Téma: Tech 21 SansAmp VT Bass Deluxe
Tech 21 SansAmp VT Bass Deluxe
Rok výroby: 2014
Země původu: U.S.A.
Cena: 7.700,- Kč
Úvod
Je tomu rok, co se v mém pedalboardu usídlil zřejmě již natrvalo tenhle ovládací panel z vesmírné lodi. Pochází od velectěné firmy Tech 21, ale než se pustím do recenzování, chtěl bych se s vámi podělit i o důvody mé volby. Kdysi dávno jsem zkreslený zvuk basy nechápal, pak jsem ho objevil, pochopil a dokonce si ho zamiloval. Kdybyste mi před několika málo lety řekli, že taky jednou budu používat zkreslení na base, tak bych si ťukal na čelo a vás poslal za docentem Chocholouškem. Nejprve jsem používal nějaký čas Boss Super Octave OC-3 (recenze), který, ač je to primárně oktáver, zkreslení umí, ale pak se vyskytla možnost levně pořídit Boss Bass OverDrive ODB-3 (recenze), takže jsem po něm skočil a vůbec toho nelituji, protože to je velmi dobře vybavené zkreslovadlo, mimochodem nahrál jsem s ním celé album. Nicméně GAS je GAS, a měl jsem prostě nutkání postoupit na vyšší level. Dlouho jsem přemýšlel, co by se mi tak hodilo, uvažoval jsem i o vyhlášeném Darkglass B7K. Mám hodně čistý zesilovač TecAmp Puma 1000 (recenze), který miluju, a kterého se zbavit nehodlám, ale seznal jsem, že se mi velmi líbí špína Ampegu, a že navíc ten si i velmi rozumí s baskytarami Music Man, ovšem o pořízení zesilovače Ampeg jsem prakticky neuvažoval. Série Portaflex mi přišla jako krok o třídu až dvě níže, než mám, a vyšší modely mě zase odrazují cenou a hlavně velikostí a hmotností, navíc bych separátně stejně ještě krabičku na zkreslení potřeboval. Nuže při pátrání na webu padlo mé oko na firmu Tech 21, u které jsem objevil SansAmp VT Bass ve verzi Deluxe, a také tu skutečnost, že se inspirovali právě zvukem Ampegu. Cennou devizou tohoto modelu jsou i tři přepínače umožňující nastavit tři různé zvuky (či dokonce šest, ale o tom až dále). Jeden jsem si vyčlenil pro základní zvuk, druhý pro výraznější zkreslení a třetí na speciální zvuk pro slap. Abyste pochopili, co tím nastavením zvuku pro slap myslím, odkážu vás na recenzi výtečného DI-Boxu/preampu Seymour Duncan SFX-06 Paranormal, u kterého jsem si vysloveně zamiloval přepínač Slap Contour. Z toho vyplývá, že tímto VéTéčkem jsem zabil tři mouchy jednou ranou a jiné dvě krabičky mohl poslat do světa, ač s Paranormalem jsem se loučil jen těžko, ale alespoň teď dělá radost někomu jinému. V neposlední řadě mě u VéTéčka zaujal jeho vintage vzhled. Ve hře byl i podobně vybavený Tech 21 SansAmp Bass Driver Deluxe, ale vintage vzhled a vintage zvuk VéTéčka oproti modernějšímu vzhledu a zvuku Bass Driveru prostě nakonec dost výrazně vyhrál.
Popis, konstrukce, parametry
Konstrukce je perfektně vyvedená v hliníku, přepínače jsou kovové, stejně tak všechny jackové a XLR zásuvky. Kloboučky ovládacích prvků ve vintage stylu jsou z masívního černého plastu doplněného výraznou bílou linkou. Jak jsem zmínil v úvodu, že je možno ukládat předvolby, zavání to něčím digitálním, a je to částečně pravda. Digitální je ukládání presetů, ale samotné obvody zařízení dělající zvuk jsou čistě analogové!
