Téma: Fender Squier Vintage Modified Bass VI
Fender Squier Vintage Modified Bass VI
Cena : 11000-13000
Původ : Indonezie
Story:
O kytaře Fender VI jsem prvně dověděl před mnoha a mnoha lety v Technickém muzeu na výstavě o The Beatles, kde byla mezi exponáty. Na original nahráli Lennon a Harrison basové party k některým skladbám posledních tří alb The Beatles a pozdeji ji Lennon nejspíš použil i na albu Double Fantasy.
Originál kytary Fender VI byl vyráběn v letech 1961 až 1975. Mým neodborným pohledem je to prostě Jaguár, na který někdo přidal jeden snímač a natáhl struny z baskytary Naladěná je jako kytara, tedy E-E, jen o oktávu níž. Squier VI z řady Vintage Modified je její poměrně velmi přesnou replikou.
Technicko taktická data:
6 strunová baskytara s lipovým tělem osazena šroubovaným javorovým C krkem s menzurou 30"-762mm. Hmatník z dřeva Indian laurel má 21 medium jumbo pražců a 42mm nultý pražec ze syntetické kosti.
Tři Single-Coil snímače typu Jaguar, ovládání hlasitosti, tonová clona + čtyři přepínače, ke každému snímači jeden a jeden přepínač který "uřízne basy".
Vintage tremolo s roztečí 11mm (jako kytary) a vintage ladící mechaniky s tenkým kytarový trnem. Nataženy jsou struny 26 35 44 56 75 95, (cena kolem 1000kč)
Provedení:
Jedním slovem - výborné. Nevím, co bych kytaře vytknul, všechno funguje a všechno je řemeslně provedeno skoro dokonale. Kvalitou zpracování se spíš řadí do nejvyšší řady SQ Classic Vibe, rozhodně je provedení o třídu lepší než u většiny kytar z řady VM (snad s výjimkou skvělé JazzBass VM70)
Zvuk:
Má to snímače skoro jako stratocaster, tak to logicky hraje skoro jako stratocaster. Přemýšlel jsem jak nahrát všechny polohy které kytara má, ale to bych dělal celý den a bylo by toho tolik, že by to stejně nikoho nazajímalo Na kytaře se dá nastavit 42 různých zvuků (pokud bych clonu zkoušel otevřenou, zavřenou a polozavřenou). Tak jsem během přestávky derby pražských S vypotil krátkou ukázku toho, jak basuje, jak pidliká ve vysokých polohách, jak hraje v akordech a jak je ochotná se nechat zkreslit... a všechno to smíchal do krátké ukázky (kromě té kytary už tam jsou jen bicí). Jednotlivé party jsou zahrané trsátkem, na všechny snímače, s otevřenou clonou. Kytarové party s přepínačem Bass v poloze s uříznutými basy, basový part - vše zapnuto. 4 tracky - akory, power akordy se zkreslením, basa a pidlikání.
Na YouTube je habakuk dalších ukázek zvuku ve všemožných konfiguracích, třeba video mého oblíbeného šílence.
Jak se na to hraje:
No jako na kytaru, menzura je krátká, struny blízko u sebe. Na basovou prstovou techniku to moc není, spíš na trsátko nebo apergia ve vyšších polohách. Drhout akordy dává smysl až tak od kvinty výše. Trochu nepříjemé jsou horní struny na pidlikání, protože jsou ve srovnání s kytarou tvrdé. Musím přiznat, že po deseti minutách mě dost bolely prsty levé ruky, ale je to spíš o zvyku a o technice, prostě to není uplně kytara s podladěnejma desítkama. Taky vytahování strun je trochu nezvyklé, ale asi by se to dalo naučit.
A závěrem :
Je to taková roztomilá hračka na vyblbnutí, když už člověk fakt neví co roupama dělat, pro kytaristu, který musí krátkodobě zaskočit na basu a má honičku s dlouhou menzurou, nebo pro buskera, který by chtěl vypadat zajímavě.
Jako hlavní nástroj bych to asi nechtěl, ale pro hraní/nahrání zajímavého zvuku proč ne. Já to zkusím vzít do hospody na hraní se šramlem, až nebude mít solista čas. Ted hraju některá sola na basu a tohle by mohla být zajímavá alternativa. Ostatně i proto jsem si ji pořizoval.
Trace Elliot Transit -> Trace Elliot ELF -> 2x110, 210, 115, HA3500, Roland Cube 30
Shure 58A beta -> TC Helicon Harmony Singer