- skupina zaposlouchaných basistů
Po nějaké době jsme se opět sešli v báječných prostorách dílny zdejšího člena "pepaol", tedy Jardy z Prostějova. Dílna je dostatečně prostorná, lze tam basovat a hlučet v kteroukoli denní dobu, jediné mínus jsou snad zářivky, pod jejichž světlem se fotí poněkud hůř a barvy úplně neodpovídají skutečnosti, ale snad vám to nebude vadit. Na Moravě se objevilo několik zajímavých basových novinek, motivací bylo zejména podívat se na baskytary z dílny Aleše Vychodila, které se na setkání objevily hned dvě.
- Petr Ch. a baskytara čtyřka AV Basses
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Říjnového setkání se tentokrát zúčastnilo přes deset basistů a asi dvojnásobek nástrojů a - jak lze vidět níže na obrázcích - 6 plnohodnotných aparátů. Z basových nadšenců přijel také kamarád Josefa ("pipa") - pan Radim z firmy MusicPark, která mimo jiné i aktuálně zastupuje firmu Markbass. Ten nám na ukázku přivezl několik aparátů a jednu baskytaru Lakland. Bohužel vzhledem k velké koncentraci nástrojů se nedostalo na předvedení všech přivezených kousků, tak snad příště : )
Já na sraz dorazil po 17. hodině jako druhá basová mobilní jednotka spolu s Davidem ("deamon9009"), přičemž v dílně už basovali dva zatím nečlenové fóra, Jan R. a Petr Ch. z Olomoucka. Oba měli velmi pěkné baskytary - nejprve custom 5-strunná kráska ala Fodera z dílny AV Basses
- zde v popředí custom pětka
a jako druhá baska potom 5-strunná Sandberg Ken Taylor, která měla zcela vynikající strunu H (podobně jako stejný nástroj, který se v rukách majitele Zdenka z Mělníka ("ImrBass") objevil na srazu v myslivecké chatě před několika lety). A oba kluci velmi pěkně hráli, což mě moc potěšilo, vidět další talentované basisty.
- zde v rukou Davida "deamon9009"
- a Dalibora "D.a.l.i."
Společně s námi přijel (ale svým autem plným bas) také Zdeněk ("frflanyi"), kolem jehož baskytar se vlastně celé setkání točilo. Zdeněk totiž hned vytáhl první těžký kalibr - baskytaru Rickenbacker 4001 Chris Squire limited edition r.v. 1993 v krásné žluté barvě - takže to nás hned na úvod dost odzbrojilo. Pro videopokračování se podívejte na konec tohoto příspěvku : )
- MASAKR
A když pak tahal z kufrů ještě tyhle pecky - Warwick Streamer Stage II (viz níže)
- Neuser Crusade
a na závěr i baskytaru Dingwall Zebra Voodoo r.v. 1995, tak to všem spadla brada. Myslím, že pro všechny přítomné basisty šlo o první setkání s originální baskytarou Dingwall Zebra Voodoo r.v. 1995, která je aktuálně i Zdeňkovým hlavním nástrojem.
v rukou Jardy "jaralaf"
a Josefa "pipa"
Taktéž z kategorie ultimátních nástrojů byl Warwick Streamer Stage II, na kterém se střídali hráči a nechtěli dát basu z ruky.
- s Tomášem F.
- a s panem majitelem
Z basových aparátů se na srazu objevily dva "domácí" Jardovy aparáty, dále Josefovo ("pipa") Quantum, můj Markbass Nano + bedna Schroeder, velmi očekávaný aparát Aguilar, ke konci se objevily basové sestavy pozdějších příchozích basistů - Daliho nové bazarové TC Electronic 250 a skvělá desítková sestava Euphonic Audio - EA Doubler + EA 110 od Jaroslava ("jaralaf"). Srovnávat velké aparáty s malými úplně nelze, opět se mi potvrdilo, že většina moderních baskytar (Neuser, Warwick, Yamaha) hrála lépe před moderní (digitální) aparáty. Tak jsem to alespoň slyšel já, ale nebyl jsem v tomto názoru osamocen. Velmi přínosné bylo srovnání tří malých aparátů vedle sebe - Aguilaru, TC a Markbass. Zajímavý byl zvuk Aguilaru - velmi hutný a basový a zároveň jemný, to vše slyšeno v bezprostřední blízkosti opravdu velmi lehké bedny SL112. Pokud se ale odešlo od aparátů dále, zdálo se, že se "agilaří" zvuk obtížně prosazuje, čili je možné, že i 500 wattů Tonehammera byl nemuselo stačit k prosazení se v kapele.
