Téma: Tech 21 Bass Fly Rig
Tech 21 Bass Fly Rig
Rok výroby: 2016
Země původu: U.S.A.
Cena: 10.790,- Kč
Úvod
V lednu letošního roku přišla firma Tech 21 na veletrhu NAMM s novým zařízením, které uvedla tímto videem. Klidně si ho pusťte, než se pustíte do čtení této recenze.
http://www.youtube.com/watch?v=FHiKIpcUqfc
Líbí? Mě to dostalo okamžitě. Vlastním od stejné firmy předzesilovač SansAmp VT Bass Deluxe, který absolutně zbožňuji, jak je zřejmé i z recenze. Jenže GAS je zákeřná sviňa a prostě udeří zcela nečekaně, ale myslím, že po shlédnutí videa se mi asi nebudete divit. S ohledem na to, že se se mi začalo zajídat tahat můj dosti rozlehlý pedalboard, toto kompaktní řešení mi přišlo naprosto úžasné. Podotýkám, že na druhou stranu po nějakém multiefektu typu Boss GT-10B jsem nikdy nějak extra netoužil. Ovšem toto je skoro až subkompaktní zařízení, navíc kompletně analogové, které obsahuje prakticky vše, co jsem měl ve své atomové elektrárně, jak jsem pedalboardu přezdíval. Tedy předzesilovač se zkreslením, kompresor, oktáver, chorus a díky fuzzu a dynamickému filtru i to kvákadlo a synth, a dokonce i ladičku. Jal jsem se tedy rozprodávat pedalboard, jen jsem si tak nějak pro jistotu ještě ponechal zmiňovaný SansAmp VT Bass Deluxe a radši i ladičku, kdyby ta vestavěná nesplňovala moje požadavky. Zařízení mi po půl roce očekávání na dostupnost dorazilo, pojďme na to.
Popis, konstrukce, parametry
Jedná se o kompletně analogový multiefekt, jehož rozměry jsou 318x64x32 mm, hmotnost pak pouhých 586 gramů. Je z modře eloxovaného broušeného hliníku a vypadá velmi elegantně. Perfektní vzhled podtrhuje naprosto dokonalé zpracování. Fantastické je barevné podsvícení všech ovládacích prvků. Toto podsvícení je aktivní jen při zapnutí dané sekce multiefektu. Kloboučky potenciometrů jsou z průhledného poměrně tvrdého silikonu a ač z videa působí viklavým až chatrným dojmem, perfektně na hřídelkách drží a i chod potenciometrů je dosti tuhý, což chválím. Po shlédnutí videí jsem měl strach z toho, že jen lehce zavadím o ovladač a ten se pootočí. Toto je tedy vyvráceno.
V čele efektu jsou dvě jackové zdířky, IN pro vstupní kabel, OUT pak pro výstupní. Stejně tak je v čele zdířka pro napájecí adaptér, který je součástí balení, jedná se o zdroj spínaný, a je vyroben v Číně. Zařízení není možné napájet bateriemi, což bych stejně nevyužil. Na levém boku je ještě XLR výstup.
Ovládací sekce vezmu zprava doleva. První sekcí je COMP, tedy kompresor.
Ovladač COMP nastavuje míru komprese, TONE pak zvukových charakter (doleva víc basů, doprava víc výšek) a ovladač LEVEL pak výstupní úroveň (hlasitost). V této sekci je o ovladač BOOST, který ale ke kompresoru nepatří. BOOST ovlivňuje až tu následující sekci. Přepínačem PRE/POST se volí, zda nastavená úroveň ovlivní zvuk na výstupu (POST), kdy zesílí zvuk až o 10 dB, nebo na vstupu (PRE), kdy ovlivní hlavně míru zkreslení. V sekci COMP je ještě přepínač IN PAD, který po stlačení sníží úroveň vstupního signálu do efektu o 10 dB, což je vhodné pro nástroje s aktivní elektronikou nebo prostě s obecně silným výstupem.
Ústřední a nejdůležitější sekcí je SANSAMP.