Panel má spoustu vstupů a výstupů. Hlavní vstupy pro nástroj jsou z čelní strany, a jsou dva. Dva, jelikož je možno připojit dvě baskytary, tedy IN A (MAIN) a IN B. K těmto vstupům jsou přiřazeny dvě LEDky s logickým označením A a B, pro jejich přepínání pak slouží první přepínač zprava. Ten má ještě další funkci. Dvojklikem zapíná nebo vypíná efektovou smyčku, jejíž vstup a výstup je na pravém boku. Volbu, zda je efektová smyčka aktivní, či ne, je samozřejmě možno uložit v daném presetu. Na pravém boku je ještě výstup označený PARALLEL OUT, tedy neovlivněný výstup použitelný např. pro připojení ladičky. Hlavní výstup do aparátu je opět z čela, ale na levé straně, hned vedle zásuvky pro napájení pomocí 9V zdroje (100 mA). Zařízení je možno napájet i pomocí 9V baterie, pro kterou je umístěna zacvakávací kapsa na spodní ploše, a dále je možno dokonce použít i phantomové napájení přivedené po kabelu do dalšího výstupu, tentokrát ve formátu XLR, který se nachází na levém boku pedálu. K výstupu XLR náleží i tlačítkový přepínač PHANTOM & GROUND CONNECT. Když je zamáčknutý, je připojená zem a může přijímat phantomové napájení. Když je vymáčknutý, po XLR se jen posílá signál a zem je odpojená. Funguje to prakticky jako tradiční přepínač GROUND LIFT na mnoha zesilovačích. Hned vedle tohoto přepínače je další související přepínač XLR OUT PAD, který snižuje výstup po XLR o 20 dB. Dalším přepínačem je 1/4" OUT BOOST, ten naopak zesílí jackový výstup do aparátu o 10 dB. Posledním přepínačem se symbolem reproduktoru je simulace snímání boxu s 10" reproduktory amerického stylu více mikrofony. Slibuje zvuk bez špiček a propadů spojených se snímáním boxu pouze jedním mikrofonem. Více o tom až v sekci Zvuk.
Nyní popíšu klasické ovládací prvky mající vliv na zvuk. Vezmu to zleva doprava. První potenciometr je DRIVE. Určuje míru zkreslení, ale dalo by se říci, že funguje velmi podobně jako jindy obvyklý GAIN, čili s jeho otáčením po směru hodinových ručiček roste nejen zkreslení, ale také hlasitost s tím, jak budíte virtuální lampy. Charakter zkreslení a vlastně i celkového zvuku je daný výstižně pojmenovaným prvkem CHARACTER, který i dal název celé řadě výrobků firmy Tech 21. Je-li otočen zcela vlevo, nebo je blízko této polohy, mělo by se jednat o zvuk ala sedmdesátkový Ampeg SVT, v poloze kolem dvanácti hodin je to zase zvuk ala Ampeg B-15 (flip-top). Za dvanáctou hodinou zvuku přibývají výšky a trochu mizí basy, zvuk se stává modernějším. Ovladače DRIVE a CHARACTER spolu úzce kooperují a mají ten nejzásadnější vliv na výsledný zvuk. Dále následují tradiční třípásmové korekce BASS, MID a HIGH. Nikde jsem bohužel nevypátral na jakých frekvencích jsou usazené a s jakým zdvihem, jen jsem objevil zajímavý článek s grafy, nicméně korekce prostě fungují, a fungují dobře. Pravda, uměl bych si tam představit pro středy další volič s jejich frekvencí, jako to mají některé (i staré) Ampegy, ale holt nemůžu mít všechno, tento systém je nicméně naprosto dostatečný. Posledním potenciometrem je LEVEL, čili celková hlasitost. Ta opět velmi úzce spolupracuje s prvkem DRIVE. Při vyšším přidání na potenciometru DRIVE je nutno LEVEL ubrat.
