Téma: BOSS Super Octave OC-3 a Octave OC-2
BOSS Super Octave OC-3
Rok výroby: 2009
Země původu: Taiwan
Cena: 2.500,- Kč
Popis, konstrukce, parametry
Jedná se o oktáver pro kytaru i baskytaru ve formátu standardního kompaktního efektového pedálu – krabičky. Tělo přístroje včetně pohyblivé části pedálu je celokovové a je vyvedeno v hnědé metalické barvě a na jeho spodku je gumová protiskluzová plocha, stejně tak na nášlapné ploše. Oktáver obsahuje 4 ovládací prvky - potenciometry s černými plastovými kloboučky. Prvním zleva je DIRECT LEVEL, tedy čistý zvuk. Druhým zleva je OCT1 LEVEL, tedy nastavení úrovně první oktávy. Posledním zleva, a tedy čtvrtým, je MODE, ale jmenuji ho přednostně nyní, protože dle jeho nastavení se různě chová třetí zbývající potenciometr. Možnosti nastavení módu jsou následující:
DRIVE – přidává do zvuku zkreslení. V tomto případě třetí potenciometr určuje míru zkreslení. Potenciometr OCT 1 LEVEL stále nastavuje úroveň první oktávy. DRIVE zkresluje jak čistý tak efektovaný zvuk. Když bude potenciometr OCT 1 LEVEL nastaven na MIN, pedál se bude chovat jako pouhé zkreslovadlo bez přidávání oktávy.
OCT 2 – přidává tón, který je o dvě oktávy níže než tón základní (hraný). V tomto případě třetí potenciometr určuje právě úroveň hlasitosti této druhé oktávy podobně jako potenciometr OCT 1 LEVEL, který současně nastavuje úroveň první oktávy.
POLY – polyfonní mód, při kterém dochází k přidávání dvou oktáv, jejichž hlasitostní úroveň nastavuje potenciometr OCT 1 LEVEL. Třetí potenciometr v tomto případě nastavuje tón od kterého bude k efektování docházet. Směrem od MIN k MAX dochází k efektování stále vyšších tónů. Tedy u hodnoty MAX bude pokryt celý rozsah nástroje, v blízkosti MIN se budou efektovat pouze nejnižší tóny.
Krabička je určena, jak již bylo řečeno, pro kytaru i baskytaru, a pro tyto účely obsahuje i dva příslušné vstupy označené jako GUITAR IN a BASS IN. Výstupy jsou rovněž dva. DIRECT OUT pouze pro čistý (kromě módu DRIVE) a OUTPUT (mono) pro čistý plus efektovaný zvuk (dle nastavení).
V čele krabičky září červená LEDka indikující zapnutí efektu a stav nabití baterie. Nesvítí-li, nebo svítí-li málo, je baterie vybitá případně skoro vybitá. Krabičku je možno napájet 9V baterií, která se ukrývá pod pohyblivou částí pedálu a je přístupná po vyšroubování šroubu s černou plastovou vroubkovanou hlavou, já nicméně doporučuji používat externí AC/DC adaptér.
Zvuk
Zkreslený zvuk z módu DRIVE asi nevyužijete, nebo jen v tvrdších (extrémních) stylech muziky.
Mód OCT 2 kompatibilní se starším typem krabičky BOSS OC-2 funguje dobře, ale není vhodný pro akordové hraní, neboť se zvuk poměrně dost zahlcuje. Též při nechtěném přeznívání nehraných strun (při jejich špatném tlumení) dochází k pazvukům. Problematické je zvláště zesílení druhé oktávy.
Nejpoužitelnější je třetí mód označený jako POLY. Zvládá rychlé i akordové hraní bez hlcení. Použitelné je i při slapu.
Šum krabičky je na více než přijatelné úrovni.
Pod recenzí naleznete i zvukové ukázky, které jsem si dovolil nahrát. U každé ukázky je první část nahrávky položena v hlubších tónech, následuje hra ve vyšší poloze a nahrávka končí hrou akordů přes tři struny. Tyto tři ukázky byly nahrány na baskytaru Fender Deluxe Active Jazz Bass V.
Spolehlivost, životnost
Bez problémů. Vše funguje jak má.
Hodnocení
Bytelná konstrukce, intuitivní ovládání, zajímavý zvuk.
Zvukové ukázky
EDIT:
K doplnění recenze výše jsem nahrál ukázky, a s fotkami jednotlivých nastavení je integroval do následujícího videa:
http://www.youtube.com/watch?v=vy1zlpO0TD8
Pořadí ukázek:
1 - čistý zvuk (nahráno na Ernie Ball MusicMan StingRay 2EQ)
2 - mód POLY - menší míra efektu
3 - mód POLY - větší míra efektu
4 - mód OCT2 - menší míra efektu
5 - mód OCT2 - větší míra efektu
6 - mód DRIVE - menší zkreslení
7 - mód DRIVE - větší zkreslení
8 - mód DRIVE - maximální zkreslení
9 - mód OCT2 - jen efek, stažený čistý zvuk - nastavení vhodné do dubstepu)
Zkreslený zvuk z módu DRIVE asi nevyužijete, nebo jen v tvrdších (extrémních) stylech muziky.
Za tuto větu v recenzi se stydím, ale nechám ji tam, ať je vidět, že jsem byl mladej, blbej a nerozvážnej
Jako důkaz sypání si popelu na hlavu jsem nahrál ukázku se zkreslením. V první části je zkreslení jemnější (viz nastavení č. 6 z videa), v druhé části pak agresivnější (viz nastavení č. 7 z videa). Jen mimochodem, spousta zkreslovacích krabiček pro basu má jeden neduh, a to ten, že žerou basy. U téhle to nehrozí, je to oktáver a tím se to krásně doplní. Posuďte sami:
BOSS Octave OC-2
Shodou okolností se mi dostal do rukou i předchozí model s označením OC-2 a měl jsem ho tedy možnost porovnat s nástupcem OC-3.
Ovládací prvky odpovídají módu OCT 2 z výše recenzovaného modelu OC-3, tedy nastavení úrovně první oktávy, druhé oktávy a původního zdrojového signálu. Porovnával jsem bezprostředně za sebou tyto odpovídající si nastavení a mohu potvrdit, že zvuk je prakticky stejný a chová se i stejně, čili např. se nehodí pro hraní akordů (více tónů najednou). Zkusil jsem u modelu OC-3 použít s baskytarou i kytarový vstup a zjistil jsem, že je to k zvuku OC-2 ještě blíže, vlastně zvuk naprosto totožný. Model OC-3 má totiž oproti OC-2 vstup jak pro kytaru, tak speciálně pro baskytaru. OC-2 má vstup jen jeden. Řekl bych, že při použití basového vstupu u OC-3 má výsledný zvuk více basů než při použití kytarového vstupu. OC-3 má oproti OC-2 také 2 výstupy, jeden pro zefektovaný signál, druhý pro čistý, OC-2 má výstup jen jeden.