Téma: Trace Elliot ELF
Technicko taktická data :
Výkon: 200W/4Ohm 130W/8Ohn
Rozměry 170 x 104 x 34 mm
Hmotnost: 0,73 kg
Cena 7990
Vybalujeme :
Zeslovač jsem si přinesl domu v barevné krabici, ne nepodobné těm ve kterých se prodává "zábavná" elektronika. V krabici je kromě zesilovače už jen napájací kabel, hodně úsporný manuál, taška na přenášení a samolepka Trace Elliot. První dojem po vybalení byl "šmankote, to je mrňavý". Ve skutečnosti je ELF ještě menší, než se zdá na obrázcích. A překvapivě těžký.
Zesilovač je robustní konstrukce, poctivý kus železa a myslím, že mu moc neublíží ani nějaké to nešetrné zacházení nebo pád. Přední a boční "ozdobné" panely jsou ale plastové a asi se brzo poškrábou.
Navzdory prognozám je ELF dostatečně těžký na to, aby s ním připojené kabely necloumaly po podložce. Všechny ovladače mají příjemný chod, ale protože jsou velmi blízko u sebe a osazené standardními kytarovými knoby, je ovládání lehce nekomfortní. Zesilovač je vybavený aktivním chlazením, větrák je ale velmi tichý.
Výbava :
ELF nepřináší žádná překvapení. Jeden vstupní jack, gain, třípásmový EQ, master a sluchátkový výstup vpředu, vzadu hlavní vypínač, jeden výstup na repro (jack), přepínač odzeměnní a XLR pro připojení k PA, ale bez možnosti vypnout korekce. Zastavil bych se u ovladače Gain, který v sobě podle manuálu sdružuje v první třetině čistý gain (citlivost), ve druhé třetině kompresor a ve třetí overdrive.
Na přední panelu jsou dvě LED, jedna indikuje zapnutí, druhá dvoubarevná nástup kompresoru a overdrive.
Test 1. - doma
Zesilovač jsem nejprve zkoušel doma se sluchátky, všechno funguje tak jak je popsáno, korekce mění charakter zvuku v očekávaných mezích. Gain postupně zvyšuje citlivost, zhruba na pozici 9 nastoupil kompresor, na "12" už je jeho vliv použitelný i pro slap. Při dalším otáčením doprava začal preamp znatelně kreslit, ale samosebou bylo potřeba stáhnout master.
Podle toho s jakou pompou se o tom gainu mluví a píše jsem čekal, že hlasitost bude vzrůstat jen v té první třetině a pak ovladač změní funkci (jako ovladače na roland cube). Ve skutečnosti je tu ale zcela běžný gain s přebuzením a s pevně nastaveným kompresorem, takže nástup kompresoru i gainu bude nejspíš závislý nejen na nastavení ovladače, ale i na síle signálu z kytary. Takže - nic nového pod sluncem.
Zvuk ve sluchátkách je "čistý tak, že čistčí být nemůže" v celém rozsahu možných nastavení, v tom mě ELF nezklamal. Ale protože zesilovač nemá vstup externího zdroje signálu, je jeho použití na domácí cvičení v tomhle režimu trochu problematické. Po připojení malého boxíku i při velmi malé hlasitosti hraje zesilovač pěkně, s nastavením overdrive s nízkou (večerní) hlasitostí ale už je trochu honička.
Test 2. - malá zkušebna
výbava : Precision, 210 eminence beta 8Ohm, automat
wow, výkonu na rozdávání, rozsah hlasitosti, na který jsem měl v zahradní boudě u nás na vsi odvahu, zvládá ELF s bravůrní jistotou.
Test 3. - větší zkušebna s kapelou
protivníci : Elektronické bicí Roland, el. kytara, pražcové el. housle, malé 100W PA
výbava : Precision, box osazený 12" 8Ohm/200W.
Gain na 12, master na 10 a už se na mě spoluhráči mračili, jestli jsem se jako nezbláznil a dal si to míň. Zkoušel jsem, kam až se dá zajít, box evidentně začal kreslit dřív než zesilovač. I po 3 hodinách intenzivního zkoušení stále kolem 40°. Aparát si s kapelou poradil zcela bez problému, hráli jsme na úrovni hlasitosti, na které se bežně hraje v hospodách a malých klubech.
Zbývá ještě vyzkoušet ELFa s fullstackem 2x10+1x15
Až sem pozitiva a jistoty....
Zhruba po hodině hraní začalo vrčet PA (jako když se udělá zemní smyčka) a přestože ELF do něj nebyl zapojený, byl možnou příčinou toho vrčení, protože 5s po vypnutí ELFa vrčení přestalo. Bohužel jsme společně s ELFem vypnuli i několik dalších zařízení, takže s jistotou to říci nemůžu. Každopádně - i když se to už znovu nestalo a červík pochybností hlodá.
Prozatimní závěr:
Plusy
- hraje to parádně
- je to maličké a lehké
Do zkušebny jsem jel s kytarou přes rameno, ve velké kapse futrálu jsem měl pedálboard a kabely v malé zesilovač a mikrofon. Na běžné "malé hraní" si dokážu představit do druhé ruky lehkou neodymovou bednu 208, 210 nebo 112
Mínusy
- zatím ještě nevím, kde má ELF výkonový strop
- co to sakra vrčelo ????
S ELFem a slušným boxem/stackem bych se nebál zkušebny, hospody, zahrádky, klubu i menšího podia. Pokud nehrajete v O2 aréně nebo metal/punk v sokolovně se dvěma polohluhými kytaristy a bubeníkem s obvodem bicepsu 50cm, ELF si svoje odvede.
Můj subjektivní závěr - pokud se vyřeší to zavrčení, zbavím se Rolanda Cube, 250W Class-D i HA3500
EDIT :
vrčení už se znovu neobjevilo, odehrány dvě hospody a dvě zkoušky. V mezičase jsem zesilovač doplnil o homemade 10" box s neodymovým reproduktorem B&C (30x30x34) a i tohle "nic" je pro vyklidněnou kapelu s bicími plnohodnotná aparatura.
Co se integrovaného kompresoru týká - myslím, že elfovi bude slušet něco sofistikovanějšího, ale jako nouzovka použitelné.
Trace Elliot Transit -> Trace Elliot ELF -> 2x110, 210, 115, HA3500, Roland Cube 30
Shure 58A beta -> TC Helicon Harmony Singer