Téma: stupnice
kdyby se nááhodou někomu chtělo sem hodit odkaz nebo mi poslat na mail dunde.e@centrum.cz stupnice buď v tabech nebo v notách(budu si je muset přeložit) tak bych mu byl vdečný
David Eden WTX-260 , SWR Goliath 2x10 (x2), HOCKE BN110
Nejste přihlášen. Přihlaste se, nebo se zaregistrujte.
Baskytara.com » Technika hry » stupnice
Stránky 1
Chcete-li přispívat, musíte se přihlásit nebo projít procesem registrace.
kdyby se nááhodou někomu chtělo sem hodit odkaz nebo mi poslat na mail dunde.e@centrum.cz stupnice buď v tabech nebo v notách(budu si je muset přeložit) tak bych mu byl vdečný
bassics/ scale arpeggio finder
nechtěl sem zakládat nový tema..
sem absolutní začatečník a potřebuju poradit, jak rozkládat jednotlivý tony.
když např. hrahu dokola 4 akordy C G A F , tak jak to rozložim,aby to ladilo.Vim že je spousta možností. poradí někdo,nebo pošle něco třeba na mail? Jo a noty vubec neumim,tak sorry
díky moc
Je důležitý, abys věděl, co je dur, mol, 7 , mai, atd, atd...
Chca nechca je potřeba trocha ty teorie. Ale dyž se naučíš základy, pak to půjde samo...
No a nauč se molový a durový stupnice. A ty tóny tam můžeš hrát.
Tohle je vzorek pro akordy od A, dalsi ziskas posunem na pocatecni ton.
Delku jednotlivych tonu muzes menit ruzne (misto prvni pulky hrat treba 2 ctvrtky) nebo se zas vracet k vychozimu tonu.
a co je to ten dur,mol,7,..:)?
http://www.pixy.cz/apps/stupnice/
mají to sice hezky udělaný, ale moc tomu nerozumim:(
budu si asi muset najit někoho kdo mi to vysvětlí...
No zaklad je abys vedel co je kde na strune za ton.
Prazdne struny od nejslabsi jsou-G,D,A,E.
Stupnice C dur: c,d,e,f,g,a,h,c
a co je to ten dur,mol,7,..:)?
dur je "normální" akord (D,A,...) a mol takový ten "rozbrečený" (Dmi, Ami,...)
mili napsal:a co je to ten dur,mol,7,..:)?
dur je "normální" akord (D,A,...) a mol takový ten "rozbrečený" (Dmi, Ami,...)
Jojo, tak to slysime a muze za to tercie v akordu... mala/velka... kdyz si to clovek uvedomi, prijde na to, v cem se ty stupnice lisi a je uplne jedno, ve sve podstate, jak se jmenuji, mysleno zakladni ton...
To milli : nechci tu vypadat jako svině, ale rád tyhle a samozřejmě i jiný věci vysvětluju za peníze a osobně i s nástrojem. Aneb Danovy lekce basy
tady mas jeste par obrazku abys to lepe pochopil, jinak doporucuju nejakou ucebnici: tohle je z Rockova baskytara jednoduse--Dietrer Petereit.
hodne zdaru pri uceni
chlapi dík,zkusim se do toho zabrat...
Mrkni ke mně:
http://sweb.cz/BuBass/hudebniny/stupnice/
bubass: máš to taky hezký,ale mě to stejně nic neříká:(
to je dělaný v tabech?
Hm...tak to je hezké... větší ránu pod pás sem si nedokázal představit..
Asi rok si myslím,že hraju a umím stupnice,ale asi sem teda na velkym omylu..
Mě to už přišlo divný v tom Guitar Pru,že ty tóny tam vůbec nejsou..přitom ty stupnice jsem se učil z kytarový knížky,jenom jsem vynechal struny. Je ale dost divný,že mi to nepřišlo do týhle doby divný,takže to asi trochu pasovalo.
Jinak děkuju BuBasovi za ty stupnice v tabulaturách
Zajímalo by mě,co jsem vlastně hrál..
