Téma: Sadowsky NYC Ultra Vintage P Bass Guitar 2011
Sadowsky NYC Ultra Vintage P Bass Guitar 2011
Rok výroby: 2011
Země původu: U.S.A.
Současná oficiální cena nového kusu startuje na 5.500 $, tedy cca 125.000 Kč + doprava + clo + DPH
Úvod
Stejně značený, jen o něco starší kousek v přírodním provedení jsem už kdysi na zápůjčku měl, avšak nebyl jsem z něj moc nadšený, spíš velice rozpačitý, viz recenze. Ovšem musím předeslat, že tohle je úplně jiný level.
Popis, parametry, konstrukce
Baskytara typu Precision má komůrkované tělo z olše s ne moc výraznou kresbou, což je za mě spíš plus. Rozhodně je mnohem lepší než u zmíněného naturalu, který podle mého osobního názoru vůbec naturalem být neměl. Zde je barevným provedením slušivý tříbarevný sunburst.
Co je ale naprosto úchvatné, je až nebývale uvěřitelný relic, a to nejsem velkým příznivcem umělého zestaření. Ale copak já, hlavně třeba moje žena ("To je ale ošklivá omlácená/popraskaná basa."), ale klidně si koupí nový odrbaný, děravý, ošoupaný džínsy, protože se to teď nosí, to člověku hlava prostě nebere, ale to jsou ženské, tam není co k přílišnému chápání (ono je to tedy evidentně vzájemné). No řekněte, není to paráda? Ano, je to nitrocelulózový lak.
Krk je z javoru s brazilským palisandrem na hmatníku. Pražců je dvacet.
Ladící mechaniky jsou poměrně masívní, otevřené, mají na sobě logo Sadowsky, ale ve skutečnosti jsou to Hipshot HB1. Šířka krku na ořechu (nultém pražci) je 44,45 mm. Profil krku mi dobře sedí do ruky. Není přespříliš humpolácký, ale ani příliš mělký, prostě tak akorát.
Kobylka je firemní Sadowsky. Poměrně masívní a hlavně bezproblémově funkční záležitost.
Stejně tak je firemní i dělený snímač a aktivní dvoupásmová elektronika se sdruženými (stacked) potenciometry. Korekce mají basy a výšky jen v režimu zdvihu a jsou doplněny pasívní tónovou clonou (prostřední potenciometr). Vytažením potenciometru tónové clony dojde k vyřazení aktivní elektroniky a jinak tónová clona je funkční i v aktivním režimu, což je fajn, jinak by nebylo možné v případě potřeby ubrat výšky. Pak už tam je nejblíže ke krku jen ovladač hlasitosti.
Pickguard je čtyřvrstvý v provedení brown shell. Zásuvka na kabel je na boku těla v provedení jaké je typické pro kytaru typu Telecaster. Tento typ zásuvky se mi sice velice líbí, ale její zapuštění téměř vylučuje použití plochých lomených kabelů, které používám, a které z této zásuvky rády snadno vyskočí, ale to bych nepovažoval za výtku, spíš jen konstatování.
Pod černým, plastovým krytem na zadní straně těla se kromě přístupu k elektronice ukrývá i 9V baterie. Tento přístup bych uvítal snazší bez použití šroubováku, nicméně už by to nebylo "ultra vintage". Krk je k tělu připojen čtyřmi vruty skrz kovová pouzdra zapuštěná do těla, tedy již bez dříve používané kovové destičky (tzv. neckplate).
Baskytara váží příjemný 3,55 kg, ale také bohužel padá na popruhu na hlavu, nicméně opět proběhl test s nástrojovou a in-ear vysílačkou zavěšenými na popruhu, a ty zmíněné přepadávání vykompenzovaly, takže jsem spokojen.
Zvuk
Baskytaru jsem dostal půjčenou poprvé v srpnu s ocelovými hlazenými strunami Sadowsky Blue Label v tloušťkách 40-60-80-100. Basa si s nimi krásně rozumí, v pasívním zapojení je to opravdu poměrně typický zvuk ala Precision, v aktivním zapojení už je to takové to sadowskovské "na steroidech". Teď v listopadu jsem měl možnost baskytaru provětrat opět s ocelovými strunami Sadowsky Blue Label v tloušťkách 40-60-80-100, ale tentokrát už v roundwound provedení. Baskytara je s nimi o něco agresívnější, krásně prolézá kapelou, ale i tmelí. Aktivní elektronika není nezbytná, prakticky jsem ji nepoužil, protože mám pedalboardu Darkglass Harmonic Booster a taky Darkglass Microtubes X Ultra s kterými ji zkrátka nepotřebuju, ale je podle mě moc fajn, že tam je. Kdyby člověk basu zapojil přímo do mixážního pultu, je pak velice nápomocná, ale nesmí se to s ní přehnat, má totiž podle mě až zbytečně velký zdvih.
Není-li uvedeno jinak, následující nahrávky jsou provedeny přímo do zvukovky a kromě normalizace ponechány bez úprav. Všechno nahráno v pasívním režimu s plně otevřenou tónovou clonou.
"Povinné" nahrávky
Hra u krku (flatwound)
Hra u krku (roundwound)
Hra nad snímačem (flatwound)
Hra nad snímačem (roundwound)
Hra u kobylky (flatwound)
Hra u kobylky (roundwound)
Bonusové nahrávky ve stejném pořadí jako výše
Ukázka 1 (flatwound)
Ukázka 1 (roundwound)
Ukázka 2 (flatwound)
Ukázka 2 (roundwound)
Baskytaru jsem také protáhl oběma mými výše zmíněnými preampy od firmy Darkglass, na druhém jmenovaném se zapnutou simulací aparátu, a dále také mezi nimi zařazeným kompresorem TC Electronic SpectraComp. V ukázkách jsem použil i zkreslení a hru slapem.
Se simulací aparátu (flatwound)
Se simulací aparátu (roundwound)
Hodnocení
Jak jsem byl ze zmíněné sestřičky rozpačitý, tak tady jsem vysloveně nadšený. Jak zpracováním, tak volbou materiálů, tak i zvukem. Navrch úžasný relic podtrhující vintage vyznění nástroje. Aktivní elektronika je na první pohled možná zbytečná, ale jistě se basák v životě ocitne v situaci, kdy mu zachrání dobrý zvuk. Cena nástroje je převysoká až brutální, dokonce i v porovnání s top produkcí firmy Fender, ale kvalita je zde také nekompromisní. Daviďáku, díky za opětovnou zápůjčku, a tuhle krásku neprodávej