1

Téma: Pár otázek (zkreslování, apod.)

Zdravím, mám pár (trochu amatérských) otázek, nejsem si jistý, že to patří do tohohle tématu, ale moc se ti nevyznám big_smile 

Chtěl bych se teda zeptat co je headroom, co je brzda a co znamená, že "to kreslí".

Díky moc big_smile

0 xLajků:

2

Re: Pár otázek (zkreslování, apod.)

Ahoj, vítej na fóru!

pepa.jancik napsal:

co je headroom

https://en.wikipedia.org/wiki/Headroom_(audio_signal_processing)  a česky zde: https://admmagazin.cz/gain-staging/

pepa.jancik napsal:

co je brzda

Je to zařízení, které se označuje jako atenuátor, power brake nebo výkonová brzda. Zapojuje se tedy mezi zesilovač a reproduktor a slouží ke snížení výkonu zesilovače, přičemž zachovává žádané charakteristiky zvuku aparátu běžícího na vysoký výkon. To znamená, že lampy budou vybuzené, ale spoluhráči nemusí krvácet z uší.

pepa.jancik napsal:

co znamená, že "to kreslí"

Zkreslení je v zásadě zvukové poškození/deformace původního signálu. Zvuk chrčí, bzučí. Někdy je žádoucí, někdy méně. Lze docílit krabičkami, viz téma "čím kreslit" nebo i zesilovačem, na což se asi ptáš. Ne každý zesilovač ale je vhodný na zkreslení.

https://www.youtube.com/watch?v=stOmN2CVhyw

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

3

Re: Pár otázek (zkreslování, apod.)

Headroom = rezerva výkonu zesilovače, zpravidla na dynamiku hry. Ideální mít co největší. Řekněme že obvykle hraješ nějak hlasitě a využiješ cca 25W a děláš muziku s velkou dynamikou, tzn se hodí mít 3-4x rezervu v hlasitosti, neboli 9-12dB, neboli 200-400W (každé 3dB navíc je 2násobek hlasitosti a taky 2násobek výkonu). A bedna by měla mít možnost příkonu cca 200W a víc. 

Brzda = hromádka výkonových odporů, do kterých se připojí i bedna a celé se to zapojí na výstup celoflaškového zesilovače. Výsledek je ten, že zesík je ohulený co nejvíc aby z něj lezl lampový zkreslený zvuk a díky odporům co většinu výkonu přemění na teplo, bedna hraje rozumně potichu. Vhodné nadoma a do studia a hlavně pro sólovou kytaru. 

Kreslí = zkresluje, neboli ze zesilovače nebo krabičky leze ven zvuk nachrčený, nabzučený, prostě zkreslený a tím zvýrazněný. Podle velikosti (výraznosti) zkreslení se mu říká(over)drive, boost, fuzz a mnoho dalších variant. Ne každá muzika si to žádá. 

Fender PB US, JB MIM, JB MIM FL, MarleauxDiva fy Růžička, Spector Legend Classic 6, Palatino, Ibanez SRH500FL;
TCE250BH+Soundelirium 12UL, Hocke BT70+BN112M, Peavey/EVM15L+Peavey Mark III, Hocke BT120+Hocke B115, Hocke BN210, AldaxSPM250, Samson C-valve preamp...
0 xLajků:

4

Re: Pár otázek (zkreslování, apod.)

MartinXC napsal:

Kreslí = zkresluje

Tuhle jsem slyšel, že první zkreslený zvuk vyrobil Ray Davies (Kinks), když ve studiu udělal díry do repráků a začalo to prdět.
Pardon.
A vlastně proč pardon, vždyť je to k tématu. Zkreslený zvuk může vzniknout i proti tvé vůli, třeba právě poškozením reproduktoru(ů). Nebo taky vyhulením zesilovače, že buď on nebo repro ten signál nepřenese. A pak taky, pokud třeba venku prší a ty řekneš, že je docela hezky, tak zkresluješ joy 

Zon Club #001 Soundelirium Club #1
"Politici jsou buď neschopní nebo zkorumpovaní. Někdy stihnou za jeden den oboje" W. Allen.
0 xLajků:

5

Re: Pár otázek (zkreslování, apod.)

 Někde jsem četl, že fuzz má být taky imitace přebuzeného zesilovače, který hraje přes poškozený reproduktor. Na některé fuzzy to rozhodně sedí...

"Prsotě brumíl"
Prof. II
0 xLajků:

6

Re: Pár otázek (zkreslování, apod.)

