Téma: Sraz Liberec 8.9.2016
Sraz Liberec 8.9.2016
Včera jsme se sešli s Alešem (alesL), Davidem (Davidak) a Pepou (pan P) na malou aparátovou testovačku se zvláštním zřetelem na zesilovače. Sešly se nám následující aparáty:
Vlevo Daviďákův celolampový zesilovač HOT Basstard 1204-OS s boxem Soundelirium 115
Vpravo Pepův celolampový zesilovač Hocke BT130 s boxem Glockenklang Space Deluxe
Vlevo Pepův celolampový zesilovač HOT Basstard 1102 (boxy viz níže)
Vpravo můj D-class zesilovač TecAmp Puma 1000 a boxy Soundelirium 14.5 a 12.6s, a také můj pedalboard, z něhož vypíchnu Tech 21 SansAmp VT Bass Deluxe.
Alešův hybridní zesilovač (s lampou v preampu) Ernie Ball Music Man HD-500 a boxy Soundelirium 112 (jeden s hornou)
Aparáty jsme různě míchali a přeskupovali a honili jsme přes ně baskytary Ernie Ball Music Man Sabre, G&L SB-2 a Fender Jazz Bass JB62 (MIJ).
A teď nějaké ty moje dojmy, ostatní, doufám, své poznatky rovněž připojí.
Všechno hraje skvěle. Malý celolamp HOT Basstard 1102 mě na první poslech nedostal, ale když jsme k němu kromě boxu Glockenklang připojili i Soundelirium 115, a taky když si člověk pohrál s přepínači a potenciometry, bylo to tam. Šťavnaté lampy, spíš středovější charakter, umí pěkně kreslit a na 100 W je výkonu až dost. Sympatická je mi na něm ta velikost, a i to, že s pouhými dvěma koncovými lampami to není zas až tak nákladné na přelampování.
Větší bratříček HOT Basstard 1204-OS má standardně 200 W, zde, dle slov Daviďáka, jsou jiné lampy, a zesilovač tedy dává cca 160 W. Vyšší výkon byl poznat, a i zvukový charakter byl zcela jiný. Víc basů, víc výšek, průzračně čistý zvuk s bohatými vyššími harmonickými.
Stejným způsobem se choval i Hocke BT130. Opět křišťálově čistý plastický zvuk. Na Hockem mě zaujaly korekce. Basy a výšky fungují jako "boost only" a středy naopak "cut only". Ač se to možná na první pohled tak nejeví, je to velice použitelné zapojení. Zjistil jsem, že ten Hocke stojí jen 14 tisíc. Cože??!! Naprostá pecka! Lampový zesilovač za hubičku v perfektním provedení. Pravda, místo koberce bych raději uvítal koženku nebo ještě lépe tolex, ale to je asi o domluvě, myslím, že by to mistr Hocke zvládl bez problémů.
Můj kompletní aparát jsem účastníkům předváděl hned na začátku, a po testování celolampových bestií jsem se k němu vrátil. Sakra, co to je? Proč to je ve 2D? Aha, nezapnul jsem SansAmp. No, je tomu tak. Puma je hodně čistý zesilovač a šťavnatost lamp jí prostě chybí. Proto mám zmíněný Tech 21 SansAmp VT Bass Deluxe, který si za svou zvukovou předlohu bere lampové zesilovače Ampeg, přičemž se mu tato analogová simulace velice daří. Bez něj bych byl asi ze svého zvuku, zvláště v porovnaní s lampovými kousky, vysloveně zklamán. Každopádně bez VéTéčka nedám ani tón, takže měnit hned tak asi nebudu. Navíc, co Pumě chybí ve zvuku, to mi vynahradí nízkou hmotností, bezúdržbovostí a dalšími funkcemi jako třeba skvělým kompresorem. Pravda, u těch lampových aparátů, které tak nějak komprimují přirozeně automaticky, ten kompresor potřeba vlastně ani není. A ještě jedna poznámka k VéTéčku. K lampovým aparátům se moc nehodí, ne každopádně na stálé zapnutí, jak to praktikuju já. Bez něj ty lampy hrají prostě líp.
Nakonec se zmíním o Alešově zesilovači Ernie Ball Music Man HD-500. Byl vyroben v Itálii, a ano, tušíte správně, pochází z fabriky Markbass. Byl vyroben v devadesátých letech, má výkon 500 W a lampu v preampu. Navíc je dvoukanálový. Není nijak lehký (11 kg), má totiž osvědčenou analogovou konstrukci (možná i s toroidním transformátorem) a bytelné šasí.
Rozepisovat se o boxech Soundelirium je asi zbytečné. Nebudu nosit sovy do Athén. Podobně je to s boxem Glockenklang. Perfektní box s tvrdým zvukem, ovšem oproti Soundeliriím s o dost vyšší hmotností.