1 Naposledy upravil: Aidamos (26. 05. 2017 19.15:18)

Téma: Fender American Vintage '57 Precision Bass 1982 a 2007

Fender American Vintage '57 Precision Bass 1982 a 2007

Rok výroby: 1982 (Vintage Blonde) a 2007 (2 Tone Sunburst)
Země původu: U.S.A.
Aktuální cena nového nástupnického modelu s označením '58 je 56.890,- Kč (např. ZDE)

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1amtc6n3t1u0knsr2qr19m5cld3.jpg
http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1amtc6n3uv6p1aqr1fcpbh03hp4.jpg

Tyto dvě krásky datem výroby dělící od sebe čtvrt století mi zapůjčil kdo jiný než Daviďák, za což mu opět neskonalý dík. Japonský model Fender označovaný jako '57 RI jsem vlastnil (recenze), takže jsem byl velmi zvědav na nástroje přeci jen o něco věrnější původní předloze.

Popis

Oba kusy jsou až na barevné provedení prakticky totožné a jejich parametry jsou následující. Tělo olše, menzura 34", šroubovaný javorový krk z jednoho kusu včetně hmatníku, 20 tenkých pražců, šířka na nultém pražci 44,5 mm, hmotnost 3,8 kg, reverzní mechaniky, kobylka se závitovými kameny, hliníkový eloxovaný pickguard v provedení gold anodized, dělený snímač, ovladač hlasitosti a tónová clona. Jak bylo uvedeno už výše, provedení v zažloutlé barvě nazvané Vintage Blonde pochází z roku 1982, tedy ze samého počátku výroby této řady, nástroj s velmi pěkným dvoutónovým sunburstem je z roku 2007.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1amtc6n3u4a5vo61042m60q2k5.jpg

Krk je opravdu široký a díky dosti mělkému profilu C mi tak úplně do ruky nesedne. Na druhou stranu je dobře, že není plnější, protože již teď se díky nízké váze nástroj  dosti převažuje na hlavu, což mi vždycky vadilo, vadí a bude vadit.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1amtc6n3u1f2e67b1qgu1eoevkk6.jpg
http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1amtc6n3vgut1r1ojr71b9cbd7.jpg

Provedení snímačů je s ohledem na vzhled pólových nástavců opravdu nezvyklé. U novějšího nástroje mají pólové nástavce zkosené hrany, starší model je má ostré. Dalo to trochu laborování s nastavením jejich sklonu aby byl zvuk vyvážený na všech strunách. Upřímně řečeno se mi toto řešení moc nelíbí a na dnešním modelu označeného '58 už jej nenajdete, ale s ohledem na zvuk (viz dále) bych je spíš ani nezkoušel měnit.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1amtc6n3v7ts7t91ht4tfrbe48.jpg
http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1amtc6n3vg7418fv85166d14m49.jpg

Jinak zpracování obou nástrojů je perfektní a nese se v duchu pozdních padesátých let, tedy je maximálně dodržen koncept předlohy, tedy reverzní mechaniky, závitové kameny kobylky i špatně přístupné štelování výztuhy v patce krku, což je daň za jinak velmi povedenou autenticitu.

Zvuk

Je až s podivem, že oba nástroje i přes značný věkový rozdíl hrají prakticky stejně. Zvuk je hodně konkrétní, kovový, spíš průrazný než vintage zastřený. Shodou okolností mám doma na seřízení Mukulíkův jasanový Precision z roku 1978 (recenze), který pro mě byl vždy tím zvukově nejlepším Precisionem, takovým mým zvukovým ideálem, který mě uchvacoval, podobně jako Daviďákův bývalý jasanový Precision z roku 1976 popsaný v téže recenzi. Ano, byl, tedy jsem správně použil čas minulý. V přímém srovnání  je každá z těchto 57ček prostě zvukově ještě o něco lepší. Ten zvuk, výrazně se odlišující od ostatních olšových Precisionů, jsem u zmíněných kousků přisuzoval hlavně jasanovému tělu (a velký podíl na tom jistě mít bude), ale zde ten mnou oblíbený zvukový charakter je ještě výraznější, a přitom se jedná o olšové tělo. Velký vliv zřejmě bude mít tedy i použitý snímač, jinak už mě nic nenapadá, čím by to mohlo být. Pro mě rozhodně obrovské překvapení. Moc by mě zajímalo, jaký by měl zvuk jasanový '57 Precision, který vyráběli v provedení White Blonde (viz zde).

