp, EBS MultiComp a další. Mým oblíbeným se stal dbx 160A pojmenovaný v efektu jako 160 Comp.

Mezi zkresleními se vyjímá Electro-Harmonix Bass Big Muff, MXR Bass D.I.+, SansAmp Bass Driver DI, který jinak miluju, ale zde se mi jej nepodařilo nastavit k mé spokojenosti, ale oblíbil jsem si Boss ODB-3, který jsem fyzicky nějaký čas vlastnil a i jehož simulaci jsem zvládl dovést do použitelného stavu. Moc v basovém multiefektu nechápu zařazená čistě kytarová zkreslovadla jako třeba Boss MZ-1 Metal Zone nebo Boss DS-1 a další. Určitě bych ve výběru sáhl po něčem jiném.

Dále multiefekt obsahuje širokou škálu efektů jako chorus, delay, reverb, autowah, flanger, phaser, tremolo, octaver, pitchshifter, synth, naleznete tam i  grafické ekvalizery a třeba i šumovou bránu. Simulace bezpražcové basy se docela povedla, chce to ale stáhnout i výšky přímo na baskytaře. Specialitou jsou dvojité efekty, tedy např. kombinace zkreslení a kompresoru, zkreslení a kvákadla, zkreslení a oktáveru, atd. Jsou tam i vysloveně vtipné efekty jako např. BOMBER simulující výbuch nebo třeba PitchDelay hrající ke každému tónu cosi jako stupnici, jejíž rozsah lze parametricky nastavit.

Efekty lze pohodlně nastavovat i v softwaru Zoom Edit&Share, který je ke stažení zdarma z webu výrobce. Patche lze přes pravé tlačítko přejmenovat, a dokonce i exportovat například kvůli záloze a následně importovat například po uvedení zařízení do továrního stavu. Samozřejmě si lze patche vyměňovat i s dalšími uživateli. Vyexportovaný soubor má příponu b3p.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1bic02mri165c59q18bqr127lc9.jpg

Ladička se spouští dlouhým sešlápnutím prostředního nožního přepínače, podrží-li se ještě déle, zamutuje se i průchozí zvuk. Ladička umožňuje kalibraci a také ladění v chromatickém módu, či módu pro baskytaru, a to včetně nastavitelného podladění až o tři půltóny. Prostřední displej zobrazuje laděný tón, sedm horních průhledných tlačítek pak míru rozladění. Při větším rozladění svítí jen krajní tlačítka červeně, přiblíží-li se laděný tón k správnému tónu, rozsvítí se současně červeným tlačítkem i středové tlačítko zeleně. V přesně naladěném tónu už svítí jen prostřední tlačítko zeleně. Ladička je velice rychlá a dostatečně přesná a v pohodě zvládá i strunu H.

Jako třešnička na dortu pak působí vestavěný automatický bubeník a také looper, neboli česky smyčkovač, který umožňuje nahrát až 40 sekund dlouhé smyčky.

Zvuk

S nastavením zvuku jsem chvíli trochu bojoval, ale posléze jsem celkem uspokojivě zvítězil. Jako základ zvuku jsem zvolil  Ampeg B-15 s originálním boxem, k tomu kompresor dbx 160 a jako zkreslení Boss ODB-3. Tak jak je pořadí napsáno jsem postupně přidával efekty do zvuku v následující ukázce, přičemž jsem začal čistým zvukem. Ovšem skutečné pořadí efektů, v tom jak se ovlivňují, je obrácené. Nahrál jsem to na baskytaru Ernie Ball Music Man StingRay 5.

Ukázka

Našel jsem i použitelný autowah, flanger, chorus i oktáver, prostě vše, co tak nějak využívám, nebo jsem alespoň dříve používal, či v budoucnu někdy hodlám použít. Některé efekty jsou dosti chemické, ale s trochou toho laborování lze dosáhnout použitelného zvuku. Vlastní vnitřní šum multiefektu je neznatelný, tady není co vytknout.