Nastavení zvuku lze uložit do celkem šesti pozic. Tři pozice pro každou baskytaru uložené pod bankami A a B. V případě jedné baskytary je všech šest pozic dostupných pro tento nástroj. Samozřejmě mezi trojicemi předvoleb je i v tomto případě nutno použít přepínač BANK. S každým spínačem je spojena jedna z LEDek označených čísly 1, 2 a 3. Když nesvítí žádná (pedál je vypnutý), zařízení je v režimu bypass. Pozor, jedná se o tzv. buffered bypass, tedy nedochází při přepínání k slyšitelnému přerušení (lupnutí) ve zvuku jako u zařízení s true bypass. Já v tom vidím výhodu, navíc zařízení signál v bypass modu nežere a tedy je vše v pořádku.
Ovládání
Ukládání předvoleb je zajímavě řešené. Na začátku si zapnete daný spínač, jehož zvuk chcete upravovat, v tomto případě bude svítit odpovídající LEDka, zvuk si nastavíte a nakonec dvojklikem na daný spínač předvolbu uložíte. V okamžiku, kdy potřebujete provést úpravu, stačí daný kanál zvolit a kroutit s daným ovládacím prvkem. Dioda daného kanálu začne blikat a čím více se vzdalujete od původní hodnoty, tím bliká pomaleji. Naopak, přibližujete-li se s nastavením k uložené hodnotě, dioda bude blikat čím dál rychleji, až začne svítit trvale. Tím víte, že jste přesně v tom místě, ze kterého jste začali provádět změny. Každopádně změnu je třeba opět uložit dvojklikem. Pozor, změnu nelze uložit jako kopii na vedlejší kanál, další zvuk je nutno vytvořit odznovu. Logicky každý preset bude mít jinou polohu ovládacích prvků, tedy je-li potřeba v nějakém přednastavení např. přidat basy, nejdříve je nutno za popsaného principu blikání LEDky nalézt uloženou pozici, při které LEDka blikat přestane, provést korekci a pak dvojklikem uložit.
Poznámka: moc by se mi líbilo, kdyby kloboučky potenciometrů neměly polohovou rysku, ale šlo by o "nekonečné" potenciometry doplněné o věnec diod jako to mají třeba zařízení od firmy Kemper, aby člověk nemusel hledat tu uloženou pozici:
Ovšem nevím, zda je vůbec toto řešení u takovéhoto čistě analogového zařízení možné, on by tím asi i utrpěl vintage vzhled, a také výroba by se pravděpodobně prodražila.
Zvuk
Hurá, špína je přítomna v množství větším než malém! Ten zvuk prostě má charakter! Lze jej nastavit od čistého přes jemně chlupatý, hustě chlupatý, drsně chlupatý až po vysloveně agresívní. Od overdrivu, přes distortion až po fuzz. Ovladač CHARACTER hodně ovlivňuje zvukový charakter. To je věta, co? Prostě například s ovladačem DRIVE hodně vytočeným vpravo je zvuk při ovladači CHARACTER pod devíti hodinami hodně měkký a sytě chlupatý. Se stejným nastavením DRIVE, ale s CHARACTER nad tři hodiny je zvuk hodně navýškovaný, tvrdý a agresívně zkreslený.
Předtím, než vás odkážu na zajímavá videa, předvedu tři moje nastavení zvuku, která používám.
Nahrávky jsou pořízeny s baskytarou Ernie Ball Music Man Sabre (recenze), prohnány recenzovaným zařízením, přivedeny do zesilovače TecAmp Puma 1000 a přes mixážní pult Mackie ProFX-16 s použitím v něm vestavěné USB zvukové karty přivedeny do počítače. Pravda, mohl jsem použít rovnou XLR výstup z VéTéčka, ale nechtělo se mi ho vyndávat z pedalboardu, a díky další krabičce hned vedle něj nemám na přivedení XLR kabelu do VT místo. Každopádně korekce na zesilovači i na mixpultu byly nastaveny v nulové poloze. A nahrávky v počítači jsou už jen normalizovány. V řetězci byl rovněž zapnut lampový kompresor Electro-Harmonix Black Finger (recenze).
