Téma: Vivian JB
Vivian JB
Země původu: Česká republika
Rok výroby: 2002
Popis, konstrukce, parametry
Jedná se o kopii nástroje Fender Jazz Bass od kytaráře Jana Vlasáka, od kterého si tento nástroj nechal stavět kamarád. Ať už řízením osudu nebo GASem tento nástroj nějaký čas putoval po republice a nyní se vrátil opět do Liberce k dalšímu kamarádovi, který mi svěřil nástroj na otestování, výměnu strun a celkové seřízení.
Tělo je vyrobeno z americké olše, krk z javoru s palisandrovým hmatníkem. Transparentní lak na těle je provedený v lesku. Nástroj má celkově už pěknou patinu včetně lehkého, řekl bych přirozeného, zbarvení laku. Krk je k tělu připojen čtyřmi šrouby klasickým způsobem přes chromovanou destičku. Hmatník osazený dvaceti pražci je z moc pěkného palisandru, navíc ozdobený orientačními kulatými značkami z abalonu.
Ke krku mám poznámku. Štelování výztuhy krku je přístupné až po jeho odmontování od těla a navíc provedeno nestandardním způsobem, kdy pro utažení nebo povolení výztuhy je třeba použít nástroj s vnitřním šestihranem. Toto považuju za docela nešťastné řešení. Jinak krk má profil D a dobře mi sedí do ruky.
Baskytara je osazena ladícími mechanikami Schaler BM a kobylka je Gotoh GEB 203. Kobylka navíc umožňuje protažení strun skrz tělo. Snímače jsou originál USA Fender Vintage Jazz Bass. Ovládací prvky na klasickém chromovaném šípovitém plechu jsou v očekávané konfiguraci hlasitost – hlasitost – tónová clona. Třívrstvý pickguard je v provedení brown shell. Co mě trochu vadí a překvapuje, je mosazný plíšek stínění vedoucí mezi snímačem a kobylkou. Toto řešení velmi často viděné na Jazz Bassech japonské pobočky firmy Fender se mi moc nezamlouvá.
Baskytara váží 4,1 kg a na popruhu přeci jen trochu přepadává na hlavu, jako i většina jejích předloh.
Zvuk
Ač na hlavě nástroje nenaleznete žádné logo, tím méně logo Fender, za svůj zvuk se baskytara vůbec nemusí stydět, spíš naopak předčí většinu standardní americké produkce firmy Fender. Je to druhý nejlepší Jazz Bass, na který jsem měl možnost dosud hrát. Tím prvním asi bude pro většinu z vás bez překvapení Fender Jazz Bass z roku 1969, jeho recenze je i zde na fóru.
Následující ukázky jsou nahrány s plně otevřenou tónovou clonou rovnou do zvukovky, až na normalizaci hlasitosti ponechány bez dalších úprav. Použity jsou nové niklové struny Black Smith o tloušťkách .045“ - .105“.
Krkový snímač (hráno nad ním)
Oba snímače (hráno mezi snímači)
Kobylkový snímač (hráno nad ním)
Slap
Zvuk je prostě tlustý, konkrétní, strašlivě tlačí. Moc mě ta basa baví jak na prstové hraní, tak i na slap.
Hodnocení
Za až směšnou bazarovou cenu je to výjimečný nástroj s úžasným zvukem a výbornou hratelností. Seštelovat lze téměř jakýkoli dohmat. Rozhodně bych doporučil navštívit Honzu Vlasáka a nechat na hlavu dodělat jeho typické logo "V", ten nástroj by si to zasloužil. Mimochodem je to prakticky totožný nástroj jako vlastní Jaryn Janek, který na něj rovněž nedá dopustit, čemuž se vůbec nedivím.
Oficiální stránky výrobce: http://www.vivianguitars.com/