Téma: Odposlechový systém POSSE PM-01
POSSE PM-01
Rok výroby: 2018
Země původu: U.S.A.
Koupeno: Kytary.cz
Cena: 6.300,- Kč
Úvod
Po tom, co jsem si ověřil správnost mého rozhodnutí zbavit se aparátu a hrát jen přes in-ear odposlech, začal jsem hledat pro mě nejlepší řešení. Původně jsem používal levný, ale vůbec ne špatný Behringer MA 400 MICROMON. Hlasitost baskytary jsem si řídil sám a zbytek jsem měl od zvukaře. Dvě malé výtky (nikoliv neřešitelné) bych k tomuhle zařízení měl. Jedna je ta, že počítá u XLR vstupu s mikrofonní úrovní, pro silnější linkovou je potřeba použít útlumový člen, ten jsem použil JTS MA-123, a druhou je to, že vstup od zvukaře je jackový místo častějšího XLR, ale vyřešila to redukce vysloveně za pár korun.
Další level hledání bylo to, že bych si rád řídil i hlasitost odposlechu zpěvového mikrofonu, protože na zkouškách ne vždy mám vyvedený z mixu odposlech k sobě a na hraní pokaždé s jiným zvukařem dost často není časový prostor pro dokonalé vyladění odposlechů. Můj zrak padl na nijak levný (vzhledem k funkcím omezených prakticky jen na nastavení hlasitosti) ART ProMIX. Má tři kanály s XLR vstupy, ovšem opět počítají s mikrofonní úrovní, takže jsem byl nucen využít dokonce dva útlumové členy, jeden pro basový preamp, druhý pro odposlechovou cestu od zvukaře, protože jsem od něj také dostával strašlivě silný signál, a než jsem se s ním domluvil, tak mi to urvalo uši i s hlavou. Výstup basy a mikrofonu pro zvukaře jsem realizoval pomocí tzv. kalhotek (rozdvojky) Roland RCC-YC-XF2XM. Ovšem s tímto řešením jsem nebyl spokojen, ani ne tak kvůli rozlezlé kabeláži v pedalboardu, ale kvůli zvuku. Očekával jsem, že zvuk zařízení, které prakticky pouze zesiluje a nemá žádné korekce, bude neovlivněný, jenže není tomu tak. ART ProMIX obsahuje pro každý kanál přepínač Bass Thru, protože zařízení je evidentně primárně určeno pro mikrofony na zpěv/řeč a ořízne vše pod 100 Hz, ale i když ten filtr zapnu, tedy aby pro mě žádoucí basy propustil, tak to neudělá na sto procent a část basového spektra stejně sežere, navíc má dost agresívní výšky, možná aby díky chybějícím korekcím posílil srozumitelnost hlasu, nevím, nechápu, jsem tímto zařízením dost zklamán, pro mé potřeby je prakticky nepoužitelné.
Jal jsem se tedy hledat dál, zkoumal i klasické malé mixpultíky, které by se mi vešly do pedalboardu a měly napájení na max. 12 V abych nemusel řešit další zdroj, ale využil stávající multizdroj. Objevil jsem vyhovující Soundking MIX02-1A, ale přeci jen jsem k němu jako k potencionálnímu generátoru šumu nepřistupoval úplně s důvěrou a chtěl jsem nějaké profesionálnější řešení. Dobral jsem se nakonec k předmětu této recenze. Jdeme na to.
Popis, konstrukce, parametry, ovládání
Jedná se o drátový odposlechový systém od mladé americké firmy. Bezdrátové řešení jsem vysloveně nepožadoval, protože stejně na většině pódií, kde hraju, mohu udělat jen nemálo kroků a někdy ani ty ne. Navíc tohle zařízení bezdrátový režim vůbec nevylučuje, takže kdykoli v budoucnu jen dokoupím bezdrátový in-ear systém a zapojím ho jednoduše k POSSE. Vysílačku k base už mám, ač ji využívám jen pro kontrolu zvuku, když sám zvučím naši kapelu v malých klubech tzv. z pódia.
POSSE je akronym složený z Personal On Stage Sound Environment.
Dodává se, kromě papírové krabice, v pěkné brašně, kde je vše úhledně složeno.
