Téma: Fender American Deluxe Jazz Bass V
Fender American Deluxe Jazz Bass V
Rok výroby: 1996
Země původu: U.S.A.
Popis
Dostala se mi na servis od kamaráda další zajímavá basička, jejíž mexickou verzi jsem měl možnost nějaký čas vlastnit (recenze). Ovšem toto rozhodně není DoDo jako onen Mexikánec, ale dospělý nástroj.
Tělo je z olše, krk z javoru s tenkým palisandrovým hmatníkem. Barva těla je Desert Sand Metallic, taková zvláštní šedo-zlatá metalíza. Doplněno je to krémovým perleťovým pickguardem.
Krk má na nultém pražci šířku 47 mm, je to tedy pořádná fošna. Profil krku je velice mělké C a k šířce krku pasuje, protože ač mám radši plnější profil, tak při této šířce by byl krk opravdu monstrózní a basa by nutně musela brutálně přepadávat na hlavu. Takhle ta baskytara váží celkem 4,4 kg a převažuje se jen nepatrně, při hře jsem to nějak nevnímal, takže v pořádku. K jen mírnému přepadávání rozhodně pozitivně přispívají i malé uzavřené mechaniky po jedné straně hlavy. I navíjecí trny strun mají malé průměry, radši mám ty větší. Radši mám vůbec větší mechaniky, a také se mi víc líbí rozmístění stylem 4+1, nicméně toto řešení je funkční a taky lepší s ohledem na stabilitu nástroje na popruhu. Mimochodem v těchto letech Fender takto dělal všechny pětky.
Kobylka umožňuje protažení strun skrz tělo a má vroubky pro volbu rozteče strun. Na baskytaru jsem dával nové struny, a při protažení strun skrz tělo, ač byly označeny jako "long scale", vychází na nultém pražci plný průměr struny H jen tak tak.
Snímače jsou prvního bezbrumového typu, který Fender do Deluxe modelů začal osazovat. Mají na Jazz Bass netradičně jen jeden pólový nástavec pro každou strunu.
Aktivní elektronika je třípásmová. Obsahuje hlasitost, pak poměr snímačů, následuje sdružený potenciometr pro basy (dolní kroužek) a výšky (horní klobouček) a posledním je potenciometr středu s malým kloboučkem. Baterie je ukrytá pod přišroubovaným krytem na zadní straně těla. Použity jsou opravdu šroubky, které jako protikus mají v těle vsazená kovová pouzdra, nehrozí tedy ožvýkání závitů jako při použití vrutů přímo do dřeva.
Po těch dvaadvaceti letech už moc v těle nedrží vodící/opěrná kovová pouzdra pro uchycení strun. Dvě z nich mi při výměně strun vypadávala. Výhradu bych také měl k provedení šachty na elektroniku. Šachta zasahuje až pod pickguard a mezi chromovaným controlplatem a pickguardem je malinká škvíra, tedy šachta není úplně izolovaná od okolního prostředí. Sundat pickguard a hrát bez něj tedy není možné. Tohle rozhodně mohlo být vyřešeno lépe.
Zvuk
Zvuk je naprosto typický Jazz Bass bez ohledu na použitou aktivní elektroniku. Krkový snímač je hodně podobný zvuku ala Precision, oba snímače dávají klasický plný jazzbassový zvuk a kobylkový snímač zase vrčí a přede. Celkově basa strašlivě tlačí, jestli to dělá ten mohutný krk, nevím, ale je to jeden z nejlepších Jazz Bassů, na které jsem měl možnost hrát. A když se na aktivce lehce přitlačí na basech, tak je to prostě maso. Nesmím zapomenou zmínit strunu H. Je pevná, srozumitelná, skoro až brutální. Jinak s aktivkou se musí opravdu opatrně, korekce mají hodně velký zdvih. Dát basy naplno, tak je to jedna velká uduněná koule. V tomhle mně osobně vyhovuje aktivka Music Man, kde se korekce dají používat opravdu v celém rozsahu bez negativního dopadu na zvuk.
Není-li uvedeno jinak, následující nahrávky jsou nahrány rovnou do zvukovky a dále jen normalizovány. Použité struny jsou nové niklované roundwound struny Elixir v tloušťkách .040"-.060"-.075"-.095"-.125". Hráno je vždy nad aktivním snímačem, v případě obou snímačů pak hráno mezi nimi. Všechny nahrávky byly provedeny s korekcemi ve střední aretované poloze, tedy bez ovlivnění. Nahrál jsem i další ukázky přes předzesilovač Tech 21 SansAmp VT Bass Deluxe (recenze), které jsem viditelně označil. Tam jsou použity korekce, ale až na preampu, a také byla zapnuta simulace snímání reproduktoru mikrofonem.
Nejprve opět "povinné" nahrávky:
Krkový snímač
Oba snímače
Kobylkový snímač
Nahrávka přes SansAmp ve stejném pořadí snímačů jako výše
Bonusové nahrávky:
Ukázka ve stejném pořadí snímačů jako výše
Ukázka přes SansAmp ve stejném pořadí snímačů jako výše
Ukázka struny H ve stejném pořadí snímačů jako výše
Ukázka struny H přes SansAmp ve stejném pořadí snímačů jako výše
Slap na oba snímače přes SansAmp
Hodnocení
Perfektní zpracování a až na dvě vypadávající pouzdra ukotvení strun při jejich výměně vše drží a slouží dvaadvacet let bez problému. Kromě výměny strun a seřízení jsem musel prostříknout potenciometry sprejem k tomu určeným, protože potenciometr výšek chrčel, ale už je zase vše v pořádku. Jestli to bylo ne zcela uzavřenou šachtou na elektroniku, nedokážu říct. Každopádně šachta mohla být vyřešená lépe. Zvuk je jedním slovem fantastický, tlačí a má široké možnosti volby jeho barvy. Takových padesát odstínů Fenderu. Lze seřídit nízký dohmat, hra je příjemná a pohodlná. Celkově parádní nástroj.