Téma: Fender Custom Shop 1959 Precision Bass (2001)
Fender Custom Shop 1959 Precision Bass Relic
Rok výroby: 2001
Země původu: USA
Popis
Tahle basa mi něco velmi připomíná. A tím něčím je můj bývalý japonský Fender Precision Bass '57 RI (recenze). Úplné déjà vu, až se mi zastesklo. Tělo je z olše, nitrocelulózový lak je v mé velice oblíbené barvě Candy Apple Red. Lak je tenký, krásně je vidět, jak kopíruje dřevo, zvláště na zadní straně. Navíc nástroj prošel procesem umělého zestaření, jež se zove relic. A ten relic je úplně neuvěřitelný, vůbec netuším, jak například udělali to úžasné popraskání laku, možná teplotním šokem, ohřáli a prudce zchladili, nevím. Nejsem kdovíjakým příznivcem umělého relicu, ale tohle se mi prostě líbí. Moc.
Krk je z jednoho kusu javoru a pro mě naštěstí na něm není relicu moc. Jsem rád, že není zezadu obouchaný, člověk to pak při hře registruje. Na krku je lak skoro bezchybný, ošoupaný jen na několika místech na hranách, jinak dokonalý, ale přitom nepůsobí nepatřičným dojmem vzhledem k "opotřebení" těla, to vůbec ne.
Jinak krk má šířku na nultém pražci 44,45 mm, což mi nějak překvapivě nevadilo, protože má krk poměrně plný profil. Není bez zajímavosti, že zadavatel výroby nástroje požadoval stejný profil jako má model Pino Palladino. Procesem relicu prošly i masívní otevřené mechaniky s reverzním chodem.
Pickguard je třívrstvý bílý, ale Daviďák, kterému opět vděčím za možnost pomazlení se s touhle nádherou, už má na cestě hliníkový pickguard v provedení "anodized gold". To bude paráda! Snímač je typu Fender '59 – '63. Kobylka je vintage typ ve stylu ohnutého plechu a se závitovými kameny. I kobylka je zrelicovaná, jenže tam se to s relicem trochu přehnalo, díky čemuž musel být vyměněn jeden kámen (váleček), protože díky přemíře relicu ztratil svou funkci štelování. Je tak dobře, že to celé zakryje popelník. Nejsem příznivcem popelníků a blatníků, ale zde se mi ten popelník vysloveně líbí, ale blatník už bych tam nedával.
Chromovaný neckplate nese jen sériové číslo, jinak je loga prostý.
Baskytara váží rovné 4 kg a na hlavu prostě trochu padá, ale dá se s tím fungovat bez nějakého pocitu nepohodlí. Basa umožňuje nastavit velice nízký dohmat.
Zvuk
Velice jsem si oblíbil zvuk sedmdesátkových jasanových Precisionů (recenze) a ještě více typů '57 (recenze). Tento kousek je stylově malinko novější, ale ten můj milovaný zvuk tam je v bohaté míře. Já jsem spokojen. Plné basy, vrčivé středy, zvonivé výšky. Basa si krásně rozumí se zkreslením a slap zvukově taky není problém.
Není-li uvedeno jinak, následující nahrávky jsou nahrány rovnou do zvukovky a dále jen normalizovány. Použité struny jsou niklové roundwound struny D'Addario v tloušťkách .045"-.065"-.085"-.105" ve skoro novém stavu.
Nejprve opět "povinné" nahrávky, následují bonusové:
Hra mezi krkem a snímačem
Hra nad snímačem
Hra mezi snímačem a kobylkou
Bonusová nahrávka
Nahrávka přes předzesilovač Tech 21 SansAmp VT Bass Deluxe (recenze) v pořadí povinná nahrávka, bonusová nahrávka, slap.
Hodnocení
Nedá se nic jiného dělat, než chválit, chválit a zase jen chválit. Úchvatný vzhled, výtečný zvuk, výborná seříditelnost a tedy i skvělá hratelnost. Na hardwaru tedy za mě mohlo být o něco méně relicu. Každopádně tohle je jeden z nejosobitějších nástrojů, které jsem měl možnost poznat, a jinak rozhodně basa z kategorie "na celý život".
A ještě nějaké fotky travnatého standardu...