Brašna je přímo napěchovaná součástmi.
Centrální součástí je Floor Box, bytelná plechová krabice se všemi vstupy a výstupy. K ní je pomocí standardního HDMI kabelu připojen Stand Box – ovládací panel k připevnění na mikrofonní stojan. Do něj je bohužel napevno připojen kabel pro mikrofon a dá se do něj připojit i přiložený kondenzátorový mikrofon. Další zařízením je Belt Box – krabička na popruh nástroje či opasek/kapsu kalhot, do které je přiveden nástrojový kabel, a který je dále propojen nečekaně pomocí standardního MIDI kabelu k Floor Boxu, a rovněž se do něj zapojují taktéž přiložená sluchátka. Sluchátka jsou nejlevnější model J1 od americké firmy JLab Audio a kupodivu nehrají úplně špatně, očekával jsem zvuk daleko horší. Samozřejmě na moje Shure SE215 nemají ani s rozběhem. Nemůže chybět 12V zdroj, v tomto případě je očekávatelnou součástí balení.
A teď k jednotlivým částem blíže.
Floor Box
Jak již bylo řečeno, ústředním zařízením celého systému je bytelná plechová krabice o rozměrech 194 x 140,5 x 44 mm. Přední panel popíšu zprava doleva.
První je zapínací tlačítko označené jako PWR (power). Netradičně je to u něj tak, že ve vypnutém stavu je zamáčknuté, pro zapnutí je potřeba jej vymáčknout. Tlačítko na mě působí poměrně vachrlatým až křehkým dojmem. Na vrcholu tlačítka je průhledná čočka, která v sobě ukrývá modrou diodu indikující zapnutí. Tlačítko v zapnutém stavu docela vystupuje z krabice, nicméně mám Floor Box umístěný v pedalboardu, takže nějaké uražení spíš asi nehrozí, ale dovedl bych si tam rozhodně představit úplně jiný typ vypínače.
Vedle vypínače je zásuvka na MIDI kabel, po kterém běží jednak signál z nástroje a opačným směrem výsledný mix zvuku do sluchátek. U MIDI kabelu se zastavím. Dodávaný je úplně obyčejný a působí na mě hodně levným dojmem, což bych řekl bude dojem správný. Nahradil jsem ho výrazně kvalitnějším a hlavně daleko hezčím kabelem Roland RMIDI-G10, který můžu jen doporučit.
Poznámka: Roland dělá tyto kabely i s lomenými konektory, ale ty si nekupujte, směr zalomení je naprosto nevhodný jak pro Floor Box, tak pro Belt Box.
Následuje jackový výstup INST TO FX, který posílá signál z nástroje do efektové smyčky, eventuálně až do aparátu.
Další je dvojice sluchátkových výstupů s popisem PHONES ve formátu stereo jack 3,5 a 6,3 mm. Kromě klasické funkce lze tento sluchátkový výstup použít i pro připojení bezdrátového in-ear systému.
Další dvojice jackových zdířek označených INST IN jsou vstupy z efektové smyčky. Dvojice, protože lze využít i stereo zapojení.
Poslední jsou dva 3,5 mm stereo jackové zásuvky pro připojení přehrávače (např. telefonu) MUSIC IN a výstupu pro nějaký rekordér REC OUT.
Zadní panel popíšu zleva doprava.
První je dvojice vstupů AUX IN reprezentovaná vždy konektorem XLR a 6,3 mm jackem, je tedy jedno, zda od zvukaře dostanete XLR nebo jack. Mezi vstupy je přepínač M/S pro volbu režimu mono nebo stereo.
Následuje dvojice výstupů INST OUT pro nástroj, která je reprezentovaná opět konektorem XLR a souběžně 6,3 mm jackem. Zařízení funguje jako DI box, zvukaři tedy asi zpravidla dáte výstup z XLR. Ovšem pozor, výstupy jsou aktivní oba současně, což je super. Já to používám následujícím způsobem. V jedné kapele hraju zcela bez basového aparátu a to jak na zkouškách, tak na vystoupení, a využívám tedy jen výstup XLR do mixpultu (pro zvukaře). V druhé kapele ovšem malý aparát stále používám hlavně na zkouškách a občas i při vystoupeních, takže XLR mám vyhrazeno pro zvukaře a jackovým výstupem vyvedu zvuk nástroje do komba, ovšem toto kombo se na výsledném zvuku vlastně vůbec nepodílí, je slyšet jen na pódiu (ve zkušebně).
