Elektronka či tranzistor?
Každý sám je strůjcem svého zvuku. Před závažným rozhodnutím koupě polovodičového nebo elektronkového zesilovače pro baskytaru je nejlepší vypůjčit si někde oba typy, postavit je na jednu bednu a v klidu prověřit nuance obou zesilovačů.
Opravdu kvalitní tranzistorový baskytarový zesilovač má zvuk výborný a má taky pořádně složité obvody. Neuvažuji v to koncový stupeň. Ono se taky nedá jednoduše říct – tranzistorový, protože jak tak sleduji různá dostupná schemata, všechny vstupní a korekční obvody jsou řešeny operačními zesilovači, integrovanými obvody s velkým zesílením včetně tranzistorů, čímž se dosahuje potom ve spojení různých korekčních vazeb rozmanitého zabarvení zvuku a jeho charakteru.
Když jsem dělával amatérsky nějaké tranzistorové korekce, nebo s integrovanými obvody pro basu, tak vždy poměrně jednoduché, na co jsou navržené plošáky atd., ale nepodařilo se mi dostat z takového zařízení vysněný zvuk, jako z profi zesilovače s utajeným schematem (hlavně deska s plošnými spoji) zesilovače od renomované firmy.
U flašek je to jinak. Celá desetiletí jsou ta zapojení téměř totožná a brilantní zvuk je dosažen už na celkem jednoduchém předzesilovači. A co je důležité! Žádné veliké nastavování pracovních bodů, prostě hned to jede, tedy pokud neudělám nějakou fatální chybu v zapojování vývodů. Takže dnes raději dělám vstupy a korekce s elektronkami.
Flašky mají skutečně jiné zabarvení zvuku, než tranzistory. Je to dáno rozdílným přenosem harmonických kmitočtů, kdy právě ty sudé jsou libozvučnější lidskému sluchu, ale nevím přesně jak je to ještě ve vyšších řádech, ono se to ještě nějak fázově mění. V každém případě dynamika přenosu a hlavně přebuzení flašky je poznat. Každý dohmat je slyšet, posun prstů po strunách, brilantnější atack atd.
http://img201.imageshack.us/img201/8776 … 69sss2.jpg
BL-700NT, TRB-1005NT, B4Fl, BB-350, RB-660Fl
SVM-360 hybrid, SVM-600 hybrid, 4x10 DeltaLite II-2510, 4x10 Beta 10-A, box EV-18B+2x10 Gamma, kombo SVM-300 KappaLite 3015, Peavey TNT-130 aj.