Téma: Darkglass Microtubes B3k
Darkglass Microtubes B3k
Rok výroby: cca 2010 - 2012
Země původu: USA
Současná cena: 5.700,- Kč
Popis, konstrukce, parametry, ovládání
Jedná se o baskytarový overdrive od relativně mladé finské firmy, která se však svými efekty velice rychle vyšvihla do absolutní špičky, a tedy i do podvědomí snad všech basáků. Ač se jedná o finského výrobce, zařízení bylo skutečně vyrobeno v USA, nejspíše dle předpokladu, že jak to není z USA, tak se to pánům nelíbí. Dnes už by se snad všechno mělo dělat přímo ve Finsku. O historii firmy jsem toho nic moc nenašel ani na Wikipedii, jen to, že ji v roce 2009 založil Chilan jménem Douglas Castro.
Krabička není moc velká a nese několik ovládacích prvků, které nyní popíšu.
Otočné prvky jsou tři. DRIVE určuje míru zkreslení, BLEND míchá poměr čistého a zkresleného signálu, LEVEL pak celkovou výstupní hlasitost. Dalšími ovládacími prvky jsou dva přepínače. Tyto přepínače novější verze označená přídomkem V2 neobsahuje, místo nich má další otočný prvek TONE na nastavení charakteru tónu pomocí míchání poměru basů a výšek. Podobnou funkci mají přítomné přepínače. Začnu pravým přepínačem GRUNT. Má tři polohy. Poloha RAW zvuk nijak neovlivňuje, poloha THIN přidává výšky a pocitově krade basy, tato poloha se mi zvukově nelíbí, nehodí se mi, zvuk je příliš tenký. Poloha FAT přidává výrazně basy, což je dobře, protože zkreslení obecně basy ubírá. Toto je podle mě jediná použitelná poloha. Levý přepínač je označený jako ATTACK a ovlivňuje výšky. Ve střední poloze označené nápisem OFF je vypnutý, a pak jsou tam polohy BOOST 1 a BOOST 2. Upřímně řečeno jsem mezi nimi neslyšel velký rozdíl, ano BOST2 asi přidává výšky malinko víc než BOOST1. Každopádně novější verze, ale nemyslím tím ještě V2, která má zmíněný otočný prvek TONE, má polohy tohoto přepínače značené jinak. Je tam poloha FLAT (neovlivněno), BOOST (přidává výšky) a CUT (ubírá výšky). Trochu chaos v těch verzích…
Nožní spínač chodí lehce a jedná se o necvakací typ, tedy ač má zařízení obvod v zapojení true bypass, obvyklé lupance pro toto zapojení se zde nevyskytují. Chválím.
Na levé straně krabičky je výstupní jacková zdířka, na pravém boku pak vstupní a trochu nešťastně hned vedle ní konektor pro připojení 9V napájení. Tento konektor není moc pěkně udělán. Do stěny krabičky je vyvrtaná kulatá díra a až za ní uvnitř lze vidět zásuvku pro napájení, která vlastně ani celý otvor nevyplňuje. Toto je udělané tak trochu amatérsky. Nevím, jak to mají novější verze, snad lépe. Nicméně i tak bych radši zásuvku pro napájení viděl v čele krabičky, takto blízko vstupního jacku to při rozměrnějším, a zvláště lomeném zakončení kabelu prostě překáží.
Zvuk
Díky kombinaci ovladačů DRIVE a BLEND lze zkreslení nastavit od jemného až po dosti agresívní, ale pořád je to zkreslení z kategorie overdrive. Distortion a už vůbec ne fuzz z toho nedostanete. To není výtka, to je konstatování, takhle je ta krabička zkrátka postavená a svou práci dělá dobře. Jen dobře? Ne výborně? No, měl jsem možnost srovnat s mým Tech 21 SansAmp VT Bass Deluxe, a prostě i když na B3K zapnu přepínač GRUNT na polohu FAT, stále mi trochu ve zvuku chybí basy. Uznávám, že toto srovnání je lehce nefér, protože VéTéčko má k dispozici kompletní korekce, ale zvuk z něj se mi prostě líbí daleko víc. Nahrál jsem ukázky pro porovnání. Nahrané je to na baskytaru Ernie Ball Music Man StingRay 5 se strunami Elixir. Na aktivní elektronice nástroje byly basy přidané asi na 50%, středy a výšky ponechány ve střední poloze, prostě tak, jak mám nastaveno pro moje potřeby. V ukázkách je postupně čistý zvuk baskytary, pak zvuk skrz Darkglass B3K a nakonec zvuk skrz Tech 21 SansAmp VT Bass. V první ukázce jsem se na B3K snažil nastavit střední zkreslení co nejpodobnější tomu, které reálně běžně používám na VT. V druhé ukázce je největší zkreslení, kterého jsem s danými zařízeními byl schopen dosáhnout.
Střední zkreslení
Maximální zkreslení
Hodnocení
Kvalitně vyrobený pedál, příjemný vzhled, dobrý zvuk, trochu mi vadí zásuvka napájení na pravé straně navíc tak blízko vstupní jackové zásuvky. Co se zvuku týče, a to zvláště se zřetelem na cenu zařízení, bych vytknul nedostatečnou korekci úbytku basů, prostě to basy žere a tečka. Z tohohle důvodu bych se doporučil ohlédnout spíš jinde. Tech 21 SansAmp VT Bass, a teď mluvím o tom bez přídomku Deluxe, je levnější a poskytne víc možností a tedy lepší zvuk. Chyběl-li by vám ovladač BLEND, lze sáhnout po rovněž levnější verzi VT Bass s přídomkem DI. Trvali-li byste na značce Darkglass, určitě bych sáhnul po verzi B7K nebo dokonce po B7K Ultra, které jistě díky korekcím nedostatky B3k vyváží, ovšem taky za podstatně vyšší cenu nutno dodat. Snad se mi naskytne možnost B7K někdy vyzkoušet, rád bych, to bude určitě o něčem jiném.
Stránky modelu: https://www.darkglass.com/creations/microtubes-b3k/
V neposlední řadě bych chtěl poděkovat Viktorovi (Asian Bamboo) za zapůjčení.