Obdobně už jen pomocí jednoho dalšího XLR výstupu MIC OUT je vyveden (zpěvový) mikrofon opět do mixpultu (ke zvukaři).
Následuje zásuvka TO STAND BOX na standardní HDMI kabel. Opravdu nečekané použití tohoto typu kabelu. Tímto kabelem běží zvuk ze zpěvového, nástrojového a ambientních mikrofonů, a tam a opět zpět i všechny ostatní zvuky, protože HDMI kabel je zapojen do mixážního ovladače Stand Box, ve kterém se všechno míchá. I přiložený neohebný levný HDMI kabel jsem nahradil kabelem z vyšší třídy.
Zcela vlevo už je jen zásuvka na 12V zdroj, který je typu "center positive", má tedy opačnou polaritu, než používá většina efektů. Zdroj je samozřejmě přiložen, čekal jsem, že bude z Číny, ale kupodivu se jedná o výrobek z Polska od firmy MW Power, kdyby to někoho zajímalo. Nicméně stejně jsem použil můj multizdroj Palmer PWT08, a jinak kabel s převrácením polarity jsem měl už z dřívějška. Použijete-li jiný než originální zdroj, ujistěte se, že je schopen poskytnout minimálně 300 mA.
Zařízení je možno napájet i 9V alkalickou baterií, pro tento účel je na levém boku Floor Boxu kapsa (viz obrázek výše). Výdrž by měla být až deset hodin.
Na pravém boku Floor Boxu je sada přepínačů, o kterých se v návodu ani na webu nikde nedočtete, nicméně jejich funkce je zřejmá.
PHANT zapíná phantomové napájení, je-li pro zpěv použit kondenzátorový mikrofon, MIC PHASE a INST PHASE umožňují převrátit fázi (zvukovou vlnu) mikrofonu potažmo nástroje (předpokládám kvůli interferencím se zvukem z ambientních mikrofonů), no a GND LFT odpojí zem (ground lift).
Belt Box
Pomocí MIDI kabelu (5-pin DIN) je ke Floor Boxu připojen prvek Belt Box. Plechová kostička o rozměrech 53 x 46 x 38 mm obsahující kromě 5-pin zásuvky i 6,3 mm jackovou zásuvku na nástrojový kabel a 3,5 mm stereo jackovou zásuvku na sluchátka.
Na kostičce je masívní klips pro připnutí na popruh nástroje či na opasek, potažmo kapsu kalhot, jak je komu libo. Klips je opravdu masívní a připevněn k základně Belt Boxu šroubky, nikde kousek plastu, tohle něco vydrží, ne jako klips na vysílačce Line 6 Relay G30 (viz ZDE). Ale abych nepřechválil, tak řeknu, že přiložený nástrojový kabel je totální aušus, hlavně co se konektorů týče. Naštěstí není problém dát si tam svůj, což jsem bez prodlení učinil, ten přiložený jsem ani neodsponkovával. Chválit nebudu ani další věc. Zapojil jsem zařízení doma, kde bylo vše v pořádku a pak hned na první zkoušce se objevil problém se sluchátkovým výstupem právě z Belt Boxu. Zvuk byl strašně slabý. Pak jsem krabičkou pohnul a zvuk se na sekundu vrátil na správnou úroveň a zase ztichl a to se několikrát opakovalo. Nejspíš nějaký studený spoj, takže všechno zabalit a poslat na reklamaci. Pochválit musím Kytary.cz, protože do týdne jsem měl zařízení z reklamace zpět. Úplně nový kus, žádné čekání na pofidérní opravu. Poslední dobou jsem reklamoval věcí až nezvykle moc, tak doufám, že tímto jsem si svůj díl smůly konečně vybral.
Stand Box
Třetí součástí je mixážní konzole k připevnění na mikrofonní stojan a nazývá se Stand Box. Rozměry jsou 158 x 37 x 81 mm. Propojuje se s Floor Boxem již zmiňovaným HDMI kabelem, o kterém jsem psal výše.