Třeba tohle byla moje "stupnice Cdur"
G|--------------5-7-
D|----------5-7-----
A|------5-7---------
E|--5-8-------------
a tohle "stupnice Amoll"
G|--------------2-5-
D|----------2-5-----
A|------3-5---------
E|--3-5-------------
Nevíte,odborníci,co jsem vlastně hrál??? Asi to byla nějaká blbost a sem teďka docela naštvanej,že sem si myslel,že ty stupnice fakt umim.....
Nevíte,odborníci,co jsem vlastně hrál??? Asi to byla nějaká blbost a sem teďka docela naštvanej,že sem si myslel,že ty stupnice fakt umim.....
Obecně mám z tebe pocit že si myslíš že to fakt umíš a to ve všech směrech..trochu pokory by neuškodilo. Ty tvoje stupnice jsou divné...a ještě divnější je že si žil v tak milné představě. CDFGAHC se zpívalo v 1třídě. A ta stupnice nebyla uplakaná..tvoje "durová" je spíš "molova pentatonika".
Jinak stupnic je moc druhů a chce to trochu znát i souvislosti, pokud se chceš jima zabývat. A hlavně základ, vědět že stupnice Cdur je CDEFGAHc celkem 8 tonů v jedné oktávě a né 6.
Opravdu pokoru a víc sebekritiky příště až budeš chtít ukázat že punk máš v malíku. Myslím že ještě budeš muset dost dlouho hrát abys zjistil že to nemáš tak zmáklé jak si myslíš.
Nemám rad lidi co umí přadrnčet nějakou stupnici a .... no nic.
K takovem lidem fakt nepatřim,můžu říct,že to,co sem se naučil,sem se dost nadřel.. ale dost mě to teďka fakt naštvalo,neodvedeš si představit situaci,kdy se učíš stupnice třeba půl roku a pak po dlouhý době zjistíš,že ty stupnice vlastně vůbec stupnicema nebyly..vůbec nechápu,jak se to mohlo stát..
Teď,když nad tím tak přemýšlím,sem asi fakt uplnej magor,že mě to s tou Cdur nenapadlo
Naštěstí to nevypadá tak těžce,ale budu se muset všechno přeučit.
Opravdu pokoru a víc sebekritiky příště až budeš chtít ukázat že punk máš v malíku
To sem vůbec ukázat nechtěl,tak mě prosím nechytej za slovo,šlo jenom o tu rychlost,ale to už sem psal..
Myslím že ještě budeš muset dost dlouho hrát abys zjistil že to nemáš tak zmáklé jak si myslíš.
Tak tohle je moudro ze života (a to teďka myslím smrtelně vážně). Mám šílený mezery a na některý budu narážet ještě dost dlouho.
neodvedeš si představit situaci,kdy se učíš stupnice třeba půl roku a pak po dlouhý době zjistíš,že ty stupnice vlastně vůbec stupnicema nebyly... Naštěstí to nevypadá tak těžce,ale budu se muset všechno přeučit
No, to si fakt nedovedu představit. Umím na basu velký houby, ale durovou stupnici jsem poznala, ještě než jsem se naučila basu vůbec držet. A i kdybych to po sluchu nepoznala, tak by mi minimálně přišlo divný hrát C dur od G.
Durová stupnice opravdu nevypadá těžce a ani neni. Řekla bych, že je primitivní. Hraná obtón je ideální na ranní rozehrání ještě v polospánku
Dunde.e psal(a):
Opravdu pokoru a víc sebekritiky příště až budeš chtít ukázat že punk máš v malíku
To sem vůbec ukázat nechtěl,tak mě prosím nechytej za slovo,šlo jenom o tu rychlost,ale to už sem psal..
Osobně z tebe mám stejný pocit jako Dunde.e. Myslím, že nejde jen o tento případ.
Asi tak působim... těžko říct,co mám udělat,abych si tady zlepšil reputaci
Asi míň plkat a víc hrát
Patřím do tý kategorie hráčů,kteří spíš víc hrajou než myslí a pak to dopadá blbě.