Následující zvukové ukázky jsou provedeny přímo do zvukové karty a kromě normalizace jsou ponechány bez jakýchkoli úprav. Na blondýnce (1982) jsou použity úplně nové niklové struny Ashton, na sunburstovce (2007) pak skoro nové niklové struny Elixir.

Nejdříve "povinné" ukázky s plně otevřenou tónovou clonou:

Hra mezi snímačem a krkem:
1982
2007

Hra nad snímačem:
1982
2007

Hra mezi snímačem a kobylkou:
1982
2007

A teď bonusové ukázky:

Slap:
1982
2007

Ukázky v pořadí plně otevřená tónová clona - tónová clona na půlku - úplně stažená tónová clona (vše hráno nad snímačem):
1982
2007

Doporučím i parádní videa od Gartha Fieldinga:
http://www.youtube.com/watch?v=BS4-tiHkQ2A
http://www.youtube.com/watch?v=R3Q3neXsY7Q


Hodnocení

Perfektní zpracování, okouzlující vintage vzhled, fantastický zvuk. Úžasně si rozumí se zkreslením, je to prostě maso. Slap zní naprosto parádně, což u Precisionu není vůbec obvyklé. Oželel bych nízkou váhu nástroje, jen kdyby ten nepřepadával na hlavu. Mám rád široké a hlavně tlusté krky, ale zde je už na mě ta šířka moc velká a naopak tloušťka moc malá, ale asi bych si zvykl. Každopádně zvukově je to pro mě absolutně top Precision, na lepší jsem zatím nehrál. Mluvím v jednotném čísle, ale ony obě ty basy hrají vážně prakticky stejně, jak můžete i slyšet v ukázkách výše. Ve zvuku a pocitu ze hry mezi nimi není vůbec žádný rozdíl. Kdybyste mi zavázali oči a strčili mi ty basy do ruky, nebyl bych schopen poznat rozdíl (snad jen kdybych si sáhl na hrany pólových nástavců). Když se na ně dívám, tak bych pak osobně preferoval sunburstové provedení. Tak nějak tuším, že právě tento kousek bude v blízké době na prodej, protože jednak znám Daviďákovy preference a jednak pochybuji o tom, že by si Daviďák nechával dva prakticky stejné modely.

Poznámka

Byl jsem sám v pokušení Daviďáka o 57čku pumpnout a koupit ji, ač mám bas víc než dost, protože tohle je fakt pro mě top Precision s dokonalým zvukem. Žena by mě sice už asi zabila, ale stálo by to za to. No, naštěstí jsem si 57čku bezprostředně porovnal s oběma mými Music Many, a zase jsem vychladl, protože ač je nefér tyto dvě koncepce (singl+pasiv versus humbucker+aktiv) porovnávat, tak zvuk ala StingRay je to pravé ořechové pro mě a navíc mi Sabre s přimhouřením obou očí velmi podobný zvuk Precisionu umí nabídnout, navíc mám nově i slušný Squier Precision (recenze), který sice má spíš vintage šedesátkový zvuk, ale pro moje potřeby mi stačí. Každopádně kdyby mě někdo tlačil do Precisiona, tak mou volbou bude '57 nebo '58 model a nejspíše v jasanu, kdyby ne kvůli zvuku, tak kvůli pravděpodobně vyšší hmotnosti a tedy i menšímu přepadávání na hlavu.

A zde samotný Leo Fender s odpovídajícím modelem big_smile

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1amu80c73mci11fgjej1060lp45.jpg

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1
0 xLajků:

2 Naposledy upravil: Aidamos (26. 05. 2017 21.14:14)

Re: Fender American Vintage '57 Precision Bass 1982 a 2007

Fender American Vintage '57 Precision Bass 2012

Aidamos napsal:

Moc by mě zajímalo, jaký by měl zvuk jasanový '57 Precision, který vyráběli v provedení White Blonde

No, a můžu se o to s Vámi podělit. Daviďákovi evidentně moje připomínka nedala spát a tak si tento kousek pořídil a já ho mohl dostatečně provětrat, za což mu neskonalý dík. Je z roku 2012 a je to opravdu výstavní kousek s tělem z jednoho kusu krásného jasanu.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1bh2sesuh18h31lqa1e4k1tk7o266.jpg
http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1bh2sesuhmsqqhicqitdh15c05.jpg

Osazení hardwarem je rovněž naprosto stejné jako u výše popisovaných kousků.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1bh2sesui14v8rr83ft1ot7ikb7.jpg

Aidamos napsal:

Krk je opravdu široký a díky dosti mělkému profilu C mi tak úplně do ruky nesedne.

Aniž bych si četl předchozí recenzi, opět jsem měl naprosto stejný vjem při prvním kontaktu s krkem tohoto nástroje. Ale není to nic tragického, zvykl bych si.

Krk má naprosto úžasný lak s vintage tintem. Je barevně ještě výraznější než u předchozích nástrojů.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1bh2sesug12a5nkafmg1cbj1h2o4.jpg

Aidamos napsal:

Každopádně kdyby mě někdo tlačil do Precisiona, tak mou volbou bude '57 nebo '58 model a nejspíše v jasanu, kdyby ne kvůli zvuku, tak kvůli pravděpodobně vyšší hmotnosti a tedy i menšímu přepadávání na hlavu.

A to se splnilo do puntíku. Baskytara není vůbec těžká, ale přeci jen má rovné 4 kg, tedy je dvacet deka těžší než olšové sestřičky a přepadává na hlavu jen velice mírně. Kdyby měla 4,2 kg, mohlo být přepadávání zastaveno a hmotnost by pořád zůstala snesitelná.

Zvuk

Aby se to lépe porovnávalo, vložím se i nahrávky z původní recenze. Nahrávky jsou provedeny přímo do zvukové karty a kromě normalizace jsou ponechány bez jakýchkoli úprav. Na blondýnce (1982) jsou použity úplně nové niklové struny Ashton, na sunburstovce (2007) pak skoro nové niklové struny Elixir, a na nejmladší blondýnce (2012) jsou neznámé pětačtyřicítky roundwound niklovky ve velice dobrém stavu a následně úplně nové hlazenky La Bella Low Tension Flexible Flats.

Nejdříve "povinné" ukázky s plně otevřenou tónovou clonou:

Hra mezi snímačem a krkem:
1982
2007
2012 rounds
2012 flats

Hra nad snímačem:
1982
2007
2012 rounds
2012 flats

Hra mezi snímačem a kobylkou:
1982
2007
2012 rounds
2012 flats

Bonusová ukázka ve stejném pořadí jako výše (nahrál jsem bohužel trochu jinou ukázku než u předchozích dvou kousků a basu už nemám k dispozici)
2012 rounds
2012 flats

Původní bonusové ukázky předchozích bas v pořadí plně otevřená tónová clona - tónová clona na půlku - úplně stažená tónová clona (vše hráno nad snímačem):
1982
2007

Slap:
1982
2007
2012 rounds
2012 flats - nenahrával jsem

Jak slyšíte, jasanový kousek je zvukově opět velice blízký těm olšovým, snad jen ještě o chlup zvonivější. A samozřejmě hlazenky zvukovou divokost zkrotí a uhladí.

Hodnocení

Co na to říct? Až na to drobné přepadávání na hlavu dokonalost sama (v rámci vintage provedení samozřejmě), jak vizuální, tak zvuková.

Poznámka

Aidamos napsal:

Byl jsem sám v pokušení Daviďáka o 57čku pumpnout a koupit ji, ač mám bas víc než dost, protože tohle je fakt pro mě top Precision s dokonalým zvukem. Žena by mě sice už asi zabila, ale stálo by to za to.

No, žena mě nezabila, ale moc nechybělo. Naštěstí jsem od Davida nekoupil AVéčko, ale jen jasanový Lakland Skyline 44-64 Bob Glaub (recenze). Zde porovnání vizuální:

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1bh2sesuf1u53pti1hb7r9e1v523.jpg

Co se zvukového porovnání týče, jsou oba nástroje až překvapivě srovnatelné. To dělá ten jasan. Takže ač je AV bloncka fakt sexy basa s úžasným zvukem, nebudu ji na Daviďákovi loudit, Bóbik mi naprosto vyhovuje smile

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1
0 xLajků:

3

Re: Fender American Vintage '57 Precision Bass 1982 a 2007

nevíte náhodou, jakou mají tyhle AVRI 57 (případně i 58, 62, 63) rozteč strun na kobylce a nad snímačem? myslel jsem, že tam je klasika 18mm, ale někde jsem četl, že prý na kobylce je těch milimetrů dvacet...

basa & co.
0 xLajků:

4

Re: Fender American Vintage '57 Precision Bass 1982 a 2007

haens napsal:

nevíte náhodou, jakou mají tyhle AVRI 57 (případně i 58, 62, 63) rozteč strun na kobylce a nad snímačem?

