Téma: TecAmp Puma 1000 (zesilovač) a M 212 (box)
TecAmp Puma 1000 a M 212
Rok výroby: 2011
Země původu: Německo
Koupeno: http://www.hudebnishop.cz/
Oficiální ceny v době objednání (červen 2011):
27.439 Kč = Puma 1000 (zesilovač)
19.212 Kč = M 212 (box)
1.221 Kč = PS1B Puma Soft Bag (obal na zesilovač)
1.347 Kč = CCM750 Cabinet Cover (obal na box)
Úvod
Německá firma TecAmp nedávno oslavila 25 let své existence a přestože není nijak extrémně známá, alespoň já jsem o ní donedávna nikdy neslyšel, tak se může pochlubit některými zvučnými jmény, zmíním alespoň dvě, Richard Bona a Ken Taylor. Více informací získáte na oficiálních stránkách http://www.tecamp.de.
Popis, konstrukce, parametry
TecAmp Puma 1000
Jedná se o digitální (class D) zesilovač o maximálním výkonu 1000 W do 4 Ohmů, potažmo 700 W do 8 Ohmů. Tento výkon je k dispozici jen v tzv. můstkovém zapojení, jinak je výkon 2x500 W do 2 Ohmů, případně 2x350 W do 4 Ohmů. Váha zesilovače je krásných 2,8 kg, rozměry jsou též příznivé a to šířka 27 cm, výška 8 cm a hloubka 25 cm. Šasí, jak se sluší a patří na drahý výrobek, je tvořeno bytelnými plechy. Nebudu zbytečně popisovat elegantní černo-stříbrný design zesilovače, stačí, když si prohlédnete následující fotky.
Uvnitř zesilovače je útulno jako v pokojíčku, snad elektrotechnici mezi vámi toto a přiložené fotky ocení. Výrobek je německý, původ většiny součástek netuším, nicméně ventilátor je každopádně Made in China, což by se při dnešní situaci ve světě dalo i předpokládat. Zdroj je spínaný. Ventilační otvory jsou na bocích a dochází tedy k plynulému proudění vzduchu do zesilovače a zase ven. Ventilátorek se ovšem rozběhne jen v případě potřeby, podle toho, jak to žhavíte. Většinou ho mívám tichý a nehybný. Občas se na půl minuty zapne a zase ztichne. Je fakt, že ze zesilovač vytěžuji limitně na 350 W.
Detailní fotografie předního a zadního panelu jsem integroval do jednoho obrázku:
Ovládací prvky popíšu zleva doprava a nejprve začnu převážně horní řadou. Prvním potenciometrem hned vedle červené LEDky pro indikaci klipingu je Gain. Gain je poměrně dost citlivý, chce to s ním zacházet opatrně. Osobně se pohybuji v hodnotách do 1/2. Zesilovač (předzesilovač) lze lehce dostat do klipu. Toto je samozřejmě ovlivňováno i nastavením ekvalizéru. Na fóru je přímo téma věnované klipingu, zanechám tedy polemik, zda to vadí či ne, já osobně se na doporučení výrobce snažím provést nastavení tak, aby LEDka klipingu pokud možno vůbec nesvítila, maximálně spíš výjimečně problikla.
Dalším ovládacím prvkem je filtr Taste. Ve střední aretované poloze by zvuk baskytary neměl být nijak frekvenčně ovlivněn. Otáčením potenciometru Taste proti směru hodinových ručiček lehce ubývají basy, ale hlavně přibývají vyšší středy a výšky, v opačném směru přibývají basy a nižší středy, vyšší středy a výšky naopak mizí, zvuk se zahuhlává a stává se vhodný pro vintage styly a reggae.
Navazuje v černém poli sekce ekvalizéru začínající potenciometrem Lo, který je situován na 70 Hz se zdvihem a útlumem +/- 15 dB, následuje LoMid na 250 Hz s +/-12 dB, pak HiMid na 800 Hz též s +/-12, a nakonec ovladač Hi na 5 kHz s +/-15 dB. Všechny potenciometry počínaje Taste, konče Hi mají aretaci ve střední poloze. Ekvalizační sekce je doplněna přepínačem Bass Boost na 30Hz se zdvihem 12 dB a na druhé straně je podobně přepínač Hi Boost na 10 kHz také se zdvihem 12 dB.
Za ekvalizační sekcí je celková hlasitost reprezentovaná potenciometrem Master. Následují dva přepínače. První slouží jako Mute a výrobce jej doporučuje používat nejen např. při ladění nebo výměně nástroje, ale i při zapínání a vypínání zesilovače. Druhý přepínač Post umožňuje poslat z navazujícího XLR DI výstupu zvuk před nebo za korekcemi. Zapnutí všech dříve a dále jmenovaných přepínačů indikuje vysoce svítivá bílá dioda. K XLR výstupu mám též poznámku. Jedná se vlastně o tzv. plně transformovaný DI box. Plně transformovaný znamená, že je proveden pouze pasívními členy (bez napájení), a i z tohoto důvodu, pokud se nemýlím, zesilovač nikde nemá jinde obvyklý přepínač Ground Lift na odzemnění. Pro pochopení problematiky pasivního a aktivního direct boxu doporučuji článek na stránkách časopisu Music Store.
Druhá řada ovládacích prvků začíná jedním jackovým vstupem pro nástroj. To, zda se jedná o nástroj pasivní či aktivní lze navolit hned vedle umístěným přepínačem -10, který sílu signálu sníží, jak i z jeho názvu vyplývá, o 10 dB. Následuje ovladač Compressor svázaný s přepínačem Attack Time. Tento přepínač změní nástup kompresoru z 5 na 25 ms. Kompresor je velmi použitelný, ještě jsem se nesetkal s tak použitelným v zesilovači zabudovaným kompresorem. Dovedl bych si ho představit i jako můj jediný. Na hraní, kde nepotřebuji efekty, které mám v pedalboardu, a tedy s sebou pedalboard s mým hlavním lampovým kompresorem EHX Black Finger netahám, mi bohatě tento zabudovaný stačí. Za již popsanými přepínači v černé sekci ekvalizéru následuje potenciometr Line/Effect Mix. Tento potenciometr má dvojí funkci. Jak bude řečeno dále, na zadní straně je vstup např. na MP3 přehrávač, a tedy tento ovládací prvek nastavuje i hlasitost tohoto zdroje. Druhým způsobem užití je jako ovládač efektové smyčky. Otočení zcela doleva efektovou smyčku vyřadí. Otáčením doprava (po směru hodinových ručiček) přimícháváte efekt, smyčka tedy funguje jako paralelní. Ovšem při otočení zcela doprava se z ní stane smyčka sériová. Za tímto ovladačem je umístěn vstup na footswich označený jako Compressor/Mute a jak je již zřejmé z názvu, tímto footswichem, který není standardním příslušenstvím zesilovače, spínáte kompresor a mute.
Pak už zbývá jen hlavní kulatý kolébkový vypínač Power. Jeho zapnutím dojde k efektnímu rozsvícení loga TecAmp na čelním panelu. Jeho modrá barva je daná jednak modrým sklem (možná plexisklem, nekoukal jsem) a jednak třemi též modrými LEDkami jako zdroji světla.