Základna je opět vyvedena z plechu, ale jinak je poměrně lehká, opticky působí těžším dojmem. Kloboučky potenciometrů jsou z masívního plastu a mají poměrně tuhý chod, za což jsem velice rád, tak mi to vyhovuje. Na spodku Stand Boxu je zásuvka na zmíněný HDMI kabel a také bohužel napevno namontovaný kabel pro zpěvový mikrofon. Na rozdíl od jacků nástrojového kabelu vypadá XLR konektor jako kvalitní, snad s ním ani s kabelem problém nebude, ale oddělitelný bych rozhodně uvítal, podle mě tam místo na standardní XLR zásuvku je, tohle řešení se mi moc nelíbí. Navíc co lidi, kteří nezpívají? Musí se otravovat s neodnímatelným kabelem, který někde bezprizorně visí a překáží, minimálně není vzhledný, když nikam nepatří.
V horní části po stranách jsou zabudovány malé ambientní mikrofony pro snímání okolí. To je perfektní vychytávka. Když jsem se zde na fóru prezentoval přechodem na in-ear odposlech, byl jsem varován, že sluchátka díky zvukové izolaci od okolí člověka odtrhnou od dění na pódiu, a taky že přeci ten bengál na pódiu je ten správný rokenrol. Já argumentoval tím, že uši mám jen jedny, ale sám jsem přiznal, že díky tlumícím sluchátkům je horší komunikace mezi skladbami, ať už na zkouškách, tak eventuálně při vystoupeních, ale tohle veškeré námitky odbourává. Tyto ambientní mikrofony jsou velice citlivé (možná až moc) a navíc ve stereu.
Na spodku levého boku je 6,3 mm jacková zásuvka na rovněž přiložený kondenzátorový (nejspíše elektretový) mikrofon na husím krku. Je určen zvláště pro akustické nástroje, a nemusí to být jen kytara, ale klidně třeba saxofon, a samozřejmě můžete použít i vlastní mikrofon, kterým sejmete třeba i nástrojový aparát, jen budete potřebovat kabel XLR - jack. Kousek pod zásuvkou je šroubek, ze kterého jeho vyšroubováním uděláte zarážku pro zmíněný mikrofon na husím krku. Doporučím shlédnout pod recenzí přiložené video.
Ovládací prvky popíšu shora dolů.
Prvním prvkem je prvek MSTR sdružující dvě funkce. Otočný ovladač nastavuje celkovou hlasitost (master) a kroužek kolem něj obsahuje stupnici chromatické ladičky. Aktivátor ladičky na zlomu šikminy čelní strany označený nápisem TUNE je stejný typ již výše kritizovaného spínače, jen má klasickou polohu zapnutí vypnutí. Ladička zapnutá, spínač zamáčknutý, ladička vypnutá, spínač vyskočený. Opět se při aktivaci rozsvítí modře a navíc zamutuje průchozí zvuk. Na stupnici se ukáže oranžově podsvícený laděný tón a podladění potažmo nadladění je indikováno červeně podsvíceným symbolem b potažmo #. Tyto symboly červeně blikají a jak se člověk přibližuje k správnému tónu, blikání se zrychluje až nakonec podsvícení zhasne. Při správném ladění se zeleně rozsvítí zvláštní symbol mezi tóny D a E. Bohužel za zvýšeného okolního světla není zelené podsvícení symbolu správného naladění moc vidět, ale stačí se podívat, že nesvítí žádný ze dvou červeně podsvícených symbolů. Jinak je ladička rozhodně použitelná a je fajn, že tam je. Opět vás odkážu dolů na oficiální video, kde je její funkce ukázána.
Další ovladač VOC nastavuje hlasitost zpěvového mikrofonu, ovladač INST hlasitost nástroje, ovladač ROOM hlasitost ambientních mikrofonů a nakonec ovladač AUX hlasitost ostatních nástrojů a zpěvů, které si necháte poslat od zvukaře standardní odposlechovou cestou. Vše je jednoduše dostupné na dosah ruky před vámi.