Tato sekce by se dala přirovnat asi nejlépe k produktům z řady Character téže firmy. Opět zprava doleva. První je DRIVE nastavující míru zkreslení a velmi úzce je spjatý s následujícím ovladačem CHARAC (zkratka od CHARACTER), který funguje prakticky stejně jako u odkazovaného VT Bass Deluxe. Je-li otočen zcela vlevo, nebo je blízko této polohy, mělo by se jednat o zvuk ala sedmdesátkový Ampeg SVT, v poloze kolem dvanácti hodin je to zase zvuk ala Ampeg B-15 (flip-top). Za dvanáctou hodinou zvuku přibývají výšky a trochu mizí basy, zvuk se stává modernějším. Dále následují tradiční třípásmové korekce LOW, MID a HIGH a následně je přítomen už jen ovladač LEVEL, tedy celková hlasitost. V sekci SANSAMP je přítomen ještě přepínač BITE. Jeho sepnutím se zvuk vyčistí, přibudou výšky a konkrétnost. Není to úplně stejné jako přepínač simulace reproduktoru u VT Bass, ale ano, dělá trochu podobnou funkci. Ještě zmíním přítomný velice dobře čitelný display ladičky, o ladičce samotné pak dále.
Poslední sekci dominují nápisy CHR (CHORUS/TUNER) a OCTA (OCTAFILTER).
Opět zprava doleva v části OCTA jsou to ovládací prvky RANGE nastavující rozsah efektu, Q nastavující sílu dynamicky citlivého efektu, dalo by se říct že se jedná o filtr typu autowah (zjednodušeně kvákadlo). Je-li Q staženo zcela vlevo, efekt je vyřazen nebo je tak malý, že jeho funkce není znát. Ovladač MIX nastavuje poměr čistého (průchozího) a efektovaného zvuku. Efekt je doplněn přepínači FUZZ a OCTAVE, přičemž FUZZ dělá zkreslení, OCTAVE pak celkem logicky oktáver s přidanou spodní oktávou. S avizovaným stažením Q by tyto zvuky měly fungovat i samostatně. Stále je ale ovlivňují parametry RANGE a MIX. Samozřejmě je možné všechny tyto tři efekty kombinovat, tedy míchat fuzz, oktáver a dynamický filtr. Ovladače parametrů jsou však společné, tedy nelze jen trochu ubrat fuzz a naopak zesílit oktáver. Přepínačem se symbolem sluchátek se výstupní jacková zásuvka transformuje na sluchátkovou úroveň a zároveň i na stereo. To je perfektní věc, která mi na VT Bass Deluxe trochu chybí. Dalším přepínačem se symbolem uzemnění lze připojit nebo odpojit zem u XLR výstupu. Posledním efektem na přístroji je chorus. Jeho spínač má dvojí funkci. Krátkým stiskem zapne nebo vypne chorus, delším podržením pak zapíná ladičku. Míra chorusu se nastavuje příslušným potenciometrem. Ten potenciometr má rovněž dvě funkce. Při aktivním chorusu svítí modře, ovšem při přebuzení efektu bliká nebo svítí červeně, má tedy i indikaci špiček, což je super. Zapnutím ladičky se i umlčí výstup, ladění je tedy zcela tiché. Ladička je perfektní, jakmile se přibližuje tón do naladěného stavu, blikání šipky indikující podladění nebo nadladění se zrychluje. V okamžiku dosažení čistého tónu se pak rozsvítí zelený bod a šipka zhasne. Ladička svítí jasně, poskytuje dobrou čitelnost a je samozřejmě chromatická.
Spínače jsou kovové a při spínaní nelupou.