Jako předposlední dorazil na sraz Dalibor ("D.a.l.i."), který přivezl hned 5 baskytar:
Moon JB4 active 1998
Ibanez Musicianbass Fretless 1983
Yamaha TRB5 II 2002
Yamaha TRB 5P 1991
Fender Telecaster Roadworn 2011
ale z nich jsme převážně porovnávali a hodnotili obě Yamahy TRB. Ačkoli obě baskytary hrály výborně, shodli jsme se, že starší basová slečna zelené barvy je zvukově skutečně perfektní a univerzální a bez výjimky jsme tuhle basu šoupli do kategorie naprosto špičkových nástrojů.
Na srazu se objevily dva modely od Aleše Vychodila - AV Basses. Jeden čtyřstrunný modrý Jazzbass, jedna luxusní custom pětka. Přesvědčili jsme se o tom, že domácí výrobci opravdu umí, i když - dle mého názoru - na Tomášově "džezbasu" nebylo nic až tak zásadně jiného, než na obvyklých nástrojích tohoto typu. Luxusní 5-strunný nástroj v ceně převyšující 50K už odpovídal vynaloženým financím, šlo o opravdu vynikající univerzálně použitelný nástroj, samozřejmě skvěle hratelný a seřiditelný. Design této basky nás opravdu ohromil.
Zde uvádím přehled aparátů, jak jej zaznamenal Jarda:
- Quantum + 2 ks kopie Zeck s EV15L + horna
- Peavey 400B + KV2 Audio 12" s hornou
- Aguilar Tone Hammer 350 + SL112
- MarkBass Nano + Schroeder Mini 12 L+
- TC BH250 + kytarový box Peavey 412 (na něm nejlíp zpívala bezpražcovka). Byl zapojený i box Markbass New York 112
- Quantum QC412
- Euphonic Audio Doubler + EA 110
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Osobně hodnotím toto setkání jako jedno z nejzdařilejších, jaká jsem zažil. Sešli se fajn lidé, z nich řada výborných hráčů, mohli jsme si vyzkoušet naprosto luxusní nástroje a slyšeli jsme několik špičkových aparátů, které mnohým přítomným pomohly ujasnit, jaký typ zvuku a aparátu koupit či ne. Ukázalo se, že ne vždy se investice v řádu 40-50 tisíc korun odrazí na kvalitě daného basového vybavení, čiliže člověk nemusí být spokojen s basou a apecem ani za tyto peníze. Bylo vidět i slyšet, že zásadní vliv na zvuk basisty a aparátu je v prstech dotyčného hráče a také v odpovídajícím seřízení nástroje. Například basa Neuser Crusade jasně ukázala, že na ni je potřeba hrát jemně, aby poskytla svůj ideální zvuk. Naopak na nástroje typu MM (sešly se dva, věkově přibližně 18 let od sebe) je potřeba v prstech přitlačit, to samé na přítomné jazzbasy. Závěrem ještě několik fotek z našeho povedeného setkání.
2x MM nahoře můj 1987, dole Honzův cca 2006
- opět skupina zaujatých basistů
Zdeněk "frflanyi" a Dalibor
Dali a Sandberg Ken Taylor
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pro ty, kteří dočetli až sem, je tu audiovizuální bonus: TEN ZVUK:
https://youtu.be/x8oAzWR3R6w