Téma: Fender Custom Shop 1959 Precision Bass Journeyman Relic
Fender Custom Shop 1959 Precision Bass Journeyman Relic
Rok výroby: 2015
Země původu: USA
Popis
Toto je už pátý Preclík z mé nejoblíbenější skupiny 1957–1959, přičemž tři byly z řady American Vintage (recenze) a čtvrtý, jako nyní recenzovaný, z řady Custom Shop (recenze). Tento má ještě přídavek Journeyman Relic, tedy mělo by se jednat o dojem hodně hraného, ale zároveň opečovávaného nástroje. Průsvitný bílý nitrocelulózový lak je popraskaný, ale jen velice málo obouchaný. Tělo je z bahenního jasanu.
Javorový krk s palisandrovým hmatníkem je hodně ohmataný a do ruky moc příjemný, ovšem pro mě osobně pohodlný moc není. Preferuji více hmoty dřeva, plnější profil. Šířka na ořechu je nemalých 44,45 mm.
Tělo z lehkého bahenního jasanu přispívá k nízké váze baskytary, která činí pouhých 3,8 kg, ovšem už moc nepřispívá k vyvážení baskytary, kterážto poměrně dost padá na hlavu. A tedy jak jsem si stěžoval na mělký profil krku, tak kdyby při té jeho šířce měl profil plný, tak to si už vůbec nedovedu představit, jak by se na to hrálo, protože taky uměle zašlé reverzní mechaniky jsou opravdu velice masívní.
Smetanové tělo elegantně doplňuje pickguard ze zlatě eloxovaného hliníku. Kobylka je klasický ohnutý plech, kameny jsou pak závitové. Jinak je to klasický Precision, má tedy dělený snímač a pasivní elektroniku s hlasitostí a tónovou clonou.
Zvuk
Zvuk je klasický pozdně padesátkový s bohatým spektrem výšek, agresívní, zvonivý s hutným basovým základem. Baskytaru jsem dostal s tenkými niklovými strunami DR Pure Blues Bass Victor Wooten Signature Gauge Set s tloušťkami .040"-.055"-.075"-.095" s ocelovým jádrem kruhového průřezu. Ovšem vzápětí jsem nasadil hlazené a rovněž tenké struny, ale s poměrně velkým tahem, a to D'Addario Chromes ECB80 (recenze) o tloušťkách .040"-.060"-.075"-.095". S oběma typy strun jsem provedl nahrávky rovnou do zvukové karty (není-li uvedeno jinak) a dále ponechal bez úprav, až na normalizaci samozřejmě.
"Povinné" ukázky
Hra mezi krkem a snímačem – Roundwound
Hra mezi krkem a snímačem – Flatwound
Hra nad snímačem – Roundwound
Hra nad snímačem – Flatwound
Hra mezi snímačem a kobylkou – Roundwound
Hra mezi snímačem a kobylkou – Flatwound
Bonusové ukázky
Ve stejném pořadí jako výše – Roundwound
Ve stejném pořadí jako výše – Flatwound
Hra slapem – Roundwound
Hra slapem – Flatwound
Ukázky přes preamp Tech 21 SansAmp VT Bass Deluxe (recenze) včetně zkreslení a slapu a se zaplou simulací aparátu
SansAmp – Roundwound
SansAmp – Flatwound
Jak můžete sami slyšet, tenké roundwound struny mají i tenčí zvuk, ale výrazně se to projevilo hlavně na zkreslení. Naopak hlazenky dodaly pěkný punch, tělo, a baskytaře pro moje uši více sluší. Nicméně odvážím se tvrdit, že se silnějšími roundwound strunami by to bylo o dost lepší. Svůj vliv na studenější, kovovější, výškovější zvuk má nejen snímač, ale i jasanové tělo a tedy tenké struny k basovému základu moc nepomohou. Hlazenky si vedou lépe, agresívní zvuk zkrotí, stejně tak částečně i použitý palisandrový hmatník, ale jinak právě agresívní zvonivé zvukové podání padesátkových modelů miluju. U této baskytary vyzdvihnu i perfektní zvuk struny E.
Hodnocení
Výtečný nástroj, možná až ultimátní, pakliže někomu bude sedět profil krku a nebude vadit přepadávání na hlavu. Celkově je skvělý zvuk podtržen i úžasným a neotřelým vintage vzhledem.