Zvuk
Nejdůležitější částí multiefektu je pro mě rozhodně sekce SANSAMP. Její ovládání je pro mě důvěrné, protože je naprosto stejné jako u několikrát zmiňovaného VT Bass Deluxe. Tady jediný podstatnější rozdíl je v tom, že ovladač DRIVE má menší rozsah než stejný prvek u preampu VT Bass. Většího rozsahu se pak případně dociluje ovladačem a spínačem BOOST. No, a tady na mě čekalo první zklamání. Jako základ potřebuji totiž skoro čistý zvuk, a teprve na refrény, případně na podklady do kytarových sól zvuk zkreslený. Bohužel musím konstatovat, že ani při plném otočení ovladače BOOST s volbou PRE nedosáhnu zdaleka takového zkreslení, jako při mém nastavení na VT Bass Deluxe. Aby to mělo zásadní vliv na zkreslení, musí být již základní zvuk poměrně dost zkreslený, což vůbec nepotřebuji. Tohle je pro mě prostě málo. Ano, BOOST zvuk lampově zchlupatí, zhutní, ale málo. Rozhodně málo při nízkém nastavení hodnoty DRIVE v modulu SANSAMP. Jinak samozřejmě hutného i drsného zkreslení nastavením vyšší hodnoty CHARAC a DRIVE lze bezproblému dosáhnout, v tom SansAmp kraluje, ale pak tento zvuk máte pořád, nebo sekci SANSAMP musíte vypnout. Já mám hodně čistý zesilovač TecAmp Puma 1000 (recenze) a tedy nějakou lehkou špínu před něj potřebuju nebo prostě chci. Ano, mohl bych si koupit jiný zesilovač a pak tu sekci SAMSAMP zapínat jen kvůli většímu zkreslení do zmiňovaných refrénů, ale nechci. Puma mi ve všech ostatních a důležitějších ohledech maximálně vyhovuje.
Dalším důležitým prvkem Bass Fly Rigu pro mě je sekce COMP. Tady mě čekalo další zklamání. Ten kompresor komprimuje při jakémkoli nastavení a komprimuje víc, než bych chtěl. Copak na slap, tam by to použitelné bylo, ale na středně dynamické hraní prsty je to prostě moc. Ať s tím kroutím jak s tím kroutím, nedostanu z toho požadovaný zvuk. Přitom to má úplně stejné ovládání jako kompresor od firmy Hotone (recenze), který rovněž vlastním a s ním problémy nemám, tam to funguje perfektně. Tohle nechápu, vychvalují teplý, transparentní, muzikální kompresor, ale je to vážně špatné, pro mě nepoužitelné. To i kompresor, který mám ve zmíněném zesilovači je lepší. Co lepší? Fantastický! A to má jen jeden otočný ovladač pro nastavení komprese. Zkoušel jsem zapnout i útlum na vstupu, ale nepomohl jsem si.
Velkým lákadlem pro mě byla efektová sekce. Vlastnil jsem autowah, chorus, oktáver i synth a tímto jsem je chtěl nahradit v maximálně kompaktní formě. Oktáver je pro mě opět zklamáním. Sice jakž takž funguje, ale vadí mi to, že není úplně čistý. Každou chvíli do zvuku přidává různé pazvuky. Jestli je to tím, že je analogový, nevím. Každopádně z oktáveru Boss OC-3, který jsem měl (recenze) leze absolutně čistý a konkrétní zvuk.
Stejně tak jsem čekal hutný bzučivý fuzz, ale tento se chová opět vysloveně divně, nepředvídatelně a nenašel jsem nastavení, které by se mi líbilo, a které by bylo alespoň trochu podobné tomu, které mám nastavené na VéTéčku, a které by tedy pro mě bylo použitelné.
S dynamickým filtrem jsem se také snažil skamarádit, nejdříve jsem se velice zaradoval, protože se mi v jednom okamžiku povedlo nastavit kvákavý zvuk naprosto shodný jako ten, který jsem používal na mém bývalém Boss AW-3 (recenze), ale pak jsem s těmi ovladači zase kroutil a už se mi ho nepovedlo znovu nastavit. Nedokážu si představit, že bych se před písničkou skláněl k efektu a nakroutil vždy naprosto spolehlivě stejné nastavení. Leda si tam něčím udělat rysky.
Ovšem kombinace oktáveru, fuzzu a dynamického filtru, případně i chorusu, si ničím nezadá s mým bývalým synthem Boss SYB-5 (recenze). Nakroutit lze nejdivočejší synthy jaké si dokážete představit. Bohužel synth využívám skoro nejméně ze všech zmíněných efektů.