Nejprve uvedu čistý zvuk v bypass režimu, tedy bez použití recenzovaného preampu:
Tady je mé nastavení skoro čistého zvuku, který mám uložený na pozici číslo 1:
Stejné nastavení jako v předchozím případě, jen zapnutá simulace reproduktoru:
Myslím, že se tato simulace dost povedla. Jak slibovali zvuk bez špiček a propadů, opravdu to splňuje. Ano, tento zvuk je poměrně dost komprimovaný a skoro není potřeba ani další kompresor. A pozor, tuto vychytávku má jen novější VT verze, předchozí daný přepínač neobsahují, jak je vidět i na mnoha obrazcích a videích na webu. Ale jak jsem zjistil, věc se má ve skutečnosti tak, že první verze má simulaci reproduktoru pevně vestavěnou a nevypnutelnou, verze 2 má volbu ve výchozím stavu vypnutou a zamáčknutím přepínače ji lze zapnout. Zapnutím této simulace dojde k posunu přítomného šumu do vyššího spektra a tedy i k jeho zvýraznění. To by byla má drobná výhrada. Jestli je to simulace reproduktoru se vším všudy, bez tohoto šumu bych se obešel. V normální režimu o nějakém šumu ani nevím. Ještě jednu věc jsem objevil. XLR výstup obsahuje simulaci vždy bez ohledu na polohu přepínače. Přepínač reproduktoru ovlivňuje zvuk jen linkového jackového výstupu. Je to celkem logické. XLR jde přímo zvukaři, tedy simulace aparátu je namístě, kdežto jackovým výstupem jde zpravidla zvuk ještě do aparátu, kde simulace nemusí být žádoucí, protože aparát má svou charakteristiku a bude navíc třeba snímán rovněž mikrofonem.
Následuje ukázka mého zkresleného zvuku, který jsem si uložil na pozici 2:
To samé, jen se zapnutou simulací reproduktoru:
No a ještě trocha slapu s mou předvolbou na pozici 3:
ukázka v bypass režimu
ukázka s použitím preampu
ukázka s použitím preampu a se zapnutou simulací reproduktoru
V následujícím videu Honzy Bednáře jsou slyšet různé zvuky, ale hlavně je tam ukázán zmiňovaný způsob ukládání předvoleb:
http://www.youtube.com/watch?v=YUYMbqFrdVk
V dalším videu je použit VT Bass bez přídomku Deluxe, ale má ty samé ovládací prvky a tedy totožné možnosti nastavení zvuku, jen je v povolanějších rukou než mých:
http://www.youtube.com/watch?v=ZBKxMaWSKuU
Hodnocení
No, co vám budu vykládat, kdybych si z mého rozsáhlého pedalboardu měl nechat jen jeden kousek, tak to bude rozhodně Tech 21 SansAmp VT Bass Deluxe. Je to základ mého zvuku. Nakroutíte na něm spoustu použitelných zvuků, každý dle svého vkusu a potřeb, od měkkého po agresívní, od sametového po chlupatý. S použitím vyšší úrovně ovladačů DRIVE a CHARACTER se zvuk zdrsňuje a blíží se modernímu zkreslení, nebojím se říct že se směle vyrovná vysoce adorovanému Darkglassu. Lze použít na pódiu s jakýmkoli aparátem a zvukaři vždy poslat svůj zvuk z XLR. Lze vzít do studia, vytáhnout z něho zvuk do pultu i třeba s použitím právě simulace reproduktoru, které bych vytknul snad jen to zvýraznění šumu. Docela lituju, že jsem VéTéčko již na nahrávání desky neměl k dispozici.
Odkaz na stránky výrobce: http://www.tech21nyc.com/products/sansamp/vtbass-deluxe/
Poznámka
Tech 21 začal vyrábět hodně zajímavý zesilovač VT Bass 500, který má velmi podobné ovládací prvky jako zde recenzovaný VT Bass Deluxe. Moc pěknou recenzi, kterou napsal MartinXC, si můžete přečíst ZDE.