José napsal:Tak teoreticky krky z jinych materialu (od pryskyrice s uhlikovymi vlakny po hliník) by meli mit tu rezonancni frekvenci jinde, treba mimo zajmovou oblast, ale osobni zkusenost nemam. Treba nekdo?
Vlk je daný superpozicí vlastní rezonance krku+hmatníku spolu s rezonancí struny. Nahluchlé jsou více-méně všechny basy, čtyřky víc, šestky míň (mají v krku a na hmatníku víc materiálu). Fender Mexiko víc než US verze.
Dále čím tvrdší, hutnější materiál, tím vyšší rezonance, tedy posun směrem k oktávě. Podobně i vyšší napětí výztuhy posouvá vlka (maličko) k oktávě ( a to taky zlepšuje rezonanci v krku). Taky víc materiálu v krku (a na hlavě) pomůže vlka posunout. Ale - tohle má vliv i na barvu zvuku, která je důležitější než souměrnost doznění.
Naopak větší délka krku přinaší nižší rezonanční kmitočty, tedy dolů pod kvartu. Taky vlepený nebo průběžný krk bude předvídatelnější, než šroubovaný, neb tvoří soustavu s tělem z jednoho kusu. Lidi, co dělají analýzy kmitů konstrukcí metodou konečných prvků, by asi uměli namodelovat profil a skladbu materiálů krku a doporučit struny tak, že vlk nebude nebo bude na místě kde bude jeho vliv zanedbatelný (nekde kolem 2-3 polohy třeba).
Ale vpodstatě jde o to, vybrat si nástroj, který má vlka v poloze, kterou se naučím nějak obcházet (hrou ve vyšších polohách levé ruky, polohou pravé ruky, volbou strun s potřebným /vyšším-nižším/ tahem, atd) aby se vliv vlka minimalizoval ... anebo z toho nahluchlého tónu udělám při sólu umělecký prvek ;-) nebo si pomůžu oktávou níž, nebo přejdu na nižší/vyšší strunu, atd. Maličko pomůže i dobrý kompresor (za cenu oříznuté dynamiky).
Naopak - vlka najdeš s pomocí nějakého fuzzu nebo boosteru - tón na vlkovi zvadne tak, že to pozná i hluchý.
Fender PB US, JB MIM, JB MIM FL, MarleauxDiva fy Růžička, Spector Legend Classic 6, Palatino, Ibanez SRH500FL;
TCE250BH+Soundelirium 12UL, Hocke BT70+BN112M, Peavey/EVM15L+Peavey Mark III, Hocke BT120+Hocke B115, Hocke BN210, AldaxSPM250, Samson C-valve preamp...