Zapojení
Jsme na basáckém fóru, takže ukážu jen ta nejpravděpodobnější použití, která by vyhovovala drtivé většině z vás.
Hned první případ je konkrétně moje zapojení. Nepoužívám aparát, a když už ano, tak se nepodílí na výsledném zvuku jdoucího z hlavního PA. Mám pedalboard a v něm sadu efektů a preamp simulující právě zbytný aparát.
Jak vidíte, Floor Box mám umístěn také přímo v pedalboardu. Moje zapojení je následující:
Mimochodem, podílí-li se váš aparát na vašem zvuku, a stačí-li vám zvuk jen z jeho linkového výstupu, lze do obdélníku s nápisem preamp a efekty zahrnout i tento. Samozřejmě pak odpadá červená čárkovaná čára. Pakliže je základem vašeho zvuku aparát snímaný mikrofonem, bude zapojení následující:
Samozřejmě případné efekty přijdou zapojit mezi Floor Box a aparát, eventuálně do efektové smyčky aparátu samotného. Schválně jsem do schématu umístil obrázek aparátu Ampeg B-15, který má maximálně 30 lampových Wattů, což nemusí být vždy dostatečné pro slyšení se na pódiu, ale jinak má skvělý a charakteristický zvuk. Můžete ho pak klidně vzít s sebou a s Posse se perfektně uslyšíte.
Jak jsem již psal v úvodu, vlastním bezdrátový nástrojový systém, který používám jen pro kontrolu zvuku v sále, když zvučím tzv. "z pódia", a až si pořídím i bezdrátový in-ear systém, zapojím jej takto:
Belt Box pak samozřejmě nebude potřeba a odpadá i MIDI kabel.
No a analogicky kombinací dvou předchozích schémat dostanete kompletně bezdrátové zapojení s využitím aparátu snímaného mikrofonem.
Zvuk
Zařízení průchozí zvuk nijak neovlivňuje, snad až na jednu důležitou maličkost. Obsahuje automatický limitér jako ochranu sluchu. Tleskám.
Hodnocení
Je prostě skvělá ta možnost namíchat si kdykoli při vystoupení poměr svého nástroje, hlasu a všeho ostatního, co si necháte poslat od zvukaře standardní odposlechovou cestou. Velice užitečné jsou ruchové ambientní mikrofony, které člověka udrží víc v kontaktu s kapelou i publikem. V některých případech by šly použít jen ty místo signálu od zvukaře, pakliže např. ostatní spoluhráči stále používají klasické (hlasité) aparáty a obvyklé pódiové odposlechy, protože tyto mikrofony jsou velice citlivé. Vestavěná ladička je už jen třešničkou na dortu.
Na jednu stranu se chce jásat, na druhou stranu zůstává pachuť nedotaženosti a neopodstatněné levnosti. Copak o to, většinu ne moc kvalitních kabelů jsem vyměnil, ale ten mikrofonní neodpojitelný mě trochu štve. Třeba při poruše půjde vyměnit snadno, ale teď se rýpat do zařízení v záruce nechci. Popisované reklamaci nefunkčního sluchátkového výstupu na Belt Boxu moc významu nepřikládám, stane se, ovšem při té nemalé ceně a honosném nápisu Made in the USA by se stávat nemuselo. Vypínače jsou takové, jaké jsou, snad výrobce ví, co činí (doufám).
Jinak vyzdvihnu perfektní zpracování všech hlavních částí a velkou variabilitu té spousty vstupů a výstupů, tam se myslelo na všechno a nejsou třeba žádné redukce, čímž myslím, že např. sluchátkový výstup na Floor Boxu je reprezentován malým i velkým jackem, signál pro zvukaře i od zvukaře je možno vést pomocí XLR i jackového kabelu, jak je zrovna potřeba.
Vytknu ještě absenci (zákonem požadovaného) českého návodu, a i to, že schémátka v tom anglickém, a také na webu, jsou někdy docela nepřehledná, proto jsem si pro tuto recenzi nakreslil vlastní.
Každopádně jako poslední větu hodnocení uvedu to, že je to moje jedna z nejlepších investic do vybavení a nelituju ani koruny.
Odkazy
Webové stránky výrobce: http://posseaudio.com
Oficiální video: