Zdravím, trvalo to, ale už mám bedýnku v kupě. Funguje to bezvadně. Těší mě, že se mi potvrdila moje představa o tom, že slušný zvuk můžu mít i bez auta a stržených zad. Čtěte vesele dál, budu rád za komentáře.
STAVBA
Překližka buk 12mm. Lepidlo Soudal 66A (150 Kč). Lepidlo nanášet plochou třískou ve vrstvě cca 0,5mm na každou stranu spoje, truhlářské svorky nutné. Lepidlo při tvrdnutí vyplní spoj a přepění přes hranu. Potah a mřížka jsou z hrubé látky (50 Kč), lepené Herkulesem. Repro PD 8BM30, úchytka a rohy (150 Kč) a kabeláž (150 Kč) z prodance.cz.
HMOTNOST
Hmotnost slepené překližky 4,5 kg. Komplet bez reproduktoru 4,8 kg. Komplet 7 kg.
TEORIE VERSUS VÝSLEDEK
Teoretický rozsah reproduktoru 50-4,5KHz odpovídá propípání sinusovou křivkou, měřeno uchem; na obě strany hranic hlasitost zvuku strmě klesá.
Ladicí frekvence basreflexu měla být 64,66 Hz (WinISD), měření je cca 57,5 Hz („rýžový test“). Rozdíl cca -10% mezi výpočtem a ověřením byl obdobný i při měření polotovaru s nalepenou polovinou slot portu.
SUBJEKTIVNÍ POSLECH (ZESILOVAČ TC ELECTRONIC BH-250)
Zkoušel jsem poslech hudby, jazzbass s kapelou (funky), kontrabas s kapelou (r’n’r). Basové frekvence jsou silné, nutno ubrat na korekcích. Středům je velmi dobře rozumět a krásně se táhnou. Středovýšek je dost, nejvyšší výšky (brilance, lokalizace, lehkost) jsou slabé. Korekce zesilovače dokážou nedostatek výšek kompenzovat za cenu ostřejšího zvuku. Hlasitost a dokonce i nosnost tónu je dostatečná, ale pocit frekvenční šířky zvuku se velkým boxům nevyrovná. Tranzienty jsou kompresované, při vyšších hlasitostech až k „ampegovské lampě“; nedokážu posoudit, ale po testu linkového výstupu se kloním spíš k tomu, že je to vlastnost zesilovače. Při hraní na jazzbass je to příjemně retro. Při hraní na kontrabas jsem dal volume na maximum a gain (v mém případě volume předzesilovače Fishman Platinum) hodně nízko; tím se dynamická odezva sestavy znatelně zlepší.
Při zacpání basreflexu minerální vlnou se hlasitost basů zřetelně silně sníží. Zároveň se však patrně zkrátí doba rezonance na basech - bas ztratí "halovost" a lépe se lokalizuje. Možná by bylo vhodné vnitřek bedny částečně zatlumit minerální vlnou, což při nejbližší příležitosti zkusím.
CELKOVÉ HODNOCENÍ
Hraje to líp než jsem čekal. Nepříjemně me překvapilo, jak hodně v kontrabasovém zvuku chybí "hornové" výšky; hlasitost i projev je však naprosto dostačující a výhoda úspory hmotnosti cca 4kg oproti Markbassu CMD121 při pěším plahočení půlnoční Prahou je pro mě rozhodující. Hlasitost je dostatečná pro hru s bicíma v malém klubu. Vyzkouším ještě částečné vnitřní zatlumení, od kterého si bůhvíproč slibuji přehlednější, teplejší bas. Myslím, že stejná konstrukce by fungovala i s 8mm překližkou, což by znamenalo cca 1,5kg úsporu hmotnosti. Menší box pro stejnou hlasitost si asi nedokážu představit. Pokud budu stavět další bednu, zkusím udělat ještě menší pro hraní bez bicích, přenositelnou v batůžku. Při stejné konstrukci a 6" reproduktoru (B&H 6NDL38) se lze dostat na poloviční objem a poloviční hmotnost; předpokládaný frekvenční rozsah by mohl být 60-7000 Hz, basů o něco méně než u tohoto boxu, což bych jen uvítal.
PODĚKOVÁNÍ
Truhlářům kmbnabytek.cz za perfektní nařezání překližky.
Nookovi za spoustu užitečných rad.
ZDROJE INFORMACÍ
www.subwoofer-builder.com/WinISD.htm
www.prodance.cz/ke-stazeni/winisd-repro-5quot6quot8quot.html
www.instrumento.cz/clanky-clanek-44-stavba-reproboxu-pro-amatery.html
www.repromania.net/teorie/komplexni-navrh-basovych-boxu-simulace-ozvucnice.php
End Correction pro Slot port: intl.jlaudio.com/header/Support/Tutorials/Enclosure+Ports/Tutorial%3A+Enclosure+Ports/656168
„rýžový test“: www.talkbass.com/threads/cab-builders-port-and-x-over-questions.329594/#post-4144489
Basy: '77 Fender Jazz Bass, '82 Pedulla MV fretless, '07 Jurkovič Precision.
Kontrabas: celomasiv neznámý cca 1920, renovace M. Sluštík, snímač Realist, preamp Fishmann Platinum Bass
Aparáty: EBS Gorm 2x10, Markbass Mini 121P CMD, TC electronic BH250