Téma: Tech21 Bass VT500
Jak a proč jsem k němu přišel ...
V létě jsem rozprodal většinu vybavení s tím, že mi úplně nesedělo. Nechal jsem jen celoflašku Hocke BG120 s bendou ESH osazenou 15" EVM15L - naprostá klasika pro zvuk 60.let, který mám naposlouchaný z dětství, a malé kombo GK 112MB - 200W digitálek, ten můj s drobnou vadou mikrofoničností někde v součástkách, takže dává zvuk podobný mikrofonickým lampám. Ten taky nedám.
Dál jsem si představoval vybavit se jen 2x nějakou citlivou 12" s dobrým rozsahem do středů a výšek (bez horny) a k nim najít zesík na podporu bezpražcového zvuku (jazz, blues), co bude mít dostatečný výkon, headroom, pěkný čistý zvuk, bude lehký skladný, hezký, vypere, uvaří ... ne moment, to sem nepatří.
Prostě jsem si doposud vyzkoušel co bylo dostupné na krámech. Ta nositelnost (kolem 5kg) je docela oříšek a digitálu bych se nejraději vyhnul. K mým FJB mi docela pasuje Gallien 700RB. Taky jsem zamýšlel Eden WT550, který tu hrubou sílu má taky, ale zklamal mě nekvalitní zvuk (brum i se staženým Vol a zkreslení přítomné v čistém zvuku). Pak jsem měl ve výběru a zkoušení Reidmar750, TCElectronic BH550, FenderRumble 500, Markbass LM III i Tube, GK Fusion MB. A taky se mi líbily obrázky a popisy tohoto VT500.
Trošku znám Tech21 SansAmp rbi, ale jinak jsem do něj šel naslepo, s výhledem, že je to malý relativně levný digitál (500EUR) s širokou varibilitou směrem ke klasickému zvuku baskytarových zesilovačů a k lampě. Za 4 dny od dojednání ceny a objednání u Thomanna byl u mě doma, bezchybně zabalený v krabici, vonící novotou. Řízením osudu mi po Vánočních svátcích přistála doma starší bedna Mesa Walkabout 15", do které jej mám momentálně připojený (horna vypnutá).
1. Celkový dojem
Rozměrově identický s MB LM II, III (25x27x7cm, větrák vzadu, váha kolem 3kg, 500W/4Ohm, 300W/8Ohm). Tím ale podobnost víceméně končí.
Čelní panel je zpracovaný docela esteticky, všechny ovládací prvky jsou umístěné zepředu vyjma síťového vypínače. Rozmístění viz foto.
Ovládací knoflíky jsou ála Fender JB tone čudlík, ale při pohledu na originál Fender čudlík působí tyhle tak nějak levněji. Ovládací tlačítka jdou hladce a jsou bezproblémově dostupná. Krom přepínače frekvence u Middle - ten je sice esteticky čistě, ale ergonomicky nešikovně umístěný mezi knoflíky Character a Middle - hráč se silnými a/nebo krátkými prsty si nutně do některého potenciometru drbne.
Zadní panel přehledný, jednoduchý - viz foto.
Drobnou výtku bych dal za snadno dostupný přepínač napájecí sítě 120-230V, chtělo by to mít přes něj nějakou krytku (lze dodělat např. ze silnější průhledné folie, nebo přelepit), aby byl chráněný před zbytečnou manipulací. Výstup na 2 bedny, bezva. Umístění síťového vypínače dozadu je diskutabilní, ale u malých digitálů je to docela běžné. Zde zřejmě daň za snahu mít signálové a ovládací prvky vepředu. Pokud jej dám do díry ve Walkabout combu, bude to cvičení jej zapnut a vypnout, ale zatím trůní na bedně a tak je to v poho. Takže cvak - 2sekundy nic - a kontrolka se modře rozsvítila. Svítí (a uvnitř svítí další 2 zelené ledky), a ač nevrčí, nebzučí, měl by hrát.
2. Ovládání
Myslel jsem, že to bude jako s většinou jiných zesíků - píchnu do něj jacka, nastavím korekce, tak nějak si přidám Drive jako gain, uberu/přidám Character, mixnu trošku Blendem s původním signálem a Levelem setřepu led z ořešáku na zahradě... Vzal jsem za struny a - ouha. Za tohle jsem dal peníze ? Vždyť to pochrchlává jak jeden z mých prehistorických výtvorů s Tesla MBA 810! Pokroutím ty korekce trochu a bude to určitě lepší ... a co že ten Bright (zde Bite) nijak nereaguje ???
Takže zpět na mísu, tedy do manuálu, co říká výrobce. No, chce to si vyhrát a hlavně přistoupit na logiku, že zesík má uvnitř 2 cesty signálu - čistý a Drive, kde u Drive mám svoje ovládací prvky, které u čistého zvuku nejsou k dispozici.