Chorus se mi jeví jako nejméně problémový efekt, a i s tím jedním ovládacím prvkem se dá dosáhnout příjemného nastavení. Chorus má pěkný zvuk, dokonce je v něm přítomný jakoby i reverb, má to prostor, na prstové hraní je strašně příjemný, ale zklamání opět přišlo, tentokrát u slapu. Možná díky analogovému provedení je zvuk efektu dosti zpožděný, má výraznou latenci, u slapu to prostě vadí a rozhazuje mě to z rytmu. Toto opět z mého bývalého Boss CEB-3 (recenze) vůbec neznám, tam jsem chorus na slap používal běžně.
Hodnocení
Smutek, smutek, a ještě jednou smutek. Strašně jsem se na Bass Fly Rig těšil, o to víc jsem zklamán. Oslovila mě kompaktnost, perfektní vzhled, navíc kýčoidní světýlka já rád, smířil jsem se s vyšší cenou (mimochodem můj původní pedalboard s obsahem stál několikanásobně víc) a těšil se, že už nebudu muset tahat dvacetikilový pedalboard. Samozřejmě jsem počítal s tím, že díky málo ovládacím prvkům pro jednotlivé efekty budu muset učinit nějaké kompromisy, a vzhledem k ušetřeným kilogramům jsem to byl ochoten podstoupit, ovšem tak špatné jsem ty efekty od takové firmy nečekal. Modul SansAmp jako takový je perfektní, nemá chybu. Kdybych hrál pořád jen na skoro čistý zvuk nebo naopak pořád jen zvuk zkreslený, asi budu spokojen. Já ty zvuky potřebuji oba a potřebuji je jedním šlápnutím přepínat. I ten kompresor bych vzal na milost a nastavil si jej třeba speciálně jen na slap a jinak ho nepoužíval, ovšem další efekty jako fuzz, oktáver i dynamický filtr mě opět nepřišly extra použitelné, zvláště ten fuzz, který jsem si v poslední době oblíbil. Chorus je použitelný a byl bych ochoten s ním žít i přes tu citelnou latenci. Ladička je naprosto bezproblémová a velice ji musím pochválit. Stejně tak výstup na sluchátka je výbornou záležitostí, ač dnes už skoro standardní. Ovšem ani toto vše nevyváží zmíněné nedostatky, které už skousnout ochoten nejsem. Skousl bych je, kdyby byl splněn můj základní požadavek na čistý a dostatečně zkreslený zvuk dostupný jedním šlápnutím. Ale není. Samozřejmě připouštím, že se může najít dostatek uživatelů, kteří tento multiefekt budou milovat. Pro mě osobně toto zařízení není. Bass Fly Rig jsem vrátil do obchodu a gratuloval si k předvídavosti neprodávat Tech 21 SansAmp VT Bass Deluxe. Jak jsem v jeho recenzi avizoval, že se mi pravděpodobně už natrvalo usídlil v pedalboardu, po této zkušenosti to platí dvojnásob. Upřímně řečeno, věděl jsem dopředu, že může nastat situace, že mi ten Bass Fly Rig nesedne a počítal jsem s tím. Během toho půl roku se na YouTube objevila spousta videí. Z některých jsem byl nadšený, z některých naopak rozpačitý. Bylo mi jasné, že když normálně používám čistý zvuk s ovladačem CHARACTER před půlkou a zkreslený zvuk s ovladačem CHARACTER daleko za půlkou, že to asi nebude stejné, jako jsem to měl doposavad, ale tak nějak jsem doufal a věřil, že to tím ovladačem BOOST s volbou PRE bude nějak rozumně ošetřeno. Bohužel pro mě není.
Video, které mě z hlediska zvuku oslovilo asi nejvíc: http://www.youtube.com/watch?v=ZoRFrlkxlmg
Oficiální webové stránky jsou: http://www.tech21nyc.com/products/sansa … lyrig.html