Téma: Pár otázek (zkreslování, apod.)
Zdravím, mám pár (trochu amatérských) otázek, nejsem si jistý, že to patří do tohohle tématu, ale moc se ti nevyznám
Chtěl bych se teda zeptat co je headroom, co je brzda a co znamená, že "to kreslí".
Díky moc
Nejste přihlášen. Přihlaste se, nebo se zaregistrujte.
Baskytara.com » Aparatura » Pár otázek (zkreslování, apod.)
Stránky 1
Chcete-li přispívat, musíte se přihlásit nebo projít procesem registrace.
Zdravím, mám pár (trochu amatérských) otázek, nejsem si jistý, že to patří do tohohle tématu, ale moc se ti nevyznám
Chtěl bych se teda zeptat co je headroom, co je brzda a co znamená, že "to kreslí".
Díky moc
Ahoj, vítej na fóru!
co je headroom
https://en.wikipedia.org/wiki/Headroom_(audio_signal_processing) a česky zde: https://admmagazin.cz/gain-staging/
co je brzda
Je to zařízení, které se označuje jako atenuátor, power brake nebo výkonová brzda. Zapojuje se tedy mezi zesilovač a reproduktor a slouží ke snížení výkonu zesilovače, přičemž zachovává žádané charakteristiky zvuku aparátu běžícího na vysoký výkon. To znamená, že lampy budou vybuzené, ale spoluhráči nemusí krvácet z uší.
co znamená, že "to kreslí"
Zkreslení je v zásadě zvukové poškození/deformace původního signálu. Zvuk chrčí, bzučí. Někdy je žádoucí, někdy méně. Lze docílit krabičkami, viz téma "čím kreslit" nebo i zesilovačem, na což se asi ptáš. Ne každý zesilovač ale je vhodný na zkreslení.
Headroom = rezerva výkonu zesilovače, zpravidla na dynamiku hry. Ideální mít co největší. Řekněme že obvykle hraješ nějak hlasitě a využiješ cca 25W a děláš muziku s velkou dynamikou, tzn se hodí mít 3-4x rezervu v hlasitosti, neboli 9-12dB, neboli 200-400W (každé 3dB navíc je 2násobek hlasitosti a taky 2násobek výkonu). A bedna by měla mít možnost příkonu cca 200W a víc.
Brzda = hromádka výkonových odporů, do kterých se připojí i bedna a celé se to zapojí na výstup celoflaškového zesilovače. Výsledek je ten, že zesík je ohulený co nejvíc aby z něj lezl lampový zkreslený zvuk a díky odporům co většinu výkonu přemění na teplo, bedna hraje rozumně potichu. Vhodné nadoma a do studia a hlavně pro sólovou kytaru.
Kreslí = zkresluje, neboli ze zesilovače nebo krabičky leze ven zvuk nachrčený, nabzučený, prostě zkreslený a tím zvýrazněný. Podle velikosti (výraznosti) zkreslení se mu říká(over)drive, boost, fuzz a mnoho dalších variant. Ne každá muzika si to žádá.
Kreslí = zkresluje
Tuhle jsem slyšel, že první zkreslený zvuk vyrobil Ray Davies (Kinks), když ve studiu udělal díry do repráků a začalo to prdět.
Pardon.
A vlastně proč pardon, vždyť je to k tématu. Zkreslený zvuk může vzniknout i proti tvé vůli, třeba právě poškozením reproduktoru(ů). Nebo taky vyhulením zesilovače, že buď on nebo repro ten signál nepřenese. A pak taky, pokud třeba venku prší a ty řekneš, že je docela hezky, tak zkresluješ
Někde jsem četl, že fuzz má být taky imitace přebuzeného zesilovače, který hraje přes poškozený reproduktor. Na některé fuzzy to rozhodně sedí...
(každé 3dB navíc je 2násobek hlasitosti a taky 2násobek výkonu)
3db jsou dvojnásobek výkonu, nikoliv však dvojnásobek hlasitosti, dvojnásobek hlasitosti znamená zvýšit výkon o jeden řád
MartinXC napsal:(každé 3dB navíc je 2násobek hlasitosti a taky 2násobek výkonu)
3db jsou dvojnásobek výkonu, nikoliv však dvojnásobek hlasitosti, dvojnásobek hlasitosti znamená zvýšit výkon o jeden řád
http://home.zcu.cz/~jkohout4/intenzita.doc
Díky všem za odpovědi, už jsem z toho chytřejši.
Co se týče toho původního zkreslení s dírami v repracich, tak to jsem taky někde slyšel dokonce jsem cetl, že nějaký efekt původně dělali i tak, že dali reprák na nějaký rotor, nebo před to dali větrák
A jak je to s tím rozdílem mezi overdrivem a distortionem? Ja jsem myslím četl, že overdrive jakoby vyvolává zkreslení lampy v zesilovači aniž by se musela dát hlasitost naplno, kdežto distortion ovlivňuje ten signál přímo sám, fuzz je v podstatě distortion ale ve větší míře a boost je něco jako overdrive ? Je to takto nebo jsem to špatně pochopil?
Jó tak tady jsi už na tenkém ledě :-) Všechno jsou to chrčítka, které navíc různí výrobci různě prezentují.
Najdi 3-4 hodiny času, zajdi do Kytar a vyzkoušej si je vedle sebe. Za mě stačí lehký overdrive a to jen zřídka.
za mě: boost = jen zesílení signálu proto aby začaly kreslit lampové zesilovače (taky známo jako "clean boost"). Overdrive = napodobení boost + lampový zesík tranzistorem / opampem + diody.
Míra zkreslení: Overdrive -> Distortion -> Fuzz
Tak nějak...ale je to opravdu hodně tenký led, množiny mají velké průniky
Míra zkreslení: Overdrive -> Distortion -> Fuzz
Přesně tak to vidím taky.
že dali reprák na nějaký rotor
To se jmenuje Leslie, primárně to bylo vyrobený pro Hammondky, ale Beatles to použili na albu Revolver i pro kytary a dokonce i na vokály (Tomorrow Never Knows).
Tomorrow Never Knows je píseň, kterou by měli učit na základce. Jako to, že všechno naruby je OK a naopak. Že odvážnému štěstí přeje a tak...
Stránky 1
Chcete-li přispívat, musíte se přihlásit nebo projít procesem registrace.
Baskytara.com » Aparatura » Pár otázek (zkreslování, apod.)