1

Téma: Precision bass/menzura/počet pražců

Ahoj.
Předem se omlouvám za nejspíš hloupý dotaz, ale jsem začátečník a v basách se ještě tak docela neorientuji.
Měřím 180 cm a nemám úplně dlouhé ruce a krátké prsty, a líbí se mi Precision bass. Většina z těch, na které jsem doteď narazil na eshopech, má 20 pražců, objevil jsem však jeden bazarový kousek, který se mi jinak moc líbí, s 24 pražci. Znamená to i automaticky delší krk? Předpokládám, že ano,... jsem si jistý, že s 20 pražci bych si vystačil, nicméně 24 mi, jakožto začátečníkovi, nikterak nevadí, napadá mě však otázka, jestli se mi na to s mojí krátkoprstou a ne úplně vysokou vývojovou "indispozicí" nebude hrát špatně. Je rozdíl čtyřech pražců markantní? Měl bych se té 24 pražcové radši vyhnout? Chápu, že neznáte přesné parametry mnou uvedených bas, ale postačí mi nějaké "general info". Díky!

0 xLajků:

2

Re: Precision bass/menzura/počet pražců

Délka krku je daná menzurou nástroje, tedy vzdáleností mezi nultým pražcem (u hlavy nástroje s ladícími mechanikami) a kobylkou (bridge, kde jsou struny uchyceny na těle), nikoliv počtem pražců. Pokud je na nějakém nástroji více pražců než obvykle, tak ty pražce "přibývají" na straně u těla nástroje a přidávají na každé struně vyšší tóny. Na polohu ani rozteč pražců u hlavy nástroje, které tvoří nižší tóny, celkový počet pražců nemá vliv.

Nejběžnější menzura baskytar je 34 palců.  Basy s menzurou 35" mají obecně lepší zvuk hlubokých tónů, protože delší struna lépe vibruje na nižších frekvencích a i ten rozdíl v délce jednoho palce je znát, zejména u levnějších nástrojů, nicméně protože je struna delší, tak i vzdálenosti mezi pražci jsou delší a basa tak nemusí být úplně snadno ovladatelná pro člověka s menší rukou a kratšími prsty. Existují i basy s kratší menzurou 33", ale moc o nich nevím a mám dojem že moc běžné nejsou. Třeba někdo doplní.

Mirek Vlček & Sheldon Dingwall➝Doug Castro➝Marco De Virgiliis
0 xLajků:

3

Re: Precision bass/menzura/počet pražců