Na YouTube je spousta videí s ukázkami zvuku, ovšem těžko dohledat něco, co by se mi vysloveně líbilo jako reprezentativní ukázka. Takže sem hodím alespoň oficiální video, které slušné zvukové ukázky také obsahuje: https://www.youtube.com/watch?v=KeH_5l9rcxM

Hodnocení

Velice dobře vybavený multiefekt. Použitelných efektů a simulací je spousta, jen je člověk limitován použitím pouhých tří zároveň, což je pro mě málo. Od multiefektu očekávám, že si nastavím ekvalizaci včetně té simulace aparátu, dále je pro mě bezpodmínečně nutný kompresor, a poté už jen jedna pozice zbývá. Jelikož často potřebuju zkreslení, tak ostatní efekty jsou mi téměř zapovězeny, zkrátka pro moje potřeby jsou tři pozice pro efekty málo. Další, co zařízení chybí, je vstup AUX-IN na nějaký ten přehrávač. To už jsem kritizoval v době uvádění multiefektu jako novinky. Jinak velice chválím nízký šum, rychlou ladičku, spoustu funkcí, je až neuvěřitelné, kolik toho do tak malého zařízení dostali, navíc ovládání je velice intuitivní, prakticky jsem vůbec nepotřeboval manuál. Bravo! Prostě multiefekt pro lidi.

Oficiální stránky multiefektu: https://www.zoom-na.com/products/guitar … ator-pedal

Poznámka 1

Multiefekt jsem měl půjčený od zdejšího uživatele s nickem Asian Bamboo, Viktore děkuji, přičemž mi s multiefektem zapůjčil i MIDI přepínač, který předchozí majitel do multiefektu přibastlil. Zásuvka na MIDI pětikolík je na pravém boku šasi udělaná perfektně, samotný přepínač by to chtělo ještě dodělat.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1bic02mrf1gg8l26m5o1nh42n97.jpg

Levým a prostředním spínačem se listuje kompletními předvolbami nahoru a dolů, pravým spínačem lze naklikat tempo. Jak se to danému koumákovi podařilo připojit k elektronice vnitřností netuším, ale spolehlivě to funguje. Žasnu. Díky tomu má člověk i během hraní okamžitý přístup k dalším dvěma trojicím efektů. S tímhle bych si už asi vystačil.

Poznámka 2

Zoom B3 se ještě občas i v e-shopech dá sehnat, ale nová aktuální verze se zove Zoom B3n ("n" jako "new" nebo možná "next") a vyšla teprve letos v březnu.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1bic02mrg1k1j1sjngpp1e2jtjv8.jpg

Má několik vylepšení, ale o několik funkcí také bohužel přišla. Vezmu to z mého pohledu od těch pozitivních k těm negativním.

Nejdůležitějším vylepšením je možnost použít až 7 efektů současně, přičemž spínatelné nožními přepínači zůstávají stále jen tři, ovšem to mně osobně vůbec nevadí, když si vezmu, že simulaci aparátu a kompresor budu mít sepnutý stále, tak tři pozice na další efekty jako zkreslení a pak třeba wah a chorus mi úplně bohatě stačí.

Další zásadní vylepšení je schopnost rychlého přepínání patchů nohou, tedy přesně to, co onen koumák dobastlil ke staré verzi. A ty tři přepínače nejblíže k hráči nejen přepínají předvolby, ale pravý opět slouží pro naklikání tempa. Bastlíř vizionář...

Volání po vstupu AUX-IN evidentně pánové v Japonsku vyslyšeli a nyní už nechybí.

Věc, kterou vnímám spíš neutrálně, je zmenšení displejů. Velikostně ke své funkci evidentně postačují.

Další věcí, která se může jevit negativně a zároveň i pozitivně, je to, že zmizela podsvícená tlačítka nahoře, která sloužila pro indikaci ladění, stupnice ladičky se přesunula kompletně na displeje, ale na druhou stranu zobrazuje více segmentů, tedy by přesnost ladění měla o něco vzrůst. Podsvícené snad displeje budou dostatečně.

Co vnímám negativně, ale nějak zvlášť mi to nevadí, je to, že USB zásuvka už neobsahuje funkci vestavěné zvukové karty.