Buď chce člověk čistý zvuk, tedy používá Low, Mid/Shift, High a Level (a zapomene na vše ostatní) a dává to čistý zvuk a Level funguje jako Volume.
Teda ještě se dá dosta čistý zvuk píchnutím kytary do Return, ale pak je celá regulace zvuku POUZE v kytaře a na zesíku se nenakroutí nic.
Nebo chce člověk pracovat s ostatními čudlíky, a tedy nastaví Blend někam skoro na max, Level tak na 12h, a pak se otevře prostor zvuku upravenému prostřednictvím Drive - ten teď funguje jak Volume. Pro silné zkreslení se ubere Level a přetočí Drive za 12h. Pak Character - ten zpočátku potlačuje středovýšky, kolem 12h nechá zvuk cca rovně a směrem k 17h potlačuje basy a zvýrazňuje středy a výšky. Pak se to dá doladit s Bass/Mid/High (a Mid/Shift on/off). A finálně, když nestačí hlasitost, tak ta se přidává Levelem.
Zní to jinak než u obvyklých zesilovačů, že? Ale po 30" když jsem si vzal manuál a prošel příklady nastavení, jsem to nějak strávil a začalo to být zábavné a docela se mi to líbí - rychle překroutit 2ma knoflíky z chlupatého SVT na ostrý Eden a pak jedním knoflíkem vrátit barvu čisté kytaře. Nebo jedním tlačítkem (Mid/Shift) posunout středy na středobas. Či vrátit na SVT nastavení, zapnout Bite a šlehnout ostře do horny...
Takže jak je to vlastně postavené:
Analogový preamp s přepínačem pasiv/aktiv (-10dB+snížení vstupního odporu). Pak je Tech21 SansAmp úprava zvuku (Drive/Character/Bite - tuším +10dB na 6kHz), dál se signál mixuje Blend (čistý/mix/SansAmp), dál signál jde přes 3pásmový Equalizér (Bass přidává někde kolem 60Hz, Mid na 1kHz nebo Shift na 500Hz, High na 3kHz >10%) to asi těch 500W dávat bude; zkreslený zvuk je nastavitelný v rozmezí od tlusté lampy (mňam) až po chrchlavý tranzistor (blé).
Teplotní řízení větráku je u mě plus - často relaxuju doma dlouho do noci na potichu a nemám rád nechtěné hluky. I když mám pocit že je nastavený na někde na 30stC. Když se zesík zapne, větrák se spustí po 10-15 minutách piánko a čas od času vypne. Nicméně má malinko bzučivý zvuk, tkaže přece jen trochu ruší (srovnávám s geniálně tichým větrákem v GK 700RB). Až jej spustím do šachty Walkabouta, slyšet nebude nic. Komické mi zato přijde toto: větrák fouká dovnitř aby ochlazoval chladiče, a čekal bych že to bude vyfukovat do otvorů po stranách. Ale ono to profukuje i skrz Send, Return a Phones :-)
Na chvilku jsem na něj připojil starou ESH s EVM 15L - vytáhnul jsem ji z Hocka a píchnul do VT - v nastavení FatTube se zvuk FJB FL velice moc podobal Hockemu se staženými středy, ale tohle připisuju spíš reproduktoru, který je hodně specifický a moderní zvuk či moderně stavěné basy na něm nezní nijak oslnivě.
Co s ním budu dělat dál
Svoje si určitě odvede, i když bych to popsal ne jako láska na první pohled, ale jako hodně silná sympatie a chuť se seznamovat dál. Nějaký čas si na sebe budeme zvykat. Taky ostatní moje basy se s ním musí vyzkoušet.
Dávno jsem se poučil, že když jde člověk za zvukem, tak zvyknout si na zesík chce nějaký čas na hledání toho "nejlepšího" nastavení, odhalování jemností testování na aparátech u kamarádů, a tak. Pak se teprve obhájí nadlouho anebo pocestuje dál.
Možná ještě dojde na dvojku 12", výrobce k VT500 doporučuje svou 12", tak to třeba něco naznačuje o jeho optimálním určení. A za pár dní mi snad přistane i MarkBass MB Tube, tedy je budu srovnávat vedle sebe, jsem zvědavý na kontrast.
Pro případné zvědavce jsme k dispozici někde v blízkém okolí Brna, stačí dát vědět, termín na schůzku se snad nějak najde.
TCE250BH+Soundelirium 12UL, Hocke BT70+BN112M, Peavey/EVM15L+Peavey Mark III, Hocke BT120+Hocke B115, Hocke BN210, AldaxSPM250, Samson C-valve preamp...