Téma: Gibson Thunderbird Bass
Gibson Thunderbird Bass
Rok výroby: 2006
Země původu: USA
Cena v současnosti (září 2018): 50.000 Kč
Úvod
Po téhle base jsem nikdy netoužil a nikdy se mi nelíbila, ale zvukově, když jsem ji někde slyšel, jsem kupodivu znechucen nebyl, spíš naopak. Teď jsem díky panu P měl možnost otestovat ji na vlastní uši a ruce, za což mu dík.
Popis
Jedná se o velice osobitý původní model firmy Gibson. Tělo svým extravagantním tvarem připomínající písmeno X je vyrobeno z mahagonu, respektive jeho křídla, protože středem těla prochází krk. Je to tedy baskytara s tzv. průchozím krkem. Krk je složen z devíti vrstev – pěti vrstev mahagonu a čtyř tenkých vrstev ořechu (walnut).
Barevné provedení je Vintage Sunburst, což je pro tuto baskytaru i to vůbec nejtypičtější provedení. Hmatník je z moc pěkného palisandru, orientační značky perleťové.
Lak je nitrocelulózový a je vyvedený v lesku, ale už je léty ošoupaný. Nitro na tohle trpí, ale zvukově je to právě to nejlepší, protože nitrolak umožňuje dřevu pořád "dýchat" a vyzrávat. Navíc vintážníci tohle ošoupání vysloveně vyžadují.
Hlavice nástroje je taky poměrně rozměrná, navíc je zalomená, čili nejsou potřeba žádné srážeče strun, a co velmi chválím, je to, že je z toho samého dřeva jako krk, tedy že není dolepovaná, což se často dělá.
Ladící mechaniky od firmy Grover jsou malé a uzavřené. Mají i malé průměry navíjecích trnů, což já vysloveně nemám rád. Přístup k výztuze krku je pod rozměrnou plastovou krytkou se stříbrným logem Gibson. Ještě štěstí, že jsem si velice nedávno pořídil speciální kytarové nářadí, protože jinak bych neměl jak seštelovat průhyb krku. Netradičně tam není imbus, ale šestihran, na který se dostanete jen s nástrčným klíčem.
Stejně tak divné štelování má jinak masívní kobylka. Například poloha kamenů se šteluje z pod strun a nikoli zezadu, je tedy nutné pro ladění oktáv neustále překlápět baskytaru o 180°, což je celkem opruz, a taky se nějak tím šroubovákem pod ty struny dostat, což se sice dá bez větších problémů, ale pohodlné to není. Na štelování dohmatu to zase chce velký plochý šroubovák a dost síly spolu s velkou měrou opatrnosti, aby vám šroubovák nesjel do těla.
Snímače jsou dva humbuckery s opravdu silným výstupem. Elektronika je pasívní v podobě hlasitosti pro každý snímač a společné tónové clony, přičemž kloboučky potenciometrů nesou i příslušné označení.
Zásuvka na jack je na boku hned kousek od ovládacích prvků. Na zadní straně basy je kryt kapsy elektroniky, vše je tak pohodlně dostupné pro případnou opravu kabeláže.
Bílý třívrstvý pickguard nese logo ptáka bouřliváka a trochu mi v této podobě uniká jeho funkční smysl, protože je evidentně jen dekorační. Nechrání tělo ani před hrou prsty (třeba slapem) ani před trsátkem. Ale jinak baskytaru ozvláštní, takže proč ne?
Díky svému tvaru a poloze na popruhu mi baskytara přišla strašně velká a hlavně dlouhý krk, ale ten má menzuru běžných 34". Každopádně dodávaný firemní kufr je prostě obří a taky těžký. Bytelný, ale těžký. Kupodivu basa těžká není, naopak mě překvapilo, jak je pocitově lehká. Váží rovné 4 kg a bohužel padá na hlavu a to dost. Nepomohly lehké ladící mechaniky ani úzký krk na nultém pražci široký 38,1 mm, tedy jako Fender Jazz Bass. Tuto malou šířku nemám obvykle moc rád, ale tady jsem si toho ani nevšiml. To je tím, že mám dost hmoty dřeva krku do ruky. Profil je opravdu plné D. I s tím přepadáváním se dá žít, ale jen v jedné poloze, a to tehdy, když je celé moje pravé předloktí opřené o celou horní hranu těla. Pak jsem nějaké nepohodlí necítil a hrálo se mi docela dobře (až na ten dlouhý krk). Jestli si tu basu někdo pověsí ke kolenům, jak jsem to často viděl, tak ať si to užije, pro mě je to tak absolutně nehratelné, ale holt pro dyzajn se musí trpět.
Zvuk
A jdeme skoro na to nejhlavnější, a to je zvuk. Zvuk je hutný, plný, tlačí. Charakterově bych ho přirovnal možná k Jazz Bassu, jen je trochu temnější, což bude vliv dvoucívkových snímačů i mahagonového těla a krku. Není-li uvedeno jinak, následující ukázky jsou nahrány rovnou do zvukovky, jen normalizovány a dále ponechány bez jakýchkoli úprav. Použité struny jsou niklové roundwound D'Addario 45-105 ve výborném stavu. Tónová clona vždy plně otevřená, hráno nad aktivním snímačem, v případě obou mezi nimi.
"Povinné" nahrávky
Snímač u krku
Oba snímače
Snímač u kobylky
Bonusové nahrávky
Ukázka ve stejném pořadí snímačů jako výše
Slap na oba snímače
Abych přiblížil, jak hraje basa přes aparát, prohnal jsem ji kompresorem TC Electronic SpectraComp (recenze) a hlavně předzesilovačem Darkglass Alpha·Omega Ultra (recenze) právě se zapnutou simulací aparátu.
Ukázka přes Darkglass ve stejném pořadí snímačů jako výše, pak zkreslení na oba snímače a nakonec slap na oba snímače.
Je to celkem maso, co?
Doporučím ještě následující video, tam se mi zvuk taky velice líbí.
https://www.youtube.com/watch?v=UiISSgwLtL4&hd=1
Stejně tak v podání mé velice oblíbené kapely Chevelle:
https://www.youtube.com/watch?v=7rW4hZNSVr4&hd=1
Hodnocení
Thunderbird se vyrábí v s drobnými modifikacemi kontinuálně už od roku 1963, takže kdysi možná extravagantní vzhled je již dnes spíš v kategorii vintage. Stejně tradičním dojmem na mě působí i zvuk, který pro mě naštěstí postrádá "smrad" moderních humbuckerů, který rád nemám. Zvukově jsem nadmíru spokojen, baskytara mě z toho ohledu bavila a velice mě bavil i slap, kterážto technika se u tohoto nástroje moc nepředpokládá, to spíš drhnutí trsátkem. Zpracování je perfektní, vyzdvihl bych použitý nitrolak, ale za nový kus si pořádně připlatíte. Vysloveně mě štve přepadávání na popruhu a také velikost nástroje. Zapomeňte na to, že ji dáte do nějakého běžného gigbagu, musíte si koupit speciální nebo prostě použít dodaný megakufr.
Mně osobně by asi víc seděl model Non-Reverse z následujícího videa. Už jen kvůli jinak umístěným rolnám na popruh a malinko menší hlavě, což by celkově mohlo prospět k vyvážení baskytary, jinak by to zvukově mělo být stejné.
https://www.youtube.com/watch?v=W9YbOAclz_o&hd=1
Odkazy
Stránky recenzovaného modelu: http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2018/USA/Thunderbird-Bass-2018.aspx#BAT418VSBC1