Téma: Fokus MM5 Active
Fokus MM5 Active
Vyrobeno: 2002
Země původu: Asie
Cena: 8.900,-
Koupeno: HN Šimek, Liberec
Popis
Vlastnil jsem vcelku podařenou kopii baskytary typu Music Man od české firmy Fokus, která vyrábí nástroje speciálně pro Českou republiku, nástroje s velmi dobrým poměrem "kvalita/cena". Oproti jiným kopiím má tenhle nástroj aktivní elektroniku a kromě basů a výšek i potenciometr středového pásma, se kterým se dají dělat divy.
Baskytara má tělo z masivu, dle kresby dřeva bych usuzoval, že z olše. V katalogu firmy je udávána olše (alder) nebo jasan (ash). Transparentní lak těla nástroje z přední strany je v provedení sunburst a je velmi zdařilý a na pohled moc pěkný, na zadní straně nástroje je již jen transparentní červený lak, nicméně také velmi slušivý.
Dovolím si teď trochu odbočit. Olši a jasan např. Fender používá u svých American kytar a baskytar. Na Mexiku se s jasanem nesetkáte. Tam je použita zpravidla olše a donedávna to byl místo ní dokonce jen topol (poplar). Na těla kytar z Asie se obecně nejčastěji používá agathis (dřevo podobné mahagonu, jen horší kvality) např. na kytary a baskytary Squier od Fendera nebo na nejlevnější kytary a basy od Ibanezu. Někteří asijští výrobci někdy raději uvádějí solidwood bez přímého určení dřeva. Pozor na označení plywood – jedná se o překližku!
Baskytara je pětistrunná, nicméně tvar těla z pochopitelných důvodů neodpovídá příliš originálu. Tvarem se nástroj vzdáleně blíží k čtyřstrunné verzi baskytary Ernie Ball Music Man StingRay. Tento dojem je umocněn i použitím kapkovitého tvaru pickguardu. Ten je pak z třívrstvého plastu (černá-bílá-černá) upevněného devíti vruty. Krk je z javoru (maple) s 21 jumbo pražci zasazenými v dolepovaném též javorovém hmatníku a je přišroubován k tělu čtyřmi vruty vedoucími v kovových pouzdrech. Značky na hmatníku jsou vyvedeny ve formě teček z černého plastu a jsou umístěny ve standardních polohách. Krk je lakován příjemným matným lakem. Ořech (nultý pražec) je vyroben z černého plastu, přičemž průřezy pro struny by z výroby mohly být lépe zapraveny, tedy bez otřepů. Hlavice nástroje je elegantní, podobná originálu se systémem umístění otevřených ladících mechanik 4+1. Hlavice není k tělu připojena pod úhlem, ale tvoří s krkem jeden celek v jedné rovině a je tedy logicky vybavena srážečem strun pro struny A a D. V místě přechodu hlavy a krku je umístěn otvor pro přístup k matici výztuhy krku. Masivní ladící mechaniky s velkými listy jsou už od pohledu kvalitní, výborně drží ladění a mají hladký chod bez skoků nebo viklání listů strojku.
Kobylka je z ohýbaného plechu s pěti výškově a polohově stavitelnými kameny ve tvaru válečků a je přišroubována k tělu nástroje šesti vruty.
Jak již bylo řečeno, krk nástroje je z javoru a je opravdu masivní a mě osobně svého času perfektně padnul do ruky (konečně pořádné poleno a ne ty "moderní" ploché krky ala Ibanez). To bylo první, co mě na téhle base okamžitě zaujalo. Jinak nástroj vykazuje velmi dobré dílenské zpracování, jehož jediným podstatnějším a nejvíce vadícím nedostatkem patrným na první seznámení se s nástrojem byly nezabroušené pražce. Tento nedostatek se mi podařilo odstranit asi za půl hodiny. Kolik by to zabralo času v sériové výrobě?
Spoj krku s tělem nástroje vykazuje při jedné straně tenkou štěrbinu, která by tam také neměla být. Kupodivu toto nemá zřejmě nějaký fatální důsledek na zvuk. Také vyleštěnost laku nebyla taková, jaká být měla. Na vrchní a spodní straně byl lak dokonale hladký a lesklý, na bocích drsný, matný, nevyleštěný. Vyhlazení přišlo až časem používáním.
Basa je vybavena dvoucívkovým pasivním snímačem typu Music Man (humbucker) s charakteristickými viditelnými pólovými nástavci velkého průměru a třípásmovým aktivním předzesilovačem s třemi ve střední poloze aretovanými potenciometry ekvalizéru (basy + středy + výšky) a jedním potenciometrem celkové hlasitosti. Baterie se nachází za černým plastovým krytem (bohužel bez stínění hliníkovou folií) na zadní straně nástroje a pro její výměnu je tudíž bohužel nutno odšroubovat 4 vruty tohoto krytu. Prodražila by se o moc výroba, kdyby baterie měla samostatnou zacvakávací kapsu a kryt elektroniky byl vybaven stíněním? Byl jsem také nucen vyměnit původní, ne zrovna kvalitní, 9V baterii za alkalickou, která by snad už dnes měla být standardem! Po několikerém zašroubování a vyšroubování vrutů krytu bylo potřeba dírky pro vruty zaslepit a poté je vruty znova proříznout, protože se v nich vruty volně protáčely.
Seřízení nástroje bylo celkem slušné, rozhodně lepší než kolikrát nástroje i renomovaných firem. Musel jsem jen podle ladičky seřídit pomocí kamenů kobylky ladění v polohách. Dohmat a průhyb krku byl příjemně seřízen již z výroby. Každopádně další vadou bylo lehké přepadávání na hlavu.
Zvuk
Druhou věcí, která mě na téhle basičce tenkrát naprosto uchvátila, je zvuk. A to výborný, průrazný, hutný zvuk, se znatelným charakterem originálu, se kterým jsem se nestyděl jít ani do studia. Ovšem snaha o dobré nazvučení tohoto nástroje klade vysoké nároky na zvukaře a samozřejmě i na samotného basistu, protože ze zvuku valícího se z nástroje lze snadno udělat jednu velkou zahuhlanou kouli. Nástroj již nasucho produkuje silný tón s dlouhým dozvukem (sustainem), co teprve po zapojení do aparátu a přidání kompresoru? To je pak zvuková lahůdka. Zřejmě i vlivem použité aktivní elektroniky má basa minimální šum (téměř žádný). Je to dáno zřejmě i tím, že potenciometr výšek má malý zdvih. Ovšem po namontování nové firemní aktivní elektroniky, které jsem provedl, se i toto významně změnilo a už tak hustý zvuk se dále o 100% zlepšil a to bez extrémního vzrůstu šumu.
Hodnocení
Hezký vzhled, pokulhávající dílenské zpracování, ale velmi dobrý zvuk. Celkově se rozhodně i s původní elektronikou jedná o nástroj o třídu výš, než by člověk usuzoval z jeho ceny. Dnešní modely firmy Fokus jsou ve zpracování rozhodně o kus dál, a to navíc s nižšími cenami.
Za fotky díky Viktorovi alias Asian Bamboo.