Téma: Aleš Vychodil AVBPJ4
Aleš Vychodil AVBPJ4
Rok výroby: 2011
Země původu: Česká republika
Butiková cena podobného nástroje cca 55.000,- Kč - https://kytary.cz/av-basses-avbp-mfb-bk/HN190123/
Úvod
Jsem rád, že konečně nějaký český kytarář dělá baskytary klasické fendrovské koncepce, co znám české kytaráře, tak je to většinou spíš samá moderna. Na jednu stranu je dobré, že jsou sví, originální, na druhou stranu přichází o zákazníky. Pochopily to tak zřejmě i takové firmy jako Spector se svou sérií Coda, Fodera se svou sérií Standard a dokonce i můj oblíbený Music Man s nástroji Cutlass a Caprice, i když je fakt, že zrovna u těchto tří firem tu změnu zas až tak moc nechápu, všechny jsou vyhledávané právě pro své tak typické nástroje. Ale doba je asi zlá, když už i taková firmy jako Gibson je na pokraji bankrotu.
Popis
Zde se jedná o typ Precision s přidaným J snímačem. Tělo je štíhlejší, tím pádem i originální, a musím říct, že vskutku elegantní. Líbí se mi. Hlava má opět originální tvar, opět elegantní, nic extravagantního, zase se mi líbí. Materiál těla je olše, krk je javorový s palisandrovým hmatníkem. Tělo i přední strana hlavy nesou barvu typu Daphne Blue. Nyní mě asi pošlete na oční na test barvocitu. Než tak uděláte, tak dodám, že barva časem zežloutla, a ta žlutá holt z modré Daphne Blue udělala zelenou Surf Green.
Krk je šroubovaný a na chromované destičce (neckplate), nese rok výroby 2011 a navíc informaci, že baskytara byla vyrobena speciálně pro Keitha Duffyho, baskytaristu The Corrs.
Masívní otevřené ladící mechaniky jsou od firmy Gotoh, konkrétně se jedná o typ GB10. Bohužel strojek struny D má docela tuhý chod, každopádně není problém tuto jednu mechaniku vyměnit, stále se vyrábí, a dokonce jsou pro mě až překvapivě levné. Sada čtyř kusů stojí méně, než jedna podobná mechanika od firmy Hipshot.
Kobylka je mix kobylky Gotoh 203B-4, ze které pochází celá základna, a nejspíše kobylky Gotoh VTB-4, ze které pochází vodící šrouby a závitové kameny. Nechápu, kdo tohle spáchal, jestli už Aleš Vychodil na přání Keitha Duffyho nebo někdo dodatečně, ale je to celé špatně. Závitové kameny mají jinou rozteč stavěcích červíků, takže nesedí do vodících drážek v základně, respektive v drážce sedí jen jeden, druhý vyšel přesně na hranu té drážky.
Alespoň že to nevypadá, že by to mělo nějaký fatální dopad na zvuk, je to téměř neviditelný detail, ale mně úplně stačí, že o tom vím, a štvalo by mě to.
Když už jsem v tom kritizování, tak budu pokračovat. Někdo (výrobce? samozvaný kutil opravář?) se trochu netrefil při vyřezávání drážek do kostěného ořechu. Toho jsem si hned všiml, jak jsou struny A a D blíž k sobě něž ostatní. Rozteč A-D je 10 mm, rozteč G-D a E-A je 11 mm. Řeknete si milimetr, ale vidět to prostě je. Samozřejmě při hraní si toho nevšimnu, ale zase o tom vím a štve mě to.
Nejsem nadšený ani z hrazdičky coby srážeče strun. Jsem zvyklý při výměně strun udělat minimálně dvě otočky struny kolem trnu ladící mechaniky rukou a pak teprve zbytek navíjet listem, ale u struny A a hlavně E je to prakticky nemožné. Ano, zvukově by tohle řešení mělo být díky většímu zalomení strun za ořechem lepší, ale pohodlné moc není.
Jinak šířka na ořechu je 41 mm a profil krku je hodně plný, perfektně mi sedí do ruky. Hmatník má pěkné perleťové orientační značky a lemování hmatníku je taky skvělé.
Je mi to líto, ale zase musím být kritický. Tentokrát se má kritika bude týkat snímačů.