MartinXC napsal:

(každé 3dB navíc je 2násobek hlasitosti a taky 2násobek výkonu)

3db jsou dvojnásobek výkonu, nikoliv však dvojnásobek hlasitosti, dvojnásobek hlasitosti znamená zvýšit výkon o jeden řád

0 xLajků:

7

Re: Pár otázek (zkreslování, apod.)

kafeacigaro napsal:
MartinXC napsal:

(každé 3dB navíc je 2násobek hlasitosti a taky 2násobek výkonu)

3db jsou dvojnásobek výkonu, nikoliv však dvojnásobek hlasitosti, dvojnásobek hlasitosti znamená zvýšit výkon o jeden řád

http://home.zcu.cz/~jkohout4/intenzita.doc

Fender PB US, JB MIM, JB MIM FL, MarleauxDiva fy Růžička, Spector Legend Classic 6, Palatino, Ibanez SRH500FL;
TCE250BH+Soundelirium 12UL, Hocke BT70+BN112M, Peavey/EVM15L+Peavey Mark III, Hocke BT120+Hocke B115, Hocke BN210, AldaxSPM250, Samson C-valve preamp...
0 xLajků:

8

Re: Pár otázek (zkreslování, apod.)

 Díky všem za odpovědi, už jsem z toho chytřejši.

Co se týče toho původního zkreslení s dírami v repracich, tak to jsem taky někde slyšel big_smile dokonce jsem cetl, že nějaký efekt původně dělali i tak, že dali reprák na nějaký rotor, nebo před to dali větrák big_smile 

A jak je to s tím rozdílem mezi overdrivem a distortionem? Ja jsem myslím četl, že overdrive jakoby vyvolává zkreslení lampy v zesilovači aniž by se musela dát hlasitost naplno, kdežto distortion ovlivňuje ten signál přímo sám, fuzz je v podstatě distortion ale ve větší míře a boost je něco jako overdrive ? Je to takto nebo jsem to špatně pochopil? big_smile 

0 xLajků:

9

Re: Pár otázek (zkreslování, apod.)

Jó tak tady jsi už na tenkém ledě :-) Všechno jsou to chrčítka, které navíc různí výrobci různě prezentují. 

Najdi 3-4 hodiny času, zajdi do Kytar a vyzkoušej si je vedle sebe. Za mě stačí lehký overdrive a to jen zřídka. 

 

Fender PB US, JB MIM, JB MIM FL, MarleauxDiva fy Růžička, Spector Legend Classic 6, Palatino, Ibanez SRH500FL;
TCE250BH+Soundelirium 12UL, Hocke BT70+BN112M, Peavey/EVM15L+Peavey Mark III, Hocke BT120+Hocke B115, Hocke BN210, AldaxSPM250, Samson C-valve preamp...
0 xLajků:

10 Naposledy upravil: Nook (30. 05. 2019 23.29:06)

Re: Pár otázek (zkreslování, apod.)

za mě: boost = jen zesílení signálu proto aby začaly kreslit lampové zesilovače (taky známo jako "clean boost"). Overdrive = napodobení boost + lampový zesík tranzistorem / opampem + diody. 

Míra zkreslení: Overdrive -> Distortion -> Fuzz

Tak nějak...ale je to opravdu hodně tenký led, množiny mají velké průniky big_smile

educated in shopping and wasting time
blankly staring at the screens
am i already clever enough?

Duplo domeček fanclub #1
0 xLajků:

11

Re: Pár otázek (zkreslování, apod.)

Nook napsal:

Míra zkreslení: Overdrive -> Distortion -> Fuzz

 Přesně tak to vidím taky.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

12

Re: Pár otázek (zkreslování, apod.)

pepa.jancik napsal:

že dali reprák na nějaký rotor

To se jmenuje Leslie, primárně to bylo vyrobený pro Hammondky, ale Beatles to použili na albu Revolver i pro kytary a dokonce i na vokály (Tomorrow Never Knows).

JB Vintera 70, JB 60 MiM, PB MiM, Sandberg Electra PB, Cort A4 OPN, JB SQVM70, JB SQVM FL, Jaguar Bass SQCV , PB (skládačka), Hofner 500/1 1965
Trace Elliot Transit -> Trace Elliot ELF -> 2x110, 210, 115, HA3500, Roland Cube 30
Shure 58A beta -> TC Helicon Harmony Singer
0 xLajků:

13

Re: Pár otázek (zkreslování, apod.)

Tomorrow Never Knows je píseň, kterou by měli učit na základce. Jako to, že všechno naruby je OK a naopak. Že odvážnému štěstí přeje a tak...

educated in shopping and wasting time
blankly staring at the screens
am i already clever enough?

Duplo domeček fanclub #1
0 xLajků: