Téma: Duesenberg Motown Bass
Duesenberg Motown Bass
Rok výroby: 2021
Země původu: Německo
Cena: cca 72.500,- Kč
Úvod
Přiznávám, že o značce Duesenberg jsem neměl ani ponětí. Založil ji pán jménem Dieter Gölsdorf v roce 1986. Firma sídlí v Hannoveru v Německu a vyrábí několik modelů kytar a baskytar. Její výrobky používají nebo používaly taková jména jako Bob Dylan, Billy Gibbons (ZZ Top), Ron Wood (The Rolling Stones), Joe Wals (Eagles), John Mayer, Johnny Depp a další.
Model Motown Bass se vyráběl v letech 2020-2023, takhle ho na NAMM 2020 uváděla naše oblíbená Jůlinka:
https://www.youtube.com/watch?v=2vMZTNcdTJQ
Popis, parametry, konstrukce
Jedná se o čtyřstrunnou baskytaru typu hollow body, tedy s dutým tělem. Tělo není úplně duté, uvnitř uprostřed po jeho délce je blok dřeva označovaný jako "Sustain Center Block". Bombírovaná přední deska v provedení Vintage Orange je ze smrku, boky a zadní deska jsou ze žíhaného javoru (flame maple) v transparentní černé, v této barvě je i krk. Hrany těla a krku mají vintage krémové lemování (binding).
Menzura je klasických 34", krk je javorový, hmatník z indického palisandru. Perleťové výložky orientačních značek mají kosočtvercový tvar. Šířka krku na ořechu je 42 mm a má poměrně plný profil, skvěle mi sedí do ruky. Všech 20 pražců je perfektně zapraveno, ostatně z celého zpracování baskytary mám pocit prémiového luxusu, vše dotažené do detailu.
Ladící mechaniky v konfiguraci 2+2 jsou vlastní konstrukce, struna jimi jde protáhnout úplně skrz a zakrátit až nakonec. Pravda po takovémto zaštípnutí mohou konce strun trochu trčet, ale není problém je zkrátit a před namotáním je zatáhnout malinko dovnitř. Duesenberg má veškeré komponenty vlastní konstrukce, což můžete vidět i na provedení krytky dvoucestné výztuhy krku. Vše v chromu, vyleštěné, dokonale zpracované do nejmenšího detailu. Jasně, ne každého taková okázalost okouzlí. Mě si tím získali.
I pickguard má chromovaný prvek s logem firmy.
Plastické logo je i na těle samém. Mimochodem rolny na popruh jsou šroubovací, v těle je pouzdro se závitem, nedojde tak ke stržení závitu ve dřevě, což jsem už u mnoha baskytar opravoval, ale jinak uvnitř rolny se neukrývá třeba šroubovák, jak to měly i některé naše Jolany. Trochu škoda.
Luxusně vypadají i snímače. Ty jsou hned tři, jsou typu AlNiCo s kolejnicovým provedením pólových nástavců.
K nim přísluší tři přepínače, pro každý snímač jeden, které je aktivují nebo odpojí. Dalšími ovladači už je jen celková hlasitost a tónová clona. Kobylka se struníkem je rovněž vlastní konstrukce, a kupodivu i kabelová zásuvka, jak můžete vidět.
Baskytara váží jen 3,9 kg a na popruhu sedí výborně.
Zvuk
Úplně jsem to nečekal, ale basa strašně tlačí, vrčí, poskytuje pevný, barevný zvuk v každé poloze, bezvadně funguje v kapele. Zvuk je značně variabilní, což zprostředkovávají tři snímače a to zvláště díky jejich poloze. Baví mě skoro všechny zapojení, nejvíc asi na všechny tři snímače, pak i snímač u krku s prostředním a krásnou barvu poskytuje i snímač u krku spolu s kobylkovým. Ony ale jsou samozřejmě použitelné i další varianty, třeba i samotný střední snímač zní trochu jako Precision a prostřední snímač s kobylkovým zase jako Jazz Bass. Samotný kobylkový je ala Gibson SG a podobně. Těch barev je tam nepřeberné množství a vše lze doplnit tónovou clonou. Tónovku jsem v následujících nahrávkách provedených rovnou do zvukovky nechal plně otevřenou, nahrávky jsou jen normalizovány, jinak ponechány bez zásahu. Použité struny jsou pětačtyřicítky Elixir.
V další nahrávce jsem použil simulaci aparátu prostřednictvím preampů Darkglass Harmonic Booster a Microtubes X Ultra. Použil jsem i zkreslení, a kupodivu ani není zas takový problém hrát slapem. Zapojené byly všechny tři snímače.
Ač má nástroj v názvu slovo Motown, což označuje styly hudby produkované nahrávací společností Motown v šedesátých letech dvacátého století, které se vyznačovaly kulatým až zastřeným zvukem baskytary (viz James Jemerson), slyšíte, že v mém podání o takovém zvuku nemůže být ani řeč. Samozřejmě tehdy se používaly hlazené struny, s nimi by i projev tohoto nástroje byl jiný. Můžete poslechnout v následujícím videu. První půlka je hraná na hlazenky, druhá půlka na roundy.
https://www.youtube.com/watch?v=6S_eIvRtRDY
Hodnocení
Upřímně řečeno, když jsem viděl fotku, co mám možnost otestovat, nějak jsem se vysloveně netěšil, přistupoval jsem k tomu, že holt je to zase jeden koncept duťáka, co stejně moc lidí nepoužívá. Je to velké, neskladné, zbytečně moc snímačů, nejde na to díky překážejícímu snímači u krku slapovat, celkově prostě basa k ničemu. Ale když jsem poprvé otevřel ten obrovský kufr, co je k nástroji dodáván, spadla mi čelist a byl jsem baskytarou naprosto uchvácen, a ještě víc, když jsem ji zapojil. Vůbec jsem nečekal, že by mě takový nástroj mohl tak šíleně moc bavit. Překrásné zpracování, variabilní a neskutečně inspirativní zvuk, fakt pecka. Hned jsem začal gůglit, co že je to za firmu, co dále vyrábí, a co to stojí (moc). Jeden z mála nástrojů, na které nikdy nezapomenu, ten panu P závidím a děkuji mu převelice za zápůjčku.
Webové stránky: https://www.duesenberg.de/en/
A alespoň dvě interiérové fotky: