Téma: Yamaha TRB-4P
Yamaha TRB-4P
Rok výroby: 1989
Země původu: Japonsko
Současná orientační bazarová cena: 1.300 € ~ 32.000 Kč
Popis, parametry, konstrukce
Jedná se o čtyřstrunnou baskytaru moderního střihu od světoznámé japonské společnosti Yamaha. Krk baskytary je průchozí a je složen ze tří kusů javoru a dvou pruhů mahagonu, podobně křídla těla jsou vždy ze dvou kusů žíhaného javoru s tenkou předělovou deskou tentokrát z palisandru (rosewood). Dřevo je červeně mořené, opatřené lesklým bezbarvým lakem.
Hmatník je z luxusního ebenu s perleťovými orientačními značkami. Pražců je 24, menzura je standardních 34". Všimněte si nasazení krku k tělu. Je až někde mezi 20. a 23. pražcem, přístup k vysokým polohám je tedy naprosto bezproblémový. Ale díky tomu dalekému nasazení těla by to tělo muselo být extra malé, takže má běžnou velikost, ale díky tomu je kobylka dost posunutá od okraje těla oproti klasice jako Fender Precision. Ale samozřejmě podobně to má třeba Spector, Warwick a další.
Přeplátování hlavy je provedeno ebenem, ovšem zde pruhovaným druhem macassar. Skvostné!
Šířka krku na ořechu (nultém pražci) je 42 mm a profil je poměrně plný, mně osobně výborně sedí do ruky. Ladící mechaniky jsou malé, lehké, uzavřené, ve zlatém provedení.
Ve zlatém provedení je i masívní kobylka, a pozor, kobylka obsahuje v každém kamenu piezo snímač.
Magnetické snímače jsou v provedení P+J, tedy dělený snímač u krku, singl u kobylky. Ovladači je celková hlasitost, poměr magnetických snímačů, poměr magnetických snímačů a pieza, basy, výšky a dále páčkový přepínač, který u piezo snímače odfiltruje basy.
Jacková zásuvka na kabel je na boku těla, a je pod dost nelogickým úhlem, to mi nevyhovuje. Kapsa na baterii je samostatná, zacvakávací, šachta elektroniky je uzavřena černým, plastovým krytem.
Baskytara váží příjemných 3,9 kg a poskytuje perfektní vyvážení na popruhu. Za mě palec nahoru.
Zvuk
Zvuk je pevný, čitelný, parádně tlačí, a díky kombinaci dvou magnetických snímačů a pieza je značně variabilní. I samotné piezo je použitelné, samozřejmě jen v jedné poloze přepínače, ač níže v ukázkách uvádím polohy obě.
Není-li uvedeno jinak, následující nahrávky jsou provedeny rovnou do zvukové karty, jen normalizovány, jinak ponechány bez úprav. Použité struny jsou nové, niklové roundy Sadowsky Blue Label s tloušťkami 40-60-80-100. Na korekcích jsem basy přidal na cca 80%, výšky pak na cca 30%. Hráno vždy nad aktivním snímačem, v případě obou pak mezi nimi. V případě použití pieza hráno v poloze pravé ruky mezi magnetickými snímači.
"Povinné" ukázky
Magnetický snímač u krku
Oba magnetické snímače
Magnetický snímač u kobylky
Oba magnetické snímače + piezo snímač 50/50
Jen piezo snímač
Jen piezo snímač s filtrem basů
Bonusové ukázky
Ukázky ve stejném pořadí jako výše
Ukázky se simulací aparátu prostřednictvím Microtubes X Ultra. Použito zkreslení a hra slapovou technikou. Použity oba magnetické snímače a k nim piezo jen z jedné třetiny na dobarvení, krásně zvuk projasní. Tento zvuk se mi líbí asi nejvíc. Jinak u poměru magnetických snímačů a pieza 50/50 je skoro jedno, který magnetický snímač je aktivní, zda jen jeden nebo oba, v tomto poměru je zásah piezo systému natolik výrazný, že změny v magnetické sekci jsou téměř neznatelné.
Hodnocení
Fantastické zpracování, prémiové dřevo, špičkový hardware a elektronika. První liga ve všech ohledech, nenacházím, co vytknout, snad jen tu pro mě nepohodlně umístěnou zásuvku na kabel. Zvuk je skvělý, značně variabilní, použitelné je i samotné piezo. Relativně nízká váha a perfektní vyvážení na popruhu je třešničkou na dortu. Celkově se jedná o skvělý nástroj. Díky Daviďákovi za zápůjčku.