Další, co zmizelo, je přepínání vstupní citlivost (ono PASSIVE/ACTIVE na staré verzi recenzované výše), ale to bude určitě řešeno jinak.

Co ale vnímám velice negativně a hodně mě to rozladilo, neřku-li přímo vytočilo doběla, je úplně chybějící výstup XLR. Přes to vlak nejede, a kvůli této "drobnosti" bych si novou verzi efektu nekoupil. To je fail jak blázen! Fuck you, Zoom!

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1
0 xLajků:

2

Re: Zoom B3

Skvělá recenze, souhlasím takřka se vším. Jen jsem zatím nepocítil absenci AUX In. Tím, že doma efekt používám i jako externí zvukovku, tak mi to nechybí. Z compu si pustim, co potřebuju. Naopak mi velmi vyhovuje funkce zvukovky. Když mě něco napadne nahraju basu, kytaru a posílám dále do kapely.

Pro moje použití bych tem novej model nechtěl. Kór, když mám dobastlený přepínač patchů.

Za bazarovou cenu 2500 Kč je to pro mě naprostá paráda :-)

PB/JB & Eden & Soundelirium
0 xLajků:

3

Re: Zoom B3

Zdar kluci!

Novou B3n vlastním asi měsíc a půl a nic z výše uvedených negativ neshledávám jako zásadní problém. Zvukovku na domácí použití lze přece pořídit dnes již dost levně, to samé i případný D.I. box na doma, který propojíte se Zoomem. Navíc na pódiu každý zvukař D.I. box má, takže je to jen o šňůru víc (ne vaši, ale zvukařovu) mezi Line OUT Zooma a vstup D.I boxu.

Chápu, mohlo to být všechno v jedné krabičce, ale prostě není. No a?

http://bandzone.cz/tomaskedzior -
LIVE: 25/7 Cimbal Hell Band - Olomouc, Dolní náměstí, vinné slavnosti 12-14h   
0 xLajků:

4

Re: Zoom B3

Fajna recenzia a mozem s nou len suhlasit wink

Pouzivam ho uz asi 2 roky bez jedineho problemu a aux mi nechyba.
Jedine co mi na tom prekazalo pri hrani je zmienene prepinanie patchov

P.k.G  no.1  & P.k.G no.2 V                                     
ĎezZ B. ◘ Apollo 11                                     
Cthulhu  Wick                   
ZHT VI. Fretless           
Gallien Krueger RB700-II  &  GK SBX410 & Zoom B3
0 xLajků:

5

Re: Zoom B3

Jako čerstvý majitel B3N, musím, říct, že bez přepínače patchů, bych si to vůbec nedovedl představit. V tomhle u mě vede nový model.
DI-out mi nechybí, stejně jedu DI ze zesilovače, ale USB jako zvukovka by se hodila. Taky by se hodilo napájení z baterií, nebo aspoň možnost napájení přes USB.
Taky bych u B3N uvítal sofistikovanější SW v počítači. V podstatě umožňuje jenom přesouvaní pozic patchů a jejich přejmenování.

Jinak zvukově jsem velmi spokojen. Snad jediné co mi tam chybí je MUTLIDRIVE od EBS.

Squier Classic Vibe '70s Jazz Bass V, EBS NEO DROME, Line6 Relay G30; Zoom B3N; LD Systems MEI 1000
Momentálně v kapelách CRIONIC, www.crionic.cz a MOMENT, http://www.mooment.cz
0 xLajků:

6

Re: Zoom B3

t.kedzior napsal:

Zdar kluci!

Novou B3n vlastním asi měsíc a půl a nic z výše uvedených negativ neshledávám jako zásadní problém. Zvukovku na domácí použití lze přece pořídit dnes již dost levně, to samé i případný D.I. box na doma, který propojíte se Zoomem. Navíc na pódiu každý zvukař D.I. box má, takže je to jen o šňůru víc (ne vaši, ale zvukařovu) mezi Line OUT Zooma a vstup D.I boxu.

Chápu, mohlo to být všechno v jedné krabičce, ale prostě není. No a?

