Téma: Ibanez SRF700
Zdravím všechny basáky! Registroval jsem se zde před pár dny, ale už nějakou dobu sem chodím pro inspiraci, a tak bych teď chtěl taky přispět nějakými informacemi. Chtěl bych tu představit myslím méně známou basu, a sice bezpražcovou Ibanězku s označením SRF700. Moji cestu k ní jsem trochu popsal v sekci „Profily uživatelů“, kde jsem se představoval. Jen doplním i zde, že pražcovou basu mám aktuálně Squier Jazz Bass VM 70s, což je taky super basa, akorát hrozně těžká proti tomuhle pírku. A hlavně se mi líbí, jak jsou tyhle dvě basy odlišné – je to fakt změna, když je vystřídám, dva rozdílné světy. No, ale teď už k samotné recenzi.
Basa je vyrobená v Indonésii a dle výrobního čísla je z r. 2016. Doputovala ke mně ze Slovenska a dle předešlého majitele byla koupená v r. 2017 v Holandsku. Nejdřív jsem ji jel vyzkoušet do hudebnin do Hradce, kde ji měli jako jediné hudebniny v ČR skladem. Přijel jsem a po chvíli začal chrastit jeden poťák, takže jsem ji ani pořádně nevyzkoušel. Ale i tak mě přesvědčila natolik, abych ji vzal z bazaru. Nová basa teď aktuálně stojí kolem 20 tisíc.
Tělo basy je z exotického dřeva okoume (okumé – gaboon), které pochází z rovníkové západní Afriky, někdy se uvádí jako druh mahagonu - je o něco světlejší než mahagon (narůžovělé), pórovité, měkčí a lehčí než mahagon (hustota cca 430 kg/m³). Tvar je moderní, i když dnes už by se dalo říct možná klasický - řada SR od Ibanezu už je na trhu od r. 1987. Povrchová úprava je bez laku, což je možná trochu nevhodné u takto pórovitého dřeva – lak by povrch zpevnil, což by bylo fajn zejména u místa s potenciometry, kde je opravdu velmi slabá vrstva dřeva. Na druhou stranu pro zvuk to zase může být výhoda.
Hmatník na mé base je z palisandru. Aktulání model by měl být z panga panga (wenge) – exotické dřevo z Afriky - Tanzanie a Mosambiku (hustota cca 830 kg/m³), které se používá i jako náhrada za eben. Krk je průběžný z pěti kusů javoru a ořechu a má 30 „pražců“, tedy rozsah 2 a půl oktávy. Hmatník je opravdu „nekonečný“ - měří 715 mm a končí až u krkového snímače, přičemž menzura je 864 mm. Rádius hmatníku je 12". Šířka nultého pražce je 38 mm, posledního třicátého cca 64 mm. Pražce jsou pouze naznačeny z vrchu na krku a malou částí na hmatníku, což dává ještě více vyniknout krásnému dlouhému hmatníku.
Hlava basy je klasická ibanězovsky úzká a je to asi jediná část basy, která se mi úplně nelíbí. Možná je to tím, že jsem si teď zvykl na tu masivnější fenderovskou z jazz basse.
Konfigurace snímačů je H-H + piezo, tedy dva humbuckery, které jsou navíc podpořeny piezo snímačem pod kobylkou. Snímače jsou od firmy Bartolini, typ MK-1, a dále AeroSilk Piezo snímač – u něho jde ještě nastavit snímání pro každou strunu zvlášť. Elektronika je aktivní, ovládání: 3x Volume, 1x Bass, 1x Treble, 1x Tone (pro piezo). Hardware je černý, ladící mechaniky jsou od firmy Ibanez.
Pro mě má tahle basa dvě obrovské výhody. První je její váha - navážil jsem 3,4 kg, a když to srovnám s mým Squierem, který má cca 4,7 kg, tak je to neskutečný rozdíl. Druhá velká výhoda je pro mě její hratelnost. Pohodlnější hraní už si snad ani nelze představit. Kombinace lehkého subtilního těla, úzkého krku bez pražců a hlazených strun s nízkým dohmatem, zaručuje maximální pohodlí, které jsem ještě u žádné basy nezažil. Zvuk je opravdu hutný a i díky piezo snímači dostává akustický, až kontrabasový nádech. Ostatně posuďte sami z nahrávek, které jsou pořízené přes zvukovku do PC, bez úprav. První narávka je „na sucho“, bez zapojení, snímáno kondenzátorovým mikrofonem, který je hodně citlivý, takže je to spíš pro ilustraci. Chtěl jsem ukázat, že basa krásně hraje i na sucho. Myslím, že tady neplatí to, že lehká basa nehraje. Dřevo krásně rezonuje a myslím, že je to i díky vhodně zvolené kombinaci použitých dřev, průběžného krku a „zahloubené“ kobylky. I přes aktivní elektroniku však na base nenastavíte výrazně odlišné zvuky – basa si stále zachovává ten svůj hutný akustický charakter.
Navíc basa je to opravdu krásná, nejvíc mě prostě dostává ten nekonečný hmatník bez pražců . Co může být do budoucna problém je povrchová úprava – mám rád přírodní matný vzhled, ale myslím, že tahle měkká dřeva se úplně nehodí pro tuto úpravu. Vlastně on je to už problém teď, protože bývalý majitel na ni z důvodu ochrany nalepil široké pásy izolepy, která po strhnutí zanechává výrazná lepivá místa a nějak nevím, jak se toho zbavit. A když poklepu na místo mezi potenciometry, je cítit, že je tam opravdu slabá vrstva dřeva, takže opatrnost s manipulací bude na místě.
Závěr si asi každý udělá sám podle popisu a nahrávek, je to hodně subjektivní. Basa má specifický zvuk, který se asi nehodí do všeho. Pro mě je to ale basa s velkými výhodami (viz výše) a hrát na ni je pro mě opravdu radost.
Je to má první recenze, tak buďte prosím shovívaví . A samozřejmě budu rád za připomínky či dotazy. Díky. Kuba
Na závěr nahrávky: