Téma: Harley Benton PB-50 SB Vintage Series
Ahoj Basáci!
Tak jsem rozepsal dvě recenze, a jelikož u Player Jazz Basse ještě nemám nahrávky, tak sem dám nejdříve tuhle HB. Už delší dobu jsem chtěl zkusit preclíka, a tak jsem koukal po nějakém levném, dobře hodnoceném kousku. A když jsem procházel nabídku Thomanna, tak mě upoutala tahle „Stingovka“. Není to klasický preclík, ale nějak se mi tahle kopie fendera z 50. let zalíbila. Recenze byly celkem příznivé, zvuk z nahrávek a videí se mi taky líbil, tak jsem si řekl, že za těch 109 Euro to zkusím. V přepočtu to dělalo nějaké tři tisíce + poštovné.
Tělo baskytary je z lípy v barevném provedení „Colour: 2-Tone sunburst high gloss“, tedy dvoutónový sunburst s lesklým povrchem. Je slepeno z pěti kusů, což je vidět hlavně na zadní straně, nicméně z přední pohledové strany by to člověk ani neřekl a tam vypadá kresba pěkně, skoro jako na mém olšovém fenderu J. I když pravda, půlku těla zakrývá černý jednovrstvý pickguard.
Krk je z kanadského javoru, stejně tak i hmatník. Profil krku je označen jako „C“ a je poměrně macatý – na můj vkus až moc, jsem zvyklý na užší krky, takže s tím trochu bojuju, ale mám dlouhé prsty, takže jsem si na to celkem zvyknul. A povrchovka krku je v matu, což mám rád. Dvacet pražců je hezky zapravených, nikde žádná ostrá hrana. Nultý pražec je z umělé kosti a jeho šířka je dle popisu 42 mm (ve skutečnosti jsem naměřil 41 mm), na což jsem dosud taky nebyl zvyklý – jsem prostě zhýčkaný jazz bassem a Ibanězkou. Ale není to zas až takový rozdíl, takže nijak zvláštní problémy mi to nedělá. Basa váží cca 4 kg a kvůli kombinaci lehčího lipového těla a macatějšího krku přepadává na hlavu. Ale dá se s tím žít, není to tak hrozné.
Snímač je označený jako „1 Roswell VTN4 Vista Alnico-5 PB Style Single Coil“. Potenciometry klasicky hlasitost a tónová clona. Otevřené chromované mechaniky jsou v podobě klasických fenderovských listů.
Struny jsou D'Addario .045 - .100 a přijde mi, že jsou docela v pohodě, zatím jsem je neměnil. Basa ladila i v oktávách – jen struna D potřebovala lehce zkrátit, jinak bez problémů. Dohmat je pravda trochu vyšší, což mi obecně nevadí, takže zatím jsem to takto nechal – možná i díky tomu struny nikde při hraní nedrnčí o pražce, takže s tím taky spokojenost.
Při hraní jsem zvyklý si opírat palec o snímač, což je u tohohle typu trochu problém, takže jsem si navykl, že když hraju strunu E, tak si palec opírám o tělo a když hraju další struny, tak už mám palec opřený o vyšší strunu jako obvykle. Jo a ještě se mi nelíbí ta plastová opěrka na prsty pro hru palcem, asi ji sundám. Občas si palcem zahraju, když se chci třeba v nějaké pasáži písničky upozadit, ale když jsem si zkoušel opřít prsty o tu opěrku a hrát téměř u krku, tak mi to vůbec nesedělo. Tu opěrku bych potřeboval někde nad potenciometrem hlasitosti – i Sting hraje palcem někde mezi kobylkou a snímačem
https://www.youtube.com/watch?v=s2o4zxtqNZ4
Zvuk je celkem hutný, lipové tělo dělá své, ale myslím, že díky javorovému hmatníku nepostrádá ani středy a výšky, a basa hraje slušně i na sucho. Jinak zvuk posuďte sami z nahrávek – nahráno rovnou do zvukovky bez úprav. Hráno prstama těsně vedle snímače směrem ke kobylce.
Nahrávky:
Závěr:
Myslím, že za ty peníze je to fajn basa na domácí blbnutí. Ale určitě bych se jí nebál vzít i na nějaké to hraní někam, kam bych třeba nechtěl brát fendera. Bohužel ještě jsem ho nevyzkoušel s kapelou, ale myslím, že s prosazením nebude mít basa problém. Jediná věc, co mi vlastně trochu vadí je profil krku, prostě jsem zvyklej na užší – když vezmu po nějaké době hraní na tuto basu svého jazz basse, tak je to najednou jako za odměnu. Ale zase ta dřina k tomu přece taky patří J. Časem asi sundám tu opěrku prstů a černý pickguard – vlastně tahle basa svádí k nějakým těm úpravám, tak uvidím, jaký bude její osud.
Ještě dávám odkazy na nahrávky na Thomannovi a jedno video na youtube. A díky za přečtení a případné komentáře. J.
https://www.thomann.de/cz/harley_benton_pb_50_sb_vintage_series.htm