Snímače pocházejí od švédské firmy Lundgren. Výhrada není ani ke zvuku a ani ke zpracování, respektive ne k tomu optickému vizuálu. Tam je všechno v pořádku. Ale jak jsem baskytaru servisoval, měnil struny, seřizoval a čistil, stalo se mi, že mi zajely některé pólové nástavce do snímače a to jsem se jich sotva dotknul. Speciálně u krkového snímače pod strunou A. Takže snímače ven z těla a pólové nástavce zase vystrčit. Asi by to chtělo něčím zapřít nebo zalepit, pod snímačem podložený pěnový hranolek na to evidentně nestačí. Stejně tak by možná zasloužil podložit vyšším pěnovým hranolkem kobylkový snímač. Kvůli nižšímu signálu by potřeboval dát blíž ke strunám, ale není to zas taková tragedie. Každopádně tohle fakt nechápu už jen z toho obecného hlediska. Pěna se časem vymačká, zesteří, a snímače výš nedáte. Sandberg to řeší pryžovými trubičkami navlečenými na šroubcích (docela dobrá metoda), já jsem tam už několikrát při různých příležitostech dával pružinky z propisovaček (a toho sr*ní s tím aby to z těch šroubků nevypadlo). Perfektně to má vyřešené Music Man velkými silnými pružinami přímo pod snímačem. Štelování snímačů jedna radost. Fakt nechápu, že to většina výrobců neřeší. Dementní pěnové hranolky – vrchol technických inovací!
Elektronika je netypicky pro konfiguraci snímačů PJ v zapojení ala Fender Jazz Bass '64, tedy hlasitost a tónová clona zvlášť pro každý snímač na sdružených (stacked) potenciometrech. Nic proti tomuto řešení nemám, alespoň je zásuvka na kabel pohodlně dostupná na pickguardu a ne na boku těla. Pickguard je dvouvrstvý a jinak jednoduše bílý.
Dobře přístupná je matice pro štelování průhybu krku v jeho patce.
Nastavit lze na base dohmat velice příjemný, což chválím.
Nástroj váží 4,2 kg a na popruhu přepadává na hlavu jen velice malinko. Hmota krku je díky jeho plnému profilu velká, pomohly by lehčí mechaniky, ale i tak je to za mě snesitelné, a to jsem na to hodně háklivý.
Zvuk
Ač jsem měl dost výhrad k technickému provedení, zvuk musím jen a jen pochválit. Baskytara rezonuje parádně, zvuk je zvonivý, plný, samotný signál kobylkového snímače je slabší, jak už jsem psal, ale mám zkušenosti, že je to u PJ konceptu běžné. On samotný dělený krkový snímač je hodně hutný, basový, poctivý preclák. Kobylkový snímač beru jako zvukové doplnění frekvenčního spektra, a to je naprosto dostatečné, prostě všechno naplno a není co řešit. Je to zase další svět, úplně jako Jazz Bass to prostě znít nemůže. Je to Precision s jazzbassovým nádechem. A to výborný.
Následující nahrávky, není-li řečeno jinak, jsou provedeny rovnou do zvukové karty, jen normalizovány, jinak ponechány v původním stavu bez postprocesingu. Tónové clony vždy plně otevřené. Použité struny jsou úplně nové niklované Elixiry 45-65-85-105.
Nejprve "povinné" nahrávky
Krkový snímač
Oba snímače
Kobylkový snímač
Bonusová nahrávka ve stejném pořadí snímačů jako výše
Abych alespoň trochu simuloval, jak skvěle hraje basa přes aparát, je tu opět nahrávka přes Darkglass Alpha Omega Ultra se zapnutou simulací aparátu, nejdříve prsty v pořadí krkový snímač, oba snímače, kobylkový snímač, pak oba snímače bez a se zkreslením a nakonec slap na oba snímače.
Hodnocení
Škoda těch několika spíše kosmetických nedostatků, které mě vysloveně mrzí, zvlášť s ohledem na dost vysokou cenu nástroje, naštěstí jsou poměrně snadno odstranitelné, jinak se ve všech ostatních ohledech jedná o výborný nástroj. Příjemný vintage vzhled, skvělý zvuk, výborná seřiditelnost a docela dobré vyvážení na popruhu.
Oficiální stránky výrobce: https://www.avbasses.com/