Lukáš: Napsal sem ti tam nějaké cvičení, tys ho zhodnotil že tak za hodinu chytneš na to ten správný klíč a pak už to je vyřešené. Přitom sem tě jasně upozornil že to snadné není, to cvičení jako většina, nemá žádný strop. I kdybys ho dal mistrovi basákovy tak by v něm dokázal nasekat chyby (hrál by ho třeba dvakrát tak rychklo jako amatér). Přitom rychlost musí být spojena s kvalitotou !!! Uvědom si že to není jen o tom přehrát nějakou stupnici, nebo ji umět. Kdyžtak už zahrát ji a to ve velkém stylu. Tzn. když ji budeš chtít hrát přesně a stejnoměrně tak tak musí znít, pokud chceš akcentovat musí to tam být a když pojedeš s metronomem a budeš chtít jet přesně (jakože všechno bys měl cvičit s metronomem) tak to musí na sobě sedět a zadek na nočníku a to vše v malém i rychlém tempu.
Stupnice ti ale v technice nepomohou, není to cvičení je to spíš takový dešifrovací kód. Lze z nich poskládat ruzné cvičení, ale hrát např Cdur a ještě jen v jedné oktávě je docela nanic, protože tam ty prsty moc nepocvičíš (prsteník použieš jen jednou). Nauč se Durovou a obyč. Molovou(aiolská)....až začneš zkoumat jak se skládá který akord tak ti to pomůže. Ale nejlepší by bylo to fakt v tém případě s někým konzultovat.
A začni to brát s respektem. Knižku taky nestačí jen přečíst - proletět očima, musíš ji pochopit, něco přečíst vícekrát znovu se vrátit, zamyslet se nadtím a říct si jestli to je myšleno tak nebo naopak.
Pozn. Když už hraješ ty stupnice, tak si říkej které tony zrovn hraješ. A za domácí úkol si zahrej C dur a Amol. Mohl by si přijít na jednu zvláštnost DETEKTIVKA
Předpokládám že dokážeš pojmenovat jednotlivé tóny na hmatníku, pro jistotu
Gstruna g g# a a# h c c# d d# e g
Dstruna d d# e f f# g g# a a# h d
Astruna A A# H c c# d d# e f f# a
Estruna E F F# G G# A A# H c c# d d# e ....
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 .....
Slabší nátury ať nepokračují dále v čtení a kdyby náhodou tak to moc neřešte a neptejte se proč berte to jako zjevenou pravdu
i u tohoto popisu jsou různé "špeky" že např c# je to samé jako des ale přitom to je jiné . Asi nejednodušeji řečeno, když jdu z C o půltón nhoru tak je to C# (Cis), kdbych šel z D o půltón dolů pak je to Des. Dříve to byly dva zcela různé tony (Cis,des) a např na varhanech pro každe tento ton byla samostatná klapka. U temperovaných nástroju zní ty tony stejně (sjednotili se) ale v hudebním zápisu se to píše podle určitých zákonitosti.
A H se zančí někdy B (na ladičkách je většinou tak označené) a Místo A# se dost používá zase B ....asi záleži v jaké poloze zeměpisné šířky a délky se člověk zrovna nachází
měl bych tu jeden takovej technickej dotaz po prečtení tohohle tématu jsem se odhodlal snížit moji nevědomost a chtěl bych se je pomalinku naučit. Díky Bubasovi mám na jeho stránkách zapsaný všechny stupnice, jen se chci ujistit zdali tenhle tabulaturový zápis je k tomu správně, přikládám>> http://www.perihelium.xf.cz/stupnice_Ami.gif
No, já teda nevim, ale přijde mi, že tam má Bubas chybu. Já hraju stupnici A moll v aiolskym modu takhle:
G|--------------------
D|---------------5-7-
A|--------5-7-8------
E|-5-7-8-------------
G|---------------0-2-
D|--------0-2-3------
A|-0-2-3-------------
E|---------------------
S malou sextou - A,H,C,D,E,F,G,A.
Ale Bubas to tam má jinak. Je to s velkou sextou, tudíš dorský mod. A,H,C,D,E,Fis,G,A.
Kde je zakopanej pes?
Tak hmatník už tak nějak znám...asi třetí den u toho přemejšlim fakt hodně,abych pochopil,co je třeba malá a velká tercka (rozdíly v počtu půltónů..) apod.
JUráŠ: Na nastudování těchlech znalostí se mi asi zatím nejvíc osvědčila wikipedia,docela sem to i pochopil.
A H se značí někdy B
No.. a to je právě ten problém..jakej je rozdíl mezi stupnicí Hdur a Bdur???
Vůbec sem to nepobral..trochu to tady rozepíšu..je mi jasný,že v tónech se to moc neřeší,protože to je to samý (myslim,že Amíci píšou B místo H),ale když sem viděl ty stupnice,tak sem to nepochopil.
Stupnice tóny předznamenání
H dur h cis dis e fis gis ais h 5#
B dur b c d es f g a b 2b
Takže to je vlastně to samý? Nebo jak mám poznat,kdy je H a B? Protože sem koukal,že je mezi tím rozdíl i v akordech (Hmi a Bmi,Hdur a Bdur)
Jo a jo....teďka koukám,že Bb se značí někdy jako Ais/B..ale stejně to furt nechápu
...asi záleži v jaké poloze zeměpisné šířky a délky se člověk zrovna nachází smile
Jedine. Jak hezky Wikipedie rika (ted nevim, esi Ceska, Nemecka, nebo Anglicka), ze oznaceni naseho tonu H pouzivaji oznaceni B pouze: Americani, Turci a este jeden malej narodek. Zatimco vsichni ostatni pouzivaji prave ono zminovane H.
Je smula, ze sem hral ze zacatku s jednim Amikem a jednim Turkem A taky me stve, ze jen quli respektu, temer kazdej muzikant pise do svyho tabu B misto H (i dyz je treba Slovak) Grrr.
o a jo....teďka koukám,že Bb se značí někdy jako Ais/B..ale stejně to furt nechápu
Obě jsou to durový stupnice, jedna začíná od H, druhá od B (Ais). Poměr půltónů mezi intervalama je tam stejnej. Je jedno, odkud začneš.
Dur:
prima-sekunda: 2 půltóny
sekunda-tercie (velká): 2
tercie-kvarta: 1
kvarta-kvinta: 2
kvinta-sexta: 2
sexta-septima: 2
septima-oktáva: 1
Aiolská Mol:
prima-sekunda: 2 půltóny
sekunda-tercie (malá): 1
tercie-kvarta: 2
kvarta-kvinta: 2
kvinta-sexta: 1
sexta-septima: 2
septima-oktáva: 2
OK,tak to už chápu...ale třeba v mollových stupnicích je Aismoll i Bmoll..
ais moll ais his cis dis eis fis gis ais 7#
b moll b c des es f ges as b 5b
To sem z toho jelen
Lukáši, logicky, uvažuj logicky. Ukaž mi, kde zahraješ na base his nebo eis. Co se stane s H, když ho zvýšíš o půl tónu? Ozve se C . Co se stane s E, když ho zvýšíš o půl tónu? Ozve se F . His zní jako C a Eis jako F. Počítej půltóny.
Aiolská Mol:
prima-sekunda: 2 půltóny
sekunda-tercie (malá): 1
tercie-kvarta: 2
kvarta-kvinta: 2
kvinta-sexta: 1
sexta-septima: 2
septima-oktáva: 2
Je to jedna a ta samá stupnice.
Mě to vůbec nelezlo do hlavy proč to maj tak napsaný teďka je mi to jasný...áá,kdybych radši víc přemejšlel a míň psal
Tak já myslim, že je lepší psát, než pak hrát něco blbě. Podle mně na to jdeš zbytečně složitě. Připomínáš mi našeho fyzikáře za základky - proč to dělat jednoduše, když to jde složitě Pokud se v notách nevyznáš, tak se nauč durovou a molovou stupnici podle tabů, a pak už je dáš po sluchu od kterýhokoliv tónu.
Hlavně basa i kytara má výhodu v tom, že prstoklad stupnic je furt stejnej. Takže se stačí naučit základní stupnici durovou a mollovou a pak můžeš už jen posouvat a máš Ddur, Gdur atd. To samý platí vlastně i u rozloženejch akordů
..prstoklad stupnic je furt stejnej..
Prstoklad se prostě musí zažít cvičením.
Mně učitel dával hrát nejdřív durovou stupnici v jedné oktávě, postupně po kvartách, tj od C, F, Bb, Eb, Ab atd.
pak přes dvě oktávy, pak kvintakodry stejným principem, septakordy, všechny možné mollové stupnice (dórská, jónská..přirozená, harmonická, melodická), tím se člověk prostě musí prokousat.
S rostoucím cvikem člověk získá větší přehled a začne chápat souvislosti - co vlastně hraješ a proč to tam hraješ - a vo tom to je.
S rostoucím cvikem člověk získá větší přehled a začne chápat souvislosti - co vlastně hraješ a proč to tam hraješ - a vo tom to je.
Furt cekam kdy to u me prijde.....
Furt cekam kdy to u me prijde.....
Neboj, do tri let je to u Tebe jak na koni
Neboj, do tri let je to u Tebe jak na koni wink wink wink
Pisu si do kalendare.
S rostoucím cvikem člověk získá větší přehled a začne chápat souvislosti - co vlastně hraješ a proč to tam hraješ - a vo tom to je.
Juj, taky bych to chtel uz umet chapat. To mi prijde jako ten zasadni zlom a posun, ktery se zatim nedari...
Nejhorší je,že když takhle fidláš třeba měsíce,někdy i pár roků a pak ti to cvakne v jednom dni v jednom okamžiku - pak si připadáš jako totální zabedněnec
zasadni zlom a posun
A dalsi pak bude, ze budes hrat od prirozeni - teda proste od prirody. Jakoze tam das cokoliv. Priklad:
Na letosnim Prazskym srazu byl i Funkazin. No a ja zacal (jako dycky bekat - pro nej neznamy songy) a von se pridal. To sem teda cumel.
No a pak pride dalsi a dalsi zlom, ale k tem se este nikdo nepropracoval...
Tak na takový zlom jsem čekal pět let. Až pak mi došlo, že na to nemám čekat, ale jít tomu štěstíčku trochu naproti, takže oprášena škola hry na basu a hurá do zkušebny... Třeba se to časem projeví
Jedna nahrávka,která má přímo slovo "stupnice" v názvu a je teda dost zajímavá na přemýšlení: Jaco Pastorius - Chromatic Fantasy
http://www.911tabs.com/link/?2231117
(Pro šťouraly: nekontroloval jsem správnost tabulatury)
Tak sem se rozhod, že bych měl udělat něco se svojí naznalostí hudební teorie, dycky sem si myslel že když je člověk dobrej tak nejlepší bude to všechno řešit co nejmíň vědecky a dělat všechno logicky, pěkně a tak..... Nevíte někdo o ňáký knížce, která by mi všechnu tu teorii vysvětlila? takový ty proč ňáký intervali za sebou zvěj tak a tak, a spolu proč to hraje takle..... atd atd atd. Zas se nedá řict že bych vubec nic nevěděl, chodum od zuš na housle tak aspoň poznám stupnici atd....ale jinak mam děsný mezery....
Covece, to by mi taky bodlo. Nekde, kde to je krasne vysvetleny, jaky sou rozestupy a ne, ze to musim vsechno komplikovane pocitat sam a dopracovavat se k tomu sam. Nejlip na netu.
tohle je výbornej materiál ke studiu líbí se mi jak je to napsaný a člověk to z toho celkem chápe http://www.milansvoboda.com/skripta.html
Většinu věcí sem hledal ve wikipedii a ty základy mi našla.
Stránky 1
Chcete-li přispívat, musíte se přihlásit nebo projít procesem registrace.
Baskytara.com » Technika hry » stupnice