No a nic. Spíš mi přijde škoda, že to právě nedomakali a v té jedné krabce to není. Stačilo doplnit přepínání patchů a aux in a a byl by z toho komplexní nadupaný stroj, jak na live použití, tak na doma, na nahrávání, na cvičení. Takhle tam zas "něco chybí"..... smile

PB/JB & Eden & Soundelirium
0 xLajků:

7

Re: Zoom B3

USB redukciou sa da napojiť zoom b3 k android zariadeniu(musí podporovať otg) , treba stiahnuť prehrávač ktorý podporuje DAC (napríklad free je Hiby Music)  a funguje prehrávanie mp3. Energiu berie z mobilu /tabletu

Pedulla Rapture 5, Clement Jon Frettless  5 , MarkBass LMII  , Epifani UL2 -112 ,  Eden ex110 , Boss SYB-5 , Boss OC-2 , Meatbox, @ChaBud
0 xLajků:

8

Re: Zoom B3

Asian Bamboo napsal:

Stačilo doplnit přepínání patchů a aux in a a byl by z toho komplexní nadupaný stroj, jak na live použití, tak na doma, na nahrávání, na cvičení. Takhle tam zas "něco chybí"

+666

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1
0 xLajků:

9

Re: Zoom B3

nechavaju si zadne vrata pre dalsiu verziu big_smile

0 xLajků:

10

Re: Zoom B3

Faky77 napsal:

nechavaju si zadne vrata pre dalsiu verziu

Ale to XLR v předchozí bylo wink

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1
0 xLajků:

11

Re: Zoom B3

neviete ci k b3n (b3) sa da dokupit pedal ktory vie nahradit funkciu wah pedal (nie autowah), alebo jeho funkcia je obmedzena len na stisenie signalu?

0 xLajků:

12 Naposledy upravil: Aidamos (12. 06. 2017 19.55:57)

Re: Zoom B3

Peroncikm napsal:

neviete ci k b3n (b3) sa da dokupit pedal ktory vie nahradit funkciu wah pedal (nie autowah)

Můžeš použít jakýkoli expression pedál, např. konkrétně i tenhle firemní: https://kytary.cz/zoom-fp-02m/HN149601/
Potom pod tlačítkem TOTAL lze pedálu přiřadit hromadu parametrů, podle toho, jaké se nacházejí efekty v dané předvolbě. Je-li tam nějaký wah, tak nožnímu pedálu lze přiřadit např. citlivost nebo rozsah nebo množství basů a ještě omezit shora i zdola rozsah pedálu, tedy aby byl citlivější na změnu více či méně. Efektu typu zkreslení lze přiřadit pedál na celkovou hlasitost, nebo jen gain, efektu typu reverb zase poměr dozvuku a čistého signálu, atd.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1
0 xLajků:

13

Re: Zoom B3

Nezkoušel někdo přetáhnout SW z B3 do G3? Pude to?

Profil
Ric CMI 4001 JetGlo, PB Vebr Kent, Yamaha Broad Bass 800 FL, SX PJ FL DiMarzio, Squier PB Spc DiMarzio, Spectory: CLS Legend, Zombie Dust FL Pro.
Ampeg PBC228 & PB110H, Vermona MV3, Soundelirium Club #2 The 14,5 & The 15, Markbass TRV: 112H & 115P. (RRc): SVT CL, JCM 800 2204.
0 xLajků:

14

Re: Zoom B3

Jestli myslíš firmware, tak na hudebním fóru se pohyboval jeden nadšenec, kterej mi udělal instalačku pro G1On  B1On. Za předpokladu, že mají shodná střeva (což asi mají) tak by to jít mohlo. Jestli to někdo už udělal, to nevím. 

0 xLajků:

15

Re: Zoom B3

Zdravím pánové, chtěl bych se zeptat, zda u tohoto efektového procesoru jdou tapovat tempa I pro jiné efekty např. Chorus, phaser. 

- MusicMan Stingray 5 H Special Charging Green - Mesa D800+ - Hartke hydrive 112
0 xLajků: