Téma: Ampeg SGT-DI
Ampeg SGT-DI
Rok výroby: 2024
Země původu: Čína
Cena: 9.500 Kč
Úvod
Jeden preamp od Ampegu jsem už měl, byl to SCR-DI, zvuk se mi líbil, ale jinak to byla děsná cihla. Jakpak se povedl reparát? Povedl.
Popis, parametry, konstrukce
Pěkné je to, moc pěkné. Rozumné rozměry 189×126×65 mm, rozumná váha 0,85 kg, pěkný kousek hardwaru je to, radost pohledět. Kovové šasi, kovové nožní spínače, kovové páčkové přepínače, kovové jackové vchodky, a plastové kloboučky ovladačů s výraznou bílou ryskou jsou taky moc pěkné. To samé barevné diody.
První sada vstupů a výstupů je na zadní straně. INPUT je vstup na nástroj, THRU je výstup třeba na ladičku, PREAMP OUT je výstup do aparátu LINE OUT/PHONES výstup hlavně na sluchátka. Uprostřed je napájecí zdířka pro adaptér, který je součástí dodávky. 9 V a 500 mA je rozumný požadavek na příkon.
Na pravém boku je dvojice zásuvek AUX IN v podobě malého stereo jacku a velkého mono jacku. Do sterea lze přivést například signál nějakého přehrávače pro potřeby cvičení, velký bude vhodnější na použití preampu jako sluchátkový zesilovač in-ear odposlechu. Parádní záležitost je ovladač AUX LEVEL, který je zamačkávací (typ push/push).
Podobný zamačkávací ovladač je i na levém boku, jmenuje se CAB LEVEL a ovládá množství simulace reproboxu. Vedle něj je třípolohový přepínač CAB/OFF/USER, kterým se volí tovární nebo uživatelský IR vzorek, v prostřední poloze je simulace logicky vypnutá. Pro nahrání uživatelských impulzních odezev slouží USB-C konektor na propojení s počítačem. DIRECT OUT pomocí XLR je výstup do mixážního pultu, zvukové karty a podobně. DI výstup je doplněn o tradiční přepínač odzemnění LIFT/GND.
Na horní straně je osm otočných prvků. Že jich vidíte jen pět? Tři z nich jsou totiž koncentrické, dvojité. VOL/COMP má na dolním kroužku kompresor, na horním celkovou hlasitost. Ke kompresoru přísluší i LEDka, která oranžově signalizuje, kdy kompresor zabírá, což je příjemná fíčura. Následuje ovladač basů (+15/-12 dB na 40 Hz), pak sdružený ovladač frekvence (dole ~ 200 Hz až 3 kHz) a množství středů (nahoře ~ +/- 14 dB) a ekvalizační sekce končí ovladačem výšek (+/- 20 dB na 8 kHz). Posledním sdruženým ovladačem GRIT/LEVEL se nastavuje množství zkreslení (nahoře) a hlasitost zkresleného zvuku (dole).
Ekvalizační sekci doplňují dva prostřední přepínače, a to ULTRA LO a ULTRA HI. Ten ULTRA LO je oproti ampegovským zesilovačům třípolohový, umí basy přidat (poloha +), ale i ubrat (poloha -). Nicméně to přidávání sice předává basy, a to 2 dB na 40 Hz, ale zároveň ubírá 10 dB na 500 Hz). Ubírání (poloha -) je pak o 17 dB na 40 Hz. ULTRA HI je klasicky dvoupolohový, umí výšky jen přidat (poloha +) o 9 dB na 8 kHz nebo nechat neovlivněné (poloha 0). Dalo by se říct, že ekvalizaci ovlivňuje i pravý krajní dvoupolohový přepínač VOICE. V poloze SVT simuluje charakter obvodů zesilovače Ampeg SVT, v poloze B15 pak obvody zesilovače komba Ampeg B-15. Levý krajní třípolohový přepínač umí nastavit šest simulací reproboxů. Ano, šest, a to v závislosti na bočním přepínači. Tedy v režimu USER simulace A, B, C, v režimu CAB ampegovské boxy 1×15" (115), 4×10" (410) a 8×10" (810). U přepínače je LEDka. V poloze CAB s továrními simulacemi svítí modře, v poloze USER pak růžově. No, a nožní spínače jsou myslím taky intuitivní, spínač PREAMP aktivuje zařízení jako takové, spínač SGT (Super Grit Technology) zařazuje do zvuku zkreslení. Při aktivaci preampu svítí modrá LEDka, při aktivaci zkreslení oranžová. Fajn je ochranná hrazda, aby si člověk při šlapání na nožní spínače nezničil ruční páčkové přepínače.
Software
Na stránkách firmy Ampeg je ke stažení software Ampeg IR Loader sloužící k nahrání vlastních impulzních odezev do preampu a také na přizpůsobení těch továrních.
Jak vidíte, nastavit lze LO CUT (HPF = High Pass Filter) a HI CUT (LPF = Low Pass Filter), a dále LEVEL, tedy celkovou hlasitost simulace.
Zvuk
Musím uznat, že zvuk se opravdu povedl. Má neoddiskutovatelný ampegovský charakter, a to jak ten čistý, prost simulací, tak ten se zařazenou simulací. Opravdu se náramně povedly. Líbí se mi, že kombinací klasické celkové hlasitosti a nastavení hlasitosti simulace lze simulaci třeba jen lehce přimíchat k čistému zvuku. Povedený je kompresor. Sice má jen jeden ovladač, ale funguje skvěle. Na úplně čistém zvuku rozdíl mezi simulací zesilovače SVT a B-15 není nijak výrazný, více se projeví až spolu se simulací boxu a také se zkreslením. V režimu SVT je zkreslení slyšitelně výraznější než v režimu B15. Charakter zkreslení rovněž musím pochválit. Není sice úplně mým nejoblíbenějším zvukem, ale má výrazně lampový charakter. Vlastním lampový preamp GP-Lightstone TB-2, který má i zkreslený kanál, a je to přesně ten zvukový charakter jako na SGT-DI. Navíc chválím to, že zkreslení vůbec nežere basy, naopak ten zvuk ještě zhutní.
Nahrál jsem několik zvuků s mou baskytarou Fender American Professional II Precision Bass V s niklovými roundwound strunami Sadowsky Blue Label. První ukázka je basa rovnou do zvukové karty.
Další zvuková ukázka je zapnutý preamp, ale s vypnutou simulací boxu. U všech následujících ukázek jsem nahrál čistý zvuk i zkreslení, které se mi pro ten zvuk líbilo. Zkreslení je v popisu nahrávky označeno zkratkou SGT
Preamp bez simulace
Preamp bez simulace + SGT
Absolutně jsem si zamiloval simulaci zesilovače komba B-15 a to samozřejmě v kombinaci s boxem 1×15", ta se extrémně povedla, je naprosto věrná, pokud můžu soudit.
Taková klasika je zesilovač SVT a k němu lednice 8×10", taky dobré.
Nejméně se mi líbila kombinace zesilovače SVT a boxu 4×10", té jsem na chuť nějak úplně nepřišel.
Hodnocení
Parádní preamp s výrazným ampegovským charakterem. Krásný vzhled, perfektní zpracování, hromada vstupů a výstupů, povedené simulace a možnost nahrát do zařízení i vlastní. Zkreslení není úplně mým oblíbeným, ale dovedl bych s ním fungovat, má výrazný lampový charakter, což bylo jistě záměrem, a z tohoto pohledu se skvěle povedlo. Více než použitelný kompresor je onou třešničkou na dortu, anebo i ta možnost použít preamp jako in-ear odposlech. Takže reparát se povedl na výbornou.