Všechny čtyřkový Fendery podle mě mají na kobylce 19 mm. Nad snímačem se to nikde neuvádí, bude to podle šířky krku na nultém pražci. Jazz Bass má, a měl snad vždycky, 38,1 mm, Precly mají standardně 41,3 mm, ale dělaly se i 42 mm nebo i 44,45 mm.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1
0 xLajků:

5 Naposledy upravil: Aidamos (12. 06. 2019 10.47:38)

Re: Fender American Vintage '57 Precision Bass 1982 a 2007

Fender American Vintage '57 Precision Bass 2009

Nahoře je recenze tří jiných kusů, nebudu se tedy již opakovat, všechny parametry jsou stejné, snad jen řeknu, že u této baskytary je tělo opět z olše, a to ze dvou kusů s nádhernou kresbou.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1dd5b77uk162o1c7r13onjgb1kkl3.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1dd5b77uk1lm91jbq52hon48l54.jpg 
https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1dd5b77uk1h1k170pr5c3gq9kk5.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1dd5b77ukf7r1socfiu1igj30k6.jpg 
https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1dd5b77ulrbh1eug1ihu13j31fpa7.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1dd5b77ul9krpbl1jr46621nh18.jpg 
https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1dd5b77ul15lqub4179g1kkf1oad9.jpg

Váha je stejná jako u jasanového kousku, tedy rovné 4 kg a také trochu basa přepadává na hlavu. Gotoh dělá stejně vypadající lehké mechaniky Res-o-lite, rozhodně by na tuto basu byly vhodné, značně by přepadávání zredukovaly a možná zcela odstranily. Navíc stávající mechaniky mají dosti tuhý chod ač opticky nijak zašlé nejsou.

Zvuk

Zvuk mě nepřekvapil, čekal jsem ho. Stejně jako u předcházejícíh kousků je to zvonivý vrčák, ale co si pamatuju a můžu výše poslechnout, tak tento kousek má naprosto ultimátní strunu E, ta se vážně povedla. Vůbec celá basa nasucho krásně rezonuje. Ukázky jsou nahrány rovnou do zvukovky a ponechány kromě maximalizace bez postprocesingu. Použité struny jsou niklové potahované roundy Aurora 45-105 v slušném stavu. Tónová clona vždy plně otevřená.

"Povinné" ukázky

Hra mezi snímačem a krkem
Hra nad snímačem
Hra mezi snímačem a kobylkou

Bonusové ukázky

Ukázka ve stejném pořadí jako výše
Slap
Nahrávka přes preamp Darkglass Alpha Omega Ultra se zapnutou simulací aparátu a také přes kompresor TC Electronic SpectraComp. Použita je hra prsty na čistý zvuk, pak i se zkreslením a nakonec slapem.

Hodnocení

Zvukově je to pro mě naprosto dokonalý Precision, tady jsem spokojen. Po výměně mechanik bych byl spokojen i s váhou a hlavně vyvážením. Vyzdvihnu i dosažitelný velmi nízký dohmat bez drnčení. Ale ten široký krk mi prostě nesedí. 44,45 mm je na mě moc, a to mám celkem velké ruce. Ideál je pro mě standardních 41,3 mm, klidně i těch 42 mm. Což o to, 44,45 mm mi sedí perfektně, ale na mé baskytaře Music Man StingRay 5. Ano, pět. Pět strun je na této šířce s doboru roztečí, ale při čtyřech strunách je to na mě prostě už moc, respektive ne moc pohodlné. Zvláště, když se to udělá takhle blbě, nebo jen blbě vidím?

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1dd5b77uln4qom11qm1l511igua.jpg

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1
0 xLajků:

6

Re: Fender American Vintage '57 Precision Bass 1982 a 2007

Aidamos napsal:

Zvláště, když se to udělá takhle blbě, nebo jen blbě vidím?

 Dalo by se vyřešit novým nultým pražcem, který by tu rozteč o nějaký 1-2mm mohl zmenšit, navíc by E nebylo tolik zalomené smile

Fender CS Classic, Pedulla MVP Buzz Series II, Fender Precision Sting sign., Squier stratocaster - japonka z 80. let
Smrčka OD Station, EHX Black Finger, Zoom MS-60B, Ashdown CTM-15 + Soundelirium 10.31
Profil
0 xLajků: