Téma: Lakland 44-64 Bob Glaub PJ
Lakland 44-64 Bob Glaub PJ
Rok výroby: 2000
Země původu: U.S.A.
Cena nového kusu např. na BassCentral je 3200 $
Popis, konstrukce, parametry
Jedná se o baskytaru typu Precision s přidaným kobylkovým snímačem pro Boba Glauba. Její jednosnímačovou sestřičku jsem měl možnost otestovat před necelým rokem, a psal jsem o ní ZDE, dovolím si tedy občas uvést zkratkovité informace a také srovnání s tímto modelem.
Tělo je ze dvou kusů olše s moc pěknou kresbou a v klasickém provedení three tone sunburst.
Šroubovaný javorový krk je opět proveden v řezu typu Quarter-Sawn (vysvětlení) s brazilským palisandrem na hmatníku, který zdobí očkovaným javorem vykládané kulaté polohové značky. Šířka krku činí 44,45 mm a díky profilu velmi mělkého C mi krk moc nevyhovuje stejně jako u výše odkazovaného modelu. Krk není lakovaný, ale jen napuštěný olejem a dále voskovaný. Hmatník je vážně výstavní včetně velmi tenkých a precizně zakončených pražců.
Ladící mechaniky jsou od firmy Hipshot a jsou reverzní, tedy mají opačný směr otáčení, než je dnes obvyklé, a mají naprosto fantasticky hladký chod.
Pečlivě profilovaný je i ořech (nultý pražec)
Výztuha krku je přístupná v jeho patce. Kobylka je obvyklá charakteristická oválná s logem Lakland a s drážkami krajních červíků pro stranovou fixaci a s protažením strun skrz tělo. Baskytara je osazena jedním děleným snímačem ala Precision Bass u krku a dále jedním snímačem ala Jazz Bass u kobylky. Snímače jsou od firmy Lindy Fralin, a pozor, kobylkový snímač, ač na první pohled vypadá jako klasický jednocívkový, má opět cívku dělenou tedy nebrumí ani samostatně. Elektronika je pasívní v klasickém provedení dvou hlasitostí doplněných tónovou clonou. Čtyřvrstvý pickguard je klasický tortoise shell.
Zpracování je naprosto dokonalé. Basa váží 4,1 kg, tedy o 0,3 kg více než její výše odkazovaná sestřička, a na popruhu se převažuje jen velmi nepatrně, s širokým popruhem si toho ani nevšimnete, leda se na to zaměříte jako já. V tomto má tedy nad svou mnou dříve testovanou setrou navrch.
Zvuk
Zvuk je dosti variabilní v mantinelech od klasického Precisionu až po skoro Jazz Bass. Přeci jen se tam trochu projevuje zvuk děleného "P" snímače a vlastně i děleného "J" snímače. Nicméně zvuk zvláště přes aparát je vážně moc příjemný, v kapele tmelí, ale je-li potřeba, lze namíchat i výborně prolézající vrčák.
Následující ukázky jsou nahrány rovnou do zvukovky, jednotlivé nahrávky jsou jen normalizovány jinak ponechány bez dalších úprav. Tónová clona plně otevřená. Použité struny jsou nové hlazené niklové struny Thomastik Jazz Flat Wound s kulatým jádrem v netradičních tloušťkách .043" - .056" - .070" - .100".
Snímač u krku
Oba snímače
Snímač u kobylky
Bonusová nahrávka (snímač u krku nepatrně stažený a nepatrně stažená tónová clona)
Další zvukové ukázky s hlazenými i roundwound strunami jsou na oficiálních stránkách zde: http://www.lakland.com/ac_glaubpj.htm
Hodnocení
Špičkově zpracovaná baskytara klasického vzhledu v tradiční kombinaci sunburstu, palisandrového hmatníku a želvovinového pickguardu a dále dosti variabilního až univerzálního zvuku. Vše navíc podtrženo perfektním hardwarem a výbornou seřiditelností. Na baskytaře je umožněno dosáhnout velmi příjemného dohmatu. Nástroji není co vytknout a je až s podivem, že za 15 let od doby svého vzniku neutržil vůbec žádné šrámy, i pražce jsou v naprosto perfektním, až neuvěřitelném, stavu. Dost se divím, že se na tento skvělý nástroj evidentně skoro vůbec nehrálo, což si vůbec nezasloužil. Pravda, jeho cena je hodně vysoká, ale cena odpovídá kvalitě zpracování i zvuku. Děkuji opět Daviďákovi za možnost chvíli pobýt s nevšední basičkou.
Poznámky
Stránky současného modelu jsou zde: http://www.lakland.com/44-64.htm
Galerie Daviďákových fotek je zde: http://gdavidak.rajce.idnes.cz/Lakland_US_Bob_Glaub_PJ/