Zadní strana zesilovače je též bohatě vybavena. Opět popíšu zleva doprava. Pod přepínačem napájení 230/115 V je schránka s pojistkou a hlavně konektor na přívodní kabel. Následují sekce koncového zesilovače Channel A a Channel B s ovladači výstupní hlasitosti a kombinovanými speakon/jack výstupy. Kanál B je ještě navíc doplněn přepínačem SUB umožňujícím uříznout frekvence nad 200 Hz, přičemž se navíc zvýší úroveň tohoto kanálu o 12 dB. Další sekcí je výstup pro můstkové zapojení s přepínačem aktivace tohoto režimu. Pak je tam 3,5 mm jack výstup na sluchátka a stejně tak 3,5 mm vstup na např. již zmiňovaný MP3 přehrávač. Zvláště vstup Aux In jsem již mnohokrát použil. Dále pokračujeme vstupem a výstupem efektové smyčky, přičemž vstup Return může sloužit i jako Line In, kdy zařízení použijeme jen jako koncový zesilovač, nebo do tohoto vstupu můžeme připojit i další nástroj, samozřejmě v obou případech dojde k připojení až za korekcemi. Posledními zdířkami jsou Line Out a Tuner, čili výstup na ladičku.
TecAmp M 212
Box má výkon 600 W, 4 Ohmy a je osazen dvěma 12" reproduktory s neodymovými magnety a též neodymovou hornou. Dalšími parametry boxu je citlivost 102 dB, frekvenční rozsah 36 Hz až 19 kHz, váha 20 kg, rozměry jsou následující: šířka 54 cm, výška 75 cm, hloubka 41 cm. Box je vyroben z 15 mm silné překližky z italského topolu a je potažen černou koženkou. Přední mříž je vyrobena z perforovaného černě práškově lakovaného plechu a je po stranách doplněna ozdobnými kovovými lesklými lištami. Bassreflex je situovaný na přední straně boxu. Ucha jsou značně netradičního tvaru a lze je vlastně chytit kdekoli. Úchyty jsou ergonomicky tvarované a nejvhodnější jsou právě pro přenášení jednou osobou. Ve dvou už to moc pohodlné není, nicméně stejně si bednu i s ohledem na její nízkou váhu vždy přenáším sám. V jednom z uch je opět netradičně umístěn přepínač ovládání horny. Polohy umožňují 5 různých nastavení ve dvou režimech (Soft Attack a Hard Attack) plus úplné vypnutí horny, jak je vidět i z dalšího obrázku.
Na zadní straně boxu už jsou jen sdružené speakon/jack vstupy a označení boxu na kovové destičce.
Na spodní straně boxu jsou čtyři gumové kulaté stavěcí nožičky. Všechny rohy boxu jsou chráněny kovovými plechy.
Když jsem sundal ochrannou mříž, zjistil jsem, že celá ozvučnice, na které jsou reproduktory přichycené dokonce imbus šrouby, tedy ne obvyklými křížovými šrouby, je potažená měkkou textilií. Takto box vypadá bez oné mříže:
Vertikální bassreflex je v neobvyklém podlouhlém tvaru. Box umí opravdu pěkně funět.
Pohled na repro otvorem pro madlo:
Zadní vnitřní stěna boxu je vytlumena molitanem. To, co tam dále vidíte, je připojení speakon konektorů.
Obaly
K zesilovači i boxu jsem pořídil originální obaly. Oba obaly jsou perfektně zpracovány. Oba jsou navíc polstrované. Obal na box má částečně odnímatelnou přední stranu. Po stranách přední strany jsou zipy, které umožňují tuto přední stranu zvednout. Snad je to pro snadnější nasazování (zadní strana toto neumožňuje), nicméně tohoto nevyužívám a nasazuji a sundávám obal klasickým svislým posunem. Na zadní straně jsou dále textilní gumičky pro zaháknutí obalu za stavěcí nožičky.
Obal na zesilovač má odnímatelnou (odklopnou) přední i zadní stranu. Navíc má po stranách a nahoře průduchy ze speciální síťoviny, takže lze zesilovač používat uvnitř obalu, což z pohodlnosti hlavně na zkouškách i dělám. Prostě odklopím uši, přetočím je pod spodní stranu, zapojím kabely a hraju. Tyto uši jsou vypolstrovány speciálně tlustou pěnou, která mi spíš připadá jako gelová výplň, a možná to tak i bude, a ať tak nebo tak, každopádně poskytuje maximální ochranu ovládacím prvkům. Bag má samozřejmě i popruh pro nošení přes rameno.
Odklopená čelní strana obalu:
Odklopená a podložená čelní strana obalu:
Zesilovač v provozním stavu na boxu:
Zvuk
Jeden z nejčistších zesilovačů, které jsem měl možnost poznat. Tato čistota samozřejmě nemusí každému vyhovovat. Díky tomu je zesilovač řekl bych i hodně citlivý na kvalitu nástroje. Co vleze dovnitř, to vyleze ven. Nějak znečistit zvuk lze jen částečně filtrem Taste, jinak samozřejmě je potřeba tu víc, tu méně zasáhnout do ekvalizéru. Každopádně Music Man zní jako Music Man, MTD zní... no prostě jinak než MusicMan. Do tohoto mixu vlivů nám ještě vstupuje box. Box TecAmp M 212 má dostatek hlubokých basů, na čemž se podílí i dvanáctipalcové reproduktory. Ale už to přece jen nejsou desítky, takže musím přitlačit trochu víc na vyšších středech, ale za tu měkkost dvanáctek to vážně stojí. Kdyby někdo chtěl poznamenat, že to je tím, že můj StingRay je dvoupásmový a tedy mu chybí středy, tak namítnu, že MTD má třípásmovou aktivku a nastavení pro něj používám stejné. Horna nešumí a dodá potřebné frekvence dle chuti v pěti různých nastaveních. Co se týká výkonu, tak si většinou nestěžuji, zpravidla master nedávám za půlku s nastavením gainu též před půlkou. Bohužel začali dělat tento zesilovač 2x500 W do 2 Ohmů, minulá verze to dokázala do 4 Ohmů a tedy využiju v boxu "jen" 350 W, ale už se mi stalo, že mi to bylo málo, a tedy další box by se mi občas asi hodil.
Zvukové ukázky naleznete ZDE.
Spolehlivost, životnost
Aparát mám krátce (cca půl roku), zatím absolutně bez problémů. Co jsem se bavil s oficiálním dovozcem do ČR, tak zatím neměli jedinou reklamaci, holt asi ona pověstná německá kvalita, tak jen doufám, že to bude platit i u těchto kousků, protože s tímto aparátem hodlám dlouho vydržet, maximálně přikoupím další box. S touto vizí jsem i dvoukanálový 1000 wattový zesilovač kupoval.
Hodnocení
Vynikající ultračistý zesilovač, lehká konstrukce, výkonný lehký box rozumných rozměrů a v jejich spojení i výborný zvuk a dostatečný výkon.
Poznámky
K zesilovači se dodávají jako součást rackové uši z lehké slitiny (asi hliník).
Tyto uši mi zapomněli dodat. Když jsem se připomněl, tak mi TecAmp poslal jako omluvu dvě samolepky (čert je vem), ale hlavně speciální protiskluzovou podložku. Když totiž holý zesilovač, tedy bez obalu, položíte na reprobox, tak při vyšší hlasitosti se po boxu vlivem vibracím posouvá, a musíte ho hlídat aby vám nesletěl. Toto je asi největší nevýhoda digitálních zesilovačů způsobená jejich nízkou váhou. Nicméně s touto podložkou, případně se zesilovačem v obalu s překlopenýma ušima toto nehrozí. Podložka se pohodlně složená vejde do kapsy na obalu zesilovače a je tedy v případě potřeby po ruce.
Můžete narazit i na starší řadu zesilovače Puma 1000. Má můstkový výkon 1000 W do 8 Ohmů a jinak 2x500 W do 4 Ohmů. Poznáte ji podle chromově lesklých přepínačů na čelním panelu. Moje nová verze je má černé. Starší verze taky nemá výstup na sluchátka a vstup na MP3 přehrávač a také nemá plně transformovaný DI výstup. Podobně je to i s verzí Puma 500 (300), navíc ty starší verze mají stejný rozměr jako Puma 1000, novější verze mají zhruba poloviční výšku.
Stará a nová verze TecAmp Puma 500